Enquête schuldhulp aan ondernemers

Gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers staat in de belangstelling. Door de coronacrisis zien we dat veel gemeenten extra inspanningen plegen om goede dienstverlening aan deze doelgroep te realiseren. Vaak werden er extra mensen aangenomen, en werden ondernemers actief benaderd. Desalniettemin is het gevoel dat gemeenten veel te maken zullen krijgen met ondernemers die het financieel niet redden. Dit alles in een context waarin er ook veel op gemeenten afkomt. VNG gaat daarom in 2021 gemeenten ondersteunen om ondernemers met schulden zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Het ministerie van Sociale Zaken heeft een viertal wetgevingstrajecten gestart ter ondersteuning van het voorkomen en het oplossen van de schuldenproblematiek:

  • De Wet Vereenvoudiging Beslagvrije Voet (Wvbvv).
  • De Wet Stroomlijning Keten voor Derdenbeslag (Verbreden Beslagregister)
  • Wijziging Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs)
  • De wet adviesrecht gemeenten bij schuldenbewind (ags)

In de wetswijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) wordt de brede toegang tot schuldhulpverlening benadrukt, ook aan ondernemers. In de wet is onder meer geregeld dat de gemeente per aanvraag via een beschikking beslist over toegang tot schuldhulpverlening. Onderdeel van de toegangsbeschikking is een plan van aanpak (op hoofdlijnen) waarin de gemeente beschrijft wat de beste oplossing is voor een ondernemer. Nieuw is dat ondernemers in beroep kunnen  gaan tegen een gemeentelijke verklaring van geen (of onvoldoende) levensvatbaarheid. De gemeente moet zich dus inspannen om hulp te bieden en om bezwaarschriften te voorkomen. Dit kan veel werk voor gemeenten betekenen. Het is met andere woorden ook in het belang van uw gemeente dat de toegang tot hulp zo effectief mogelijk is georganiseerd.

Om gemeenten goed te kunnen voorzien van de juiste informatie, doet VNG deze uitvraag. Het gaat erom om een beeld te krijgen hoe de gemeente omgaat met vragen van ondernemers in zwaar weer. Hoe u de schuldhulpverlening voor ondernemers heeft georganiseerd, en waar mogelijk knelpunten zitten die opgelost moeten worden. Wij zijn u zeer erkentelijk voor uw deelname aan deze vragenlijst. We gebruiken uw input en eventuele best practices om te delen en u en andere gemeenten zo gericht mogelijk te ondersteunen. Het invullen kost ongeveer 10 minuten en kan door uw afdeling EZ, Bbz/Werk en inkomen of Schuldhulp ingevuld worden.

#1
Naam gemeente:
#2
Ingevuld door:
#3
Afdeling:
#4
In welke vorm biedt uw gemeenteschuldhulpverlening aan ondernemers?
#5
Welke ondersteuning geeft u aan ondernemers in zwaar weer? (Meerdere antwoorden mogelijk)
#6
Welke instantie voert voor uw gemeente de Wgs uit?
#7
Welke instantie voert voor de gemeente de Bbz uit?
#8
Gaat het bij vraag 6 en 7 om dezelfde instanties?
#9
Is uw gemeente voorbereid op een toename van ondernemers met schuldhulp? Zo ja, welke voorbereidingen heeft uw gemeente reeds getroffen?
#10
Probeert uw gemeente zelf in beeld te krijgen welke ondernemers financiële problemen hebben.
Zo ja, welke signalen gebruikt u hiervoor?
#11
Probeert uw gemeente zelf in beeld te krijgen welke ondernemers financiële problemen hebben.
Zo ja, zijn dat ondernemers die gebruik maken van Tozo?
#12
Heeft uw gemeente een plek (of een platform) waar ondernemers met een financiële vraag of schulden terecht kunnen?
#13
Worden er (na 1-1-2021) voorwaarden gesteld aan de toegang tot schuldhulpverlening voor ondernemers?
Zijn deze voorwaarden anders dan de voorwaarden voor inwoners met schulden?
#14
Is de hulp kosteloos?
#15
Welke uitdagingen ziet u om de schuldhulpverlening aan ondernemers zo goed mogelijk te organiseren:
#16
Waar bent u trots op als het gaat om de manier waarop uw gemeente de schuldhulp aan ondernemers heeft ingericht?
#17
Op welke manier is uw gemeenten nu bezig met de inrichting en of verbetering van de schuldhulpverlening?