Bekijk de online versie

23 november 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Nu inschrijven: online SiSa Specials

Vanaf januari 2024 krijgt uw financiële afdeling weer te maken met de SiSa-jaarverantwoording voor de Spuk. Bent u er al uit welke keuzes u gaat maken nu de Spuk is gewijzigd? Twijfelt u bijvoorbeeld over het switchen naar werkelijke kosten of heeft u vragen over hoe u de SiSa-tabel moet invullen?

Wij kunnen u daarbij helpen! Dat doen we online in twee sessies op:

  • maandag 11 december van 10.30 – 12.00 uur

  • maandag 29 januari van 10.30 – 12.00 uur

U kunt zich hier voor deze sessies aanmelden.

Het is sowieso goed om u ook alvast voor te bereiden op de SiSa-verantwoording, en na te denken over de keuzes die u kunt en wilt maken nu de Spuk is aangepast. In onze handreiking leest u daar meer over. De publicatie van de aangepaste Spuk vindt u hier. Binnenkort wordt ook de SiSa-invulwijzer gepubliceerd. Dit document is onmisbaar bij het invullen van de SiSa-tabellen. Zodra de invulwijzer beschikbaar is, leest u dat in deze nieuwsbrief.

Tijdelijke werkwijze aanbieden brede ondersteuning aan

ex-toeslagpartners

UHT heeft vorige week (week 46) de eerste beschikkingen aan ex-toeslagpartners verzonden. Deze erkende ex-toeslagpartners hebben recht op brede ondersteuning als ze dat wensen. 

Binnenkort ontvangt uw gemeente via het gegevensportaal (in de bestaande lijst) informatie over deze ex-toeslagpartners. Vanuit deze lijst kunt u straks proactief contact opnemen met deze inwoners. 

Let op: Het automatiseren van dit proces is nog niet helemaal afgerond en gaat nog enkele weken duren. Als een ex-toeslagpartner zich voor die tijd bij uw gemeente meldt voor ondersteuning, gebruik dan het onderstaande verificatieproces om te controleren of het om een erkend ex-toeslagpartner gaat.

Route 1 (tot 2 december 2023)
Als een ex-toeslagpartner zich met een beschikking bij uw gemeente meldt voor ondersteuning, bel dan in aanwezigheid van de inwoner, met het serviceteam van UHT. UHT checkt vervolgens het BSN-nummer van de betrokken ouder en stelt telefonisch een verificatievraag. Bij een kloppend antwoord wordt de status geverifieerd. Bij een positieve status kan de gemeente de brede ondersteuning opstarten.

 

Route 2
Vanaf 2 december is het Serviceteam Gemeenten landelijk beschikbaar. Vanaf dat moment kunt u route 2 volgen. Als iemand met een beschikking ex-toeslagpartner bij uw gemeente voor ondersteuning komt, controleer dan het BSN-nummer bij UHT.
Bel hiervoor met het Serviceteam Gemeenten (0800 - 2358 358 + gemeentecode). Bij bevestiging van de status gedupeerd door UHT kunt u de brede ondersteuning opstarten.

Deadline doorgeven private en al betaalde schulden aan SBN:

2 januari 2024

In onze nieuwsbrief van 19 oktober attendeerden we u er al op dat ouders die vóór 1 juli 2023 door UHT vastgesteld gedupeerd zijn tot eind dit jaar de tijd hebben om hun schuldenlijsten voor private schulden of al betaalde schulden in te dienen bij het schuldenloket van SBN.

Voor veel ouders en toeslagpartners is daarom 2 januari 2024 de laatste dag om dat te doen. Wilt u de gedupeerde ouders in uw gemeente hierop wijzen? Mochten ze dat namelijk nog niet hebben gedaan, dan kunnen ze alsnog op tijd hun private schulden doorgeven en verder worden geholpen.


Tip: neem deze informatie mee in uw gesprekken met ouders of plaats een reminder op uw website. Let erop dat deze reminder op 3 januari 2024 dan wel van de website moet worden gehaald.


Voor ouders die na 1 juli 2023 vastgesteld gedupeerd zijn door UHT geldt een andere termijn. Zij hebben 6 maanden de tijd vanaf dat vaststaat dat ze gedupeerd zijn om hun schulden in te dienen bij SBN. Bekijk voor meer informatie het nieuwsbericht van UHT.

Praktijkvoorbeeld: 'Met hard werken alles zo snel mogelijk terugbetalen'

Eén van de eerste gedupeerde ouders in Meierijstad was een zogenaamde ‘CAF-11’-ouder. Deze ouder maakte deel uit van de groep van 203 ouders waarbij onterecht kinderopvangtoeslag was stopgezet of teruggevorderd in de CAF-11 zaak. De allereerste echte toeslagzaak. 

De meeste van deze ouders probeerden lang alles zelf op te lossen. Hulp vragen was daarom voor hen een grote stap. Lees hier hoe Meierijstad deze ouder toch heeft kunnen helpen.

Sluiting tijdens kerstreces

In de kerstperiode zijn we van maandag 25 december tot en met vrijdag 5 januari gesloten. Heeft u nog dringende vragen voor ons? Neem dan contact op met de procesbegeleider in uw regio, bel ons op 070 - 3738232 of stuur een mail: hersteloperatie@vng.nl. Vanaf maandag 8 januari helpen wij u weer graag!


Wij bieden als gemeente brede ondersteuning aan een (volwassen) kind van een gedupeerde ouder. Zo'n 4 maanden geleden heeft dit kind de tegemoetkoming uit de kindregeling ontvangen. De partner van dit (volwassen) kind heeft problematische schulden. Kunnen we de partner ook het aanvullend aanbod voor problematische schulden doen?

Nee. Het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod voor problematische schulden is alleen voor kinderen van 18 jaar en ouder van gedupeerde ouders die onder de werking van de kindregeling vallen. De partner van het kind kan dus geen aanspraak maken op het aanvullend aanbod. De partner kan wel brede ondersteuning krijgen, omdat hij onderdeel uitmaakt van het gezin van het gedupeerde kind. De gemeente kan daardoor via de brede ondersteuning voorzieningen bieden die gericht zijn op het oplossen van de schulden. Dat gebeurt dan via de reguliere mogelijkheden van de gemeentelijke schuldhulpverlening, zoals budgetbeheer of toeleiding richting een minnelijke schuldregeling.


De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terechtgekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix-omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix-omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.


Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.


Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl