Bekijk de online versie

9 maart 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

  • Pilot Serviceteam gemeenten van start

  • Reminder: Online inhaalsessie regiobijeenkomst SiSa-verantwoording

  • Addendum SiSa's schuldafhandeling

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Juridische bijstand, wanneer kosteloos?)

  • Nieuws uit de media

Pilot Serviceteam gemeenten van start

Op 6 maart 2023 zijn UHT en de VNG gestart met de pilot Serviceteam gemeenten. Gemeenten maken gebruik van het Serviceteam gemeenten als zij telefonisch contact willen met UHT voor vragen over (mogelijk) gedupeerde ouders en/of hun kinderen.  

De pilot wordt gehouden met 70 gemeenten uit de provincies Utrecht en Noord-Holland. Zij hebben apart een bericht ontvangen met uitleg over de pilot en de werkwijze. Gemeenten uit de overige provincies kunnen met vragen nog steeds contact opnemen met nummer 0800-2358358.  

Achtergrond/doelstelling 

De pilot is één van de verbeter- en versnellingsroutes uit de herijking van de hersteloperatie. In de pilot onderzoeken we met welke vragen gemeenten/brede ondersteuningsteams bij het Serviceteam gemeenten komen. Ook kijken UHT en VNG of het daarbij mogelijk is om de vragen beter of sneller te kunnen beantwoorden, en welke verbetermogelijkheden er zijn in de samenwerking.  

Aanpak

Er is een werkgroep opgericht waarin de volgende gemeenten zitting hebben: Amsterdam, Utrecht, Hoorn, Zaanstad, Purmerend, Almere, Capelle aan den IJssel en  Meierijstad. De werkgroep denkt actief mee en monitort samen met de medewerkers van het Serviceteam gemeenten wat de resultaten zijn. Met elkaar formuleren we na de pilotperiode een vervolgvoorstel. Op basis van de ervaringen adviseren we tot slot of (en zo ja hoe) we het Serviceteam gemeenten breder opzetten. De pilot duurt drie maanden. 

Heeft u nog vragen over het Serviceteam gemeenten? Neem gerust contact op met een van de projectteamleden: 

Reminder: Online inhaalsessie regiobijeenkomst SiSa-verantwoording

In de tweede helft van januari hebben we 15 regiobijeenkomsten over de SiSa-verantwoording georganiseerd. Had u geen tijd, is het u ontschoten of kon u om een andere reden niet bij een bijeenkomst aansluiten? Schrijf u dan in voor onze online inhaalsessie op donderdag 30 maart a.s. van 10.00-12.00 uur. 

De opzet van deze sessie is hetzelfde als die van de fysieke bijeenkomsten: we delen ervaringen, en geven u informatie. U kunt tijdens de bijeenkomst ook uw vragen stellen via de chat. Een deel daarvan zullen we ter plekke beantwoorden, de rest zullen we verzamelen en later op terugkomen. Bijvoorbeeld in een thema-bespreekuur.


U kunt zich inschrijven via deze link. Na aanmelding ontvangt u een toegangslink voor Teams. 


Zien we u online op 30 maart?

Addendum SiSa's schuldafhandeling

Bij de SiSa-invulwijzer is een addendum opgenomen voor de SiSa´s C62, G12, G12A en G12B. De in de invulwijzer opgenomen link in naar de relevante wet- en regelgeving was namelijk niet volledig.

In het addendum is de relevante wet- en regelgeving bij de regeling C62 aangevuld. Voor de regelingen G12, G12A en G12B vindt u de relevante wet- en regelgeving hier.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren terugvinden op deze pagina. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.

Een ouder heeft UHT via een advocaat in gebreke gesteld. De advocaat heeft de ouder een factuur gestuurd. Hoe kan dit? Juridische bijstand was toch kosteloos?

De kosteloze rechtsbijstand geldt voor alle ingezette werkzaamheden rondom het herstel bij de Belastingdienst. Denk aan de eerste toets, de integrale herbeoordeling en de Commissie Werkelijke Schade. Ook alle bezwaar- en beroepsprocedures die daaruit voortvloeien, vallen onder de regeling. Bijvoorbeeld een bezwaarprocedure naar aanleiding van een afwijzing van de eerste toets of een bezwaarprocedure naar aanleiding van de definitieve beschikking compensatie.


De procedure bij de rechtbank voor niet tijdig beslissen, is niet opgenomen in de regeling en valt dus ook niet onder de kosteloze rechtsbijstand. Voor deze procedure bestaat wel de mogelijkheid om een reguliere toevoeging aan te vragen. Die wordt op basis van draagkracht van de ouder berekend.

Overigens kan de ouder (of een gemachtigde) UHT zelf ook in gebreke stellen. Inzet van een advocaat is daarbij geen vereiste. UHT heeft op haar website een standaardformulier voor ingebrekestellingen opgenomen. UHT moet na een ingebrekestelling binnen twee weken beslissen óf een boete betalen. Als het laatste het geval is, gebeurt dit automatisch. De ouder hoeft hiervoor niet opnieuw contact op te nemen met UHT. De dwangsom loopt tot maximaal 42 dagen en bedraagt maximaal € 1442,-.


Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl