| 5 december 2024 | |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
Lieve lezer van deze nieuwsbrief,
Het gaat om waar ouders en kinderen écht mee geholpen zijn Dat is het motto waar we met zijn allen de schouders onder zetten Brede ondersteuners zetten zich hiervoor steeds weer in zonder chagrijn Met een flinke dosis eigen inzicht en hulp van diverse partners en wetten. Als grote kindervriend doet het de sint ook zeker deugd Dat we hard aan het werk zijn om jongeren te bereiken Met flyers en bijeenkomsten komt er meer en meer aandacht voor de jeugd. Al is er gelukkig nog altijd genoeg om over te zeiken. Daar bieden we op veel plekken gelegenheid voor Sinds kort is er bijvoorbeeld voor gemeentewerkers een forum opgestart En tijdens regiokringen vindt iedereen ook een luisterend oor Op deze plekken discussiëren jullie vol passie en altijd vanuit het hart. Nog even en het jaar 2025 komt er alweer aan Een jaar waarin we met zijn alleen onverminderd blijven werken aan herstel Ook voor de brede ondersteuning hebben we nieuwe plannen staan Dat volgt nog, maar voor nu alvast voor jullie allen een grote dankjewel! Hartelijke groet van Sint
|
|
|
|
|
|
Indienen aanvraag aanvullende schade is verlengd |
|
|
De aanmeldtermijn voor het indienen van een aanvraag voor aanvullende schade is verlengd tot en met 31 maart 2025. Dit geldt voor alle erkend gedupeerde ouders die voor oktober 2024 een definitieve beschikking integrale beoordeling hebben ontvangen. Lees meer in dit nieuwsbericht van UHT. |
|
|
Ex-toeslagpartners kunnen zich vanaf 4 december zelf melden |
|
|
Ex-toeslagpartners die nog niet in beeld zijn bij UHT en daarom nog geen aanmeldbrief hadden ontvangen, kunnen zich vanaf 4 december ook zonder zo’n aanmeldbrief aanmelden voor de herstelregelingen.
|
|
|
Dat kan via de aanmeldbutton op de website van UHT. Na de aanmelding wordt gekeken of zij recht hebben op de regeling. Aanmelden kan tot uiterlijk 4 juni 2025. Zie voor meer informatie het nieuwsbericht van UHT. |
|
|
Let op: Code Serviceteam gemeenten wijzigt per 1 februari 2025 |
|
|
Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. De voor elke gemeente unieke kantoorcode wijzigt eens per 6 maanden.
Per 1 februari 2025 is er weer een nieuwe code. |
|
|
U heeft dit nummer nodig om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, kinderen en erkende ex-toeslagpartners, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn. Deze code wordt per 15 januari 2025 beschikbaar gesteld via het UHT gegevensportaal. U vindt deze code in het document VC-GPB????-verificatiecode_Gemeentedesk _eejjmmdd.xlsx.
| Er geldt een overgangsperiode: tot 15 februari kunt u ook de oude code nog gebruiken. De inbelcode, de code die u intoetst zodra u het Serviceteam (0800-2358358) belt en aan de lijn krijgt, blijft ongewijzigd. De code die wijzigt is de verificatiecode die u gebruikt om statusinformatie van een betrokkene te ontvangen. Meer info over de werkwijze vindt u op ons forum. |
|
|
Reminder: laatste online masterclass SiSa |
|
|
Maandag 9 december bieden we de laatste masterclass SiSa en Spuk B2 aan. In deze masterclass nemen we u mee in de verschillende stappen, keuzes en mogelijkheden van het financiële verantwoordingsproces. Ook geven we handige tips om de verantwoording zo efficiënt mogelijk in te voeren. U kunt zich nog aanmelden voor de masterclass van 9 december via deze link. |
|
|
Praktijkvoorbeeld Delft: (H)erkenning helpt bij verwerken boosheid |
|
|
In de gemeente Delft wilden ze graag meewerken om de documentaire ‘Kind van het toeslagenschandaal’ te laten zien. Vooral aan jongeren en ouders, maar ook aan gemeentelijke collega’s en ketenpartners. Ze bouwden er een avondvullend programma om heen. |
|
|
Lees hier het verhaal van wethouder Joëlle Gooijer en projectleider KOT Rosalina Rodrigues over wat het de gemeente én de jongeren heeft gebracht.
|
Kijktip: de aftermovie van deze avond.
|
|
|
|
In de kerstperiode zijn we van maandag 23 december tot en met woensdag 1 januari gesloten. Tot die tijd zijn we zoals gebruikelijk bereikbaar via de procesbegeleider in uw regio, of telefonisch op
070 – 3738232. U kunt uiteraard ook mailen. Vanaf donderdag 2 januari helpen wij u weer graag! |
|
|
|
Een ouder heeft een inpandig kantoor aan huis en wil graag ondersteuning voor het verduurzamen van de koopwoning. Hij heeft 20 jaar geen onderhoud aan de woning kunnen doen met achterstallig onderhoud tot gevolg. Ouder heeft niet eerder de mogelijkheid gehad om de woning te verduurzamen. In hoeverre kunnen we hier vanuit de brede ondersteuning nu in meegaan door eventuele acties voor de verduurzaming te vergoeden?
De brede ondersteuning kijkt wat nodig is voor een nieuwe start. Daarbij wordt allereerst gekeken naar wat NU nodig is. Denk hierbij aan een lekkend dak of een kapotte koelkast. Vervolgens ga je met de rechthebbende aan de slag om ervoor te zorgen dat iemand zich duurzaam zelf weer kan redden op de 5 leefgebieden.
De vraag van deze persoon ziet toe op dit deel van de begeleiding: wat heeft hij nodig om zijn woning zelf te verduurzamen? Het is immers geen acuut probleem. We zien de verduurzaming op dit moment als wenselijk, terwijl inzet hierop in de toekomst wel noodzakelijk is. Ons advies is dan ook om – als daar behoefte aan is - samen met deze persoon de mogelijkheden voor sparen of financiering te bekijken, alsmede de verschillende subsidiemogelijkheden. Daar kan ook de begeleiding en/of hulpverlening op worden aangeboden. |
|
|
|
|
I.v.m. de kerstperiode zijn er tussen 20 december en 15 januari geen (be)spreekuren. | De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
| De volgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 12 december a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|