Belijk de online versie

12 januari 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of omdat u contactpersoon bent voor ouders en hun toeslagpartners in uw gemeente. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Onze allerbeste wensen voor 2023!

Ook dit jaar staan wij weer klaar om u te adviseren en te helpen bij de ondersteuning van aangemelde en gedupeerde ouders en hun kinderen.
Bezoek onze regiobijeenkomsten, neem deel aan de (be)spreekuren of luister een podcast. Samen komen we verder!

  • Regiobijeenkomsten SiSa-jaarverantwoording (laatste kans!)

  • Regeling kwijtschelding schulden VWS gepubliceerd

  • Voortgang proces kindregeling

  • Invorderingsstrategieën Toeslagen en Belastingdienst

  • Verantwoording en controle lijsten

  • 342 gemeenten per 1 januari 2023

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Her aanlevering SiSa 2021)

  • Nieuws uit de media

Regiobijeenkomsten SiSa-jaarverantwoording (laatste kans!)

Nog net voor het kerstreces heeft u van ons een uitnodiging gekregen voor de regiobijeenkomsten over de jaarverantwoording over 2022. Een flink aantal beleidsmedewerkers én financieel verantwoordelijken heeft zich hiervoor intussen al aangemeld. Daar zijn we uiteraard heel blij mee!


De onderwerpen die we onder andere behandelen:

  • Waarom het thema Sisa-verantwoording?

  • Jaarverantwoording over 2022: hoe verantwoordt u op de juiste manier?

  • Jaarverantwoording over 2023: tips voor een goede voorbereiding

  • Gegevensuitwisseling tussen UHT en gemeenten

  • Het Plan van Aanpak: een beschikking en randvoorwaardelijk voor uw vergoeding!

Heeft u de uitnodiging over het hoofd gezien, bent u nog niet aan reageren toegekomen of wilt u toch uw controller of medewerker van de financiële afdeling nog uitnodigen? Dan kunt u zichzelf en/of uw collega nog aanmelden. Dat kan via deze link. U kunt hierbij zelf kiezen welke datum en locatie uw voorkeur heeft. Meld u echter wel zo snel mogelijk aan, want de eerste bijeenkomst is al op maandag 16 januari 2023.

Let op: vink op het inschrijfformulier het gewenste bolletje aan bij de juiste locatie en datum!

Regeling kwijtschelding schulden VWS gepubliceerd

Voor het pauzeren en kwijtschelden van schulden kennen we twee Spuk's. De Spuk van BZK voor het Belastingdomein en de Spuk van SZW voor het sociaal domein. Op basis van uitvraag bij gemeenten is geen Spuk voor het VWS-domein opgesteld. 


Voor zover bekend is er bij gemeenten geen sprake van opeisbare schulden die vanuit de WMO en Jeugdwet worden teruggevorderd. Als vangnet is op 12 januari 2023 een regeling verzameluitkering 'Kwijtschelden schulden binnen het VWS-domein' in de Staatscourant gepubliceerd. Er wordt nu gewerkt aan het aanvraagformulier. 

Voortgang proces kindregeling

In november 2022 is UHT gestart met het aanschrijven van de oudste groep kinderen van erkend gedupeerde ouders. In die brief vinden ze informatie over hun financiële tegemoetkoming in het kader van de kindregeling. Voordat de kinderen bericht krijgen, krijgt eerst de gedupeerde ouder een brief dat zijn/haar kind een tegemoetkoming krijgt.

Dat gebeurt om twee redenen:

  • Sommige ouders hebben nog niets verteld over hun gedupeerdheid, door de kinderopvangtoeslag. De brief geeft hen ruimte om dit alsnog te delen met hun kind(eren), vóór hun kind door UHT wordt geïnformeerd.

  • De beschikking voor het kind gaat altijd naar het adres waar het kind woont. Als dat bij de ex-partner is, is door het sturen van de brief ook de gedupeerde ouder altijd geïnformeerd.

De ouders van de eerste groep kinderen heeft de voorafgaande brief niet gehad. Dat heeft een logistieke reden Er zit namelijk logischerwijs altijd een aantal weken tussen de brief aan de ouders en die aan de kinderen. Was dat tijdspad toegepast, dan had de eerste groep kinderen niet volgens toezegging hun informatiebrief vóór december 2022 ontvangen.

De verzending van de brief aan ouders is daarom gestart in januari. Op 3 en 4 januari is de groep ouders geïnformeerd van de kinderen van 18 jaar en ouder, waarvan de gegevens bekend zijn bij UHT. Op 25 januari krijgen deze kinderen de informatiebrief op de mat. Van de eerste groep minderjarige kinderen van erkend gedupeerde ouders krijgen de ouders de brief op 25 januari en de kinderen hun brief 3 weken later. Het gaat hierbij om een groep van ongeveer 1750 kinderen. Deze groep dit is bewust beperkt gehouden om te zien of het proces goed loopt.


Zodra we ook voor de volgende groepen kinderen de planning weten, delen we die in deze nieuwsbrief.

We raden u aan duidelijke informatie over de kindregeling op te nemen op uw gemeentelijke website. Ook is het belangrijk jongerenwerkers te informeren over de regeling zodat zij hun jongeren kunnen bijstaan als het onderwerp 'kindregeling’ ter sprake komt. Daarnaast hebben ook de medewerkers van uw klantcontactcentrum informatie nodig over de kindregeling, zodat ze weten naar wie ze moeten verwijzen als een jongere hierover belt. Meer informatie over de kindregeling vindt u op de website van Toeslagen of in de veelgestelde vragen op onze eigen website.

Invoeringsstrategieën Toeslagen en Belastingdienst

In reactie op het rapport ‘Ongekend Onrecht’ van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, heeft het kabinet op 15 januari 2021 toegezegd dat de invorderingsstrategieën van de Belastingdienst en Toeslagen worden herijkt. Dit geldt vooral voor burgers die langdurig te maken hebben met hoge schulden.

Op 23 december 2022 hebben staatssecretarissen Van Rij en De Vries de Tweede Kamer geïnformeerd over de voorgenomen richting om tot twee nieuwe invorderingsstrategieën te komen, voor Toeslagen en voor de Belastingdienst, waarmee zij uitvoering geven aan bovengenoemde toezegging. Lees hier verder.

Verantwoording en controle lijsten

De komende weken zijn er verschillende acties nodig voor de verantwoording.
Om verwarring te voorkomen zetten wij hieronder op een rijtje wat er moet gebeuren.

Herstelactie SZW en BZK
(voor 20 januari 2023)

Verantwoordingslijsten 2022 die op
9 januari in het gegevensportaal zijn gezet, controleren en aanvullen
(voor 30 januari 2023)


Tussen 6 en 9 december zijn gemeenten geïnformeerd door de ministeries SZW en BZK over de her aanlevering van de specifieke uitkeringen C62 en G12 die via de SiSa 2021 zijn verantwoord. In de `Vraag van de week’ in deze nieuwsbrief wordt uitgelegd welke informatie wordt gevraagd in de voorkomende situaties. Gemeenten hebben tot 20 januari 2023 de tijd voor de her aanlevering. De benodigde jaarlijsten 2021 zijn opnieuw klaargezet in het gegevensportaal van de Belastingdienst.

Op 9 januari zijn de jaarlijsten 2022 klaargezet in het gegevensportaal die u gebruikt voor de jaarverantwoording over 2022. U controleert deze lijsten op volledigheid en zo nodig vult u gegevens aan. Er staan lege vraagbestanden in het gegevensportaal waarin u de wijzigingen doorgeeft en vervolgens uploadt. De Belastingdienst geeft bericht terug via portaal met 6 werkdagen onder tabblad ‘gereedstaande documenten’. 


Indienen verantwoording SiSa 2022 (vóór 15 juli 2023)

 

De uitgaven voor de brede ondersteuning aan ouders en kinderen en de pauzering en het kwijtschelden van schulden aan gedupeerde ouders/toeslagpartners worden jaarlijks verantwoord. De verantwoording vindt plaats volgens de SiSa-systematiek. Vanuit deze Single-Information-Single-audit-systematiek loopt de verantwoording mee in het jaarlijkse gemeentelijke proces van financiële verantwoording. Gemeenten dienen jaarlijks hun SiSa-verantwoording voor 15 juli in het jaar T+1 in bij het CBS.De verantwoording over de gemaakte kosten die gedeclareerd kunnen worden op basis van de Spuk's maakt onderdeel uit van dit proces. Meer infomatie over het proces, vindt u hier.


342 gemeenten per 1 januari 2023


Op 1 januari zijn de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne samengevoegd tot de gemeente Voorne aan Zee. Per 1 januari 2023 telt ons land daarmee 342 gemeenten.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

Mocht u de dag voor het (be)spreekuur nog geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.
Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving.
Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even sparren?
We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 1 december (SPUK en SiSa-verantwoording B2)

  • 8 december (SPUK en Sisa-verantwoording - schuldenafhandeling)

  • 15 december (Beschikken o.b.v. Wet hersteloperatie Toeslagen)

  • 12 januari (SBN: Loket private schulden en Loket al betaalde schulden)


‘We hebben een brief gekregen van SZW en BZK met een verzoek tot her aanlevering
van de SiSa 2021.
Het gaat om de specifieke uitkeringen SZW (G12) en BZK (C62).

Moeten wij hier onze accountant bij betrekken?’
 

Dat hangt af van de actie die u als gemeente moet ondernemen.

Als het alleen gaat om een correctie van het aantal gedupeerden voor de uitvoeringskosten, is een e-mail aan de betreffende ministeries voldoende. In die mail bevestigt u dat het aantal dat is opgegeven door de Belastingdienst (dat u kunt terugvinden in het GegevensPortaal Belastingdienst (GPB), schuldenafhandeling (GPB1000-GPB9999) akkoord is. Een brief of verklaring van de accountant is dan niet nodig.


In het geval dat in de SiSa-verantwoording over 2021 een verkeerd aantal gedupeerden (een aantal dat afwijkt van het aantal in het GegevensPortaal) heeft opgevoerd, dan wordt gevraagd om na te gaan of de gederfde baten in SiSa juist zijn verantwoord. Is er geen correctie op de baten nodig? Dan geeft u dit aan in dezelfde e-mail voor het aantal gedupeerden aan de ministeries.


Indien blijkt dat er wel een correctie nodig is op de SiSa-verantwoording 2021 voor de gederfde baten, dan doet u dat op basis van de Nota procedure aanlevering verantwoordingsinformatie SiSa 2021. In dat geval zijn een brief van het college en accountant nodig. U dient de correctie in door een e-mail te sturen aan het betreffende ministerie. Daar voegt u de betreffende documenten bij. Er hoeft geen accountantsverklaring meegezonden te worden.


De informatie aan de ministeries kunt u mailen naar postbusibi@minbzk.nl en kwijtscheldingschuldenSZWKOT@minszw.nl.

Klik hier om verder te lezen op onze speciale webpagina over de jaarverantwoording van de Spuk en de SiSa-systematiek.

Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode:



Eerdere nieuwsbrieven teruglezen? Klik hier.

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl