Bekijk de online versie

8 mei 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Code Serviceteam gemeenten wijzigt per 1 juni a.s.

Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. Per 1 juni 2024 gaat het Serviceteam gemeenten over op nieuwe verificatiecodes per gemeente. Deze code verandert om veiligheidsredenen eens per zes maanden.

U moet dit nummer als tweede verificatiecode aangeven om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, kinderen en erkende ex-toeslagpartners, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn.


Vanaf 1 juni is daarom een nieuwe code nodig, die per 15 mei beschikbaar wordt gesteld via het UHT gegevensportaal. U vindt deze code in het document VC-GPB????-verificatiecode_Gemeentedesk_eejjmmdd.xlsx.

Er wordt gezorgd voor een overgangsperiode: tot 15 juni kunt u de oude code nog gebruiken. De inbelcode, de code die u intoetst zodra u het Serviceteam (0800-2358358) belt en aan de lijn krijgt, blijft ongewijzigd. De code die wijzigt is de verificatiecode die u gebruikt om statusinformatie van een betrokkene te ontvangen.

Zelf ouders aanmelden voor driegesprek

Voorheen werden driegesprekken geïnitieerd door de persoonlijk zaakbehandelaar. Vanaf heden kunt u dit ook vanuit de gemeenten initiëren. Als de ouder een (fysiek) driegesprek wil, kunt u dit aangeven bij het Serviceteam gemeenten 0800 - 2358358 + gemeentecode. 

Tijdens het driegesprek gesprek is er ruimte voor wat de ouder heeft meegemaakt, antwoorden op vragen, uitleg van een regeling of een besluit van UHT. De gemeente coördineert de afspraak, in overleg met de gedupeerde ouder en UHT. Op die manier kan de medewerker van UHT zich ook inhoudelijk voorbereiden op de vragen van de ouder. In beginsel komt de medewerker van UHT naar de afgesproken locatie, tenzij dat voor hem/haar niet mogelijk is. In dat geval sluit de medewerker van UHT digitaal aan.


Meer informatie over het driegesprek vindt u in de handreiking driegesprek en in de veelgestelde vragen en antwoorden over het driegesprek. Tijdens het (be)spreekuur van

16 mei komt het driegesprek ook aan bod. De projectleider van UHT geeft dan een toelichting op hoe de UHT-organisatie is ingericht voor het voeren van driegesprekken.

Workshop brede ondersteuning Maarssen (nog 5 plekken vrij!)

Meteen in de eerste week na de meivakantie organiseren we weer een workshop brede ondersteuning. Op een mooie locatie in Maarssen gaan we op woensdagochtend 15 mei aan de slag met het werken met doelen in het plan van aanpak. Lees meer over de opzet van de workshop in deze flyer.

Werkt u bij een gemeente in het midden van het land en zijn er nog medewerkers die deze workshop ook graag zouden volgen? Er zijn nog vijf open plekken. Aanmelden kan nog tot en met 13 mei a.s. via deze link.

Herhaling: Kom naar de regiokring in uw omgeving

Door de meivakantie heeft u de oproep misschien gemist: daarom brengen we het overzicht van de regiokringen graag nog een keer onder uw aandacht. Sinds begin dit jaar trekken onze procesbegeleiders weer de regio in.

Tijdens deze regiokringsessies staan we stil bij actuele ontwikkelingen in de hersteloperatie en bespreken we casuïstiek. Het delen van kennis en ervaring met elkaar zorgt voor mooie gesprekken. Uitnodigingen worden verstuurd door de procesbegeleider uit uw regio. We merken dat we soms niet iedereen tijdig bereiken. Daarom deze oproep.

De komende periode staan de volgende regiokringen ingepland.

Noord-Nederland

  • 16 mei 2024 – 14.00-16.00 uur - Purmerend: Noord-Noord-Holland

  • 21 mei 2024 – 14.00-16.00 uur - Drachten: Friesland

  • 27 mei 2024 – 15.00-17.00 uur - Winschoten: Groningen en Drenthe

  • Juni/juli (nog te bepalen)           - Haarlem: Zuid-Noord-Holland

Zeeland

  • 3 juni 2024 – 10.00-12.30 uur   - Zierikzee: Zeeland

Noord-Brabant

  • 26 juni 2024 - 14.00-16.30 uur - Meierijstad: Noord- en Zuidoost-Noord-Brabant

  • 27 juni 2024 - 10.00-12.30 uur - Oosterhout: Midden- en West-Noord-Brabant

Utrecht

  • 4 juni 2024 -   14.30-17.00 uur - Woerden (Utrecht)

Heeft u voor de regiokring in uw regio nog geen uitnodiging ontvangen? Stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl of bel met uw eigen procesbegeleider.

CRVB: uitkeringsinstanties moeten eerder afzien van terugvordering van te veel betaalde uitkering

Dit keer geen uitspraak over de Wet hersteloperatie toeslagen, maar een uitspraak waarbij de veranderende tendens na de toeslagenproblematiek zichtbaar wordt gemaakt door de bestuursrechter.

In de uitspraak weegt de Centrale Raad van Beroep (CRvB) de maatschappelijke opvattingen over overheidshandelen nadrukkelijk mee.

De aanleiding voor deze rechtszaak was een terugvordering van te veel ontvangen uitkeringsgeld. De wet bepaalt dat het UWV te veel betaalde uitkeringen moet terugvorderen. Ook wanneer de oorzaak hiervan een fout van het UWV is. Tot voorheen kon het UWV alleen in uitzonderlijke gevallen geheel of gedeeltelijk afzien van deze terugvordering. Dit kon bijvoorbeeld alleen als er sprake was van een ‘dringende reden’. Onder verwijzing naar de wet en de wetsgeschiedenis heeft de CRvB in eerdere uitspraken dat begrip 'dringende redenen' beperkt uitgelegd. Daarvan kon volgens de Raad alleen sprake zijn in zeer schrijnende uitzonderingssituaties die het gevolg zijn van de terugvordering.


De CRvB heeft nu geoordeeld dat bij de herziening en terugvordering van te veel betaalde uitkeringen niet alleen moet worden gekeken naar de gevolgen, maar voortaan ook naar de oorzaak van de herziening of terugvordering. Uitkeringsinstanties moeten ook kijken naar hun eigen rol daarbij. Als zij steken hebben laten vallen, kan dat reden zijn om van gehele of gedeeltelijke terugvordering af te zien.


De Raad overweegt dat mensen in een uitkeringssituatie vaak al fors minder inkomen hebben. Niet zelden hebben zij een kwetsbare positie in de samenleving. Een (hoge) terugvordering kan daardoor leiden tot grote financiële en sociale problemen. Onder andere gaat de Raad kritischer bekijken of de terugvordering niet onevenredig belastend is voor de burger en daardoor zijn doel voorbijschiet. Als op voorhand duidelijk is dat het terugbetalen van de uitkering iemand in grote financiële problemen brengt, bijvoorbeeld omdat daardoor een schuldhulptraject wordt beëindigd, dan kan dat aanleiding zijn om van gehele of gedeeltelijke terugvordering af te zien (dat kan dan een 'dringende reden' zijn).

We merken in de gesprekken met ouders dat er veel trauma’s uit het verleden spelen. Met de zomervakantie langzaam in zicht, verschijnt bij het loket ook steeds vaker de vraag of er vakanties vanuit de brede ondersteuning vergoed kunnen worden. Ouders geven daarbij aan dat ze door de toeslagenproblemen nooit op een zorgeloze vakantie zijn geweest en willen die tijd inhalen. Hoe kunnen we hier als gemeente mee omgaan? Past dit binnen de brede ondersteuning?


De hersteloperatie bestaat uit het financieel herstelproces via UHT en het emotioneel herstelproces met daarbinnen de brede ondersteuning door gemeenten. In het financieel herstelproces kijkt men naar het verleden. Bij het emotioneel herstel wordt vanuit het heden vooruitgekeken om ouders (en andere rechthebbenden) een nieuwe start te kunnen laten maken. De geboden hulp is altijd ondersteunend aan de duurzame doelstelling op de vijf leefgebieden, zoals opgenomen in een plan van aanpak.


Het missen van zorgeloze vakanties door de toeslagenproblematiek, kijkt terug naar het verleden. Daarmee is het geen onderdeel van het emotioneel herstel, maar onderdeel van het financieel herstel. Het is een immateriële schadepost. Immateriële schade is schade die eigenlijk niet in geld is uit te drukken. Het is een vergoeding voor zorgen en leed. Elke ouder die als gedupeerde wordt erkend krijgt een vergoeding voor de immateriële schade. Deze is in de basis € 500 per half jaar vanaf de datum dat de kinderopvangtoeslag is stopgezet of terugbetaald moest worden. Als einddatum geldt de erkenning als gedupeerde ouder (het compensatiebesluit).

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 11 april (Drieluik kindregeling, sessie 1: Landelijk hulpaanbod)

  • 18 april (Drieluik kindregeling, sessie 2: Voorbeelden gemeenten)

  • 25 april (Drieluik kindregeling, sessie 3: Bereiken doelgroep)

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.


De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt weer op 23 mei a.s.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl