Bekijk de online versie

28 maart 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Wij wensen u een fijn Paasweekend!

Bestendige toekomst brede ondersteuning

Met pDG-Herstel en in opdracht van de commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie (PSI) wordt gekeken naar het inrichten van een toekomstbestendige brede ondersteuning voor gemeenten. 

Het financieel herstel duurt langer dan gedacht en er zijn veel meer rechthebbenden dan voorzien (inclusief de verbreding van de doelgroepen). 

We zien ook dat gemeenten bezig zijn om de brede ondersteuning van een crisis-inrichting om te zetten naar de staande organisatie. Een goed moment dus om de inrichting van de brede ondersteuning te evalueren. Centraal hierbij staat de vraag wat nodig is om de brede ondersteuning ook in de toekomst bestendig uit te kunnen blijven voeren. Voor de zomer informeren we u over de uitkomsten van deze verkenning en wat die uitkomsten voor gemeenten betekenen,

Open Oproep kinderen en jongeren Toeslagenaffaire

Op 29 februari heeft het Fonds voor Cultuurparticipatie een Open Oproep gelanceerd om cultuurparticipatie toegankelijk te maken voor kinderen en jongeren die zijn getroffen door de toeslagenaffaire. Deze Open Oproep is onderdeel van de subsidieregeling Samen Cultuurmaken 2022-2024.

De Open Oproep, in samenwerking met het ministerie van Financiën, benadrukt de noodzaak van het bevorderen van cultuurdeelname voor getroffen kinderen en jongeren. Actieve deelname aan cultuur heeft positieve effecten, bevordert persoonlijke ontwikkeling, versterkt veerkracht en bevordert sociale verbinding. Het programma streeft ernaar cultuurparticipatie toegankelijk te maken voor iedereen, met speciale aandacht voor diegenen voor wie dit momenteel niet vanzelfsprekend is.


Heeft u in uw gemeente een waardevol cultureel, kunstzinnig en/of sociaal project dat de getroffen kinderen en jongeren betrekt bij kunst- en culturele activiteiten, dan kunt u een aanvraag indienen via de website. Dit kan nog tot en met 31 december 2026. Meer informatie kunt u vinden op de website van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

Herinnering: Private schulden/SBN

Ouders die vóór 1 juli 2023 vastgesteld waren als gedupeerde konden nog tot 2 januari 2024 hun schuldenlijsten voor private schulden of al betaalde schulden bij SBN indienen. Voor ouders die na 1 juli 2023 vastgesteld gedupeerd zijn door UHT geldt een andere termijn.

Zij hebben vanaf dat vaststaat dat ze gedupeerd zijn 6 maanden de tijd om hun schuldenlijsten in te dienen. Let op: het gaat erom dat alle schulden moeten worden ingediend binnen deze termijn!

Beleidsregels – update proces

In het (be)spreekuur van 7 maart is het format voor beleidsregels besproken. Aangekondigd is dat er op korte termijn een artikelsgewijze indeling zou worden gepubliceerd. Op dit moment is het format beleidsregels offline gehaald.

De huidige verkenning bestendige toekomst brede ondersteuning brengt mogelijk wijzigingen voor het huidige beleid met zich mee. Om die reden hebben wij besloten de uitkomsten van de verkenning af te wachten.


We adviseren gemeenten die op dit moment hun lokale beleidsregels aan het opstellen zijn de uitkomsten van de verkenning af te wachten om te voorkomen dat de beleidsregels mogelijk aangepast moeten worden en er opnieuw een collegebesluit nodig is. We verwachten u op korte termijn nader te kunnen informeren. We houden u op de hoogte via deze nieuwsbrief.

Nieuwe vorm opleidingsprogramma Hersteloperatie

Sinds februari 2023 hebben we al bijna 50 tweedaagse trainingen georganiseerd. Daarin hebben we ongeveer 750 gemeentecollega's kunnen meenemen in de ontwikkelingen rondom de hersteloperatie. Dat betekent dat een groot deel de basiskennis inmiddels in huis heeft.

Daarom hebben we de opzet van de training vanaf april wat aangepast. Vanaf dat moment hebben we het volgende trainingsaanbod.

Basistraining Hersteloperatie

(1 dag)

In deze trainingsdag staan in het ochtendprogramma de regelingen voor financieel herstel centraal (UHT, CWS/VSO, schuldenaanpak, regeling voor kinderen en ex-toeslagpartners). De middag gebruiken we voor de brede ondersteuning. We gaan in op de doelstellingen, fasering van de brede ondersteuning, de rol van het plan van aanpak en de handvatten voor de afweging voor inzet van hulp.

Workshop werken met doelen in plan van aanpak (halve dag)

Tijdens deze workshop starten we met een toelichting op de doelstellingen en uitgangspunten van de brede ondersteuning.

We gaan in op fasering van de brede ondersteuning, de handvatten voor de afweging voor inzet van hulp en het opstellen van het plan van aanpak. Hierna brengen we vanuit uw ervaring het centraal stellen van doelstellingen in ieder plan van aanpak in de praktijk.


Het is niet verplicht om beide onderdelen te volgen. Al adviseren wij nieuwe medewerkers wel om toch eerst de basistraining te doen.

Voor de nieuwe trainingen en workshops kunt u zich vanaf nu aanmelden via deze link.

Praktijkvoorbeeld Diemen: ‘Van een huis een thuis maken’

Vaak lijkt een gedupeerde ouder geholpen met materialen om achterstallig onderhoud te plegen aan een huis. Toch werkt dat niet altijd zo, merkten ze in Diemen. Een huis waar echt veel aan moet gebeuren in combinatie met een minimaal sociaal netwerk, bezorgen de ouder vaak alleen maar nog meer kopzorgen. 

Anouk van Hulssen, casusregisseur, bedacht om naast materialen ook een klusser (m/v) te regelen. Dat bleek de gouden combinatie. Lees hier verder.

4 april geen (be)spreekuur

Het (be)spreekuur van 4 april met het thema Samenwerken met ervaringskennis wordt verplaatst naar een later te bepalen datum.

In verband met het onverwachte en plotselinge overlijden van de ervaringswerker die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van de handreiking, en een rol zou hebben in de online bijeenkomst hebben we dit (be)spreekuur geannuleerd.


In de jaarlijst voor de verantwoording hulpverlening zien we dat een ouder die wij brede ondersteuning verlenen, sinds september niet gedupeerd blijkt te zijn. Wij hebben deze gegevens niet eerder ontvangen. Mogen wij nu stoppen met de brede ondersteuning?

In de Wet hersteloperatie toeslagen is in artikel 2.21 opgenomen dat de brede ondersteuning eindigt indien de Belastingdienst/Toeslagen het college van burgemeester en wethouders heeft geïnformeerd dat voor de aanvrager van de kinderopvangtoeslag een afwijzende beschikking is gegeven.


De gegevens die via de jaarlijst worden verstrekt, zijn voor controle en verantwoording. De jaarlijst bestaat dus uit alle eerdere leveringen die hebben plaatsgevonden via het Gegevensportaal. In de jaarlijst is ook bij de levering niet-gedupeerden aangegeven op welke datum dit gegeven aan de gemeente is verstrekt. Als de gemeente dit gegeven via de jaarlijst bemerkt, is dit dus aanleiding om contact op te nemen met de Belastingdienst via gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Mogelijk is het betreffende bestand met de levering verlopen of niet juist opgehaald.        


Op het moment dat kenbaar is gemaakt dat de inwoner niet langer rechthebbend is, wordt

de brede ondersteuning binnen 30 dagen beëindigd. Dit houdt in dat er geen nieuwe ondersteuning meer wordt toegekend. Wat al is afgesproken in een plan van aanpak, wordt zoals overeengekomen uitgevoerd en afgerond.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 29 februari (Stichting Lotgenotencontact en betekenis voor gemeenten)

  • 7 maart (Toelichting op format beleidsregels)

  • 14 maart (Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp enz.)

  • 21 maart (Nabestaandenregeling)

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl