Bekijk de online versie

25 april 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Start Nabestaandenregeling voor overleden kinderen

De regeling voor nabestaanden van overleden kinderen is met de publicatie van het koninklijk besluit in het Staatsblad per 22 april 2024

in werking getreden. 

De regeling is bedoeld om tegemoet te komen aan de behoefte aan erkenning bij de nabestaanden van overleden kinderen, en ook deze groep te ‘zien’ en daarmee erkenning te geven. Nabestaanden die voor de regeling in aanmerking komen worden begunstigden genoemd.

UHT benadert begunstigden via een contactkaart

UHT is deze week direct gestart met de uitvoering van de regeling. Hiertoe benadert UHT de bij hen bekende begunstigden in groepen via een speciale contactkaart. De meeste nabestaanden zijn bij UHT in beeld. Vervolgens neemt een hier speciaal voor getrainde medewerker van UHT persoonlijk contact op om te bespreken of de nabestaande voor de regeling in aanmerking wil komen. Nabestaanden krijgen een vaste contactpersoon bij UHT die hen in dit proces begeleidt.


Op de website van UHT vindt u de voorlopige planning. Daarin leest u welke groep nabestaanden wanneer wordt benaderd. Nabestaanden die geen contactkaart ontvangen, kunnen zich melden bij het Serviceteam van UHT.

Volgorde van begunstigen

Via de kindregeling worden kinderen van gedupeerde ouders tot en met 40 jaar erkend en ondersteund. Om die reden houdt de volgorde van begunstigden voor de nabestaandenregeling rekening met overleden kinderen van gedupeerde ouders die voor hun overlijden een eigen gezin hebben gesticht.

  • De begunstigde is in eerste instantie de bij UHT bekende toeslagpartner op het moment van overlijden van het kind.

  •  Als er geen toeslagpartner is, dan zijn eigen kinderen van het overleden kind begunstigde.

  •  Als er geen kinderen zijn, worden de ouders van het overleden kind als begunstigde aangemerkt.

Er geldt een aanmeldtermijn van zes maanden als er meerdere ontvangers van de regeling zijn. Dit geeft nabestaanden de tijd om na te denken of ze voor de regeling in aanmerking willen komen. En nabestaanden die nog niet bekend zijn bij UHT, kunnen zich binnen deze termijn melden.


Begunstigden hebben recht op:

  • Een formele erkenningsbrief

  • Een eenmalig geldbedrag volgens de staffel die bij de kindregeling geldt. Hierbij wordt gekeken naar de leeftijd van het kind op het moment van overlijden.

De tegemoetkoming wordt verdeeld onder de rechthebbende nabestaanden.

Impact gemeenten 


De kindregeling voorziet niet in een schuldenaanpak. Om die reden is een schuldenaanpak ook geen onderdeel van de regeling voor nabestaanden van kinderen. Ook brede ondersteuning maakt geen onderdeel uit van de regeling, er vindt ook geen gegevensuitwisseling plaats via het Gegevensportaal.

Regeling nabestaanden van overleden KOT-aanvragers

De regeling voor nabestaanden van overleden KOT-aanvragers treedt op een later tijdstip in werking, hiervoor volgt nog een wetswijziging.


De verwachting is dat de uitvoering voor deze groep nabestaanden in het 3e kwartaal van 2024 start.

Meer informatie?

Code Serviceteam Gemeenten wijzigt per 1 juni a.s.

Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam Gemeenten. Per 1 juni 2024 gaat het Serviceteam over op nieuwe verificatiecodes per gemeente.

Dit kantoornummer verandert om veiligheidsredenen eens per 6 maanden. U moet dit nummer als tweede verificatiecode aangeven om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn. Vanaf 1 juni is daarom een nieuwe code nodig, die per 15 mei beschikbaar wordt gesteld in het portaal. Er wordt gezorgd voor een overgangsperiode: tot 15 juni kunt u de oude code nog gebruiken.

Gegevenslevering via Gegevensportaal eenmalig op maandag

Elke twee weken worden de gegevensbestanden voor de brede ondersteuning en de schuldenaanpak op donderdag in het Gegevensportaal klaargezet. Vanwege Hemelvaartsdag op 9 mei vindt de levering eenmalig plaats op een andere dag: op maandag 13 mei a.s.

Advies bij persvragen over bestedingen brede ondersteuning

Vanuit de media is er de laatste tijd veel aandacht voor de bestedingen van gemeenten aan brede ondersteuning voor rechthebbenden. Als u hierover persvragen krijgt, verzoeken wij u vriendelijk dit met ons af te stemmen. U kunt contact opnemen met uw eigen procesbegeleider of stuur een mail naar hersteloperatie@vng.nl.

Deze week nieuwe levering niet-gedupeerden

In onze eerdere nieuwsbrief van 11 april berichtten wij u over de wijziging in de status voor circa 4.500 ouders. Ze verschuiven van de status ‘in onderzoek’ naar de status ‘niet gedupeerd'. Inmiddels is dit aantal opgehoogd naar 5.500. Iets minder dan de helft van deze ouders heeft ook een toeslagpartner.

Dit betekent dat er de komende periode gegevens van circa 7.000 niet-gedupeerden (aangemelde ouders en toeslagpartners) geleverd worden aan de invorderingskant van gemeenten via het bestand ‘Schuld_nietgedupeerd’. Van personen die bij aanmelding bij UHT hebben aangegeven een ondersteuningsaanbod vanuit de gemeente op prijs te stellen, worden de gegevens geleverd via het bestand ‘Hulp_nietgedupeerd’ in het Gegevensportaal.


Voor deze ouders stopt de pauzering op publieke schulden na de acclimatisatiefase. Als zij nu gebruik maken van brede ondersteuning, dan wordt de ondersteuning afgebouwd naar reguliere ondersteuning.


Meer informatie over het opstarten van de invordering, de acclimatisatiefase, het beëindigen van de brede ondersteuning voor niet-gedupeerden en de overdracht naar reguliere dienstverlening is te vinden in de handreiking Impact ontvangst niet-gedupeerde ouders

Kom naar de regiokring in uw omgeving!

Sinds begin dit jaar trekken onze procesbegeleiders weer de regio in. Tijdens deze regiokringsessies staan we stil bij actuele ontwikkelingen in de hersteloperatie en bespreken we casuïstiek. Het delen van kennis en ervaring met elkaar zorgt voor mooie gesprekken.

Uitnodigingen worden verstuurd door de procesbegeleider uit uw regio. We merken dat we soms niet iedereen tijdig bereiken. Daarom deze oproep.

De komende periode staan de volgende regiokringen op de planning.

Noord-Nederland

  • 16 mei 2024 – 14.00-16.00 uur - Purmerend: Noord-Noord-Holland

  • 21 mei 2024 – 14.00-16.00 uur - Drachten: Friesland

  • 27 mei 2024 – 15.00-17.00 uur - Winschoten: Groningen en Drenthe

  • Juni/juli (nog te bepalen)           - Haarlem: Zuid-Noord-Holland

Zeeland

  • 3 juni 2024 – 10.00-12.30 uur – Zierikzee: Zeeland

Noord-Brabant

  • 26 juni 2024 - 14.00-16.30 - Meierijstad: Noord- en Zuidoost-Noord-Brabant

  • 27 juni 2024 - 10.00-12.30 - Oosterhout: Midden- en West-Noord-Brabant

Utrecht

  • 4 juni 2024 van 14.30-17.00 - Woerden

Heeft u voor de regiokring in uw regio nog geen uitnodiging ontvangen? Stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl of bel met uw eigen procesbegeleider.

Een ouder heeft de integrale beoordeling (IB) doorlopen en wil zich aanmelden bij de Commissie Werkelijke Schade. Ze vindt het lastig om het verzoekformulier in te vullen. We weten dat advocaatkosten niet worden vergoed vanuit de brede ondersteuning. Kunnen we vanuit de brede ondersteuning wel een schade-expert inschakelen die haar kan ondersteunen?

Het inhuren van een schade-expert voor het financieel herstel valt, net als advocaatkosten, buiten de reikwijdte van de brede ondersteuning door gemeenten. De brede ondersteuning richt zich op de toekomst: het kunnen maken van de nieuwe start na de toeslagenproblematiek. Het financieel herstel, waaronder het vaststellen van de hoogte van het schadebedrag, ziet op het verleden. Dit is belegd bij de Belastingdienst/UHT. In de Subsidieregeling rechtsbijstand is opgenomen dat een advocaat een vergoeding kan krijgen voor deskundige hulp op het gebied van het schadevergoedingsrecht.

Aanpassing frequentie nieuwsbrief

Tot voor kort hielden we u wekelijks via deze nieuwsbrief op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden in de hersteloperatie. Op dit moment merken we dat er minder actuele nieuwsberichten zijn dan voorheen. Daarom passen we de frequentie van de nieuwsbrief aan. 

Deze verschijnt vanaf heden niet meer wekelijks maar 1 keer per 2 weken. Uiteraard krijgt u een extra nieuwsbrief als de actualiteit daarom vraagt.  

Op onze routekaart vindt u altijd het laatste nieuws over alle regelingen voor rechthebbenden. De FAQ’s en handreikingen zijn recent helemaal up-to-date gebracht.

Op 8 mei ontvangt u eenmalig de nieuwsbrief op woensdag in verband met Hemelvaartsdag. De daaropvolgende nieuwsbrief verschijnt op 23 mei in uw mailbox.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 21 maart (Nabestaandenregeling)

  • 11 april (Drieluik kindregeling, sessie 1: Landelijk hulpaanbod)

  • 18 april (Drieluik kindregeling, sessie 2: Voorbeelden gemeenten)

  • 25 april (Drieluik kindregeling, sessie 3: Bereiken doelgroep)

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl