SlideShare a Scribd company logo
1 of 91
Download to read offline
Inspiratiebijeenkomst Inclusieve
dienstverlening
Dagvoorzitter: Zakia Boucetta,
Projectleider Inclusieve dienstverlening en
omnichannel VNG Realisatie
26 november 2020
Welkom! Voor we starten delen we graag een aantal
huisregels voor onze interactie
Programma
• 9:30 uur: Presentatie brochure VNG (Digitale) Inclusie
• 10:00 uur: Informatiepunten Digitale Overheid & gemeente Breda samenwerking
• 10:30 uur: Koffiepauze
• 10:35 uur: Iedereen doet mee! Ook digitaal met VNG collega’s en ministerie BZK
• 11:00 uur: NL Design system Gebruiker Centraal
• 11:25 uur: VNG Innovatieve concepten 2020 ism TU Delft & klankbordgroep Inclusie
• 11:45 uur: Gezamenlijke afsluiting
VNG Position Paper Dienstverlening
Vijf principes voor moderne, passende dienstverlening vanuit het perspectief van
inwoners en ondernemers:
1. We bedienen inwoners en ondernemers zo goed als mogelijk op het kanaal dat zij
kiezen, vanuit het principe ‘online waar het kan en persoonlijk waar het moet’.
2. We bieden toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat iedereen eenvoudig
zaken met ons kan doen.
3. We werken zichtbaar samen met onze ketenpartners en mede-overheden, zodat
inwoners en ondernemers integrale dienstverlening ervaren.
4. We maken gebruik van landelijke standaarden en oplossingen, waardoor onze
dienstverlening eenduidiger, veiliger en goedkoper wordt.
5. We maken gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden, zodat wij passende,
proactieve dienstverlening kunnen bieden aan onze inwoners en ondernemers.
Mens Centraal
“Wanneer we mensen écht centraal stellen, bieden we informatie en
dienstverlening aan gericht op wat mensen nodig hebben en kijken we
over de grenzen van onze eigen overheidsorganisatie heen. En zorgen
we er samen voor dat het contact van mensen met de overheid zonder
zorgen verloopt, dat mensen overzicht hebben over hun zaken met de
overheid en dat zij zich goed geholpen voelen en weten wat zij zelf
moeten doen.”
(Kristel Dirkx, programmamanager Mens Centraal)
Samen Organiseren
Vandaag publicatie handreiking (Digitale) Inclusie
Brochure 2020:
‘(Digitale) Inclusie, Aan de slag met gemeentelijke dienstverlening’
Overige VNG handreikingen i.v.m. coronacrisis:
- Handreiking dienstverlening in de 1,5 meter samenleving
- Het Manifest Dichterbij door Digitalisering
Voorbeelden uit 2019 en 2020 in vijf categorieën:
• Interne bewustwording
• Digitale toegankelijkheid
• Inclusief aanbod
• Zelfregie
• Hulpstructuren
Voorbeelden 2020
• Begrijpelijke Taal en bewustwording
• Toegankelijkheid in de vrije tijd en bij de overheid
• Websites, trainen en testen
• Computercursussen
• Huisbezoeken, hulp bij digitale zaken en laagdrempelige loketten
Moment voor vragen/reacties
Informatiepunten Digitale Overheid & gemeente Breda
samenwerking
Maaike Toonen (Koninklijke bibliotheek)
Barbara van Seelt (gemeente Breda)
Bianca de Bie (Nieuwe Veste)
John Beckers (Zorg voor elkaar Breda)
Digitale Inclusie, ondersteuning voor kwetsbare
burgers
Maaike Toonen, 26 november 2020
Doel digitale inclusie
Artikel 5. Bibliotheekfuncties
1. Ter beschikking stellen van kennis en informatie
2. Bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en
educatie
3. Bevorderen van lezen en het laten kennismaken met
literatuur
4. Organiseren van ontmoeting en debat
5. Laten kennis maken met kunst en cultuur
• Helpt bibliotheken met het opzetten van dienstverlening in het kader
van Basisvaardigheden het ondersteunen van kwetsbare doelgroepen
• Monitoring van de educatieve programma’s (bv.
Digivaardigheidscursussen)
• Deskundigheidsbevordering
• Inkoop van educatieve programma’s (bv. Digivaardigheidscursussen)
• Samenwerking met landelijke stakeholders
• Kwaliteitsborging
• Hulp met betrekking tot marketing en communicatie
Het programma de Bibliotheek en basisvaardigheden
Huidige kabinetsbeleid
Agenda Digitale Overheid (NL Digibeter)
Huidige kabinetsbeleid
Digitale Inclusie
1. Zelfredzaam maken
via het educatie-
aanbod
2. Faciliteren van
hulp en informatie
• Doel: Het vergroten van
digivaardigheden van burgers d.m.v.
cursussen
• Door actief door te verwijzen naar
cursus aanbod bibliotheken met als
doel een verdubbeling van het huidige
aantal cursisten te realiseren
1. Het intensiveren van het
cursusaanbod
2. Informatiepunten Digitale Overheid
Planning:
2020: 50 bibliotheken die
aansluiten
2021: de overige bibliotheken
sluiten aan
Februari 2021:
Landelijke marketingcampagne
Het Informatiepunt Digitale Overheid helpt mensen om digitale
overheidszaken zelf te kunnen regelen ofwel door blijvende hulp te
bieden.
• Gids: eerste aanspreekpunt voor vragen en/of doorverwijzing naar
maatschappelijk middenveld voor persoonsgebonden vragen
• Toegankelijk en persoonlijk contact in de buurt een
laagdrempelige fysieke plek in de buurt waar je vriendelijk
geholpen wordt en op je gemak wordt gesteld
• Signaleringsfunctie mensen (met problemen) eerder in beeld.
Bijvoorbeeld bij het hebben van schulden of laaggeletterdheid.
Wat is het Informatiepunt Digitale
Overheid?
Het Informatiepunt Digitale Overheid
helpt mee tot aan de ‘Mijn’ omgeving.
Voor persoonsgebonden ‘casuïstiek’
doorverwijzen naar
samenwerkingspartners in het
maatschappelijk middenveld.
Wat is het Informatiepunt Digitale Overheid niet?
Wil je meer inhoudelijke verbindingen leggen tussen het
Informatiepunt Digitale Overheid en de gemeente, stuur dan
even een mailtje naar: maaike.toonen@kb.nl, dan brengen wij
je lokaal in contact met de juiste mensen.
IDO bij Nieuwe Veste Breda
Duidelijk, herkenbaar, toegankelijk…………..
1 Naam, 1 site, 1 telefoon, in de wijk
1 toegang
Koffiepauze
Iedereen doet mee! Ook digitaal
Joyce van der Klauw, Olaf Schoelink en Han Wammes (VNG)adviseur
relatiemanagement Markt & Overheid/ICT-Markt ontwikkelingen VNG)
Raph de Rooij (senior beleidsmedewerker team inclusie digitale
overheid ministerie BZK)
Digitale toegankelijkheid
en inclusie
Online sessie
Donderdag 26 november
Programma
• Even voorstellen
• Surfen zonder zicht
• Achtergrond over (digitale) toegankelijkheid
• Besluit digitale toegankelijkheid
• Vragen/stellingen voor panel (Han Wammes,
Leveranciersmanagement VNG/Raph de Rooij, Senior
Beleidsmedewerker BZK)
Vragen kunnen gesteld worden in de chat!
Surfen zonder zicht
Achtergrond
• VN-verdrag Handicap
• 1 op de 5 mensen heeft een handicap
• Verschillende modellen Handicap
• Sociale model
• Verplichtingen gemeente
• Lokale inclusie agenda samen met inwoners
(ervaringsdeskundigen)
• Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid
Veel in het nieuws
Maar waarom?
Europese Richtlijn 2016/2102:
Voor toegankelijkheid van websites, mobiele applicaties en intra- en
extranetten.
Ondergebracht in Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid,
ingegaan per 1 juli 2018 -> wordt onderdeel van de Wet Digitale
Overheid.
• Digitale kanalen moeten voldoen aan de EN 301 549 en WCAG
2,1 (A en AA) standaarden.
• Publiceren van toegankelijkheidsverklaring.
Gefaseerde aanpak
• Per 23 september 2019:
• Alle content vanaf 23 september 2018 op websites volledig toegankelijk.
• Per 23 september 2020:
• Websites volledig toegankelijk en toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
• Nieuwe content intra- en extranetten vanaf 23 september 2019 volledig
toegankelijk en uiterlijk 23 september 2020 toegankelijkheidsverklaring
gepubliceerd, oude content volledig toegankelijk bij software- en/of
systeem-aanpassing.
• Per 23 juni 2021:
• Alle content op mobiele applicaties volledig toegankelijk en
toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
Hoe staan gemeenten
ervoor?
• Gemeenten maken stappen:
• Veel toegankelijkheidsverklaringen opgesteld.
• Al veel websites worden stapsgewijs verbeterd waar nodig.
• Digitale toegankelijkheid wordt nu ook bij leveranciers een
aandachtpunt.
• Knelpunten:
• Gebrek aan intern en bestuurlijk draagvlak.
• Gebrek aan personeel met gevraagde kennis om het uit te
voeren.
• Ook afhankelijk van leveranciers.
Genodigden voor de panel:
Han Wammes (adviseur relatiemanagement Markt & Overheid/
ICT-Markt ontwikkelingen VNG)
Raph de Rooij (senior beleidsmedewerker team inclusie digitale
overheid ministerie BZK)
Vragen kunnen gesteld worden in de chat.
Contactgegevens
Joyce van der Klauw Joyce.vanderKlauw@vng.nl
Olaf Schoelink Olaf.Schoelink@vng.nl
Extra informatie en inspiratie
Iedereen doet Mee!
VNG forum Digitale Toegankelijkheid
Lokaal aan de slag | Iederin
Atkinson Hyperlegible voor blinden en slechtzienden (gebruikt in
deze presentatie)
NL Design System
Angela Imhof en Victor Zuydweg (Gebruiker Centraal)
Welkom bij deze sessie!
üWil je de microfoon uitzetten?
üDe camera mag je aanlaten J
Content richtlijnen
en
het NL Design System
‘Leren van goede voorbeelden’
03 november 2020
Content richtlijnen
en
het NL Design System
‘Leren van goede voorbeelden’
03 november 2020
Content richtlijnen
en
het NL Design System
‘Leren van goede voorbeelden’
03 november 2020
o Introductie NL Design System
o Terugkoppeling Fieldlabsessie 6 oktober door Victor Zuydweg
o Presentatie Direct Duidelijk door Kay Bemelen
o Break-out sessies
o Plenaire terugkoppeling
https://designsystem.gebruikercentraal.nl/
Door en voor de community
Een community van 300+ leden
Een multidisciplinaire groep van
geïnteresseerden
Samenwerking met
overheidsorganisaties en
bedrijven die voor overheden
werken
Door en voor de community
Een community van 300+ leden
Een multidisciplinaire groep van
geïnteresseerden
Samenwerking met
overheidsorganisaties en
bedrijven die voor overheden
werken
herkenbaar
toegankelijk
gebruiksgemak
Voor de burger
We werken toe naar generieke componenten / patronen die vanuit
onderzoek het beste aansluiten bij de gewenste gebruikerservaring.
Innovatieve concepten voor inclusieve
dienstverlening
Caroline Kroon en Wessel Veenkamp (TU Delft)
SAMENWERKING TU DELFT-IO EN VNG
‘INNOVATIEVE CONCEPTEN VOOR INCLUSIEVE
DIENSTVERLENING’
Afsluiting
Voor informatie of vragen in het kader van
inclusieve dienstverlening vanuit de VNG:
Zakia Boucetta, projectleider inclusieve dienstverlening en
omnichannel aanpak
zakia.boucetta@vng.nl

More Related Content

What's hot

(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten
(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten
(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de ketenVNG Realisatie
 
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten agsVNG Realisatie
 
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverlening
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverleningKalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverlening
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverleningCongresDA2020
 
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werkenVNG Realisatie
 
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020 Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020 CongresDA2020
 
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede dienstenVNG Realisatie
 
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewind
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewindSamenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewind
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewindVNG Realisatie
 
(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering
(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering
(be)spreekuur 2 oktober 2020: VroegsignaleringVNG Realisatie
 
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?VNG Realisatie
 
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewindVNG Realisatie
 
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet gemelde ouders
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet  gemelde ouders(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet  gemelde ouders
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet gemelde oudersVNG Realisatie
 
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten (be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvvVNG Realisatie
 
(be)spreekuur 1 juli - wgs
(be)spreekuur 1 juli - wgs(be)spreekuur 1 juli - wgs
(be)spreekuur 1 juli - wgsVNG Realisatie
 
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon CongresDA2020
 
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - AgsVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVKVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasserenVNG Realisatie
 

What's hot (20)

(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten
(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten
(be)spreekuur 28 mei - impact op de Wgs/Ags op de keten
 
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags
(be)spreekuur - 14 juni 2021 - ondersteuningsproducten ags
 
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverlening
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverleningKalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverlening
Kalvermelk ronde 3 niet digi vaardigheden en digitale dienstverlening
 
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken
(be)spreekuur - 20 december - hoe laat ik de wgs voor mij werken
 
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020 Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020
Havenmeester ronde 1 presentatie solviteers da2020
 
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten
(be)spreekuur 13 november - herijken contractafspr uitbestede diensten
 
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewind
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewindSamenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewind
Samenwerksessie - 29 maart 2022 - opstellen convenant beschermingsbewind
 
(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering
(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering
(be)spreekuur 2 oktober 2020: Vroegsignalering
 
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?
Samenwerksessie - 9 december 2021 - Samen werken of samenwerken?
 
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind
(Bespreekuur) - 10 maart 2022 - ondersteuningskompas rondom beschermingsbewind
 
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)
(be)spreekuur 2 nov 2020: Verordening, beleidsplan en beleidsregels (wgs)
 
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet gemelde ouders
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet  gemelde ouders(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet  gemelde ouders
(Be)spreekuur - 10 maart 2022 - Ouders in het buitenland en niet gemelde ouders
 
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten (be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten
(be)spreekuur - 25 november - verantwoorden monitoren resultaten
 
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv
(Be)spreekuur 12 mei 2021 - Berekenen en begrijpen van de bvv
 
(be)spreekuur 1 juli - wgs
(be)spreekuur 1 juli - wgs(be)spreekuur 1 juli - wgs
(be)spreekuur 1 juli - wgs
 
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon
Kalvermelk 2c ronde 2 presentatie Geon
 
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags
(Be)spreekuur - 22 maart - Verdieping en trainingsmodules - Ags
 
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...
(Be)spreekuur - 17 maart - Een goed gesprek over regie en samenwerking bij sc...
 
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK
(Be)spreekuur - 3 december - VISH samen met SNG en NVVK
 
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren
(Be)spreekuur schulden 19 april - Verantwoord incasseren
 

Similar to Inspiratiebijeenkomst inclusieve dienstverlening 26 nov

Webinar e inclusie-14 mei 2020
Webinar e inclusie-14 mei 2020Webinar e inclusie-14 mei 2020
Webinar e inclusie-14 mei 2020YanaBaetens
 
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0Gewoon Groen
 
E-participatie in beleid
E-participatie in beleidE-participatie in beleid
E-participatie in beleidIndigov
 
UiTforum 2016 - Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...
UiTforum 2016 -  Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...UiTforum 2016 -  Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...
UiTforum 2016 - Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...UiTnetwerk - CultuurNet Vlaanderen
 
Presentatie Kick Off Bedrijvige Stad - 28 maart
Presentatie Kick Off  Bedrijvige Stad - 28 maartPresentatie Kick Off  Bedrijvige Stad - 28 maart
Presentatie Kick Off Bedrijvige Stad - 28 maartDigitale Steden Agenda
 
Acw studiedag sociale media 24.11.2011
Acw studiedag sociale media   24.11.2011Acw studiedag sociale media   24.11.2011
Acw studiedag sociale media 24.11.2011Fishtank
 
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015KING
 
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement Lieven Raes
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement   Lieven RaesIct Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement   Lieven Raes
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement Lieven Raesimec.archive
 
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52Bart Brouwers
 
Miis workshops9&11dec2013
Miis workshops9&11dec2013Miis workshops9&11dec2013
Miis workshops9&11dec2013gvalenduc
 
Hip & Hot en good practices buiten de beweging
Hip & Hot en good practices buiten de bewegingHip & Hot en good practices buiten de beweging
Hip & Hot en good practices buiten de bewegingbeweging.net
 
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015Leveranciersbijeenkomst opening 26062015
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015KING
 
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)Intercommunale Leiedal
 
Doedagen najaar 2017 open raadsinfo
Doedagen najaar 2017 open raadsinfoDoedagen najaar 2017 open raadsinfo
Doedagen najaar 2017 open raadsinfoKING
 
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline Gommans
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline GommansOIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline Gommans
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline GommansPeter van der Linden
 
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011Dick de Heer
 

Similar to Inspiratiebijeenkomst inclusieve dienstverlening 26 nov (20)

Webinar e inclusie-14 mei 2020
Webinar e inclusie-14 mei 2020Webinar e inclusie-14 mei 2020
Webinar e inclusie-14 mei 2020
 
Kanaalstrategie goubin ui tforum2015
Kanaalstrategie goubin   ui tforum2015Kanaalstrategie goubin   ui tforum2015
Kanaalstrategie goubin ui tforum2015
 
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0
Burgernetwerk Gemeente Oude IJsselstreek 2 0
 
Digitale inclusie op lokaal niveau
Digitale inclusie op lokaal niveauDigitale inclusie op lokaal niveau
Digitale inclusie op lokaal niveau
 
E-participatie in beleid
E-participatie in beleidE-participatie in beleid
E-participatie in beleid
 
De Nieuwe Antwerpenaar
De Nieuwe AntwerpenaarDe Nieuwe Antwerpenaar
De Nieuwe Antwerpenaar
 
Presentatie voor medewerkers van CODA
Presentatie voor medewerkers van CODAPresentatie voor medewerkers van CODA
Presentatie voor medewerkers van CODA
 
UiTforum 2016 - Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...
UiTforum 2016 -  Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...UiTforum 2016 -  Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...
UiTforum 2016 - Inclusief communiceren in tijden van digitalisering / Eric G...
 
Presentatie Kick Off Bedrijvige Stad - 28 maart
Presentatie Kick Off  Bedrijvige Stad - 28 maartPresentatie Kick Off  Bedrijvige Stad - 28 maart
Presentatie Kick Off Bedrijvige Stad - 28 maart
 
Acw studiedag sociale media 24.11.2011
Acw studiedag sociale media   24.11.2011Acw studiedag sociale media   24.11.2011
Acw studiedag sociale media 24.11.2011
 
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015
Leveranciersbijeenkomst digitale agenda2020 11092015
 
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement Lieven Raes
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement   Lieven RaesIct Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement   Lieven Raes
Ict Sd10 Strategische Studie Geintegreerd E Governement Lieven Raes
 
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52
Voorbeelden voor Zeeland: Mediaregeling Limburg & e52
 
Miis workshops9&11dec2013
Miis workshops9&11dec2013Miis workshops9&11dec2013
Miis workshops9&11dec2013
 
Hip & Hot en good practices buiten de beweging
Hip & Hot en good practices buiten de bewegingHip & Hot en good practices buiten de beweging
Hip & Hot en good practices buiten de beweging
 
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015Leveranciersbijeenkomst opening 26062015
Leveranciersbijeenkomst opening 26062015
 
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)
Dienstverlening - seminarie voor VVSG (2012-2013)
 
Doedagen najaar 2017 open raadsinfo
Doedagen najaar 2017 open raadsinfoDoedagen najaar 2017 open raadsinfo
Doedagen najaar 2017 open raadsinfo
 
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline Gommans
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline GommansOIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline Gommans
OIF Venray 2012 Peter van der Linden en Jacqueline Gommans
 
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011
Digitaal informatiebeheer in de steigers V1.2, Dick de Heer, scriptie HvA 2011
 

More from VNG Realisatie

(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten
(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten
(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeentenVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbodVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...VNG Realisatie
 
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksSamenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptxVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - NabestaandenregelingVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulpVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptxVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleidVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdfVNG Realisatie
 
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - LotgenotencontactVNG Realisatie
 
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksSamenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpakVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa SpecialVNG Realisatie
 
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSa
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSaToeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSa
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSaVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...VNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvangVNG Realisatie
 
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 - keuzes maken in life events
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 -  keuzes maken in life events(Be)spreekuur - 22 januari 2024 -  keuzes maken in life events
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 - keuzes maken in life eventsVNG Realisatie
 

More from VNG Realisatie (20)

(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten
(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten
(Be)spreekuur - 18 april 2024 - Kindregeling II Voorbeelden gemeenten
 
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - Kindregeling I - Landelijk hulpaanbod
 
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...
(Be)spreekuur - 11 april 2024 - NVVK Pilot Waarborgfonds saneringskredieten v...
 
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksSamenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie 28 maart 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
 
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx
(Be)spreekuur Financiële Educatie Week van het geld .pptx
 
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling
(Be)spreekuur - 21 maart 2024 - Nabestaandenregeling
 
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp
(Be)spreekuur - 14 maart 2024 - Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp
 
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx
(Be)spreekuur 5 maart 2024 Routekaart Financiële Zorgen.pptx
 
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid
(Be)spreekuur - 7 maart 2024 - Format beleid
 
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact.pdf
 
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024
Samenwerkingssessie CAK lijsten - 16 februari 2024
 
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact
(Be)spreekuur - 29 februari 2024 - Lotgenotencontact
 
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijksSamenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
Samenwerksessie - 6 februari 2024 - Afdracht maandelijks of jaarlijks
 
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak
(Be)spreekuur - 1 februari 2024 - Werken met doelen in het plan van aanpak
 
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...
(Be)spreekuur - 8 februari 2024 - Vijf meestgestelde vragen van ouders over f...
 
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - SiSa Special
 
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSa
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSaToeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSa
Toeslagen bespreekuur - 25 januari 2024 - SiSa
 
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...
(Be)spreekuur - 29 januari 2024 - Vroegsignalen van ondernemers, hoe pak je z...
 
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang
(Be)spreekuur - 18 januari 2024 - Knelpunten schuldhulpverlening vrouwenopvang
 
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 - keuzes maken in life events
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 -  keuzes maken in life events(Be)spreekuur - 22 januari 2024 -  keuzes maken in life events
(Be)spreekuur - 22 januari 2024 - keuzes maken in life events
 

Inspiratiebijeenkomst inclusieve dienstverlening 26 nov

  • 1. Inspiratiebijeenkomst Inclusieve dienstverlening Dagvoorzitter: Zakia Boucetta, Projectleider Inclusieve dienstverlening en omnichannel VNG Realisatie 26 november 2020
  • 2. Welkom! Voor we starten delen we graag een aantal huisregels voor onze interactie
  • 3. Programma • 9:30 uur: Presentatie brochure VNG (Digitale) Inclusie • 10:00 uur: Informatiepunten Digitale Overheid & gemeente Breda samenwerking • 10:30 uur: Koffiepauze • 10:35 uur: Iedereen doet mee! Ook digitaal met VNG collega’s en ministerie BZK • 11:00 uur: NL Design system Gebruiker Centraal • 11:25 uur: VNG Innovatieve concepten 2020 ism TU Delft & klankbordgroep Inclusie • 11:45 uur: Gezamenlijke afsluiting
  • 4.
  • 5. VNG Position Paper Dienstverlening Vijf principes voor moderne, passende dienstverlening vanuit het perspectief van inwoners en ondernemers: 1. We bedienen inwoners en ondernemers zo goed als mogelijk op het kanaal dat zij kiezen, vanuit het principe ‘online waar het kan en persoonlijk waar het moet’. 2. We bieden toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat iedereen eenvoudig zaken met ons kan doen. 3. We werken zichtbaar samen met onze ketenpartners en mede-overheden, zodat inwoners en ondernemers integrale dienstverlening ervaren. 4. We maken gebruik van landelijke standaarden en oplossingen, waardoor onze dienstverlening eenduidiger, veiliger en goedkoper wordt. 5. We maken gebruik van nieuwe technologische mogelijkheden, zodat wij passende, proactieve dienstverlening kunnen bieden aan onze inwoners en ondernemers.
  • 6. Mens Centraal “Wanneer we mensen écht centraal stellen, bieden we informatie en dienstverlening aan gericht op wat mensen nodig hebben en kijken we over de grenzen van onze eigen overheidsorganisatie heen. En zorgen we er samen voor dat het contact van mensen met de overheid zonder zorgen verloopt, dat mensen overzicht hebben over hun zaken met de overheid en dat zij zich goed geholpen voelen en weten wat zij zelf moeten doen.” (Kristel Dirkx, programmamanager Mens Centraal)
  • 8. Vandaag publicatie handreiking (Digitale) Inclusie Brochure 2020: ‘(Digitale) Inclusie, Aan de slag met gemeentelijke dienstverlening’ Overige VNG handreikingen i.v.m. coronacrisis: - Handreiking dienstverlening in de 1,5 meter samenleving - Het Manifest Dichterbij door Digitalisering
  • 9. Voorbeelden uit 2019 en 2020 in vijf categorieën: • Interne bewustwording • Digitale toegankelijkheid • Inclusief aanbod • Zelfregie • Hulpstructuren
  • 10. Voorbeelden 2020 • Begrijpelijke Taal en bewustwording • Toegankelijkheid in de vrije tijd en bij de overheid • Websites, trainen en testen • Computercursussen • Huisbezoeken, hulp bij digitale zaken en laagdrempelige loketten
  • 12. Informatiepunten Digitale Overheid & gemeente Breda samenwerking Maaike Toonen (Koninklijke bibliotheek) Barbara van Seelt (gemeente Breda) Bianca de Bie (Nieuwe Veste) John Beckers (Zorg voor elkaar Breda)
  • 13. Digitale Inclusie, ondersteuning voor kwetsbare burgers Maaike Toonen, 26 november 2020
  • 15. Artikel 5. Bibliotheekfuncties 1. Ter beschikking stellen van kennis en informatie 2. Bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en educatie 3. Bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur 4. Organiseren van ontmoeting en debat 5. Laten kennis maken met kunst en cultuur
  • 16. • Helpt bibliotheken met het opzetten van dienstverlening in het kader van Basisvaardigheden het ondersteunen van kwetsbare doelgroepen • Monitoring van de educatieve programma’s (bv. Digivaardigheidscursussen) • Deskundigheidsbevordering • Inkoop van educatieve programma’s (bv. Digivaardigheidscursussen) • Samenwerking met landelijke stakeholders • Kwaliteitsborging • Hulp met betrekking tot marketing en communicatie Het programma de Bibliotheek en basisvaardigheden
  • 17.
  • 18. Huidige kabinetsbeleid Agenda Digitale Overheid (NL Digibeter)
  • 20. Digitale Inclusie 1. Zelfredzaam maken via het educatie- aanbod 2. Faciliteren van hulp en informatie
  • 21. • Doel: Het vergroten van digivaardigheden van burgers d.m.v. cursussen • Door actief door te verwijzen naar cursus aanbod bibliotheken met als doel een verdubbeling van het huidige aantal cursisten te realiseren 1. Het intensiveren van het cursusaanbod
  • 22. 2. Informatiepunten Digitale Overheid Planning: 2020: 50 bibliotheken die aansluiten 2021: de overige bibliotheken sluiten aan Februari 2021: Landelijke marketingcampagne
  • 23. Het Informatiepunt Digitale Overheid helpt mensen om digitale overheidszaken zelf te kunnen regelen ofwel door blijvende hulp te bieden. • Gids: eerste aanspreekpunt voor vragen en/of doorverwijzing naar maatschappelijk middenveld voor persoonsgebonden vragen • Toegankelijk en persoonlijk contact in de buurt een laagdrempelige fysieke plek in de buurt waar je vriendelijk geholpen wordt en op je gemak wordt gesteld • Signaleringsfunctie mensen (met problemen) eerder in beeld. Bijvoorbeeld bij het hebben van schulden of laaggeletterdheid. Wat is het Informatiepunt Digitale Overheid?
  • 24. Het Informatiepunt Digitale Overheid helpt mee tot aan de ‘Mijn’ omgeving. Voor persoonsgebonden ‘casuïstiek’ doorverwijzen naar samenwerkingspartners in het maatschappelijk middenveld. Wat is het Informatiepunt Digitale Overheid niet?
  • 25. Wil je meer inhoudelijke verbindingen leggen tussen het Informatiepunt Digitale Overheid en de gemeente, stuur dan even een mailtje naar: maaike.toonen@kb.nl, dan brengen wij je lokaal in contact met de juiste mensen.
  • 26. IDO bij Nieuwe Veste Breda
  • 27.
  • 28. Duidelijk, herkenbaar, toegankelijk………….. 1 Naam, 1 site, 1 telefoon, in de wijk 1 toegang
  • 30. Iedereen doet mee! Ook digitaal Joyce van der Klauw, Olaf Schoelink en Han Wammes (VNG)adviseur relatiemanagement Markt & Overheid/ICT-Markt ontwikkelingen VNG) Raph de Rooij (senior beleidsmedewerker team inclusie digitale overheid ministerie BZK)
  • 31. Digitale toegankelijkheid en inclusie Online sessie Donderdag 26 november
  • 32. Programma • Even voorstellen • Surfen zonder zicht • Achtergrond over (digitale) toegankelijkheid • Besluit digitale toegankelijkheid • Vragen/stellingen voor panel (Han Wammes, Leveranciersmanagement VNG/Raph de Rooij, Senior Beleidsmedewerker BZK) Vragen kunnen gesteld worden in de chat!
  • 34. Achtergrond • VN-verdrag Handicap • 1 op de 5 mensen heeft een handicap • Verschillende modellen Handicap • Sociale model • Verplichtingen gemeente • Lokale inclusie agenda samen met inwoners (ervaringsdeskundigen) • Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid
  • 35. Veel in het nieuws
  • 36. Maar waarom? Europese Richtlijn 2016/2102: Voor toegankelijkheid van websites, mobiele applicaties en intra- en extranetten. Ondergebracht in Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid, ingegaan per 1 juli 2018 -> wordt onderdeel van de Wet Digitale Overheid. • Digitale kanalen moeten voldoen aan de EN 301 549 en WCAG 2,1 (A en AA) standaarden. • Publiceren van toegankelijkheidsverklaring.
  • 37. Gefaseerde aanpak • Per 23 september 2019: • Alle content vanaf 23 september 2018 op websites volledig toegankelijk. • Per 23 september 2020: • Websites volledig toegankelijk en toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd. • Nieuwe content intra- en extranetten vanaf 23 september 2019 volledig toegankelijk en uiterlijk 23 september 2020 toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd, oude content volledig toegankelijk bij software- en/of systeem-aanpassing. • Per 23 juni 2021: • Alle content op mobiele applicaties volledig toegankelijk en toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd.
  • 38. Hoe staan gemeenten ervoor? • Gemeenten maken stappen: • Veel toegankelijkheidsverklaringen opgesteld. • Al veel websites worden stapsgewijs verbeterd waar nodig. • Digitale toegankelijkheid wordt nu ook bij leveranciers een aandachtpunt. • Knelpunten: • Gebrek aan intern en bestuurlijk draagvlak. • Gebrek aan personeel met gevraagde kennis om het uit te voeren. • Ook afhankelijk van leveranciers.
  • 39. Genodigden voor de panel: Han Wammes (adviseur relatiemanagement Markt & Overheid/ ICT-Markt ontwikkelingen VNG) Raph de Rooij (senior beleidsmedewerker team inclusie digitale overheid ministerie BZK) Vragen kunnen gesteld worden in de chat.
  • 40. Contactgegevens Joyce van der Klauw Joyce.vanderKlauw@vng.nl Olaf Schoelink Olaf.Schoelink@vng.nl Extra informatie en inspiratie Iedereen doet Mee! VNG forum Digitale Toegankelijkheid Lokaal aan de slag | Iederin Atkinson Hyperlegible voor blinden en slechtzienden (gebruikt in deze presentatie)
  • 41. NL Design System Angela Imhof en Victor Zuydweg (Gebruiker Centraal)
  • 42. Welkom bij deze sessie! üWil je de microfoon uitzetten? üDe camera mag je aanlaten J
  • 43. Content richtlijnen en het NL Design System ‘Leren van goede voorbeelden’ 03 november 2020
  • 44. Content richtlijnen en het NL Design System ‘Leren van goede voorbeelden’ 03 november 2020
  • 45. Content richtlijnen en het NL Design System ‘Leren van goede voorbeelden’ 03 november 2020
  • 46.
  • 47.
  • 48. o Introductie NL Design System o Terugkoppeling Fieldlabsessie 6 oktober door Victor Zuydweg o Presentatie Direct Duidelijk door Kay Bemelen o Break-out sessies o Plenaire terugkoppeling
  • 49.
  • 50.
  • 52.
  • 53.
  • 54.
  • 55. Door en voor de community Een community van 300+ leden Een multidisciplinaire groep van geïnteresseerden Samenwerking met overheidsorganisaties en bedrijven die voor overheden werken
  • 56. Door en voor de community Een community van 300+ leden Een multidisciplinaire groep van geïnteresseerden Samenwerking met overheidsorganisaties en bedrijven die voor overheden werken
  • 57.
  • 58. herkenbaar toegankelijk gebruiksgemak Voor de burger We werken toe naar generieke componenten / patronen die vanuit onderzoek het beste aansluiten bij de gewenste gebruikerservaring.
  • 59.
  • 60.
  • 61.
  • 62.
  • 63.
  • 64.
  • 65.
  • 66.
  • 67.
  • 68. Innovatieve concepten voor inclusieve dienstverlening Caroline Kroon en Wessel Veenkamp (TU Delft)
  • 69. SAMENWERKING TU DELFT-IO EN VNG ‘INNOVATIEVE CONCEPTEN VOOR INCLUSIEVE DIENSTVERLENING’
  • 70.
  • 71.
  • 72.
  • 73.
  • 74.
  • 75.
  • 76.
  • 77.
  • 78.
  • 79.
  • 80.
  • 81.
  • 82.
  • 83.
  • 84.
  • 85.
  • 86.
  • 87.
  • 88.
  • 89.
  • 91. Voor informatie of vragen in het kader van inclusieve dienstverlening vanuit de VNG: Zakia Boucetta, projectleider inclusieve dienstverlening en omnichannel aanpak zakia.boucetta@vng.nl