| 24 oktober 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Stand van zaken opstart invordering na UHT |
|
|
Binnen de Belastingdienst/Dienst Toeslagen is er een speciaal team dat zich bezighoudt met de opstart van de invordering bij ouders na UHT. Dit proces wordt met veel zorgvuldigheid vormgegeven: mogelijk financieel kwetsbare ouders worden eerst gebeld met een mondeling hulpaanbod. |
|
|
Daarna ontvangen deze ouders net als de andere ouders die niet eerst gebeld worden een afrondingsbrief van UHT en aansluitend een brief met openstaande bedragen. Hieronder een update van de stand van zaken.
| Inmiddels is de pauzering opgeheven bij 9.192 ouders/partners die geen vorderingen hebben. Voor de zomer is bij de eerste twee groepen van in totaal bijna 900 ouders ouders/partners die openstaande vorderingen hebben bij Dienst Toeslagen de pauzering opgeheven. De derde groep is gestart na de zomer en betreft 676 ouders/partners. In oktober is de eerste groep opgestart met ouders/partners die openstaande vorderingen hebben bij de Belastingdienst of bij beide organisaties (combi), dit betreft 1.000 ouders/partners. Op 1 en 3 oktober hebben er twee webinars plaatsgevonden voor externe dienstverleners. Via de communicatietoolkit van de Belastingdienst kunt u dit webinar terugkijken. Op de toolkit vindt u ook alle brieven die ouders ontvangen en andere nuttige informatie. In december wordt een evaluatie gehouden, die vormt de GO/NO GO voor de planning 2025 waar de batches worden verhoogd naar 12.500 per batch (ca. 30% geen vorderingen en 70% wel vorderingen).
TIP: wijs ouders met een hulpvraag op de pagina einde-beoordeling-UHT met daarin informatie over wat ouders kunnen doen na het traject bij UHT. |
|
|
Website Stichting Lotgenotencontact vernieuwd |
|
|
Onlangs heeft Stichting Lotgenotencontact haar website vernieuwd. Vanaf nu vindt u daar ook informatie over de samenwerking tussen Lotgenotencontact en gemeenten bij het organiseren van lotgenotenbijeenkomsten.
|
|
|
Er is ook een uitgebreider bestand dat u hier kunt aanvragen. Wist u dat u als brede ondersteuner ook rechtstreeks contact kunt opnemen?
Dit kan via het nummer 030-442 00 00 (optie 2). Het nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00. U kunt ook mailen naar gemeente@lotgenotencontact.info. |
|
|
Reminder activeren account forum Hersteloperatie |
|
|
Op 16 oktober heeft VNG Forumbeheer een reminder gestuurd aan de gemeentewerkers die nog niet zijn toegekomen aan het activeren van hun VNG Fora-account. Dit account is door VNG Forumbeheer aangemaakt voor alle contactpersonen beleid en inwoners bij gemeenten zodat zij kunnen deelnemen aan het forum Hersteloperatie. |
|
|
Contactpersonen die al een VNG Fora account hebben, omdat zij al aan andere fora van VNG deelnemen, zijn meteen toegevoegd aan ons forum. Heeft u nog geen account? Dan heeft u al eerder een (uitnodigings)mail ontvangen met daarin een link om uw account te activeren. | Let op: na het versturen van de reminder van 16 oktober heeft u nog 4 weken gelegenheid om uw account alsnog te activeren. Na die 4 weken wordt uw account verwijderd.
|
|
|
|
Terugwerkende kracht binnen de brede ondersteuning |
|
|
In de nieuwsbrief van 10 oktober jl. stonden wij stil bij de op 26 september gepubliceerde uitspraak van de rechtbank Gelderland. Over het tuinhuisje, het trapgat en de deur is de rechtbank glashelder: het college heeft het besluit om deze spullen af te wijzen in redelijkheid genomen. |
|
|
Voor wat betreft het afwijzen van de gemaakte boedel- en vervangingskosten met terugwerkende kracht, is de rechtbank van oordeel dat uit artikel 2.21 van de Wht niet volgt dat deze niet met terugwerkende kracht mogelijk zijn. De rechtbank geeft hierbij mee dat het aan de ouder is om aannemelijk te maken dat de gemaakte kosten redelijkerwijs nodig waren om een nieuwe start te kunnen maken. Het college dient de ouder deze mogelijkheid te bieden. Op dit punt oordeelt de rechtbank op voorhand dat als het gaat om de keuken er geen reden is om te twijfelen aan wat het college heeft betoogd. Dit betekent dat als een in de basis geschikte keuken aanwezig was in de woning, het (in het kader van de brede ondersteuning) redelijkerwijs niet nodig was deze te renoveren. |
|
|
Gevolg uitspraak | We zien in deze uitspraak een parallel met de jurisprudentie voor de Wmo2015. De terugwerkende kracht is opgenomen in een toelichting bij de Spuk-regeling. De Wet hersteloperatie toeslagen regelt zelf niets over het verstrekken van een vergoeding met terugwerkende kracht. De wet biedt daarmee in principe de ruimte voor een gemeente om met terugwerkende kracht tot verstrekking over te gaan. Wanneer je als gemeente duidelijkheid wil creëren dat met terugwerkende kracht een voorziening in beginsel niet wordt toegekend, dan kan dit opgenomen worden in het gemeentelijk beleid.
|
|
|
De VNG is op dit moment bezig met een nieuw format beleid. We hadden al een format beleid waarin duidelijkheid werd geboden rondom verstrekkingen met terugwerkende kracht. Dit format is door de uitkomsten van de verkenning en de wettelijke verankering opgeschort. Het nieuwe format zal via de daartoe opgerichte commissies worden vastgesteld. We verwachten dat dit begin volgend jaar tot publicatie leidt. |
|
|
Verzoek om brede ondersteuning op goede gronden afgewezen |
|
|
De gemeente verleent brede ondersteuning aan een kind van een gedupeerde ouder. In het plan van aanpak is opgenomen dat de ondersteuning bestaat uit het bieden van hulp bij het vinden van een woning en een zogenaamd babypakket. |
|
|
De betrokkene heeft vervolgens aanvullend verzocht om vergoeding van verdere kosten voor verzorging van zijn kind, tijdelijke opvang in een hotel, de aanschaf van een fiets, autorijlessen en het volgen van een VCA-cursus. De gemeente heeft de vergoeding voor rijlessen en voor het onderhoud van het kind afgewezen. Voor de overige kosten is wel een vergoeding verstrekt.
De gemeente heeft onderbouwd dat de kosten voor verzorging van het kind voor rekening van de betrokkene komen, omdat het gaat om periodieke uitgaven, dan wel incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke bestaanskosten. Verder zou vergoeding van rijlessen niet noodzakelijk zijn, omdat er al een fiets is verstrekt en gebruik gemaakt kan worden van het openbaar vervoer. De rechtbank Den Haag geeft aan dat bij het bepalen of brede ondersteuning wordt toegekend en, zo ja, in welke vorm dat gebeurt, het college beleids- en beoordelingsruimte heeft om een eigen afweging te maken. Binnen die ruimte is het aan het college om per geval te bekijken welke inzet passend is. De rechtbank is van oordeel dat verweerder op voldoende zorgvuldige wijze onderzoek heeft verricht. Er zijn gesprekken gevoerd, inlichtingen opgevraagd en er is veelvuldig contact geweest. Op basis van alle verstrekte inlichtingen heeft het college beslist in hoeverre brede ondersteuning passend is. Daarbij is rekening gehouden met eisers draagkracht en financiële armslag. Op dat punt heeft het college ter zitting toegelicht, dat de financiële situatie niet centraal staat, maar onderdeel is van een breder geheel aan feiten en omstandigheden die in de afweging relevant kunnen zijn. De rechtbank vindt deze benadering niet onredelijk, nu die aansluit op het karakter van de brede ondersteuning die niet is bedoeld als algemene inkomensaanvulling of -ondersteuning.
Alles overziend is de rechtbank van oordeel dat het college in redelijkheid tot afwijzing van een vergoeding voor de gevraagde aanvullende kosten heeft kunnen komen. Het beroep is ongegrond. De gehele uitspraak vindt u hier.
|
|
|
|
Ook deze week delen we weer graag een vraag die gesteld is op ons forum Hersteloperatie.
Wij willen graag weten of jullie als gemeente aankoopbonnen van goederen die vergoed worden vanuit de brede ondersteuning opvragen en of dit mag van VNG?
De accountant toetst op getrouwheid en rechtmatigheid, maar niet op doeltreffendheid op basis van de nota Verwachtingen Accountantscontrole - SiSa 2023/BZK. Een uitgave gekoppeld aan een plan van aanpak is in principe voldoende. Het is wel van belang dat u dit duidelijk vastlegt. De VNG heeft geen standpunt over het wel of niet opvragen van bonnen. Sommige gemeenten doen dit om eventueel misbruik te voorkomen, andere gemeenten doen dit niet omdat zij dit niet passend vinden bij de regierol van de ouder en/of herstellen van vertrouwen. Elke gemeente maakt hierin eigen afwegingen ten aanzien van de dienstverlening.
We organiseren dit najaar een aantal masterclasses en een (be)spreekuur over de SiSa en Spuk. Ook daar zal het onderwerp bonnen en accountantscontrole op de agenda staan. Inschrijven voor de masterclasses kan via deze link.
|
|
|
|
|
Nieuwe frequentie (be)spreekuren
| Na de herfstvakantie gaan we over naar een andere frequentie van de (be)spreekuren, namelijk één keer per 2 weken, op donderdag. Als er tussentijds actuele zaken om aandacht vragen, zullen we een extra (be)spreekuur inplannen. Dit leest u dan tijdig in deze nieuwsbrief.
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 12 september (Tweeluik - deel 1 - Oplossen problematische schulden jongeren in kindregeling) 19 september (Tweeluik - deel 2 - Oplossen problematische schulden jonmgeren in kindregeling) 3 oktober: Impact nieuwe termijnen brede ondersteuning 10 oktober: Lotgenotenbijeenkomsten 17 oktober: Jongeren: communicatie en DUO-schulden
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
| De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 7 november a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|