Bekijk de online versie

16 maart 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

  • Stelt u als gemeente zelf beleid of regels voor brede ondersteuning op?

  • Lijst aantal kinderen van gedupeerde kinderen per gemeente

  • Hoge respons enquête brede ondersteuning

  • Instituut voor Publieke Waarden (IPW)

  • FAQ's brede ondersteuning geactualiseerd

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Inzet van voorzieningen, wanneer aanbesteden?)

  • Nieuws uit de media

Stelt u als gemeente zelf beleid of regels voor brede ondersteuning op?

We merken dat veel gemeenten op zoek zijn naar manieren om de uitvoering van de brede ondersteuning kaders mee te geven. Daarom hebben we als VNG de uitgangspunten brede ondersteuning met u gedeeld. 

Om de brede ondersteuning ook goed aan ouders uit te leggen hebben we deze concepttekst voor u. We horen graag van u hoe u daar in uw gemeente invulling aan geeft. Bent u bezig met het opstellen van regels of beleid, of heeft uw college al beleidsregels vastgesteld? Vanuit de VNG zijn we aan het verkennen hoe gemeenten hiermee om gaan en of we wellicht een landelijk format beleidsregels moeten en kunnen opstellen. We komen dus graag met u in contact hierover. Mail naar hersteloperatie@vng.nl en we nemen binnenkort contact met u op.

Lijst aantal kinderen van gedupeerde ouders per gemeente

We ontvangen regelmatig vragen van u over de aantallen kinderen van gedupeerde ouders in uw gemeente. UHT heeft op verzoek van de VNG deze lijst per 14 maart gepubliceerd op haar website. De lijst wordt periodiek bijgewerkt om te zorgen voor actuele cijfers.

Hoge respons enquête brede ondersteuning

Begin deze week eindigde de derde enquête brede ondersteuning via Motivaction. Heel veel dank aan alle gemeenten die de vragenlijst over de stand van zaken van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag hebben ingevuld. De respons is net als bij de eerdere enquêtes zeer hoog, en we zijn daar erg blij mee.

In de komende weken verwerkt Motivaction de aangeleverde informatie. In de tweede week van mei gaan de uitkomsten mee in de 14e Voortgangsrapportage over de hersteloperatie voor de Tweede Kamer. Uiteraard organiseren we ook dit keer weer een bespreekuur waarin we de uitkomsten van de enquête met u delen.
De datum voor dit bespreekuur volgt binnenkort in deze nieuwsbrief.

Instituut voor Publieke Waarden (IPW)

Vorig jaar heeft het IPW vanuit het Ministerie van Financiën de opdracht gekregen om, aanvullend op de brede ondersteuning die gemeenten bieden, ernstig gedupeerden te helpen die in hun herstel vastlopen.

IPW is begin zomer 2022 gestart met een pilot met 50 ouders. Over de resultaten van de eerste fase is in oktober 2022 gerapporteerd via de 12e Voortgangsrapportage.

Op basis van de ervaringen uit de pilot is ook besloten om op te schalen naar 500 ouders. Dit aantal wordt geleidelijk bereikt. Gemeenten komen hierdoor gedurende het jaar waarschijnlijk vaker in contact met IPW. Dat gebeurt op dezelfde manier als hoe het OTB en het Ondersteuningsteam uithuisplaatsingen contact opnemen met gemeenten. We hebben dat hieronder beschreven.

Contact met IPW

Er zijn twee manieren waarop contact met IPW kan ontstaan.

  1. IPW ondersteunt een ouder, en heeft een actieplan voor hem of haar opgesteld. De gemeente krijgt dan van IPW de vraag om een deel van de oplossing voor herstel op te pakken. De gemeente en IPW overleggen hierbij samen over de mogelijkheden.

  2. Gemeenten kunnen ook, met toestemming van de ouder, zélf situaties aandragen bij IPW. Of IPW om advies vragen. Het belangrijkste criterium om een situatie aan te melden of advies te vragen is dat er ergens in het proces iets vastloopt waardoor herstel uitblijft, of bemoeilijkt wordt. In dat geval ontbreekt voor ouders een oplossing die leidt tot herstel.


      Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:

  • Hardnekkige knelpunten die om bureaucratische uitzonderingen of een creatieve oplossing vragen en buiten bereik liggen;

  • Multiproblematiek: situaties waarin ernstig gedupeerden problemen ervaren met zware, aanhoudende en/of gestapelde problematiek;

  • Gedupeerden die zeer weinig tot geen enkel vertrouwen hebben in de overheid in het algemeen, waardoor onafhankelijkheid gewenst is;

  • Gedupeerden die ogenschijnlijk steeds opnieuw in problemen raken en waarbij professionals het gevoel hebben geen zicht te hebben op een duurzame oplossing.


Het aanmelden van ouders of het vragen van advies over situaties kan door te mailen naar hallo@publiekewaarden.nl. Binnen twee werkdagen wordt dan contact met u opgenomen. Let op: de mail is alleen bedoeld om contact te leggen. Deelt u alstublieft geen persoonsgegevens via de mail.


Doorbraaktafel

Naast directe ondersteuning aan ouders wordt de doorbraaktafel ingericht. Aan de doorbraaktafel sluit een vast kernteam aan. Het kernteam aan deze tafel bestaat uit VNG, UHT en Ministerie van Financiën.

Daarnaast kunnen als dat nodig is andere ketenpartners uit de tweede schil aansluiten. Denk hierbij aan gemeentes, woningbouwcorporaties, SBN en zorgverzekeraars.  Er kunnen door verschillende partijen casussen worden aangedragen voor de tafel. Het gaat dan om situaties waarin ouders zijn vastgelopen in hun herstel.


Veel gestelde vragen

Meer informatie vindt u in de veel gestelde vragen over IPW die we hebben opgesteld. Ook organiseren we op 23 maart een bespreekuur voor gemeenten waarin ruimte is voor vragen aan en over IPW, de resultaten van de pilot, de werkwijze van IPW en de samenwerking met gemeenten.

FAQ's brede ondersteuning geactualiseerd

De afgelopen weken hebben we de veel gestelde vragen op onze website weer bijgewerkt. Op deze pagina vindt u de meest actuele versie van de vragen en antwoorden over de ondersteuning van gedupeerde ouders rond de hersteloperatie kinderopvangtoeslag.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie.

Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.

Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren terugvinden op deze pagina. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen?

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.



Moet de gemeente de inzet van voorzieningen vanuit de brede ondersteuning aanbesteden?


Dat ligt eraan of de gemeente de voorzieningen zelf aanschaft, of dat de gemeente aangeeft waar of bij wie de ouder terecht kan, en alleen de factuur betaalt. In het laatste geval is er sprake van een zogenaamde openhouse-constructie. Dit houdt in dat de gemeente alleen geschiktheidseisen of minimumeisen stelt. Aanbieders die voldoen aan de eisen, kunnen worden opgenomen in het systeem en vervolgens hun diensten aanbieden. Ouders kunnen daarna zelf kiezen uit de aanbieders.


Een open house-model wordt vaak gebruikt binnen het sociaal domein, en is niet aanbestedingsplichting. Er wordt immers geen selectie gemaakt tussen inschrijven en er is geen sprake van gunning. Als de gemeente zelf voorzieningen aanschaft voor de ouder – en daarbij dus zelf de keuze maakt – is er mogelijk wél sprake van een aanbestedingsplicht. Om dit te bepalen, moet de opdracht geraamd worden op grond van artikel 2.14 en =de Aanbestedingswet 2012. Hierbij moet onder andere bekeken worden of de gemeente soortgelijke opdrachten verstrekt of dat de opdrachten verschillend van aard zijn. Meer informatie over aanbesteding en de gehanteerde drempelbedragen vindt u op de website van Europadecentraal.


Hieronder vindt u een selectie van nieuwsberichten uit de media in de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl