Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Beste mevrouw Tijdhof,


Vandaag heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) de toelichting op de decentralisatie-uitkering voor de Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek gepubliceerd. U kunt deze toelichting hier vinden met de hoogte van het initiële budget per gemeente voor 2025. Dit budget is inclusief een eenmalig implementatiebudget. Huishoudens die kampen met de alleenverdienersproblematiek ontvangen een vast bedrag per jaar om het tekort aan ontvangen toeslagen te compenseren. Voor 2025 is dit bedrag vastgesteld op € 1.000,-


Zoals in de toelichting is aangegeven, wordt in de bekostiging rekening gehouden met het ambtshalve tegemoetkomen van alle huishoudens op de lijst van de Belastingdienst, inclusief de gemeentelijke afdracht voor inkomstenbelasting (de vaste tegemoetkoming is een netto uitkering van € 1.000,-). Omdat het niet anders mogelijk is dan de selectie te baseren op definitieve inkomens- en vermogensgegevens van twee jaar eerder, wordt in de bekostiging rekening gehouden met 50% extra huishoudens die aanspraak kunnen maken op de tegemoetkoming, in aanvulling op het aantal huishoudens op de lijst van de Belastingdienst. Dit biedt budget om ook huishoudens die in het lopende jaar bekend zijn in uw gemeente en de zelfmelders de tegemoetkoming uit te keren.


Er is verder een opslagpercentage geboden van 20% voor huishoudens die een tegemoetkoming toegekend krijgen en achteraf niet een geheel jaar te maken hebben met de alleenverdienersproblematiek en analysemarge. Wanneer (twee jaar later) blijkt dat het werkelijke extra aantal huishoudens met alleenverdienersproblematiek in een gemeente hoger is dan de 50% opslag volgt voor deze gemeente een aanvulling op het initiële budget voor dat jaar. Dit zal worden bepaald op basis van een nieuwe gegevensanalyse door de Belastingdienst. Gemeenten die minder extra huishoudens blijken te hebben dan de 50% opslag hoeven geen budget terug te betalen.


Voor de uitvoeringskosten zijn diverse processen (ambtshalve, beoordelen aanvraag, etc.) meegenomen en wordt eenmalig een implementatiebudget toegekend. Hiervoor is een staffel opgesteld op grond van het verwachte aantal zelfmelders per gemeente.  


De decentralisatie-uitkering sluit hiermee aan op de format beleidsregels van de VNG. Het format beleidsregels gaat uit van het volledig ambtshalve uitkeren van de lijst van de Belastingdienst en biedt ruimte aan het uitkeren van huishoudens die in de actualiteit kampen met de alleenverdienersproblematiek.


Het ministerie van SZW heeft tijdens het bespreekuur van 7 april een toelichting gegeven op de decentralisatie-uitkering. De decentralisatie-uitkering voor 2025 wordt bij de komende meicirculaire verwerkt in het gemeentefonds. De decentralisatie-uitkeringen voor 2026 en 2027 gaan op dezelfde manier werken.


Heeft u vragen over de alleenverdienersproblematiek, neem dan contact op met het implementatieteam van de VNG via alleenverdieners@vng.nl.


Met vriendelijke groet,

Landelijk team ondersteuning alleenverdienersproblematiek VNG



Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 373 80 08
realisatie@vng.nl

vng.nl

Geen mailings meer ontvangen?
Schrijf u hier uit