Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

20 maart 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), formats, communicatiemiddelen, praktische ondersteuning, tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Korte terugblik op het bespreekuur van 10 maart 2025, nieuwe infographic

  • Tijdelijke uitbreiding team

  • Veelgestelde vragen

  • Agenda

Korte terugblik op het bespreekuur van 10 maart 2025, nieuwe infographic

Op 10 maart 2025 bespraken we de ‘ins en outs’ van de handreiking en werd een nieuwe infographic (zie hieronder) toegelicht die gaat over het ambtshalve toekennen van de vaste tegemoetkoming aan reeds bij de gemeente bekende huishoudens. De infographic laat het proces zien waarlangs de afweging kan worden gemaakt om tot een ambtshalve toekenning te kunnen komen. Aansluitend was er gelegenheid voor vragen. Een aantal van deze vragen lichten we verderop in deze nieuwsbrief toe.

Bespreekuur 17 maart: Afhandelen van aanvragen

Naast de ambtshalve afhandeling op basis van de lijst van de Belastingdienst krijgen gemeenten ook te maken met het afhandelen van aanvragen. Tijdens het bespreekuur van 17 maart bespraken we het proces dat dan doorlopen wordt in overzichtelijke stappen. Het gaat daarbij uitsluitend om het 'vaststellen van het recht op'. Daarna hoeft geen berekening meer te worden gemaakt van het bedrag aan gemiste toeslagen. Om dit recht vast te stellen is het nodig een proefberekening te maken.

Tijdelijke uitbreiding team

Tot 1 juli 2025 versterkt Chantal van Hulzen ons team. Chantal heeft brede ervaring met de alleenverdienersproblematiek vanuit haar rol bij de Sociaal Raadslieden en verschillende gemeenten. In het team richt Chantal zich op de aanpak van de zelfmelders en complexe casuïstiek. Chantal stelt zichzelf binnenkort ook graag voor tijdens een bespreekuur.

In deze nieuwsbrief delen we enkele vragen en de bijbehorende antwoorden die jullie aan ons hebben gesteld.

Heeft de vaste tegemoetkoming consequenties voor het inkomen van het alleenverdienerhuishouden? 

De vaste tegemoetkoming is een nettobedrag en is voor het huishouden onbelast. De tegemoetkoming telt niet mee voor de bepaling van het inkomen en huishoudens hoeven deze tegemoetkoming niet op te geven bij de aangifte inkomensbelasting. Wanneer de tegemoetkoming op een bankrekening staat telt deze wel mee voor het vermogen.


De gemeente draagt eindheffing af over de vaste tegemoetkoming. De gemeente geeft deze eindheffing op in de collectieve aangifte loonheffingen in de rubriek ‘Eindheffing publiekrechtelijke uitkeringen en tijdelijke knelpunten van ernstige aard’.

Wanneer kunnen gemeenten starten met het toekennen van de vaste tegemoetkoming?

Gemeenten kunnen nu al starten met het ambtshalve toekennen van de vaste tegemoetkoming op basis van de lijst van de Belastingdienst van 15 januari 2025. Zodra de beleidsregels zijn vastgesteld, kunnen gemeenten ook aanvragen voor de vaste tegemoetkoming afhandelen. In de beleidsregels staan belangrijke bepalingen zoals bijvoorbeeld de vermogensgrenzen die worden gehanteerd.

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uuur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 31 maart - Proces op uitnodiging voor inwoners van wie het vermoeden bestaat dat zij recht hebben
  • 7 april - Gemeentelijk budget voor de uitvoering van de Tijdelijke regeling Alleenverdienersproblematiek
  • 14 april - Onderwerp nader te bepalen


Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.


Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl