Bekijk de online versie

7 december 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Vrijstelling vermogenstoets huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget van 3 naar 10 jaar

Vanaf 1 januari wijzigt artikel 9 quater, derde lid, van de Uitvoeringsregeling Awir. Dit artikel bevat de vermogensvrijstelling voor het compensatiebedrag bij het bepalen of een ouder in aanmerking komt voor huurtoeslag, zorgtoeslag of kindgebonden budget. De vermogensvrijstelling wordt 10 jaar in plaats van de nu opgenomen 3 jaar.

Vierde enquête brede ondersteuning Motivaction

Vorige week maandag 27 november ontving u van Motivaction de link naar alweer de vierde enquête over de brede ondersteuning. Van 70 gemeenten hebben we de ingevulde vragenlijst al mogen ontvangen. Veel dank daarvoor. 

Mogelijk heeft u nog geen tijd gehad naar de enquête te kijken, maar het zou heel fijn zijn als u de enquête voor vrijdag 15 december zou kunnen invullen. Wij zijn er zoals altijd zeer mee geholpen. Het komt helaas voor dat de mail van Motivaction in de spam beland of niet door de beveiliging van de gemeentelijke mail komt. Heeft u geen mail ontvangen? Stuur ons dan even een mail, dan sturen wij u de weblink om de enquête te bereiken. Alvast hartelijk dank voor het invullen van de enquête!

Reminder: SiSa Special 11 december a.s.

Vanaf januari 2024 krijgt uw financiële afdeling weer te maken met de SiSa-jaarverantwoording voor de Spuk. Heeft uw gemeente al keuzes gemaakt nu de Spuk is gewijzigd? Twijfelt uw gemeente bijvoorbeeld over het switchen naar werkelijke kosten, of heeft u vragen over hoe u de SiSa-tabel moet invullen?

Wij kunnen u daarbij helpen. Dat doen we online in twee sessies. U kunt zich nog aanmelden voor de eerste sessie op maandag 11 december, van 10.30 – 12.00 uur. Liever in het nieuwe jaar aansluiten? Dat kan op maandag 29 januari, ook van

10.30 -12.00 uur. Aanmelden kan via hetzelfde formulier.

Gegevensdeling ex-toeslagpartners

De gegevensdeling van ex-toeslagpartners via het gegevensportaal wordt in de week van 7 - 14 december opgestart. Het gaat om de volgende drie bestanden.

  • Voor de invordering: 1) inwoners en 2) verhuizers t.b.v. kwijtschelden

  • Voor de brede ondersteuning: 3) een HG-lijst (hulpverlening gewenst).

Ook het Toelichtingsdocument versie 3.3 is geactualiseerd. U vindt dit document in het gegevensportaal. Let op: het gaat nu nog om kleine aantallen, dus het is goed mogelijk dat met uw gemeenten nog geen gegevens gedeeld worden. De aantallen erkende ex-toeslagpartners zullen langzaam toenemen. In verband met de feestdagen vindt de laatste levering van dit jaar via het portaal plaats op 14 december.

eHerkenning

Op 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet in. Vanaf dat moment hebben gemeenten eHerkenning nodig om gegevens met het Rijk uit te wisselen. Daarom is per 2 januari 2024 ook eHerkenning nodig om gegevens uit het portaal op te halen.

  • Gebruikt uw gemeente al een eHerkenning voor andere overheidswebsites? Dan hoeft u niet opnieuw eHerkenning aan te schaffen. U selecteert dan in uw inlogmiddel ook de dienst 'Gegevensportaal Belastingdienst', zodat u vanaf 1 juli 2023 met eHerkenning kunt inloggen op het gegevensportaal. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.

  • Heeft uw gemeente nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit via de website van eHerkenning aanschaffen bij 1 van de 6 erkende leveranciers.

  • Zie ook berichtgeving in het gegevensportaal.

Wat wijzigt er nog meer door eHerkenning?

Met de ingang van eHerkenning is het helaas niet meer mogelijk om in te loggen met twee verschillende portaal ID’s. De meeste gemeenten hebben nu zowel toegang tot een hulpverleningsportaal voor lijsten rond de brede ondersteuning als tot een schuldenportaal in het kader van de kwijtschelding van schulden. Dit wijzigt per 1 januari 2024. Dat betekent dat de Belastingdienst CAP/UHT vanaf dat moment alle bestanden in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag op één portaal ID gaat verstrekken.


Per 1 januari 2024 stelt de Belastingdienst CAP/UHT daarom zowel de hulpverleningsbestanden als de kwijtscheldingsbestanden beschikbaar via hetschuldenportaal ID GPB1XXX. Alle actieve gebruikers van de hulpverleningsportalen krijgen automatisch toegang tot het schuldenportaal. Hier hoeft u niets voor te doen. Er worden geen veranderingen doorgevoerd in de gegevensbestanden. Die blijven dus zoals ze zijn.

Let op: doelmatig gebruik van gegevens is verplicht!

  • Gegevens mogen alleen gebruik worden voor het doel waarvoor ze beschikbaar worden gesteld

  • Gegevens mogen nooit gecombineerd worden.

  • Op basis van schuldenlijsten mag geen brede ondersteuning worden aangeboden en/of contact worden gezocht om een ondersteuningsaanbod onder de aandacht te brengen.

Oude portaal tot en met 22 december 2023 beschikbaar

U kunt nog tot en met 22 december 2023 inloggen in het huidige hulpverleningsportaal. Hierna is dat niet meer mogelijk. Het is dus verstandig om kort voor 22 december te verifiëren dat u alle beschikbare bestanden gedownload heeft.


Het is altijd mogelijk om oude hulpverleningsbestanden opnieuw op te vragen. Deze worden dan vanaf 1 januari 2024 in het schuldenportaal geplaatst. Voor meer informatie over de specificaties van de verschillende bestanden verwijzen wij u naar de actuele versie van het toelichtingsdocument. Dat is te vinden in het gegevensportaal.


Als u vragen heeft, kunt u die richten aan gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Gebruik daarbij de term "overgang eHerkenning UHT portalen" in het onderwerp van uw mail.

Toekenningsbeschikkingen kwijtschelden publieke schulden 2023

Vanaf half december kunnen gemeenten toekenningsbeschikkingen voor de kwijtschelding van publieke schulden in het Sociaal Domein verwachten. Deze zijn aangepast naar de laatste wijzigingen van de Spuk G12 van eind oktober.

De beschikkingen van de Spuk SiSa C62 worden in februari door het ministerie van Binnenlandse Zaken verstuurd. De beschikking van de Spuk B2 wordt nog deze maand verwacht.

Serviceteam gemeenten

Sinds maandag 4 december jl. hebben alle gemeenten in Nederland toegang tot het Serviceteam gemeenten. Hiermee is de landelijke uitrol een feit. Brede ondersteuners kunnen met of zonder de ouder bellen voor statusinformatie en andere vragen over het financieel proces. 

Alle gemeenten hebben de inbelcode met de handreiking inmiddels ontvangen via de mail. De verificatiecode, nodig voor vragen zonder dat de ouder aanwezig is, is beschikbaar gesteld via het portaal. Op basis van de ervaringen van de afgelopen weken geven we jullie hieronder nog wat tips.

  • De code uit de mail is de code die je als eerste gebruikt. Toets deze wanneer je de welkomstboodschap hoort direct in om het Serviceteam gemeenten aan de lijn te krijgen. Wacht dus niet het hele menu af!

  • De verificatiecode is alleen nodig als de ouder niet bij het gesprek aanwezig is. Wees voorzichtig met het doorgeven of opschrijven van deze code ter voorkoming van een datalek.

  • De verificatiecode is 4 weken beschikbaar in het portaal. Download het document op een veilige plek. Mocht het onverhoopt nodig zijn dan kan het document - net als geldt voor de andere lijsten die beschikbaar gesteld worden - wederom opgevraagd worden via gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl.

We gaan ervan uit dat deze manier van werken de samenwerking tussen UHT en gemeenten verder verbetert, zodat ouders zo goed mogelijk geholpen kunnen worden met een nieuwe start!

Communicatietoolkit uitgebreid

De toolkit communicatie is aangevuld met een nieuwe paragraaf: schulden. Hierin staat een informatief basisdocument over de hulp die gemeenten kunnen bieden aan gedupeerde ouders met schulden. Handig om op uw website te (laten) plaatsen. Lees hier verder.


Praktijkvoorbeeld Ouders in het buitenland: 'Schuldeisers daar houden geen rekening met wat ouders is overkomen'

Sinds juni 2022 staat het ondersteuningsteam voor gedupeerde ouders in het buitenland (OTB) klaar om ook gedupeerde ouders buiten de Nederlandse grenzen te helpen. 

Inmiddels ondersteunen zij zo’n 500 ouders en hebben ze al tientallen ouders geholpen bij hun terugkeer naar Nederland. Lees verder in het interview met Caroline Lindner, manager OTB.



Een ouder ontvangt op dit moment een bijstandsuitkering, maar wil starten met een onderneming. Hoe kunnen we hem vanuit de brede ondersteuning begeleiden?

De brede ondersteuning faciliteert het maken van een nieuwe start op de vijf leefdomeinen. Voor wat betreft het leefdomein werk kijkt de gemeente – samen met de ouder – of deze in staat is om duurzaam te kunnen participeren in een arbeidsproces. Indien dit niet het geval is, kan de gemeente voorzieningen inzetten om dit doel te bereiken.


In dit specifieke geval is het goed om in ieder geval af te stemmen met de afdeling werk en inkomen, omdat de ouder een bijstandsuitkering ontvangt. Het is veelal mogelijk om – met behoud van uitkering – te starten met het voorbereiden op het ondernemerschap. Op die manier kan gezamenlijk worden bepaald of het starten van een onderneming levensvatbaar is en de ouder door de onderneming duurzaam voldoende inkomen kan vergaren. Gedacht kan worden aan intensieve begeleiding of scholing voor het opstarten van een bedrijf, het begeleiden bij het opstellen van een bedrijfsplan en/of begeleiding naar financiering.

Sluiting tijdens kerstreces

In de kerstperiode zijn we van maandag 25 december tot en met vrijdag 5 januari gesloten. Heeft u nog dringende vragen voor ons? Neem dan contact op met de procesbegeleider in uw regio, bel ons op 070 - 3738232 of stuur een mail: hersteloperatie@vng.nl. Vanaf maandag 8 januari helpen wij u weer graag!


De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terechtgekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix-omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix-omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.


Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.


Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl