| 29 februari 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Addendum SiSa B2 gepubliceerd |
|
|
In de nieuwsbrief van 15 februari jl. informeerden wij u over de aanpassingen in de invulwijzer van de SiSa voor de verantwoording van de Spuk B2 Brede Ondersteuning. Het addendum bij de SiSa-invulwijzer is inmiddels aangevuld en gepubliceerd. Heeft u vragen over de jaarverantwoording: mail ons op hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Vooraankondiging instructievideo SiSa |
|
|
Het invullen van de jaarverantwoording Spuk is soms best complex en dient secuur te gebeuren. Tijdens de extra SiSa bespreekuren kregen we veel inhoudelijke en praktische vragen. Aanvullend op de bespreekuren hebben we deze week ook een video opgenomen. |
|
|
Hierin geven collega’s Annika Meekel en Wytske Kist uitleg en tips bij het invullen van de SiSa-tabel. De video wordt deze week geredigeerd. In de nieuwsbrief van 7 maart (aankomende week) krijgt u de link om de video te bekijken. |
|
|
|
Rechtbank oordeelt dat Belastingdienst in specifiek geval eis van notariële akte moet loslaten |
|
|
Op 5 februari heeft de rechtbank Amsterdam vonnis gewezen in een zaak rondom een informele lening (ECLI:NL:RBAMS:2024:494). |
|
|
Wat was er aan de hand? | De ouder had diverse leningen, waaronder een lening bij haar vader, vastgelegd in een onderhandse akte. Na erkenning als gedupeerde ouder, heeft de ouder deze informele leningen ingediend bij SBN. SBN heeft het verzoek tot overname afgewezen, omdat de leningen niet in een notariële akte zijn vastgelegd. |
|
|
Wat is het oordeel van de rechter | De rechtbank overweegt dat het vereiste van een notariële akte (of rechterlijke uitspraak) is vastgelegd in de Wet hersteloperatie toeslagen. Dit is een wet in formele zin, wat betekent dat de rechter alleen aan deze wet mag toetsen als het gaat om een bijzondere omstandigheid die de wetgever bij de totstandkoming van de wettelijke bepaling niet heeft kunnen meewegen.
De rechter oordeelt dat er sprake is van een bijzondere omstandigheid. Overwogen wordt dat de ouder op het moment van het lenen van het bedrag geen geld had om een notaris in te schakelen. De ouder heeft er desalniettemin wel bewust voor gekozen om de leningen zo officieel mogelijk vast te legen, te weten in onderhandse aktes. Daarnaast zijn de schulden te weerleggen middels (financiële) jaarstukken, de schuld is geregistreerd bij de Belastingdienst en de leningen zijn opgesteld onder toeziend oog van een boekhouder. Ook is er een aflosschema opgesteld.
De rechtbank ziet in de totstandkoming van deze leningen en in de feitelijke uitwerking daarvan dan ook amper een verschil met een lening die middels een notariële akte tot stand is gekomen en komt tot de conclusie dat het beroep gegrond is. De rechtbank is daarom van oordeel dat, wanneer in het specifieke geval van deze ouder en in gevallen die daarop lijken, vast wordt gehouden aan de eis van de notariële akte, sprake is van strijd met het evenredigheidsbeginsel. Gelet op de situatie van (financiële) nood van de ouder en gelet op wat de ouder wel heeft gedaan, had het opstellen van een notariële akte niet in redelijkheid van haar kunnen worden verwacht.
Opvallend is dat de rechtbank daarnaast nadrukkelijk opmerkt dat zij hiermee afwijkt van het huidige beleid ten aanzien van informele leningen. De rechtbank geeft aan dat het aan de rechtspraak is om oog te blijven houden voor de menselijke maat, juist in zaken waarin men al zoveel onrecht heeft moeten doorstaan. De rechtbank wil daarom ook de wetgever aansporen om te bezien of er alternatieve mogelijkheden bestaan om informele schulden waaraan geen notariële akte ten grondslag ligt op een werkbare manier te kunnen bewijzen. |
|
|
Wat betekent deze uitspraak voor andere ouders? | Vooralsnog biedt deze uitspraak alleen houvast voor andere ouders die een lening eerder hebben laten vastleggen via een onderhandse akte(s) die bij de Belastingdienst zijn geregistreerd. In eerdere vonnissen waar de afwijzing van een informele lening door SBN op tafel lag, is niet door de rechtbank in het voordeel van de ouder beslist.
|
|
|
|
Wij hebben gekozen om normbedragen te handhaven, waardoor component D voor nazorg automatisch gekoppeld is aan component B voor het Plan van Aanpak. In de SiSa-tabel bij indicator B2/21 wordt dan automatisch het bedrag ingevuld voor nazorg in jaar T (2023) op basis van het bedrag dat wij invullen bij indicator B2/20. In 2021 hebben wij al nazorg gedeclareerd, maar in 2022 niet en dat willen we nu alsnog doen. Kan dat en waar vul ik dat in? |
|
|
Het klopt dat in indicator B2/21 alleen de nazorg voor jaar T wordt ingevuld en deze cel kan niet worden gewijzigd. In indicator B2/22 kunt u ook de nazorg optellen die niet eerder in rekening is gebracht. Dit is dan het totaal van nazorg gedeclareerd in 2021, nazorg niet gedeclareerd in 2022 en nazorg die in 2023 wordt gedeclareerd (het bedrag uit indicator B2/21). Bij het totaal in indicator B2/27 wordt het bedrag van B2/22 meegeteld en niet het bedrag van B2/21. Het bedrag dat al eerder aan nazorg is gedeclareerd, wordt van dit totaal afgetrokken.
Zie ook de toelichting in het addendum (Addendum bij de SiSa-invulwijzer 2023 - Regeling B2 | Circulaire | Rijksoverheid.nl) bij indicatoren B2/21, B2/22 en B2/27. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams. |
|
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|