|
14 december 2023 |
|
|
Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Vragen uit de 1e online SiSa Special |
|
|
Op 11 december organiseerden we de eerste SiSa-Special voor contactpersonen en medewerkers van uw financiële afdeling. In de Special deelden we de verschillende keuzemogelijkheden voor de door te voeren wijzigingen op het gebied van de Spuk-declaraties. |
|
|
Daarnaast was er ruimte voor alle deelnemers om vragen te stellen. Hieronder geven we antwoord op twee vragen die tijdens de eerste sessie zijn gesteld. |
|
|
Hoe ga ik om met de jaarlijsten in het gegevensportaal? In de tweede week van januari 2024 worden diverse jaarlijsten klaargezet in het gegevensportaal. De toelichting op de jaarlijsten vindt u in hoofdstuk 5 van deze handleiding. U mag deze lijsten downloaden en bewaren voor de periode dat u gebruik moet maken van de gegevens uit deze lijsten voor uw jaarverantwoording. Daarnaast vult u de lege lijsten met BSN's van ouders en kinderen uit de doelgroep kindregeling (met een zelfstandig plan van aanpak) die niet op de gevulde lijsten voorkomen. De Belastingdienst controleert deze BSN's op recht op brede ondersteuning voor de B2. De gevulde jaarlijsten en de geverifieerde jaarlijsten moeten beschikbaar zijn voor de accountant tijdens de controle voor de jaarverantwoording. Hierna verwijdert u de jaarlijsten.
Welke keuzes kan onze gemeente maken en geldt deze keuze dan voor alle componenten? De laatste wijziging van de Spuk (van 26 oktober 2023, gepubliceerd in de Staatscourant van 6 november 2023) maakt het voor gemeenten die eerder kozen voor normbedragen mogelijk om over te stappen naar werkelijke kosten. Dit kan voor componenten A, B, D en F waarbij de keuze voor deze vier componenten gezamenlijk geldt en voor component E, waarbij de keuze van vorm wel anders kan zijn, maar het moment (jaar) is hetzelfde.
|
|
|
Voorbeeld Gemeente X heeft normbedragen voor zowel de componenten A, B, D en F als voor component E. Voor de componenten A, B, D en F komt de gemeente hiermee goed uit. Voor de organisatie willen zij een projectleider inhuren en daarvoor is de staffel onder E niet toereikend. Gemeente X kiest daarom voor het handhaven van de norm bij component A, B, D en F, maar stapt volgend jaar over naar werkelijke kosten voor component E.
Hieronder vindt u de keuzes en bijzonderheden op een rij. |
|
|
|
Overdenk goed welke keuzes u maakt en bespreek dit met de financials binnen uw gemeente. Uw keuze geldt voor de rest van de looptijd van de Spuk b2. Heeft u vragen over de te maken keuzes voor de jaarverantwoording? Neem dan contact op met uw procesbegeleider of mail naar hersteloperatie@vng.nl. Op 25 januari 2024 is er een inloopspreekuur over de jaarverantwoording. Hiervoor kunt u zich inschrijven via het gebruikelijke inschrijfformulier. Op 29 januari 2024 organiseren we een tweede online SiSa-special. U kunt zich voor deze Special aanmelden via deze link. |
|
|
Nogmaals: belangrijke data aanmelden en indienen schulden |
|
|
In het (be)spreekuur van vanmorgen kregen we vragen over de verschillende deadlines voor aanmelden en indienen schulden. Daarom vindt u hieronder het overzicht uit de nieuwsbrief van 30 november jl. nog een keer. |
|
|
- Aflopen aanmeldtermijn: Op 26 oktober 2023 is een motie aangenomen om de aanmelddeadline van 31 december 2023 los te laten. Het kabinet heeft deze motie ontraden en houdt vast aan de in de wet opgenomen einddatum voor het aanmelden als mogelijk gedupeerde ouder. Omdat 31 december op een zondag en 1 januari op een maandag valt sluit de aanmelding bij UHT definitief op dinsdag 2 januari 2024. Om te zorgen dat ouders zich bewust zijn van de naderende einddatum, is er een bericht geplaatst op de website van UHT en op hun social media kanalen. Verder geeft het Serviceteam van UHT gerichte informatie aan ouders. Ook aan gemeenten wordt gevraagd deze informatie te delen en mogelijk gedupeerde ouders op de hoogte te brengen van de sluiting aanmelddeadline.
Mocht er sprake zijn van overmacht, dan kan eventueel nog na de aanmelddeadline een aanmelding worden gedaan via het serviceteam van UHT. Het gaat hier echter alleen om uitzonderingen.
- CWS/Aanvullende schade: Verruiming wettelijke termijnen aanvullende schaderegelingen: Ouders krijgen een jaar langer de tijd om hun aanvraag aanvullende schade in te dienen. Het kabinet heeft hiertoe besloten om ouders ruim de gelegenheid te bieden zich aan te melden voor de CWS-route of de Gelijkwaardig Herstelroute. Na 1 juli 2024 hebben ouders zes maanden de tijd om een aanvraag aanvullende schade in te dienen. Die periode start op het moment van de beschikking waarin ze als erkend gedupeerde worden aangewezen. Meer hierover leest u in deze kamerbrief.
- Private schulden/SBN: Ouders die vóór 1 juli 2023 vastgesteld zijn als gedupeerde hebben nog tot 2 januari 2024 de tijd om hun schuldenlijsten voor private schulden of al betaalde schulden bij SBN in te dienen. Voor ouders die na 1 juli 2023 vastgesteld gedupeerd zijn door UHT geldt een andere termijn. Zij hebben vanaf dat vaststaat dat ze gedupeerd zijn 6 maanden de tijd om hun schuldenlijsten in te dienen.
|
|
|
Toelichting op achtergrond en keuzes binnen schuldenaanpak |
|
|
We hebben hierover een aantal veel gestelde vragen van ouders verzameld die we in de komende nieuwsbrieven met u delen. Deze vragen worden ook opgenomen in onze communicatietoolkit waarin u handige tips voor uw communicatieprofessionals vindt. |
|
|
Vraag Waarom worden de data van 1 januari 2021 voor publieke schulden en de datum van 1 juni 2021 voor private schulden gehanteerd?
Antwoord De datum van 1 januari 2021 voor de publieke schuldenaanpak hangt samen met de bekendmaking van de Catshuisregeling. Eind december 2020 kwam het kabinet bijeen in het Catshuis naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht. Er werd besloten dat ouders in ieder geval het forfaitaire bedrag van €30.000,- kregen toegekend en ook werden de eerste contouren van de schuldenaanpak bekend. Er werd aangekondigd dat publieke schulden zouden worden kwijtgescholden en dat er naar een oplossing voor private schuldeisers zou worden gezocht. In de kamerbrief van mei 2021 werden de contouren van de private schuldenaanpak verder bekend gemaakt. Vandaar dat er voor de private schulden de datum van 1 juni 2021 wordt gehanteerd. |
|
|
Update vierde enquête brede ondersteuning Motivaction |
|
|
Inmiddels hebben al meer dan 100 gemeenten de enquête ingevuld. Onze hartelijke dank daarvoor: we zijn er zeer mee geholpen. Aan de gemeenten die hun medewerking al mondeling hebben toegezegd: wilt u de enquête alsnog zo spoedig mogelijk invullen? We hopen daarmee de respons nog verder te verhogen. |
|
|
Praktijkvoorbeeld ‘Zolang er nog nieuwe mensen bijkomen, houden we de projectorganisatie in stand’ |
|
|
De gemeente Roosendaal zette een professionele projectorganisatie van eigen ambtenaren op om haar 240 gedupeerde ouders te kunnen helpen. Het werk bleek anders niet te doen, naast alle andere dossiers die de gemeente moest behandelen. Lees hier hoe de projectorganisatie dit aanpakte. |
|
|
|
Kan ik een plan van aanpak wijzigen? Afgelopen maand heb ik de training bij de VNG gevolgd. Eerder heeft een collega samen met een gedupeerde ouder een plan van aanpak opgesteld. Daarin is aangegeven dat er middelen zouden worden verstrekt, maar is onvoldoende beschreven wat de te behalen doelen zijn. De ouder is nu teruggekomen met aanvullende hulpvragen. Nu is deze collega vertrokken en heb ik het overgenomen. Hoe pak ik dit met de kennis van nu het beste aan? |
|
|
U kunt een nieuw plan van aanpak opstellen, waarin u de doelen waarnaar toegewerkt wordt om een nieuwe start te kunnen maken wel goed zijn uitgewerkt. Middelen kunnen alleen worden ingezet als dit nodig is om de doelstellingen te behalen. Het is vooral belangrijk om transparant te zijn naar de ouder. Ga daarom in gesprek en leg uit waarom en op welke punten het plan van aanpak wijzigt en waarom. Laat de ouder een foto maken van de aantekeningen die u maakt tijdens het gesprek. Let op: probeer de individuele onderwerpen te beperken en cluster zoveel mogelijk. |
|
|
Sluiting tijdens kerstreces |
|
|
In de kerstperiode zijn we van maandag 25 december tot en met vrijdag 5 januari gesloten. Heeft u nog dringende vragen voor ons?
Neem dan contact op met de procesbegeleider in uw regio, bel ons op 070 - 3738232 of stuur een mail:
hersteloperatie@vng.nl. Vanaf maandag 8 januari helpen wij u weer graag! |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
|
Schrijf in |
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terechtgekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix-omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix-omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|