| 4 juli 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
De eerste regio’s krijgen morgen vakantie en ook voor de politiek breekt het zomerreces bijna aan. Een periode om lekker even afstand te nemen van ons werk en te genieten van vrije dagen met familie of vrienden. Vanaf komende week zijn er even geen (be)spreekuren en verschijnt er ook geen nieuwsbrief. Op 29 augustus ontvangt u de eerstvolgende nieuwsbrief en vanaf donderdag 5 september starten we onze wekelijkse (be)spreekuren weer op.
Dat betekent niet dat u in deze periode uw vragen niet kunt stellen. Onze procesbegeleiders vervangen elkaar tijdens de vakantieperiode en het herstelpunt blijft bereikbaar. Heeft u dus een vraag, stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl of bel naar 070-3738232.
Het team Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag wenst u een fijne en zonnige zomer toe! |
|
|
|
|
|
Oproep: 15 gemeenten gezocht voor Spuk-onderzoek |
|
|
We zijn op weg naar een toekomstbestendige brede ondersteuning. De daaruit voortkomende en verwachte uitstroom naar reguliere dienstverlening maakt dat we meer zicht willen krijgen op de te verwachten omvang van deze groep en de impact hiervan op het brede sociaal domein. |
|
|
We zijn daarom op zoek naar 15 gemeenten die deel willen nemen aan ons onderzoek.
|
|
|
Wat vragen wij van u? | Op basis van het aantal plannen van aanpak in uw gemeente, vragen wij om voor een vastgesteld aantal plannen van aanpak (minimaal 15) van de afgelopen 3 jaar een vragenlijst in te vullen. Het gaat daarbij om de situatie van de rechthebbende voor, tijdens en na de brede ondersteuning. De vragenlijsten kunnen worden ingevuld door de dossierbehandelaars. |
|
Wat levert het u op? | Dit onderzoek geeft inzicht in uw eigen populatie en verwachtingen voor de toekomst. Bovendien helpen deze uitkomsten ons in de gesprekken met de verschillende departementen om de fasering van brede ondersteuning naar reguliere dienstverlening goed te laten verlopen. Daarmee helpt u ook de andere gemeenten in het land. |
|
|
Tijdsbestek | Het invullen van de vragenlijst zal afhankelijk van de complexiteit van een dossier en beschikbare informatie naar verwachting maximaal een uur in beslag nemen. Wij ontvangen de vragenlijsten graag gebundeld ingevuld retour voor
1 september a.s. |
|
Interesse? | Wilt u meewerken aan het onderzoek of liever eerst meer informatie?
U kunt ons mailen: OnderzoekBO@VNG.nl.
Wij nemen dan zo snel mogelijk contact op. |
|
|
Heeft u zelf onderzoeken uitgevoerd binnen uw gemeente? Misschien heeft u zelf al een eigen enquête uitgezet over een ander onderwerp binnen de hersteloperatie. Bijvoorbeeld over de toegang, oudertevredenheid of effecten van invordering. Wij waarderen het enorm als u deze uitkomsten met ons wilt delen. Stuur deze naar OnderzoekBO@VNG.nl. Graag erbij vermelden of deze rapporten gebruikt en/of gedeeld mogen worden met ketenpartners.
|
|
|
Telefonische bereikbaarheid op vrijdag wijzigt per 5 juli |
|
|
De laatste tijd merken we dat het aantal telefoontjes naar ons algemene nummer op vrijdag behoorlijk is verminderd. Met de zomerperiode in zicht zullen we vanaf 5 juli onze bereikbaarheid hierop aanpassen. |
|
|
Op vrijdag zijn we voortaan niet meer bereikbaar via het algemene telefoonnummer van de Hersteloperatie (070-3738232). U kunt ons dan wel mailen via hersteloperatie@vng.nl of een bericht inspreken. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. |
|
|
Stand van zaken bij Opstart invordering na UHT |
|
|
Binnen de Belastingdienst/Dienst Toeslagen is er een speciaal team dat zich bezighoudt met de opstart van de invordering bij ouders na UHT. Dit proces wordt met veel zorgvuldigheid vormgegeven: ouders worden eerst gebeld met een toelichting waarna een brief volgt met een overzicht van openstaande vorderingen. |
|
|
De eerste groepen ouders zijn inmiddels benaderd.Sinds februari 2024 belt het team de ouders die vermoedelijk financieel kwetsbaar zijn. Dit zijn ouders met vorderingen bij zowel Dienst Toeslagen als de Belastingdienst of bij beide organisaties. Hun vorderingen zijn hoger dan € 800 en het gezinsinkomen is lager dan € 50.000. De gebelde ouders ontvingen vervolgens een aantal brieven en hun betaalpauze is inmiddels gestopt. |
|
|
Resultaten februari tot juli | In april en mei is twee keer een groep van 500 ouders met openstaande vorderingen bij Dienst Toeslagen aangeschreven en is hun betaalpauze gestopt. Een deel van deze ouders is eerst gebeld, en een deel niet, omdat ze buiten de bovengenoemde criteria vallen. In totaal zijn er ook ca. 5.000 ouders zonder openstaande vorderingen van de betaalpauze gehaald. Deze ouders hebben gedurende de pauzering alle beschikkingen van Dienst Toeslagen en/of de Belastingdienst betaald.
|
|
|
Lessons learned Tijdens de belpilot van vorig jaar bleek dat ouders soms verrast zijn of soms juist wel weten dat er nog vorderingen openstaan. Ouders waarderen de telefonische, persoonlijke benadering en het hulpaanbod dat daarbij wordt gedaan. Er is geen directe één-op-één relatie te zien tussen het bellen en het in actie komen van de ouders. Van de ouders die niet eerst gebeld zijn, maar de boodschap wel in een brief ontvingen, heeft een klein aantal contact gezocht met Stichting Lotgenotencontact. Deze organisatie wordt genoemd in de brief als een van de routes om hulp te vragen. Er is geen toename van vragen bij de Belastingtelefoon of online.
|
|
|
In de zomerperiode stuurt het team ouders geen betaalverzoeken. In september gaat het weer verder met de opstart van de invordering. Daarbij wordt begonnen met het sturen van brieven naar ouders die openstaande vorderingen hebben bij de Belastingdienst of bij beide organisaties.
Voor die tijd krijgt de toolkit Opstart invordering na UHT een update en zullen we dit delen via onze nieuwsbrief. Het verschil met deze uitgebreidere doelgroep is dat het dan ook ouders betreft die ondernemer zijn. Voor hen is het hulpaanbod in sommige gevallen anders en zijn de vorderingen soms hoger. Meer informatie vindt u in de toolkit (infographic, handige links, contactkaart en Q&A's). |
|
|
Nieuwe voorbeelden om jongeren te bereiken |
|
|
Op onze communicatietoolkit vindt u basisteksten over brede ondersteuning en herstelregelingen, nuttige verwijzingen en inspirerende voorbeelden uit andere gemeenten. Vanuit gemeenten is veel vraag naar hulpmiddelen om jongeren te bereiken. Daarom hebben we onlangs onze communicatietoolkit uitgebreid met een apart onderdeel ‘Hoe bereik je jongeren’. |
|
|
Flyer versturen via UHT | Deze week hebben wij de flyer voor het bereiken van Rotterdamse jongeren op de communicatietoolkit geplaatst. Rotterdam heeft deze in samenspraak met UHT gemaakt. De flyer is eerst naar een kleinere groep Rotterdamse jongeren gestuurd. Afhankelijk van de respons volgt op korte termijn verzending naar een grotere groep. In deze flyer worden jongeren gevraagd contact op te nemen met het Informatiepunt Toeslagen 010 en een toekomstplan aan te vragen. Ook worden ze uitgenodigd voor het Flow Your Mind event. |
|
|
Ida Dral, projectleider Slagkr8! Rotterdam vertelt: "Het bereiken van jongeren is en blijft een puzzel. Daarom hopen we ook door het versturen van deze flyer met jongeren in contact te komen. In Rotterdam willen we er alles aan doen om de doelgroep toeslagenjongeren te bereiken en hen dat soms noodzakelijke steuntje in de rug te bieden. Hierbij gaan we uit van eigen regie en de veerkracht van jongeren." |
|
|
Mocht u vanuit uw gemeente ook een flyer willen versturen via UHT aan jongeren van 16 jaar en ouder die de kindregeling hebben ontvangen? Kijk op de communicatietoolkit voor een instructie over de aanpak en werkwijze. |
|
|
Praktijkvoorbeld jongeren bereiken: gebundelde aanpak in Arnhem | Wat kun je als gemeente doen om nóg meer kinderen en jongeren te bereiken die binnen de kindregeling vallen? In Arnhem werkt het Lokaal Expertiseteam (LET) continu aan nieuwe ideeën. In gesprek met Melvin Kolf, projectleider. Lees hier meer over hun nieuwe aanpak. |
|
|
Meld uw jongerenevenement aan op kindregelingvoorjou.nl |
|
|
Sinds kort kunt u uw activiteit voor jongeren ook delen op de website van kindregelingvoorjou.nl. Inmiddels staat de kalender zelf direct op de homepage, onder Activiteiten, waardoor evenementen goed zichtbaar worden. |
|
|
|
DUO | Op 27 juni hebben minister Dijkgraaf (OCW) en staatsecretaris de Vries (Toeslagen en Douane) een brief verzonden aan de Tweede Kamer over de uitvoering van de motie Stultiens-Van Dijk.
Hierin wordt de regering verzocht om samen met OCW/DUO en gemeenten te zoeken naar een maatwerkoplossing voor jongeren met een problematische studielening als gevolg van de toeslagenproblematiek.
De Kamerbrief vindt u hier. |
|
Tegemoetkoming kindregeling buiten boedel Wsnp | Onlangs heeft de Rechtbank in Rotterdam besloten de tegemoetkoming vanuit de kindregeling buiten de boedel te laten in een Wsnp-traject. De rechtbank is van mening dat in de gegeven omstandigheden een uitzondering op het wettelijk systeem gerechtvaardigd is en de tegemoetkoming die de persoon heeft gekregen als kind-slachtoffer van de kinderopvangtoeslagaffaire buiten de boedel dient te vallen en zelf mag houden. Via deze link kunt u de hele uitspraak nalezen. |
|
|
Nieuwe data workshops en trainingen |
|
|
Na de zomervakantie starten we meteen met nieuwe trainingen en workshops. Zo geven we op
28 augustus een training in Rotterdam en gaan we de week daarna aan de slag bij de workshops in Amsterdam en Rotterdam. Lees meer over de opzet van de training en workshop in deze flyer. |
|
|
Inmiddels hebben we al ruim 800 collega’s getraind. Na afloop van iedere training krijgen we vaak mooie reacties: “Verhelderend, inspirerend. En ook: veel ruimte voor discussie en gesprek”. Dus bent u nieuw in de hersteloperatie of wellicht al langer actief maar wilt u uw kennis verder verdiepen? Meld u dan aan via de aparte links van de training of workshop. |
|
|
Training Rotterdam: woe. 28 augustus (hele dag) Workshop Rotterdam: ma. 2 september (ochtend) Workhop Amsterdam: woe 4 september (ochtend) Training Amsterdam: ma. 9 september (hele dag) Training Utrecht: woe. 11 september (hele dag) Training Utrecht: ma. 16 september (hele dag) Workshop Zaanstad: ma. 23 september (middag) Workshop Utrecht: woe. 25 september (ochtend) Workshop Utrecht: ma. 30 september (ochtend)
|
|
|
|
Een ouder heeft vanuit de VSO-route van de Stichting Gelijkwaardig Herstel een herstelbetaling van
120.000 euro ontvangen. Telt deze betaling dan mee bij het bepalen van het vermogen voor de aanvraag van een Participatiewet uitkering (bijstand)? |
|
|
Nee, de schadevergoeding telt niet mee bij het bepalen van het vermogen voor het recht op bijstand. Uitgangspunt is dat alle compensatie die de ouder ontvangt vanuit UHT wordt vrijgelaten bij het bepalen van het vermogen voor het recht op bijstand. Dit behelst zowel de gelden die de ouder ontvangt vanuit de Catshuisregeling, de integrale beoordeling als de werkelijke schade. Het vrijlaten van het compensatiebedrag is opgenomen in artikel 7, sub p, van de Regeling Participatiewet.
Als de ouder de herstelroute via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH) heeft doorlopen, stelt de SGH een zogenaamde schadestaat op. De schadestaat kan de UHT vervolgens overnemen, waarna een vaststellingsovereenkomst voor de schade wordt overeengekomen tussen UHT en de ouder. De grondslag voor het uitbetalen van de schadevergoeding vanuit UHT is ook in dit geval gebaseerd op artikel 2.1 lid 3 Wht (vergoeden werkelijke schade). Dat betekent dat ook in die gevallen het bedrag aan schadevergoeding wordt vrijgelaten van het vermogen via artikel 7 van de Regeling Participatiewet. |
|
|
|
In de zomerperiode zijn er geen (be)spreekuren in de maanden juli en augustus. Het eerstvolgende (be)spreekuur wordt gehouden op donderdag
5 september 2024. |
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 16 mei (OTB en UHT over driegesprekken) 23 mei (Werken met ervaring als bron van kennis) 6 juni (Leefdomein wonen) 11 en 13 juni (Toekomstbestendige brede ondersteuning) 20 juni (Doelen in plan van aanpak)
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
| De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 29 augustus. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|