Nieuwsbrief Alleenverdienersproblematiek 18 februari 2025 |
|
|
|
Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), format communicatiemiddelen en praktische ondersteuning en tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. |
|
|
|
 | Format Beleidsregels en oplegger gepubliceerd |
|
|
De afgelopen weken is hard gewerkt aan de format Beleidsregels inclusief oplegger voor de besluitvorming. We hebben daarbij veel input ontvangen van gemeenten, zowel in een tweetal bijeenkomsten als via de mail. Daar zijn wij erg blij mee.
Het ministerie van SZW heeft meegelezen op de beleidsregels en ons ook van waardevolle input voorzien. Ook daar waren we erg blij mee. Het resultaat is onzes inziens een degelijk basisformat beleidsregels alleenverdienersproblematiek en oplegnotitie waarmee gemeenten voldoen aan de wettelijke kaders, maar waarin, zo nodig, ook ruimte is voor lokale aanpassingen.
|
|
|
|
Korte terugblik bespreekuur Inrichten en uitvoeren Alleenverdienersproblematiek | Op 10 februari 2025 hebben we in het bespreekuur gesproken over het inrichten en uitvoeren van de alleenverdienersproblematiek. We hebben daarbij nog een keer het hele proces doorgenomen, van wie tot de doelgroep behoort en de verschillen en overeenkomsten tussen fase 1 en fase 2 tot de ambtshalve toekenning aan de inwoners op de lijst van de Belastingdienst.
Het ministerie van SZW heeft ons daarna meegenomen in de ‘ins en outs’ van het lijstwerk van de Belastingdienst en verschillende vragen hierover beantwoord. Deze toelichting op het lijstwerk gaf de deelnemers inzicht in de wijze waarop de lijst tot stand gekomen is, wat daarbij de verschillen zijn tussen de lijsten van juli 2024 en januari 2025. Daarnaast werd ingezoomd op de inkomenspositie van de huishoudens op de lijst, het type uitkeringen dat zij ontvangen en de bandbreedte van het bruto inkomen van deze huishoudens. De presentatie van het bespreekuur kunt u vinden op slideshare.
|
|
|
|
In deze nieuwsbrief delen we graag een tweetal vragen en antwoorden die gemeenten ons hebben gesteld. We verwachten eind februari 2025 een volgende update van de veelgestelde vragen. Deze worden daar dan uiteraard ook in opgenomen.
Kunnen gemeenten bij verhuizing zien of een inwoner de tegemoetkoming in enig jaar al heeft ontvangen? Het is de bedoeling dat gemeenten bij verhuizing kunnen zien of een inwoner de tegemoetkoming al eerder heeft ontvangen. De implementatie hiervan loopt nog. Het ministerie van SZW heeft een uniforme codering geïntroduceerd, maar deze wordt nog niet herkend in de systemen. Het IB is gevraagd om dit aan te passen.
Als de gemeente het inkomen vaststelt en extrapoleert naar een verwacht jaarinkomen (voor de zelfmelders) moet dan de kinderalimentatie ook gerekend worden als inkomen? Kinderalimentatie wordt niet meegenomen als inkomen, partneralimentatie moet wel worden meegenomen. De toelichting hierop is als volgt:
Voor het beoordelen van een aanvraag kan de gemeente de kinderalimentatie buiten het werkelijke inkomen houden. Kinderalimentatie is niet belast en kan ook niet worden afgetrokken. Het zit daarom niet in het verzamelinkomen. En het werkt daarom niet door in de toeslagen en de algemene heffingskorting.
Gemeenten kunnen het ook buiten de hypothetische bijstandssituatie (van toepassing zijnde bijstandsnorm + maximale toeslagen) houden waartegen ze toetsen. Je zou het strikt genomen wel moeten meenemen, omdat het invloed heeft op het bruto inkomen. Maar er is geen praktisch effect: het verlaagt dan het bruto inkomen ten opzichte van enkel een inkomen uit de bijstandsuitkering, dus de toeslagen blijven maximaal.
Voor het theoretische geval dat: Als de kinderalimentatie hoger is dan de bijstandsnorm voor de partners, moet de gemeente de bijstandsnorm aanhouden
|
|
|
|
Planning (Be)spreekuren | U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.
De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:
Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.
|
|
|
Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl. |
|
|
|