Bekijk de online versie

23 mei 2024


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Let op: code Serviceteam gemeenten wijzigt per 1 juni a.s.

Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. Per 1 juni 2024 gaat het Serviceteam gemeenten over op nieuwe verificatiecodes per gemeente. Deze code verandert om veiligheidsredenen eens per zes maanden.

U moet dit nummer als tweede verificatiecode aangeven om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, kinderen en erkende ex-toeslagpartners, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn.


Vanaf 1 juni is daarom een nieuwe code nodig, die per 15 mei beschikbaar wordt gesteld via het UHT gegevensportaal. U vindt deze code in het document VC-GPB????-verificatiecode_Gemeentedesk_eejjmmdd.xlsx.

Er wordt gezorgd voor een overgangsperiode: tot 15 juni kunt u de oude code nog gebruiken. De inbelcode, de code die u intoetst zodra u het Serviceteam (0800-2358358) belt en aan de lijn krijgt, blijft ongewijzigd. De code die wijzigt is de verificatiecode die u gebruikt om statusinformatie van een betrokkene te ontvangen.

Terugkoppeling uitvraag SiSa

Eerder hebben we u via deze nieuwsbrieven gevraagd om de (voorlopige) SiSa-verantwoordingen van de brede ondersteuning over 2023 naar ons toe te sturen, zodat wij een beeld krijgen van de bestedingen en trends bij gemeenten. Van 38 gemeenten hebben wij cijfers ontvangen. 

Deze gemeenten vertegenwoordigen gezamenlijk 50% van alle aangemelde ouders en geven daarmee een representatief beeld.


Zoals verwacht zijn de gemiddelde kosten per plan van aanpak in 2023 fors hoger dan in 2022. Meer dan de helft van de uitgaven worden verantwoord onder component C en hebben dus direct betrekking op ingezette trajectzorg op de vijf leefgebieden. 38% van de kosten worden verantwoord via component A, B, D en F en zijn onder andere de uitvoeringskosten voor het plan van aanpak en nazorg. De organisatiekosten zijn 10% van de totaal gedeclareerde kosten vanuit de Spuk.

Op basis van de ontvangen cijfers zien we dat voor 29% van alle ouders die bij UHT bekend zijn al een plan van aanpak is of wordt gedeclareerd.

Wij willen de gemeenten die cijfers hebben aangeleverd hartelijk bedanken. Wilt u van uw gemeente weten hoe u uw cijfers kunt vergelijken met deze gemiddelden, neem gerust contact met ons op via hersteloperatie@vng.nl.

Herhaling: Waarschuwing voor bedrijven die gedupeerde ouders benaderen

Afgelopen week kregen we opnieuw meerdere signalen dat er bedrijven zijn die gedupeerde ouders benaderen. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Oxford Academy. Ouders krijgen van hen het ‘aanbod’ om via de brede ondersteuning bepaalde diensten aan te vragen, die vervolgens via de brede ondersteuning vergoed zouden worden. 

Het is erg vervelend dat bij ouders de verwachting wordt gewekt dat via de brede ondersteuning ‘gratis’ huiswerk/studiebegeleiding of willekeurige andere diensten aangevraagd kunnen worden bij hun gemeente. Gemeenten regelen niet standaard huiswerkbegeleiding via de brede ondersteuning.


Wat gemeenten wél doen, is hulp bieden aan ouders bij het kunnen maken van een nieuwe start. Om dit doel te bereiken kan de gemeente besluiten een voorziening in te zetten of toe te kennen. Maar dat gebeurt altijd alleen op basis van de afspraken die worden opgenomen in het plan van aanpak, en betrekking hebben op doelstellingen op de vijf leefgebieden. 

Handreiking: Werken met ervaring als bron van kennis

De afgelopen tijd hebben we gewerkt aan een nieuwe handreiking voor gemeenten die het werken met mensen met ervaring in de praktijk willen gaan brengen. Het bijzondere is dat deze handreiking geschreven is voor zowel de personen met ervaring die aan de slag willen, als voor organisaties die (willen gaan) werken met ervaring als kennisbron. 

De inspiratie en voorbeelden over het werken met mensen met ervaring in deze handreiking komen uit de praktijk. De handreiking is daarom in co-creatie ontwikkeld met ervaringsdeskundigen, professionals met ervaringsdeskundigheid en betrokken organisaties/partijen.


We richten ons in deze handreiking op het samenwerken met mensen met ervaring, in al zijn verschijningsvormen, en we willen met deze handreiking deze samenwerking promoten. We lichten toe welke termen u kunt gebruiken zodat zowel uw organisatie en uw ervaringsdeskundige ‘dezelfde taal’ spreken. Ook krijgt u uitleg over waar u rekening mee moet houden in de vorm van do’s.

We hopen dat deze handreiking u op weg helpt naar een fijne samenwerking met personen met ervaringskennis.

Nieuwe data workshop en training in Alkmaar en Utrecht

We hebben weer een nieuwe workshop en training opgenomen in de planning. Zo geven we op 24 juni in Utrecht nog een keer de basistraining. Op 8 juli komen we naar Alkmaar voor de workshop Werken met doelen in het plan van aanpak. Lees meer over de opzet van de training en workshop in deze flyer. Aanmelden kan via de aparte links voor de workshop of de training.

Nieuwe podcast Hersteloperatie: Serviceteam gemeenten

In deze nieuwe podcast gaan we in gesprek met Ellen Verhart van het Serviceteam Herstel Toeslagen en onze collega Marieke Strietman over de rol van het Serviceteam gemeenten. Bent u benieuwd hoe het Serviceteam werkt, en hoe zij u als gemeentelijk hulpverlener kunnen helpen. Luister dan naar deze korte podcast.

Vervolg op drieluik (be)spreekuren kindregeling

Op 11, 18 en 25 april organiseerden we 3 (be)spreekuren over de kindregeling. Tijdens de drukbezochte sessies vertelden verschillende partijen over het landelijk hulpaanbod en het bereiken van jongeren per leeftijdsgroep. Ook deelden andere gemeenten hun werkwijze. 

Graag nemen we u mee in het vervolg hierop. In onze communicatietoolkit hebben we een nieuwe rubriek opgenomen: Hoe bereik je jongeren. Vanaf deze week voegen wij hier tweewekelijks aanvullingen aan toe.

Deze week leest u bijvoorbeeld het verhaal van Angelique Croes van de gemeente Purmerend. Zij vertelde dat het bereiken van jongeren en kinderen binnen de kindregeling totaal anders gaat dan het in contact komen met hun ouders. Juist de ouders vroegen om meer uitleg voor hun kinderen, en daarom bedachten ze in de gemeente Purmerend een manier om deze groep jongeren te kunnen helpen.

Voorwaarden in wet voor overnemen private toeslagenschulden zijn dwingend

De Raad van State heeft onlangs bepaald dat de Belastingdienst/Toeslagen de private geldschuld van twee gedupeerde ouders niet over hoeft te nemen. In zowel deze uitspraak als de volgende concludeert de Raad dat in beide zaken de informele schuld niet opeisbaar was en er geen betalingsachterstanden waren. 

Voor de overname van een private schuld gelden de wettelijke voorwaarden dat deze schuld opeisbaar moet zijn en dat zogenoemde informele schulden, dus bedragen die zijn geleend van familie of vrienden bijvoorbeeld, moeten zijn vastgelegd in een notariële akte.

Deze voorwaarden heeft de wetgever ‘dwingend in de wet geformuleerd' waarbij hij de gevolgen hiervan welbewust onder ogen heeft gezien en deze in zijn afweging heeft verwerkt. De bestuursrechter heeft dan geen ruimte om deze voorwaarden te toetsen aan bijvoorbeeld het evenredigheidsbeginsel. Het is aan de wetgever om zo nodig bij te sturen als hij de gevolgen van de welbewust gemaakte keuzes in deze wet ten aanzien van de vereisten van opeisbaarheid en de notariële akte als bewijs voor een informele schuld bij nader inzien onwenselijk zou vinden. Tot op heden is daarvan niet gebleken.


De Raad geeft wel aan dat er bijzondere situaties denkbaar zijn waarin het vasthouden aan de eis van een notariële akte als bewijs voor het bestaan van een informele schuld zo onbillijk is dat de zogenoemde hardheidsclausule kan worden toegepast en de Belastingdienst/Toeslagen van de wet kan afwijken. Dat is bijvoorbeeld het geval als andere authentieke documenten het bestaan van een informele schuld aantonen. In deze twee zaken was dit niet het geval.



Wij ervaren capaciteitsproblemen en zien dat er wachtlijsten ontstaan bij zowel de intake voor brede ondersteuning als bij de afdelingen binnen de gemeente die specialistische zorg bieden, zoals schuldhulpverlening. Hoe kunnen we dit voorkomen?

Uitgangspunt is dat alle kosten die gemeenten maken bij het aanbieden van brede ondersteuning op basis van de Wet hersteloperatie toeslagen worden vergoed door het Rijk.
De kosten voor de medewerkers brede ondersteuning, ook op het gebied van beleid, communicatie en projectleiding, worden gedekt via de Spuk brede ondersteuning. Gemeenten hebben de keuze gemaakt of zij declareren op basis van normbedragen of werkelijke kosten.

Als er is gekozen voor werkelijke kosten moet alle inzet van medewerkers (casemanagers, communicatie, beleid, etc.) bijgehouden worden en na het eind van het jaar worden verantwoord. Als gekozen is voor normbedragen dan kan de ingezette tijd van de casemanagers vanuit de componenten A, B, D en F financieel worden gedekt.

Inhuur of inzet van specialistische medewerkers, zoals een schuldhulpverlener, een jeugdwerker of een Wmo-consulent, worden via component C in het plan van aanpak opgenomen. De kosten voor deze medewerkers komen dus niet ten laste van component A, B of D.


Gemeenten kunnen dus separaat een uitvraag doen voor een specialist schuldhulpverlening voor de rechthebbenden op de brede ondersteuning. Deze kosten kunnen onder component C (inkoop en uitvoering trajectzorg) gedeclareerd worden bij het rijk. Meer informatie over dit proces is te vinden in de handreiking ‘Herziene Spuk II en financiële verantwoording voor brede ondersteuning kinderopvangtoeslag’.

Voorbeeld

Een jongere vallend onder de kindregeling meldt zich bij de gemeente. Ze heeft problematische schulden en een hulpvraag op het leefgebied zorg omdat ze veel psychische klachten ervaart. Voor schuldhulpverlening werkt de gemeente met een landelijke kredietbank en voor psychische zorg heeft de jongere zelf een psycholoog gevonden waar ze direct terecht kan.


Omdat de schuldhulpverlener op afstand werkt en de jongere moeite heeft om financieel overzicht te houden, wordt afgesproken om een budgetcoach te zoeken die kan begeleiden bij het schuldhulpverleningstraject en kan coachen naar financiële zelfredzaamheid. Via een organisatie binnen de gemeente wordt een geschikte coach gevonden die de juiste begeleiding kan bieden. Deze afspraken worden vastgelegd in het plan van aanpak. De facturen van de psycholoog, kredietbank en budgetcoach worden door de gemeente vergoed en gedeclareerd via het C-component in de Spuk - en dus niet onder E.

Nieuwsbrief eenmalig op 7 juni in plaats van 6 juni

De volgende nieuwsbrief staat gepland over twee weken. Eenmalig wordt deze op vrijdag gestuurd in plaats van op donderdag in verband met de publicatie van de 17e Voortgangsrapportage Hersteloperatie Toeslagen. Dit betekent dat u de volgende nieuwsbrief op een dag later dan normaal, op vrijdag 7 juni ontvangt.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.


Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 11 april (Drieluik kindregeling, sessie 1: Landelijk hulpaanbod)

  • 18 april (Drieluik kindregeling, sessie 2: Voorbeelden gemeenten)

  • 25 april (Drieluik kindregeling, sessie 3: Bereiken doelgroep)

  • 16 mei (OTB en UHT over driegesprekken)

  • 23 mei (Werken met ervaring als bron van kennis)

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.

De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op vrijdag 7 juni a.s.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl