Bekijk de online versie

25 januari 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Gevolgen eHerkenning: één gegevensportaal, met gescheiden rollen en taken

Gegevensuitwisseling met UHT vindt plaats via het gegevensportaal. Elke gemeente of GR heeft een contactpersoon Invordering en een contactpersoon Brede ondersteuning opgegeven bij UHT. Deze contactpersoon heeft via een eigen account toegang tot het gegevensportaal. Het portaal biedt een beveiligde gegevensuitwisseling tussen de Belastingdienst/Toeslagen en de gemeente.

Tot 1 januari jl. was er sprake van twee aparte gegevensportalen: één voor de invordering en één voor de brede ondersteuning. De lijst voor de schuldenaanpak was eerder niet toegankelijk voor de contactpersoon van de brede ondersteuning, en vice versa. Als gevolg van de e-Herkenning is er sinds 1 januari één gegevensportaal waarin alle lijsten worden geüpload. Dit betekent dat beide contactpersonen in theorie toegang hebben tot alle lijsten. Dit vergt aandacht bij het ophalen van de lijsten. Elke contactpersoon moet zich bij het ophalen bewust zijn van zijn/haar rol/functie; de contactpersoon Invordering heeft de lijsten rondom de schuldenaanpak nodig vanuit zijn/haar taak, maar de lijsten die in het portaal staan voor de uitvoering van de brede ondersteuning niet, en andersom.


Vanuit een praktische gedachtegang kan het voor de hand liggen om de verschillende gegevensbestanden die de gemeente ontvangt met verschillende afdelingen binnen de gemeente te delen en te vergelijken. Dit is echter om privacyredenen niet toegestaan. Gemeenten mogen gegevens die zij ontvangen vanuit de ene rol (als hulpverlener), niet gebruiken voor de andere rol (als schuldeiser). Het is niet zonder meer toegestaan om bestandsvergelijkingen te maken tussen persoonsgegevens uit verschillende domeinen. Om die reden is het belangrijk dat medewerkers zich bewust zijn van de rol waarin gegevens worden ontvangen en met welk doel ze worden verstrekt.


Meer informatie kunt u vinden in de handreiking ‘Gegevensverwerking’.

Zelfhulp, gesprek met staatssecretaris en een nieuwe evenementenkalender via kindregelingvoorjou.nl

De kindregeling bestaat uit hulp, brede ondersteuning door gemeenten en het geldbedrag speciaal voor kinderen. Het hulpaanbod is in samenwerking met DG Herstel nu verder uitgebreid.

Sinds 15 januari 2024 kunnen kinderen en jongeren gebruikmaken van de nieuwe online zelfhulpmodule van Minddistrict. Ook is het mogelijk om in gesprek te gaan met de staatssecretaris. En sinds 22 januari 2024 hebben we ook een evenementenkalender toegevoegd. Deze modules bieden we aan op de aparte website kindregelingvoorjou.nl.

Over Minddistrict

Minddistrict is een e-healthplatform voor zelfhulp. Dat betekent dat jongeren via de website ondersteuning krijgen om zich beter te voelen. Zij kunnen de oefeningen van Minddistrict doen op een moment dat het hen uitkomt. Er zijn verschillende aandachtsgebieden: zelfvertrouwen, fysieke gezondheid en mentale gezondheid.


Lees meer over Minddistrict op kindregelingvoorjou.nl.

Overzicht evenementen en bijeenkomsten

Op verzoek van jongeren bieden we sinds 22 januari 2024 ook een overzicht van evenementen en bijeenkomsten, die speciaal voor kinderen (lokaal) worden georganiseerd. Iedereen die een relevante bijeenkomst of event organiseert, kan dit via de website aanmelden. Ook jongeren zelf. Wij zorgen dan dat het in de kalender komt en besteden aandacht aan het evenement via social media.


Bekijk de agenda hier.

In gesprek met de staatssecretaris

Ook is het mogelijk om in gesprek te gaan met staatssecretaris Aukje de Vries. Over wat de jongeren hebben meegemaakt. Wat ze nodig hebben of over hoe ze zich voelen. De jongeren bepalen zelf waar ze over willen praten.

Alles wat er in het gesprek wordt besproken blijft anoniem. Als het kind of de jongere het wil, is er na het gesprek met de staatssecretaris een gesprek met iemand van de gemeente. Die kan hulp bieden die past bij de specifieke situatie. Maar dit hoeft niet.

Lees hier meer over het gesprek met de staatssecretaris.

Reminder: laatste SiSa Special a.s. maandag 29 januari!

Sinds deze maand werkt uw financiële afdeling weer aan de SiSa-jaarverantwoording voor de Spuk. Heeft uw gemeente al keuzes gemaakt nu de Spuk is gewijzigd? Twijfelt uw gemeente bijvoorbeeld over het switchen naar werkelijke kosten, of heeft u vragen over hoe u de SiSa-tabel moet invullen?

Wij kunnen u daarbij helpen. Dat doen we met online sessies, waarvan de laatste plaatsvindt op maandag 29 januari, van 10.30 -12.00 uur. Aanmelden kan via dit formulier.

Update communicatietoolkit

In onze communicatietoolkit vindt u bouwstenen en basisteksten om de communicatie over de hersteloperatie richting ouders en kinderen te organiseren. We werken deze regelmatig bij met nieuwe documenten. 

Deze week is onder kopje 4, kindregeling, een basisdocument toegevoegd over het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod voor jongeren. Op de website van VNG vindt u ook het nieuwsbericht hierover.




Wat zijn de normbedragen voor de kindregeling? Zijn die dezelfde als de normbedragen in de regeling voor de (mogelijk) gedupeerden?

Voor de kindregeling gelden dezelfde bedragen voor de componenten A, B, en D

  • Component A (Registratie en inventariseren hulpvraag)   € 380
  • Component B (Pan van Aanpak)  € 3.468
  • Component D (Nazorg)  € 1.795


Net als bij (mogelijk) gedupeerde ouders, is component C (trajectzorg) op basis van werkelijke kosten, zoals opgenomen in het plan van aanpak. In het geval van volwassen jongeren met problematische schulden (vallend onder de kindregeling)  valt hier ook het aanvullend aanbod schuldhulpverlening onder.


Voor component E (organisatiekosten) telt de doelgroep niet mee voor de totale populatie waarop de staffel wordt gebaseerd. Om die reden is er een extra E-component speciaal voor de kindregeling. De gemeente kan dit component gebruiken als er aantoonbaar (extra) organisatiekosten worden gemaakt voor het bieden van brede ondersteuning aan kinderen. Dit is altijd op basis van werkelijke kosten.


Component F (driegesprek) is niet van toepassing voor kinderen of jongeren.


De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl