Bekijk de online versie

9 februari 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

  • VGR over Q4 naar Eerste en Tweede Kamer

  • Handreiking ondersteuning ouders in het buitenland aangepast

  • Aanpassing SiSa C62 en G12

  • Kernboodschap brede ondersteuning

  • Update over de kindregeling

  • Website kindregeling online!

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Gegevens aanleveren i.v.m. kindregeling)

  • Nieuws uit de media

VGR over Q4 naar Eerste en Tweede Kamer

Eind vorige week heeft staatssecretaris De Vries de voortgangsrapportage over de periode oktober tot en met december 2022 aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Met deze rapportage informeert zij de Kamers over de voortgang van het herstel voor gedupeerde ouders en hun kinderen

In de begeleidende aanbiedingsbrief wordt het belang benoemd dat ouders en kinderen het verleden achter zich kunnen laten en hun leven weer kunnen oppakken, en welke randvoorwaarden daarbij nodig zijn. Hoofdstuk 2 van de rapportage staat in het teken van het emotioneel herstel en de brede ondersteuning. Er wordt nog altijd door UHT in overleg met de VNG gezocht naar een manier om kinderen met problematische schulden te ondersteunen. Zodra daar meer over bekend is, informeren wij u hierover.

Handreiking ondersteuning ouders in het buitenland aangepast

Het Ondersteuningsteam ouders in het buitenland (OTB) is sinds juni 2022 actief bij het ondersteunen van ouders in het buitenland. Ongeveer 500 gedupeerde ouders in het buitenland volgen intussen een ondersteuningstraject vanuit het OTB, of hebben dat gevolgd. Zo is onder andere voor 51 gedupeerde ouders een traject voor terugkeer naar Nederland opgestart. 


Naar aanleiding van de eerste ervaringen in de samenwerking tussen OTB en gemeenten hebben we de handreiking ondersteuning ouders in het buitenland aangepast. Meer informatie over het OTB vindt u op de website van het OTB en in het informatiefilmpje Waar kunnen we jou mee helpen?

Aanpassing SiSa C62 en G12

In het kader van de hersteloperatie toeslagen verleent het college van B&W kwijtschelding van schulden in het sociaal domein en in het belastingdomein. Gemeenten worden financieel gecompenseerd voor de gederfde baten en ontvangen een vast bedrag aan uitvoeringskosten per gedupeerde ouder. Hiervoor bestaan twee aparte specifieke uitkeringen (Spuks) van de ministeries van SZW (G12) en BZK (C62).

In de SiSa verantwoording van 2021 bleken er bij een groot aantal gemeenten verschillen te bestaan tussen de SiSa-verantwoording van de gemeenten en de door de Belastingdienst opgestelde jaarlijst (met daarin het aantal gedupeerden voor de bepaling van de hoogte van de uitvoeringskosten). 


Voor de SiSa verantwoording van 2022 is - na overleg tussen de VNG en de ministeries van SZW en BZK - besloten dat de ministeries de vergoeding van de uitvoeringskosten voor het jaar 2022 bepalen op basis van de jaarlijst van de Belastingdienst. De vergoeding van de uitvoeringskosten wordt opgenomen in de vaststellingsbeschikkingen van deze specifieke uitkeringen van beide ministeries aan de gemeenten. 

Gemeenten vullen daarom over 2022 bij beide specifieke uitkeringen niet meer het aantal gedupeerden in ten behoeve van de uitvoeringskosten in de Sisa-verantwoording. De gederfde baten moeten nog wél steeds verantwoord worden in de SiSa.

Kernboodschap brede ondersteuning

Ouders, kinderen, jongeren en straks ook ex-toeslagpartners kunnen in de gemeente waar ze wonen terecht voor hulp bij het maken van een nieuwe start. Dat heet brede ondersteuning. Bijvoorbeeld als ze ondersteuning nodig hebben op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk/opleiding. 

 

Wat iemand nodig heeft, en welke hulp daarbij hoort, verschilt per persoon en per gezin. 

Veel ouders hebben echter een verkeerd beeld van wat hun gemeente voor hen kan betekenen. En een deel van onze stakeholders heeft dat ook. Het beeld is ontstaan dat ouders recht hebben op spullen, of dat gemeenten vanuit de Spuk een vast bedrag per ouder beschikbaar hebben. Dat zorgt voor verwarring en teleurstelling bij ouders, en soms ook verontwaardiging of boosheid. Daarnaast is het ook enorm vervelend voor de medewerkers bij de gemeente, die met deze boze en teleurgestelde ouders te maken hebben.


Daarom hebben we samen met een aantal gemeenten een kernboodschap opgesteld. Die vertelt wat brede ondersteuning precies is, en ook wat het niet is. Door die kernboodschap breed te delen, willen we het beeld van brede ondersteuning veranderen en ouders, ketenpartners en gemeenten helpen om de juiste boodschap aan ouders te vertellen.

Hoe verder?

De kernboodschap wordt begin volgende week op onze website geplaatst. Alle gemeenten ontvangen voor 18 februari een concepttekst met een overzicht van veelgestelde vragen. Deze tekst kunt u gebruiken in uw communicatie met de ouders. U kunt de kernboodschap bijvoorbeeld op uw eigen website plaatsen. Tegelijkertijd zullen we ook onze stakeholders zoals UHT en de oudervertegenwoordigers nog beter uitleggen wat brede ondersteuning inhoudt, zodat ook zij het juiste verhaal kunnen vertellen

Update over de kindregeling

Alle kinderen en jongeren van gedupeerde ouders hebben recht op de kindregeling. Die bestaat uit een financiële tegemoetkoming, brede ondersteuning door gemeenten en extra hulp. Over de financiële tegemoetkoming stuurt UHT de kinderen een brief.

In één keer een brief aan alle kinderen sturen, kan niet. Daarvoor is de groep te groot en zijn de situaties waarin de kinderen leven te verschillend. Daarom informeert UHT de kinderen in batches. Zo krijgt ieder kind een brief op maat en kan er op tijd worden ingegrepen als iets misgaat. De inhoud van de brieven is voor alle leeftijdsgroepen hetzelfde, maar de accenten liggen anders.

In december en januari hebben uitbetalingen plaatsgevonden aan meerderjarige kinderen. In februari en maart 2023 stuurt UHT een brief aan de overige groep meerderjarigen waarvan het rekeningnummer niet bekend is. Ongeveer 11.000 kinderen hebben ondertussen hun brief met beschikking ontvangen en bijna 7.500 kinderen hebben ook al hun geld op de rekening staan.

Planning 2023
Vanaf februari 2023 krijgen kinderen jonger dan 18 jaar een brief. Als eerste de kinderen waarvan de ouder/verzorger in 2019 en 2020 erkend is als gedupeerde. In maart en april volgen de kinderen, waarvan de ouder/verzorger in de eerste 3 maanden van 2021 erkend is als gedupeerde. In mei de kinderen, waarvan de ouder/verzorger in de rest van 2021 erkend is al gedupeerde. En in juni, tenslotte, de kinderen waarvan de ouder/verzorger in 2022 erkend is als gedupeerde.

Meer weten, kijk dan op de planning op de website.

Website speciaal voor kindregeling live sinds 8 februari!

Behalve op een financiële tegemoetkoming kunnen de kinderen ook rekenen op brede ondersteuning en extra hulp. Om deze hulp te vinden is de website kindregelingvoorjou.nl ontwikkeld. 

Op de site vinden kinderen mogelijkheden om ondersteuning te zoeken via diverse hulplijnen, zoals de Kindertelefoon, MIND Korrelatie, MDT (Maatschappelijke Diensttijd) en de Luisterlijn. Ook staan er tips over wat ze kunnen doen met het ontvangen geld. Daarnaast staat op kindregelingvoorjou.nl ook uitleg over de kindregeling en de planning en kunnen ze er hun bankrekeningnummer doorgeven.

Ook kan op de nieuwe website, via een ‘woonplaatszoeker’ contactinformatie van een gemeente worden gevonden en kunnen kinderen, die daar behoefte aan hebben in contact treden met hun woongemeente.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren terugvinden op deze pagina. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.



In het gegevensportaal staat een leeg document. Daarnaast heb ik een mail ontvangen waarin staat dat wij gegevens moeten aanleveren voor de kindregeling. Wat wordt van ons verwacht?’

Dat lege bestand kunt u gebruiken om te verifiëren of kinderen die zich rechtstreeks melden bij de gemeente, inderdaad in aanmerking komen voor brede ondersteuning. Deze verificatie is belangrijk voor de financiële verantwoording. Gemeenten kunnen in dit document het burgerservicenummer van kinderen invullen, die gebruik willen maken van de brede ondersteuning. Daarna moet het document worden geüpload in het portaal. U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie van UHT of het geleverde BSN inderdaad recht heeft op brede ondersteuning.


In paragraaf 2.4 van het Toelichtingsdocument in het gegevensportaal vindt u meer informatie.


Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl