Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

4 februari 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), format communicatiemiddelen en praktische ondersteuning en tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Korte terugblik bespreekuur Contouren van de handreiking 

  • Besluit Recofa over omgaan met vaste tegemoetkoming bij lopend Wsnp traject

  • Lijst Belastingdienst staat klaar in het gegevensportaal van het Inlichtingenbureau

  • Agenda

Korte terugblik bespreekuur Contouren van de handreiking

In het  bespreekuur van 27 januari 2025 zijn de contouren van de handreiking Alleenverdienersproblematiek besproken. Deze eerste versie van de handreiking richt zich primair op het proces van ambtshalve toekenning. Dit betreft zowel de ambtshalve toekenning op basis van de lijst van de Belastingdienst als de ambtshalve toekenning van bekende huishoudens van wie vaststaat dat de woon- en leefsituatie ongewijzigd is.


Daarnaast wordt in de handreiking informatie opgenomen over de volgende onderwerpen:

·       Achtergronden van problematiek

·       Verschillen en overeenkomsten fase I en fase II

·       Beleidsregels

·       Aandachtspunten voor de uitvoering

·       Financiën


Publicatie van de handreiking staat voor medio februari 2025 gepland. Een link naar de presentatie van het bespreekuur kunt u vinden op Slideshare. Hier vindt u eveneens een handig schematisch overzicht voor de inrichting voor de afhandeling van het ambtshalve proces.


Besluit Recofa over omgaan met vaste tegemoetkoming bij lopend Wsnp traject

Het ministerie van SZW heeft Recofa gevraagd hoe binnen het Wsnp-traject wordt omgegaan met de vaste tegemoetkoming. Valt deze tegemoetkoming bij een lopend schuldsaneringstraject dan in de boedel en hoe wordt omgegaan met de betaling van de tegemoetkoming in relatie tot het besteedbaar inkomen?


De werkgroep ‘vrij te laten bedrag’ (vtlb) heeft Recofa geadviseerd om de tegemoetkoming te beschouwen als een aanvulling op de (te) lage toeslagen en deze tegemoetkoming ook zodanig te verwerken in de vtlb-berekening. Eind januari heeft de Recofa op advies van de werkgroep vtlb hierover een besluit genomen. Dit besluit is inmiddels gepubliceerd en kunt u vinden op de website van het Bureau Wsnp.


Lijst Belastingdienst staat klaar in het gegevensportaal van het Inlichtingenbureau

Op donderdag 16 januari 2025 heeft het Inlichtingenbureau voor gemeenten de lijst van de Belastingdienst klaargezet in het gegevensportaal. Inmiddels hebben 232 gemeenten de lijst gedownload.


In 17 gemeenten heeft de Belastingdienst geen enkel huishouden gevonden dat tot de doelgroep behoort. Totaal zijn er 6.178 huishoudens door de Belastingdienst verzameld. Dit zijn ca. 800 huishoudens meer dan in juli 2024. De genoemde aantallen liggen volledig binnen de eerder uitgesproken verwachtingen. Het Ministerie van SZW ligt in het bespreekuur van 10 februari de verschillen in de lijsten nader toe.


Een aantal gemeenten hebben het mutatieformulier nog niet ondertekend. De deadline hiervoor was 31 januari 2025. Dat betekent dat zij de lijst van de Belastingdienst nog niet kunnen downloaden. Omdat de lijst van de Belastingdienst slechts 90 dagen beschikbaar blijft in het gegevensportaal van het IB, is het dringende advies het mutatieformulier zo snel mogelijk te ondertekenen en, zodra mogelijk gemaakt door het IB, de lijst te downloaden.


Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 10 februari 2025 | Inrichten en uitvoeren Alleenverdienersproblematiek

  • 17 februari 2025 | Vragen naar aanleiding van de handreiking Alleenverdienersproblematiek

  • 10 maart 2025 | Proces Zelfmelders

Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.


Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl