Bekijk de online versie

30 november 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.


Beste lezer van deze nieuwsbrief,


U allen heeft één ding met elkaar gemeen:

Het bieden van brede ondersteuning aan gedupeerde ouders

Al zoveel jaren knokt u zich daar doorheen

Best een zware taak op uw schouders.


Maar het resultaat mag er zijn

Veel ouders en kinderen geholpen om opnieuw te starten.

U bent een prachtig voorbeeld in het sociaal domein.

En raakt daarmee werkelijk heel veel harten.


Onze waardering is niet in geld uit te drukken,

Niet in euro’s, in pepernoten of een feestmaal.

Maar een dikke pluim vanaf de stoomboot moet lukken

En mijn hoge mijter diep af voor u allemaal.


Hartelijke groet van Sinterklaas


Stand van zaken diverse moties m.b.t. DUO-schulden

Vorige week heeft staatssecretaris Aukje De Vries de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van een aantal moties. 

Het gaat om twee moties over DUO-schulden en niet-saneerbare schulden bij jongeren, een motie over het schrappen van de aanmeldingsdeadline voor gedupeerde ouders en een motie over het verhaal van ouders als uitgangspunt voor het vergoeden van de geleden schade als er geen compleet dossier kan worden verstrekt. In de kamerbrief leest u de reactie van het Kabinet op deze 4 moties.


Wat ons betreft is het belangrijkste punt dat er op het gebied van DUO-schulden helaas geen aanpassing van de kindregeling komt. We zijn ons er ook van bewust dat er veel vragen bij gemeenten leven rond DUO-schulden. De mogelijkheden die er op dit moment bestaan op het gebied van DUO-schulden, hebben we eerder in een factsheet met u gedeeld. Voor de volledigheid delen we die hieronder nogmaals. Het is aan DUO om maatwerk te bieden aan jongeren die zich melden en te maken hebben met DUO-schulden. Gemeenten kunnen vanuit de brede ondersteuning hulp bieden bij het in kaart brengen van schulden en contact leggen met DUO.

Belangrijke data

Tegen het eind van het jaar hebben wij voor u de stand van zaken van onderstaande deadlines op een rijtje gezet.


  • Aflopen aanmeldtermijn: Op 26 oktober 2023 is een motie aangenomen om de aanmelddeadline van 31 december 2023 los te laten. Het kabinet heeft deze motie ontraden en houdt vast aan de in de wet opgenomen einddatum voor het aanmelden als mogelijk gedupeerde ouder. Omdat 31 december op een zondag en 1 januari op een maandag valt sluit de aanmelding bij UHT definitief op dinsdag 2 januari 2024. Om te zorgen dat ouders zich bewust zijn van de naderende einddatum, is er een bericht geplaatst op de website van UHT en op hun social media kanalen. Verder geeft het Serviceteam van UHT gerichte informatie aan ouders. Ook aan gemeenten wordt gevraagd deze informatie te delen en mogelijk gedupeerde ouders op de hoogte te brengen van de sluiting aanmelddeadline. Mocht er sprake zijn van overmacht, dan kan eventueel nog na de aanmelddeadline een aanmelding worden gedaan via het serviceteam van UHT. Het gaat hier echter alleen om uitzonderingen.
  • CWS/Aanvullende schade: Verruiming wettelijke termijnen aanvullende schaderegelingen: Ouders krijgen een jaar langer de tijd om hun aanvraag aanvullende schade in te dienen. Het kabinet heeft hiertoe besloten om ouders ruim de gelegenheid te bieden zich aan te melden voor de CWS-route of de Gelijkwaardig Herstelroute. Na 1 juli 2024 hebben ouders zes maanden de tijd om een aanvraag aanvullende schade in te dienen. Die periode start op het moment van de beschikking waarin ze als erkend gedupeerde worden aangewezen. Meer hierover leest u in deze kamerbrief.
  • Private schulden/SBN: Ouders die vóór 1 juli 2023 vastgesteld zijn als gedupeerde hebben nog tot 2 januari 2024 de tijd om hun schuldenlijsten voor private schulden of al betaalde schulden bij SBN in te dienen. Voor ouders die na 1 juli 2023 vastgesteld gedupeerd zijn door UHT geldt een andere termijn. Zij hebben vanaf dat vaststaat dat ze gedupeerd zijn 6 maanden de tijd om hun schuldenlijsten in te dienen.

Praktijkvoorbeeld: 'In Almere moesten mensen soms 12 jaar wachten op een woning'

Gemeente Almere besloot in 2021 om gedupeerde ouders die hun huis waren kwijtgeraakt aan vergelijkbare huisvesting te helpen. Een woning die zoveel mogelijk lijkt op de woning die ouders hadden vóór de problemen met de kinderopvangtoeslag. Dat bleek een enorme puzzel. 

Lees hier hoe Almere daarin nauw samenwerkte met ouders uit deze doelgroep: het College van herstelexperts.

Update routekaart

De routekaart helpt u via overzichtelijke stappen aan informatie om gedupeerde ouders te ondersteunen bij het maken van een nieuwe start. We houden deze zoveel mogelijk actueel. Zowel de content op de routekaart als alle handreikingen worden regelmatig bijgewerkt om rekening te houden met recente ontwikkelingen en aanpassingen in de hersteloperatie.

In alle handreikingen kunt u zien welke versie het document betreft, en wanneer welke aanpassingen zijn gedaan. U doet er goed aan regelmatig de meest recente versie van documenten te downloaden. De afgelopen periode zijn de onderstaande documenten aangepast.


Communicatietoolkit aangevuld

Sinds vorige maand staat onze communicatietoolkit online. Een hulpmiddel voor communicatie-professionals bij uw gemeente. In de toolkit vindt u onder andere basisteksten, formats, verwijzingen en achtergrondinformatie over de diverse regelingen binnen de hersteloperatie. Informatie die gebruikt kan worden in de communicatie met ouders, jongeren en nu ook ex-toeslagpartners.

Deze week is de toolkit namelijk uitgebreid met documenten voor de ex-toeslagpartners. Kijk vandaag nog waar u de toolkit voor kunt inzetten en stuur de link vooral ook door naar uw afdeling communicatie.

Eerste ronde regiokringen bijna afgerond

Dit najaar zijn onze procesbegeleiders gestart met het organiseren van regiokringen door het hele land. Doel van de bijeenkomsten is om meer gevoel te krijgen bij wat er op regionaal en lokaal niveau speelt, om extra gelegenheid te creëren voor interactie, om ruimte te geven aan het ophalen van lokale knelpunten en uitdagingen, en natuurlijk het faciliteren van samenwerking en uitwisseling over gemeentegrenzen heen.

De eerste ronde regiokringen is intussen bijna afgerond. Verspreid over het hele land hebben meer dan 150 gemeentelijke uitvoerders uit ruim 120 gemeenten aan de sessies meegedaan. We vinden het fijn om terug te horen dat gemeenten mede dankzij de bijeenkomsten vaker onderling contact hebben, vaker samen kennis delen én overleggen.


Voor volgend jaar staan er alweer nieuwe ideeën en gespreksonderwerpen op stapel. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met uw procesbegeleider of mail naar hersteloperatie@vng.nl.

4.000 vragen uit mailbox Hersteloperatie beantwoord

Na ruim 3 jaar herstel hebben we woensdag de 4.000ste gemeentevraag uit de Hersteloperatie mailbox beantwoord. Die vraag kwam van de gemeente Sittard-Geleen. Er kwamen de afgelopen jaren dringende, emotionele, maar ook hele gewone vragen binnen.

De meeste vragen gingen over gegevensuitwisseling, kwijtschelding en de verantwoording Spuk. Op dit moment gaan de meeste vragen over de nieuwe regelingen zoals de ex-toeslagpartners en kinderen. 

Ook de komende weken en in het nieuwe jaar zijn we er voor u. Hebt u een vraag, of wilt u iets nader uitgelegd krijgen? We helpen u graag! Stuur uw vraag aan onze mailbox of bel met uw procesbegeleider.



Vanuit de brede ondersteuning helpen we een ouder. We merken dat zij blijft terugkeren met steeds nieuwe hulpvragen die voornamelijk zien op het verstrekken van materieel/spullen. Hoe kunnen we dit als gemeente doorbreken en zorgen dat de ouder weer op eigen benen komt te staan?

Het aanbod vanuit de brede ondersteuning door de gemeente is gericht op hulp/dienstverlening. De gemeente inventariseert de huidige situatie en stelt de hulpvragen vast. Vervolgens wordt het plan van aanpak opgesteld. Het plan van aanpak beschrijft wat nodig is om een nieuwe start in het kader van herstel na de toeslagenproblematiek te kunnen maken. Dit wordt ook onderschreven in de Memorie van Toelichting bij de Wet hersteloperatie toeslagen.


Bij een terugkerende vraag naar spullen zijn het opgestelde plan van aanpak en de te behalen opgenomen doelstellingen leidend. Welke doelstellingen zijn bepaald voor het kunnen maken van een nieuwe start en zijn deze ook behaald? U maakt hierbij de afweging of de spullen nodig zijn voor het maken van die nieuwe start of dat het enkel de wens van de ouder is om de spullen aan te schaffen? Een terugkerend verzoek om spullen kan duiden op een (andere) onderliggende ondersteuningsvraag, bijvoorbeeld op het gebied van financiën. Heeft de ouder de handvatten om een financieel gezonde huishouding te voeren waardoor het in de toekomst lukt om zelf spullen aan te schaffen?


De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terechtgekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix-omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix-omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.


Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.


Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl