Bekijk de online versie

15 februari 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Addendum SiSa B2

In de nieuwsbrief van vorige week informeerden wij u al over de aanpassingen in de invulwijzer van de SiSa B2 voor de verantwoording van de Spuk voor brede ondersteuning. Deze wordt op een aantal punten aangepast en verduidelijkt.

Er is een addendum in de maak dat binnenkort wordt gepubliceerd op SiSa 2023 | Circulaire | Rijksoverheid.nl. Loopt u bij het invullen van de tabel nu al tegen onduidelijkheden aan, neem dan even contact op met postbusibi@bzk.nl. Hieronder vindt u de voorziene wijzigingen.

  • Indicator 04 en 05 waarin 2021 wordt geschrapt

  • Indicator 09 waarin de termijn van 12 maanden nazorg wordt geschrapt

  • Indicator 21 waarin eveneens de termijn van 12 maanden wordt geschrapt en een extra uitleg komt hoe het nieuwe forfaitaire bedrag voor nazorg gedeclareerd kan worden

  • Indicator 22 waarin een extra uitleg komt hoe omgegaan moet worden met de twee verschillende forfaitaire bedragen

  • Indicator 23 waarin de juiste bron voor de aantallen wordt vermeld en extra wordt aangegeven dat in verantwoordingsjaar 2023 de staffel nog eenmalig gedeclareerd kan worden en vanaf 2024 jaarlijks


Uploaden vraagbestanden in het gegevensportaal

Op het moment dat BSN´s missen op de jaarlijst voor de financiële verantwoording, kunt u een aanvulling doen op de jaarlijst aan de hand van een vraagbestand. Het proces vindt u hieronder.

In het portaal is een Excel-bestand geplaatst waarin u de gegevens kunt invullen van de inwoners waarvoor u wel kosten heeft gemaakt of baten heeft gederfd, maar die niet op een jaarlijst staan. Dit bestand heeft één van de volgende namen:

  • VH-GPB????_Hulpverlening_leeg.xlsx

  • VS-GPB????_Schuldenafhandeling_leeg.xlsx

  • VS-GPB????_Schuldenafhandeling_ex-partner_leeg.xlsx

Op de plaats van “GPB????” staat uw portaal-id.


Het ingevulde bestand slaat u op met één van de volgende namen:

  • VH-GPB????_Hulpverlening.xlsx

  • VS-GPB????_Schuldenafhandeling.xlsx

  • VS-GPB????_Schuldenafhandeling_ex-partner.xlsx

Vervolgens kunt u dit vraagbestand uploaden in het portaal. In de gebruiksinstructie van het portaal is deze procedure nader beschreven.


Let op: als u het bestand een andere naam of een toevoeging geeft, kan deze NIET worden verwerkt en dient u een nieuw bestand aan te leveren.


Casuïstiekoverleg VNG, UHT en DG Herstel

Iedere week is er een overleg tussen VNG, UHT en DG Herstel over situaties waar extra inzet van partijen gewenst is. Vaak omdat de geldende regels en afspraken in sommige situaties niet leiden tot een passende oplossing voor ouders en hun gezin. 

We gebruiken dat overleg om samen tot een passende oplossing voor de ouder te komen, en om met elkaar te blijven toetsen of er aanpassingen in wet- en/of regelgeving nodig zijn.

Heeft uw gemeente een situatie waarin de bestaande instrumenten niet tot een oplossing leiden? Dan horen we dat graag! Wij kunnen dan uw situatie bespreken met UHT en het rijk. Mailen kan naar hersteloperatie@vng.nl (LET OP! Geen persoonsgebonden gegevens meesturen!). 

Urgentie beoordeling ex-toeslagpartner

Op dit moment is een eerste start gemaakt met de brede ondersteuning voor ex-toeslagpartners die een beschikking hebben ontvangen waarin staat dat zij recht hebben op hulp en geld. Nog niet alle ex-toeslagpartners zijn al in beeld, een deel van hen wacht nog op uitsluitsel.

Soms is de situatie van een mogelijke ex-toeslagpartner echter zo schrijnend, dat een versnelde beoordeling de enige oplossing is voor deze ouder. Heeft uw in uw gemeente te maken met zo'n situatie? En bieden de bestaande middelen geen oplossing? Laat u ons dat dan alstublieft weten. Wij kunnen de situatie dan voorleggen aan UHT. UHT bespreekt de casus dan op hun urgentietafel ‘nieuwe regelingen’ en kijkt of de ouder in kwestie in aanmerking komt voor een versnelde beoordeling. U kunt uw casus mailen naar hersteloperatie@vng.nl.

Link webinar Opstarten invordering Belastingdienst

Op 25 januari 2024 heeft de Belastingdienst een webinar gehouden over het weer opstarten van de invorderingen voor ouders, als hun proces bij UHT is afgerond.

In dit webinar werd aandacht besteed aan waarom de betaalpauze is opgeschort en welke hulp en betalingsregelingen er mogelijk zijn. Ook werd ingegaan op de pilots opstarten invordering bij een aantal grote gemeenten en wat er met de resultaten is gedaan. U kunt dit webinar terugkijken via deze link.

Portaal schaderoutes in de maak

Door het ministerie wordt op dit moment gewerkt aan de ontwikkeling van een loket met informatie over de diverse schaderoutes en de verschillen daartussen. Het portaal moet straks leiden naar een aanmeldoptie, maar zal eerst vooral informatie bevatten voor ouders. Het portaal biedt alleen informatie en geeft geen advies. Het zal o.a. een rekenhulp gaan bevatten, een overzicht van de diverse schade-opties en een routewijzer. De pilot zal starten in mei, het portaal zal waarschijnlijk nog voor de zomer live gaan.

Rijnmondse Allantie maakt een warme vuist naar Den Haag

In de regio Rotterdam-Rijnmond is er een samenwerking opgestart tussen de slachtoffers van het toeslagenschandaal, ambtenaren, bestuurders van verschillende gemeenten, de kinderombudsman en ombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR).

Samen hebben ze een korte video uitgebracht.

De Alliantie heeft op 25 januari ook een manifest overhandigd aan demissionair staatssecretaris Aukje de Vries en demissionair minister Carola Schouten. De volgende stap van de Alliantie is om te kijken hoe dit manifest breder kan worden getrokken en er een vervolg aan kan worden gegeven. Het hoofddoel van het manifest is om ook in de komende periode de aandacht voor herstel vast te houden en hier in de Kamer en op andere tafels aandacht voor te blijven vragen, vanuit het gegeven dat het herstel voor veel ouders nog niet klaar is.




We begrijpen dat er nieuwe schaderoutes vanuit Stichting Gelijkwaardig Herstel worden ontwikkeld, waaronder de zogenaamde VSO-route. Wat wordt bedoeld met een VSO?

Een VSO is een vaststellingsovereenkomst op grond van artikel 7:900 van het Burgerlijk Wetboek. Door een VSO te sluiten kan – in de termen van deze bepaling – een “onzekerheid of geschil” tussen partijen worden beslecht.


Gedupeerde ouders die meer schade hebben dan de compensatie die zij hebben gekregen na de integrale beoordeling, kunnen terecht bij de Commissie Werkelijke Schade (CWS). De VSO-route ziet ook op de aanvullende schade en bevindt zich nu in een pilotfase. De VSO verwijst naar dezelfde rechtsbasis (artikel 2.1, derde lid Wht resp. 2.6, derde lid, Wht). Een VSO is een instrument c.q. een middel en geen “doel op zich” of een “oplossing” op zichzelf.


Een VSO sluiten betekent dat voor finale kwijting wordt getekend. Het is een afsluiting in financiële zin. Ouders kunnen dus na het tekenen van een VSO niet meer terecht bij de CWS.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

Verschijning nieuwsbrieven

In verband met de voorjaarsvakantie verschijnt er geen nieuwsbrief op donderdag 22 februari. Ook in de meivakantie zal er in de eerste week van mei geen nieuwsbrief worden verstuurd.

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl