Belijk de online versie

2 februari 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of omdat u contactpersoon bent voor ouders en hun toeslagpartners in uw gemeente. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

  • Oproep: collega's gezocht voor Werkgroep gemeentedesk

  • Vergoeding rechtsbijstand bij indienen verzoek voor aanvullende compensatie bij CWS

  • Zorgen bij Nationale Ombudsman en Kinderombudsman over knelpunten in kindregeling

  • Link naar podcast en nieuwsbrieven

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Gebruik tegemoetkoming kind voor rijbewijs)

  • Nieuws uit de media

Oproep: collega's gezocht voor Werkgroep gemeentedesk

In de herijking is het verbeteren van de operationele samenwerking tussen UHT en gemeenten als belangrijk speerpunt benoemd. Een van de oplosrichtingen is het inrichten van een gemeentedesk bij het Serviceteam van UHT. Dit zorgt voor een directe (telefonische) lijn tussen gemeenten en UHT. De komende drie maanden wordt gefaseerd gestart. De beoogde startdatum van het project is 20 februari 2023.


We monitoren de bevindingen zodat helder wordt welke mogelijke knelpunten er zijn in de (telefonische) dienstverlening van UHT aan gemeenten. Hiervoor is de werkgroep gemeentedesk in het leven geroepen.

Gevraagde inzet

Op dit moment bestaat de werkgroep al uit de gemeenten Amsterdam, Hoorn, Zaanstad en Utrecht. We willen deze groep uitbreiden met zo veel mogelijk collega’s die in de uitvoering regelmatig te maken hebben met de servicedesk (en vanaf 20 februari dus de gemeentedesk). Zo kunnen we  optimaal ervaren of en hoe de gemeentedesk bijdraagt aan verbetering van de operationele samenwerking. De werkgroep komt eens per 2 weken digitaal bijeen voor een periode van circa drie maanden. Incidenteel is een extra overleg nodig of vindt de werkgroep fysiek plaats.


Het succes van het project valt of staat met goede feedback, dus we hopen op veel reacties. Je kunt je aanmelden door te mailen naar onze postbus.

Vergoeding rechtsbijstand bij indienen verzoek voor aanvullende compensatie bij Commissie Werkelijke Schade

Als gedupeerde ouders vinden dat hun werkelijk geleden schade hoger is dan de vergoeding die UHT hen na de integrale beoordeling heeft toegekend, kunnen ze een verzoek voor aanvullende compensatie voorleggen aan de Commissie Werkelijke Schade (CWS).

Oordeelt de CWS dat de schade inderdaad hoger is? Dan adviseert de commissie aan UHT om een aanvullende schadevergoeding uit te betalen. Ouders kunnen zich bij dit proces laten bijstaan door een advocaat. De vergoeding voor deze rechtsbijstand kan op 3 manieren worden geregeld.

Rechtsbijstand van een advocaat met een toevoeging op grond van de Wet op de Rechtsbijstand en aangevraagd bij de Raad voor Rechtsbijstand (RvR).







Rechtsbijstand van een advocaat met een toevoeging op grond van de subsidieregeling ‘pakket rechtsbijstand herstelregelingen kinderopvangtoeslag (HKT)’ en aangevraagd bij de Raad voor de Rechtsbijstand (RvR).





Beroepsmatig verleende rechtsbijstand door rechtsbijstandverlener op basis van een uurtarief. Het gaat hier om alle situaties waarin professionele juridische bijstand wordt verleend, ongeacht de functie, het beroep of de aanduiding van de persoon die de bijstand verleent.

Hiervoor geldt altijd een eigen bijdrage op basis van inkomen, vermogen en de woonsituatie. De vergoeding van de eigen bijdrage aan de advocaat loopt via de Raad van de Rechtsbijstand. Op grond van de resultaatbeoordeling kan worden bepaald dat de ouder (een deel van) de kosten van de advocaat zelf moet betalen. Aan CWS kunnen alleen de kosten voor de eigen bijdrage en de eventuele meerkosten van de ouder ter beoordeling worden voorgelegd.






Dit is een aparte regeling die in het leven is geroepen om rechtsbijstand voor alle (mogelijk) gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag toegankelijk te maken. Bij deze regeling geldt geen inkomens- of vermogenstoets. Ook hoeft door de ouder geen eigen bijdrage te worden betaald en vindt achteraf geen resultaatsbeoordeling plaats. Advocaten kunnen zich aanmelden voor deelname aan deze regeling via een formulier bij de RvR, mits zij aan de gestelde voorwaarden voldoen. De voorwaarden zijn terug te vinden op het formulier.


Dit is een aparte regeling die in het leven is geroepen om rechtsbijstand voor alle (mogelijk) gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag toegankelijk te maken. Bij deze regeling geldt geen inkomens- of vermogenstoets. Ook hoeft door de ouder geen eigen bijdrage te worden betaald en vindt achteraf geen resultaatsbeoordeling plaats. Advocaten kunnen zich aanmelden voor deelname aan deze regeling via een formulier bij de RvR, mits zij aan de gestelde voorwaarden voldoen. De voorwaarden zijn terug te vinden op het formulier.


Heeft een ouder vragen over juridische bijstand dan kunt u hen doorverwijzen naar de eigen rechtsbijstandsverzekeraar of – als deze er niet is - de Raad voor de Rechtsbijstand. Er zijn ouders die hogere kosten hebben gemaakt. Hoe je hier het beste mee kunt omgaan hoor je in het (be)spreekuur van donderdag 16 februari a.s.
Inschrijven kan via deze link.

Zorgen bij Nationale ombudsman en Kinderombudsman over knelpunten in kindregeling

De Nationale ombudsman en de Kinderombudsman spreken hun zorgen uit over de kinderen en jongeren uit gezinnen die gedupeerd zijn door de kinderopvangtoeslagaffaire. 

Ze constateren dat er voor deze groep geen voorziening is, wanneer zij hulp nodig hebben bij de toegang tot reguliere langdurige onderwijstrajecten. En dat er nog geen speciale schuldenregeling is voor jongeren van 18 jaar en ouder met problematische schulden. Lees verder in het nieuwsbericht en de brief die de ombudsmannen hebben gestuurd aan staatssecretaris De Vries van het ministerie van Financiën.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

Mocht u de dag voor het (be)spreekuur nog geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.
Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving.
Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen?
We helpen u graag. Bel ons op
070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

  • 12 januari (SBN: Loket private schulden en Loket al betaalde schulden)

  • 19 januari (Organisatie van de brede ondersteuning)

  • 2 februari (Ondersteuningsteam ouders in het buitenland)


Een kind van een erkend gedupeerde ouder heeft de eenmalige tegemoetkoming van €10.000,- ontvangen. Zij wil hier graag haar rijbewijs van halen. Ze staat onder beschermingsbewind en de bewindvoerder wil een andere besteding van het bedrag. Kan dat zomaar?

Het kind in kwestie staat onder beschermingsbewind. Dat betekent dat de bewindvoerder het beheer heeft over het vermogen – en daarmee ook over de ontvangen tegemoetkoming. De bewindvoerder bepaalt dus in beginsel hoe de tegemoetkoming wordt besteed. Het onderbewindgestelde kind kan wel vragen aan de bewindvoerder om te beschikken over (een deel van) de tegemoetkoming. Indien de bewindvoerder niet instemt met het verzoek van de onderbewindgestelde om te beschikken over het compensatiebedrag, is het aan de kantonrechter om hier een beslissing over te nemen. Meer informatie is terug te vinden in deze memo. Deze is destijds opgesteld voor onderbewindgestelde gedupeerde ouders, maar is één op één van toepassing op kinderen die onder beschermingsbewind zijn gesteld.

Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl