Belijk de online versie

22 december 2022


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of omdat u contactpersoon bent voor ouders en hun toeslagpartners in uw gemeente. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Dit is de laatste nieuwsbrief van dit jaar. De eerstvolgende verschijnt op donderdag 12 januari volgend jaar. Het Herstelpunt Toeslagen is gesloten tot en met 6 januari 2023.

Namens het team Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag wensen wij u hele fijne dagen toe en een mooie start van het nieuwe jaar.

  • Wijziging regeling Participatiewet

  • Podcast Hersteloperatie - aflevering 4: Wet hersteloperatie toeslagen

  • Regiobijeenkomsten SiSa-jaarverantwoording

  • Correctie verrekening voorschotten met het btw-compensatiefonds

  • Oproep doorgeven aantallen afgeronde Msnp's

  • Eerste sessie met persoonlijke zaakbehandelaars (PZB's) van UHT

  • Webpagina Verantwoording staat live!

  • Doorgeven contactgegevens voor beschikking brede ondersteuning (SPUK B2)

  • Vragen over herstelactie SiSa-verantwoording BZK en SZW

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week

  • Nieuws uit de media

Wijziging Regeling Participatiewet

Op 19 december is de aangekondigde wijziging van de Regeling Participatiewet gepubliceerd in de Staatscourant. De tegemoetkoming die een kind ontvangt in het kader van de Wet hersteloperatie toeslagen wordt daarmee buiten het vermogen vanuit de Participatiewet gehouden. 

Aan gemeenten is eerder gevraagd om op deze wijziging te anticiperen. Nu de regeling is gepubliceerd, is de vrijlating van de tegemoetkoming aan kinderen voor de bijstand wettelijk verankerd. De regeling is op 20 december in werking getreden en werkt terug tot het moment van inwerkingtreding van de Wet hersteloperatie toeslagen (5 november 2022).

Podcast Hersteloperatie - aflevering 4: Wet hersteloperatie toeslagen

Wil je worden bijgepraat over de Wet Hersteloperatie Toeslagen? Bijvoorbeeld tijdens een winterse wandeling? Of anders warm op de bank?
Dat kan met de vierde podcast van het landelijk Programma Hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Juriste Saskia Peeman licht de aanleiding, wijzigingen en de impact van de Herstelwet toe in een vraaggesprek met procesbegeleider Jeanne-Marie Langen. 


Regiobijeenkomsten SiSa-jaarverantwoording

Eerder deze week hebben alle contactpersonen beleid een uitnodiging ontvangen voor de regiobijeenkomsten over de SiSa-jaarverantwoording. In de periode 16 januari t/m 27 januari 2023 organiseren we op 15 locaties weer regiobijeenkomsten in het land. 


Dit keer is het centrale thema de SiSa-jaarverantwoording voor de brede ondersteuning en het kwijtschelden van schulden vanuit de hersteloperatie toeslagen. De regiobijeenkomsten zijn bedoeld voor gemeentemedewerkers die zich met dit proces bezighouden. Zoals beleidsmedewerkers en medewerkers van control of de financiële afdeling. Tijdens de regiobijeenkomsten gaan we in op de jaarverantwoording over 2022 en kijken we vooruit naar de verwachte wijzigingen voor de verantwoording over 2023. Zo heeft u direct het benodigde inzicht om uw administratieve organisatie juist in te richten en vooraf met uw controller afspraken te maken over de verantwoording van de bestedingen in 2023. Daarnaast bespreken we ook een aantal actuele thema’s binnen de hersteloperatie toeslagen.


Via deze link kunnen contactpersonen beleid en medewerkers control van uw gemeente zich inschrijven voor de datum en locatie naar keuze.
Let op: vink op het inschrijfformulier het juiste bolletje aan (voor de locatie waar u naar toe wilt).

Correctie verrekening voorschotten met het btw-compensatiefonds

Per abuis zijn bij de recente beschikkingen van het ministerie van Financiën (FIN B2) de SiSa-verantwoordingen over 2021 verrekend met de som van de verstrekte voorschotten bij FIN B1 en FIN B2 en de daarbij horende inleg in het Btw-compensatiefonds. 


Dit laatste is onjuist, aangezien de betrokken gemeenten hun SiSa-verantwoording over 2021 - zoals gebruikelijk is - exclusief btw hebben ingediend. Hierdoor hebben de meeste gemeenten een te lage beschikking en betaling ontvangen.


De afwijking bedraagt enkele honderden tot duizenden euro’s. Het ministerie van Financiën streeft ernaar om de betreffende gemeenten begin 2023 het tekort alsnog te beschikken en te betalen. Enkele gemeenten, die eerder nog geen betaling hebben gekregen omdat zij minder hadden verantwoord dan al aan voorschot was ontvangen, krijgen naar aanleiding van de correctie mogelijk alsnog een betaling. 
Gemeenten hoeven zelf geen contact op te nemen met het ministerie van BZK of het ministerie van Financiën om aanspraak te maken op de correctie.

Oproep: doorgeven aantallen afgeronde Msnp's

De VNG heeft verschillende signalen ontvangen van gemeenten die Msnp’s ‘on hold’ hebben staan. Het gaat hier om Msnp's waarvoor de eindcontrole gedaan kan worden en de ouder in afwachting is van de integrale beoordeling. Geldt dit ook voor uw gemeente? 

Dan vragen we u - om een beeld te krijgen van hoe vaak dit voorkomt - om de aantallen van uw gemeente te mailen naar hersteloperatie@vng.nl. De informatie die we krijgen gebruiken we in onze overleggen met UHT en DG Herstel om te kijken of het proces van de integrale beoordeling hierop kan worden aangepast zodat we gemeenten sneller duidelijkheid kunnen geven over deze trajecten.

Eerste sessie met persoonlijk zaakbehandelaars (PZB's) UHT was een groot succes

Om ouders zo goed mogelijk te ondersteunen, besteden we sinds de herijking meer aandacht aan de kennisuitwisseling van elkaars processen. Het is belangrijk dat gemeenten en UHT van elkaar weten welke rol en taken zij nu precies hebben binnen de hersteloperatie. En ook wat ze doen. 

Dat bleek ook weer tijdens onze regiobijeenkomsten in oktober. Daarom organiseren we samen met UHT met regelmaat sessies om medewerkers van UHT goed mee te nemen in het proces van brede ondersteuning door gemeenten.

Zo was er afgelopen maandag een sessie met twee PZB-teams van UHT. De sessie was volgens de deelnemers enorm verhelderend en leverde veel mooie reacties en vragen op. We bespraken bijvoorbeeld hoe en met welke boodschap PZB’s ouders het beste kunnen verwijzen naar hun gemeente voor brede ondersteuning. En ook hoe je ouders goed voorbereidt op wat de gemeente voor hen kan doen. Want wat is nou precies brede ondersteuning? De komende tijd worden ook andere teams van UHT uitgenodigd voor een sessie.

Webpagina Verantwoording staat live!

Alle informatie die u nodig heeft voor de financiële verantwoording van de brede ondersteuning en schuldenafhandeling staat nu overzichtelijk bij elkaar op deze pagina. U vindt hier onder andere handreikingen, veelgestelde vragen, SiSa-informatie en de nota verwachtingen accountantscontrole.

Doorgeven contactgegevens voor beschikking brede ondersteuning (SPUK B2)

 

Via verschillende kanalen worden beschikkingen voor de SPUK Brede Ondersteuning opgevraagd (B2). Wilt u één of meerdere beschikkingen opvragen? Dan kunt u uw verzoek mailen naarpostbusibi@minbzk.nl. Als u daarbij uw contactgegevens vermeldt, kan het ministerie van Financiën u opnemen in de contactpersonenlijst en de beschikking in het vervolg rechtstreeks aan u versturen

Vragen over herstelactie SiSa-verantwoording BZK en SZW


Tussen 6 en 9 december zijn gemeenten geïnformeerd door de ministeries SZW en BZK over de her aanlevering van de specifieke uitkeringen C62 en G12 die via de SiSa 2021 zijn verantwoord. Hierover zijn veel vragen. De meest gestelde vragen en antwoorden leest u hier.

I.v.m. de kerstperiode zijn er van 22 december tot en met 5 januari geen (be)spreekuren. Het eerstvolgende (be)spreekuur wordt gehouden op donderdag 12 januari 2023. 


De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

Mocht u de dag voor het (be)spreekuur nog geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.
Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving.
Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even sparren?
We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 1 december (SPUK en SiSa-verantwoording B2)

  • 8 december (SPUK en Sisa-verantwoording - schuldenafhandeling)

  • 15 december (Beschikken o.b.v. Wet hersteloperatie Toeslagen)

Een gedupeerde ouder heeft in september 2020 de 30k compensatie ontvangen. Zij heeft hiermee een groot deel van haar publieke schulden afgelost. Als zij een aantal maanden later compensatie had ontvangen, zouden deze schulden zijn kwijtgescholden. Kan zij het bedrag aan schulden dat zij heeft afgelost, terugkrijgen?

Er is een aparte regeling voor de groep gedupeerde ouders die vóór 1 januari 2021 compensatie heeft ontvangen en daarmee schulden heeft afbetaald. Daarmee worden schulden gecompenseerd die voor kwijtschelding in aanmerking waren gekomen als de ouder de schuld niet had afbetaald.


De manier waarop ouders worden gecompenseerd, verloopt anders dan bij de publieke schuldenaanpak. Publieke schuldeisers hebben in deze situatie namelijk geen grondslag om de schuld kwijt te schelden: zij kijken naar de openstaande schulden op 1 januari 2021 en weten niet wanneer ouders compensatie ontvangen. Ouders kunnen daarom bij het loket ‘Al betaalde schulden’ van SBN een aanvraag indienen. Bij de aanvraag moet een factuur of aanmaning overlegd worden én een bewijs van betaling.

 

Voorbeeld: Een ouder heeft in november 2020 het compensatiebedrag ontvangen. In december 2020 heeft zij een openstaande schuld bij de gemeentelijke belastingen afbetaald. De schuld kwam niet voort uit opzet, misbruik of fraude. Als de ouder de schuld niet had afbetaald, had de gemeente de schuld kwijtgescholden. De ouder kan deze schuld, nu inclusief bewijs van bestaan en betaling, bij het loket ‘Al betaalde schulden’ van SBN indienen.


Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode:


Eerdere nieuwsbrieven teruglezen? Klik hier.

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl