| 1 februari 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
|
Samen met gemeenten is in de afgelopen periode een format voor lokaal beleid tot stand gekomen. Dit format biedt gemeenten houvast wanneer er - aanvullend op de wetgeving - behoefte is om meer handen en voeten te geven aan het uitvoeren van de brede ondersteuning. |
|
|
In de Wet hersteloperatie toeslagen zijn voor wat betreft het bieden van brede ondersteuning een aantal open begrippen opgenomen, zodat gemeenten lokaal maatwerk kunnen toepassen om te doen wat nodig is.
Het maken en publiceren van lokaal beleid biedt de mogelijkheid om de rechthebbende op brede ondersteuning te informeren over de manier waarop de brede ondersteuning door de gemeente geboden wordt en welke afwegingen daarbij worden gemaakt. Daarnaast maakt het duidelijk hoe de gemeente de feiten vaststelt die nodig zijn om een plan van aanpak op te stellen.
[UPDATE] Op dit moment verwerken we de uitwerking van de verkenning van een toekomstbestendige brede ondersteuning. We adviseren gemeenten die op dit moment hun lokale beleidsregels aan het opstellen zijn, de uitkomsten van de verkenning af te wachten om te voorkomen dat het beleid op korte termijn moet worden gewijzigd. We houden u op de hoogte via deze nieuwsbrief. |
|
|
Gegevenslevering ex-toeslagpartners |
|
|
De gegevenslevering via het gegevensportaal van ex-toeslagpartners voor brede ondersteuning vindt versneld plaats, namelijk op donderdag 1 februari. De gegevens voor het kwijtschelden van schulden voor deze doelgroep worden al sinds december 2023 geleverd. |
|
|
In het portaal stonden nog geen gegevens van erkend ex-toeslagpartners die bij UHT hebben aangegeven brede ondersteuning te wensen. Op basis van deze gegevens kunnen gemeenten contact leggen met deze inwoners. Vanaf nu ontvangt u periodiek deze gegevens via het portaal. Let op dat u de verschillende lijsten in het portaal alleen gebruikt voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling en niet toegestaan om gegevens voor het kwijtschelden van schulden te gebruiken om contact op te nemen in het kader van brede ondersteuning.
Het is bij ons nog niet bekend wat de frequentie van levering via het portaal wordt van de lijsten voor brede ondersteuning aan ex-toeslagpartners. Zodra we daar meer over weten, informeren we u daarover via deze nieuwsbrief.
|
|
|
Verwijderen negatieve BKR-registratie |
|
|
Nadat een schuld van een gedupeerde ouder/ex-toeslagpartner is betaald aan de kredietverstrekker, moet deze de negatieve registratie van de ouder verwijderen uit het BKR. Wanneer de schuld wordt betaald door SBN, wijst SBN de kredietverstrekker op deze wettelijke verplichting. |
|
|
Ouders kunnen ook zelf een verwijderingsverzoek sturen naar de schuldeiser. Op de website van UHT stond eerder een voorbeeldbrief, maar deze is verouderd en daarom verwijderd. Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van ouders hebben we vanuit de VNG samen met DGH en UHT een nieuwe voorbeeldbrief opgesteld. U kunt dit format met gedupeerden in uw gemeente delen. |
|
|
|
Sinds deze maand werkt uw financiële afdeling weer aan de SiSa-jaarverantwoording voor de Spuk. Afgelopen maandag organiseerden we de tweede SiSa Special. |
|
|
|
Tijdens de sessie van 29 januari is een korte presentatie gegeven over de Spuk, de wijzigingen, de verschillende keuzes en de SiSa zelf. Ook hebben we de SiSa-tabel ingevuld met verschillende keuzevarianten om iedereen een goed beeld te geven van wat precies de bedoeling is en welke keuzes gemaakt kunnen worden.
|
|
Kon u niet aanwezig zijn? Geen probleem, we organiseren nog een extra SiSa Special op maandag 12 februari a.s. 10.30-12.00 uur. In deze sessie gaan we in op het invullen van de SiSa-tabel en is er alle ruimte voor praktische en inhoudelijke vragen, zodat u weet hoe u de SiSa-tabel voor uw gemeente moet invullen. U kunt zich inschrijven via dit formulier. |
|
|
Vragen en antwoorden SiSa Inloopspreekuur 25 januari 2024 |
|
Tijdens de sessie van 25 januari zijn er veel vragen behandeld. Deze vragen én antwoorden zijn opgenomen in de presentatie die we delen op Slideshare. |
|
|
| Heeft u de SiSa Specials gemist, kunt u niet naar de sessie die nog gepland staat, of wilt u alles nog eens rustig terugluisteren? Annika Meekel (inhoudelijk expert) en Jeanne-Marie Langen gaan samen in gesprek over het hele proces rondom de jaarverantwoording over 2023 en de keuzes voor gemeenten daarin. Deze podcast is echt een aanrader voor iedereen die nog meer wil weten over de Spuk en de SiSa-verantwoording. |
|
|
Nog even op een rijtje: contact met UHT |
|
|
Af en toe horen we dat er onduidelijkheid is over via welk kanaal en over welk onderwerp u contact kunt hebben met UHT. Daarom hieronder nog een keer het overzicht. |
|
|
Het Serviceteam gemeenten (0800-2358358) is bereikbaar voor individuele statusinformatie en andere inhoudelijke vragen over het financieel proces van een ouder, kind of ex-toeslagpartner Het mailadres gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl is bereikbaar voor vragen over (lijsten in het) het gegevensportaal.
Let op via het bovenstaande mailadres kunnen geen vragen over casussen worden beantwoord. Ook kunnen via het Serviceteam geen vragen over het gegevensportaal worden beantwoord. |
|
|
|
Rechter oordeelt dat er in de civiele procedure niet wordt getoetst aan bestuursrechtelijke maatstaven |
In een kort geding eist een ouder via een civiele procedure een voorschot op de schadevergoeding. Het is weliswaar een vonnis vanuit een kort geding, maar desalniettemin wordt er wel een relevante boodschap meegegeven.
|
|
|
De ouder eiste een beoordeling van de schade, het causaal verband en de overgelegde producties aan de hand van de bestuursrechtelijke hersteloperatie en de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht). De ouder eiste dit, omdat de bestuursrechtelijke route – de route UHT – ruimhartiger compensatie biedt dan vanuit het civielrechtelijke gebruikelijk is. De voorzieningenrechter was duidelijk. Een beoordeling naar bestuursrechtelijke maatstaven in een civiele (kort geding) procedure is niet mogelijk. Hiervoor bestaat geen steun in het recht. |
|
|
|
Onze gemeente (89 aangemelde ouders) heeft gekozen voor het declareren van het normbedrag voor component E. Vorig verantwoordingsjaar is het bedrag opgevoerd via de SiSa. De hersteloperatie loopt naar verwachting nog een aantal jaar door. Om die reden twijfelen we of we de komende ja(a)r(en) uitkomen met het normbedrag. Zijn er aanvullende opties? |
|
|
In november 2023 is de Spuk gewijzigd, waardoor gemeenten kunnen overstappen van normbedragen naar werkelijke kosten. Deze keuze kunnen gemeenten laten ingaan per verantwoordingsjaar 2023 of verantwoordingsjaar 2024. Gemeenten kunnen ook de normbedragen voor component E handhaven en vanaf 2024 jaarlijks declareren. Daarbij kunnen gemeenten als ze in een hogere staffel komen, de staffel eenmalig naar boven bijstellen. Stel: uw gemeente heeft op peildatum 31 december 2023 95 aangemelde ouders en 6 ex-toeslagpartners (totaal 101 rechthebbenden), dan komt uw gemeente in een hogere staffel en kunt u jaarlijks 48.000 euro declareren. |
|
|
Let op: kinderen van gedupeerde ouders die onder de kindregeling vallen, tellen niet mee voor het aantal waarop de staffel wordt gebaseerd. Voor organisatiekosten die de gemeente aantoonbaar maakt voor ondersteuning aan deze doelgroep, is een extra indicator opgenomen in de SiSa-tabel waar u de werkelijke kosten kan declareren. Ook als u gekozen heeft voor de norm op basis van de staffel voor component E.
In onze handreiking leest u meer over de verschillende componenten, de normbedragen en de keuze om over te stappen naar werkelijke kosten. |
| |
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams. |
|
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. |
|
|
Verschijning nieuwsbrieven |
|
|
In verband met de voorjaarsvakantie verschijnt er geen nieuwsbrief op donderdag 22 februari. Ook in de meivakantie zal er in de eerste week van mei geen nieuwsbrief worden verstuurd. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|