| 4 april 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Indienen schuldenlijsten Loket private schulden bij SBN |
|
|
Vorige week hebben wij u er via de nieuwsbrief nogmaals op gewezen dat een ouder, vanaf dat vaststaat dat hij/zij gedupeerd is, 6 maanden de tijd heeft schuldenlijsten compleet in te dienen bij het Loket private schulden van SBN. |
|
|
Wij ontvangen signalen dat deze termijn kort is om een compleet overzicht van de schulden te kunnen indienen. Het is goed om te weten dat SBN de hoogte van de schulden altijd controleert bij de schuldeiser. Als een ouder niet zeker weet hoe hoog de schuld is bij een bepaalde schuldeiser, kan een indicatie van het bedrag worden ingevuld en dan verifieert SBN welke vordering openstaat.
Schulden die na de termijn van 6 maanden worden ingediend, worden door SBN afgewezen. Als er sprake is van bijzondere omstandigheden waarom een ouder schulden te laat heeft ingediend, kan een ouder dit in bezwaar uitleggen. Daar zullen we later meer over communiceren. |
|
|
Casuïstiektafel voor casussen Aanvullend schuldhulpverlenings-aanbod jongeren |
|
|
In november 2023 is het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod voor jongeren onder de kindregeling met problematische schulden in werking getreden. |
|
|
Na een intakefase en eventuele stabilisatiefase wordt een schuldregeling op basis van een saneringskrediet opgezet. Dit is een minnelijk traject waarbij de medewerking van schuldeisers een vereiste is.
Loopt u in deze fase vast, bijvoorbeeld doordat schuldeisers niet meewerken? U kunt de casus dan inbrengen op de casuïstiektafel zodat wij in samenwerking met het ministerie van Financiën eventuele knelpunten in kaart kunnen brengen en waar mogelijk kunnen meedenken over een passende oplossing.
Casuïstiek brengt u in via hersteloperatie@vng.nl met in het onderwerp Casus aanvullend schuldhulpverleningsaanbod jongeren. Elke donderdag wordt deze casuïstiek besproken tussen 11.00 en 11.30 uur. Na het inbrengen van de casus ontvangt u een MS Teamslink voor de casuïstiektafel. |
|
|
Serviceteam gemeenten: stand van zaken |
|
|
Sinds november en december 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. Dit betekent dat u een directe telefonische lijn hebt met het Serviceteam van UHT voor vragen over (mogelijk) gedupeerde ouders, hun kinderen en ex-toeslagpartners. |
|
|
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van deze telefoonlijn. Het aantal telefoontjes stijgt en momenteel zijn er gemiddeld 60 gesprekken per week.
|
|
|
Enkele feiten | De meeste vragen gaan over de status van ouders in het UHT-proces of de status van de kindregeling. Er zijn ook veel vragen over schulden Bij 90% van de gevoerde gesprekken was de ouder niet aanwezig In 18% van de gevallen kwamen er nog andere gespreksonderwerpen bij dan de aanvankelijke hoofdvraag In ca. 78% van de gesprekken werd er dossierinformatie opgevraagd In ca. 90% van de gevallen werd de vraag (of vragen) naar tevredenheid van de beller beantwoord
|
|
|
Hoe werkt het? | Gemeenten kunnen bellen met 0800-2358358. Toets daarvoor meteen de belcode in. Alle gemeenten hebben een inbelcode en handreiking ontvangen via de mail. De verificatiecode die u nodig hebt voor vragen als de ouder niet zelf aanwezig is, is beschikbaar gesteld via het portaal. Heeft u nog niet eerder op deze manier contact gezocht met UHT? Probeer dit dan zeker uit. Het scheelt u veel tijd. |
|
|
Oproep: insturen voorlopige SiSa B2 |
|
|
Eerder ontvingen wij signalen over een sterke stijging van bestedingen voor de inzet van de brede ondersteuning. Wij hebben een steekproef gedaan onder een aantal gemeenten waarin dit beeld wordt bevestigd. |
|
|
Om een nog representatiever beeld te krijgen van de landelijke trends vragen wij u om uw voorlopige SiSa B2 te mailen naar hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Nieuwe data Opleidingsprogramma Hersteloperatie |
|
|
Sinds vorige week kunt u zich weer inschrijven voor nieuwe trainingen en workshops. In deze flyer vindt u meer informatie over de onderstaande modules die we aanbieden. Het is niet verplicht om beide modules te volgen, maar we adviseren nieuwe medewerkers wel om eerst de basistraining te doen. |
|
|
Basistraining Hersteloperatie (1 dag) | In het ochtendprogramma staan de regelingen voor financieel herstel centraal (UHT, CWS/VSO, schuldenaanpak, regeling voor kinderen en ex-toeslagpartners).
De middag gebruiken we voor de brede ondersteuning. We gaan in op de doelstellingen, fasering van de brede ondersteuning, de rol van het plan van aanpak en de handvatten voor de afweging voor inzet van hulp. |
|
Workshop werken met doelen in plan van aanpak (halve dag) | We starten we met een toelichting op de doelstellingen en uitgangspunten van de brede ondersteuning.
Daarna gaan we in op de fasering van de brede ondersteuning, de handvatten voor de afweging voor inzet van hulp en het opstellen van het plan van aanpak.
Tot slot kijken we vanuit uw eigen praktijkervaring naar de doelstellingen in ieder plan van aanpak.
|
|
|
|
Data en locaties | Maandag 15 april - Zwolle - Training Maandag 22 april - Amsterdam - Workshop Maandag 22 april - Dijk en Waard - Training Woensdag 15 mei - Eindhoven - Training Woensdag 15 mei - Rotterdam - Training Woensdag 15 mei - Stichtse Vecht - Workshop Woensdag 22 mei - Rotterdam - Workshop Donderdag 23 mei - Zwolle - Workshop
|
|
|
Praktijkvoorbeeld Zaanstad 'Situaties waarin je kinderen écht kunt helpen' |
|
|
Waar help je kinderen van gedupeerde ouders nu écht mee? Dat vroegen de casemanagers van wijkteam Zaanstad zich af toen de eerste kinderen zich bij hen aanmeldden. In de praktijk gaat het juist niet om die laptop of een rijbewijs, maar veel vaker om zaken als een steuntje in de rug bij het volgen van een opleiding en daarmee een eigen nieuwe start. |
|
|
Benieuwd naar hun aanpak? Lees hier het verhaal van Monique Stam van het wijkteam Zaanstad. |
|
|
|
Recent ben ik gestart als brede ondersteuner. Ik heb een training gevolgd en werk nu vanuit de doelen het plan van aanpak uit. Bij een rechthebbende die ik overgedragen heb gekregen is in het plan van aanpak niet opgeschreven wat de ouder wil bereiken, hoe de ouder hiernaartoe werkt, en in welke mate de ingezette ondersteuning hierbij helpt. Ik wil dit omvormen tot een meer SMART geformuleerd plan van aanpak. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En mag ik het plan van aanpak hierop aanpassen en openbreken?
|
|
|
Door vanuit de te behalen doelen te redeneren, beschrijft u op welke manier welk probleem opgelost moet worden. Als dit eerder niet duidelijk genoeg is opgenomen, is het juist goed om dit samen met de ouder verder vorm te geven. Let hierbij op dat u de ouder goed meeneemt. Leg uit waarom u het plan van aanpak wilt aanpassen en geef de ouder de tijd om hierover na te denken. Pas het plan niet zelfstandig aan en geef dit niet als een mededeling mee aan de ouder.
Bijvoorbeeld: Er is in het verleden afgesproken dat een ouder begeleiding krijgt van een coach. Er zijn geen duidelijke doelen ten aanzien van dit coachingstraject afgesproken en er zijn ook geen afspraken gemaakt over de duur van het traject. Geef een ouder dan bijvoorbeeld 1 maand de tijd om hierover na te denken en dit te bespreken met de coach.
Vervolgens bespreekt u met de ouder waar de inzet aan bijdraagt, wat het benodigde tijdsbestek is en welke eventuele vervolgstappen binnen de reguliere dienstverlening genomen moeten worden. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 29 februari (Stichting Lotgenotencontact en betekenis voor gemeenten) 7 maart (Toelichting op format beleidsregels) 14 maart (Inloopspreekuur SiSa, Spuk, Brede hulp enz.) 21 maart (Nabestaandenregeling)
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|