 | 10 april 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Bijeenkomst G35 over harmonisatie naar aanleiding van aanbevelingen Commissie-Van Dam |
|
|
Afgelopen dinsdag 8 april vond in Utrecht een bijeenkomst plaats over de impact van het advies van de Commissie-Van Dam. Eén van de adviezen van deze commissie is om de kaders waarbinnen gemeenten toeslagenouders helpen, te harmoniseren en vast te leggen zodat er minder onuitlegbare verschillen binnen de brede ondersteuning ontstaan. |
|
|
Van Dam adviseert om daarbij de 35 gemeenten met relatief veel aangemelde ouders het voortouw te laten nemen in de gesprekken over dit advies. |
|
|
Het was met ruim 80 deelnemers van zowel beleid als uitvoering een drukbezochte bijeenkomst. Ook vanuit het Ministerie van Financiën waren vertegenwoordigers aanwezig.
|
|
|
|
|
Tijdens de plenaire opening ging het om de vraag ‘wat willen we oplossen’ en welk pad hebben we de afgelopen periode al doorlopen om de brede ondersteuning te verbeteren. Met name de recente aanpassing van de wet (toevoeging termijnen) en de lopende ontwikkeling van nieuwe format beleidsregels kwamen aan bod. Beide zorgen al voor meer harmonisatie en duidelijkere verwachtingen voor ouders en kinderen.
Ook was al vooraf bij gemeenten, ouders en kinderen opgehaald wat zij belangrijk vinden rondom brede ondersteuning en harmonisering als input voor de break-out sessies. Na de plenaire opening is tijdens verschillende break-out sessies verder gediscussieerd over de mogelijkheden voor verdere harmonisatie en wat de grenzen van harmonisatie zijn.
Dankzij het harde werk van alle aanwezigen zijn veel nuttige inzichten en inspirerende ideeën opgehaald. De komende periode gaan we de gemene delers van de G35 verwerken en voorleggen aan de besluitvormende gremia. |
|
|
Via deze weg willen we alle deelnemers nogmaals hartelijk danken voor hun aanwezigheid. Het was zeer waardevol om gezamenlijk en met gebruikmaking van de expertise en ervaringen vanuit het veld het net op te halen. Het was ook mooi om te zien dat gemeenten steeds weer nieuwe initiatieven ontwikkelen om ouders en jongeren te helpen. |
|
|
|
Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de definitieve versie van het model voor de beleidsregels. In samenwerking met een tijdelijke klankbordgroep – waarin zowel kleine, middelgrote als grote gemeenten vertegenwoordigd waren – is een eerste concept opgesteld. |
|
|
Dit concept is vervolgens besproken met ervaringsdeskundige ouders, die waardevolle inzichten hebben gedeeld. Ook de input uit de G35-sessie van afgelopen dinsdag wordt meegenomen in de verdere uitwerking.
Gemeenten stellen beleidsregels op wanneer er behoefte is aan duidelijkheid, consistentie en rechtszekerheid. Deze regels hebben een externe werking, wat betekent dat ouders en kinderen zich er actief op kunnen beroepen. Door dit model via de VNG vast te stellen, streven we naar meer gelijkheid in de brede ondersteuning tussen gemeenten onderling. De komende periode passeren de beleidsregels zowel de adviescommissie gemeenterecht als de commissie PSI. De commissie PSI houdt zich bezig met gemeentelijke taken en beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein, waaronder ook de hersteloperatie.
Nadat de beleidsregels daar formeel zijn vastgesteld, worden ze gepubliceerd. We verwachten de beleidsregels in de derde week van mei te publiceren. De beleidsregels treden in werking zodra ze zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. |
|
|
Tip: reserveer alvast wat ruimte in de agenda voor het verdere proces binnen uw gemeente om de beleidsregels te laten vaststellen.
|
|
|
Opstarten invordering na UHT: pilot dienstverlenende huisbezoeken |
|
|
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen gaan deurwaarders inzetten om ouders (gedupeerden en niet-gedupeerden) te helpen. Het gaat om ouders waarvan de integrale beoordeling bij UHT is afgerond en vorderingen zijn gepauzeerd. |
|
|
Met het dienstverlenende huisbezoek worden de ouders geïnformeerd over hun situatie én ze worden geholpen met mogelijke oplossingen.
Dit is een dienstverlenend huisbezoek en geen dwangmaatregel.
Het gaat in eerste instantie om een pilot waarin 100 (mogelijk) financieel kwetsbare ouders in de maand april door deurwaarders worden bezocht. UHT belt ouders die zich in een mogelijk financieel kwetsbare (23% van de totale populatie) situatie bevinden over het stoppen van de pauzering. Als UHT ouders niet kan bereiken stuurt UHT de ouder een brief dat UHT graag contact wil.
|
|
De Belastingdienst gaat ouders die na 3x bellen niet zijn bereikt (ca. 40%) en niet reageren op een contactbrief, een dienstverlenend huisbezoek afleggen. Het huisbezoek dient om te zorgen dat financieel kwetsbare ouders niet (verder) in de problemen komen en dat ze op de hoogte zijn van hun situatie en de beschikbare ondersteunings-mogelijkheden. Door ze tijdig én persoonlijk te informeren over hun financiële situatie en de beschikbare hulp, wil UHT mogelijke zorgen wegnemen en handelingsperspectief bieden. Het betreft ouders die openstaande vorderingen bij de Belastingdienst, Dienst Toeslagen of bij beide organisaties hebben. |
|
|
Verlenging aanmeldtermijn Aanvullend Schuldhulpverleningsaanbod |
|
|
In het debat van 27 maart jl. heeft staatssecretaris Palmen toegezegd dat er meer tijd komt voor het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. Dit betekent dat gemeenten meer jongeren kunnen helpen, zeker als er volop ingezet wordt op de communicatie richting jongeren over het aanbod. |
|
|
Dit kan onder andere door een flyer via UHT te sturen (en daarin informatie over het aanbod op te laten nemen), maar ook door vanuit uw eigen gemeente jongeren op het aanbod te wijzen. Zie voor meer informatie over de flyer ook onze communicatietoolkit met een werkwijze en instructie voor het versturen van de flyer (bij hoofdstuk 5 jongeren en brede ondersteuning). |
|
|
Aanmeldtermijn | Jongeren die voor 1 november 2023 hun tegemoetkoming hebben ontvangen, hebben tot 1 november 2025 om zich bij hun gemeente te melden voor het aanbod. Het is nog niet duidelijk hoe het er voor personen uit gaat zien die na 1 november 2023 de tegemoetkoming hebben ontvangen.
|
|
|
Onderzoek Impact afbouw brede ondersteuning
|
|
|
Vanaf de zomer hebben we de afbouw van brede ondersteuning voor gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire op het sociaal domein onderzocht en u daarvan via de nieuwsbrief op de hoogte gehouden. |
|
|
Het onderzoek is inmiddels afgerond en het toont aan dat er zowel overeenkomsten als verschillen zijn in de bevindingen van de verschillende deelonderzoeken. Over het algemeen benadrukken de onderzoeken het belang van een langdurige en geïntegreerde aanpak voor financiële en psychische ondersteuning, evenals de noodzaak van blijvende inzet van jeugdzorg en andere hulpverlening.
De kosten voor brede ondersteuning variëren per gemeente, waar sommige gemeenten een daling in kosten zien na de brede ondersteuning, rapporteren andere gemeenten juist stijgende kosten in bepaalde domeinen zoals Wmo en jeugdzorg. Het onderzoek bevat aanbevelingen voor het rijk om gemeenten te ondersteunen bij de overgang naar de reguliere dienstverlening en de financiering van langdurige hulpverlening voor getroffen ouders en kinderen.
De eerste gesprekken met de departementen worden momenteel gevoerd om de aanbevelingen te bespreken en verdere stappen te bepalen. |
|
|
Beslistermijn bezwaar verlengd |
|
|
UHT krijgt van de rechter voortaan 60 weken de tijd om te beslissen op een bezwaarschrift. Dit volgt uit een uitspraak van 26 maart 2025 van de Raad van State. Door de verruiming van de beslistermijn worden er minder beroepen niet-tijdig beslissen ingesteld en minder dwangsommen opgelegd aan UHT.
|
|
|
Wat betekent dit voor ouders in bezwaar? | Ouders kunnen de rechter vragen om een beslistermijn te stellen voor bezwaarzaken. UHT heeft dan 72 weken om een beslissing te nemen op het bezwaar. Eerst geldt een termijn van 12 weken. Daarna start de termijn van 60 weken. Als UHT binnen die termijn de BAC inschakelt, komt er nog eens een extra termijn van 18 weken bij. In totaal is dat dan 78 weken.
Soms kan een andere beslistermijn gelden, bijvoorbeeld als er een reden is om de termijn tijdelijk te stoppen. UHT bekijkt nu wat de uitspraak betekent voor de lopende beroepen niet-tijdig beslissen.
|
|
|
|
Laatste training en workshop voor de zomer gepland |
|
|
In de maand juni geven we net voor de zomervakantie nog een basistraining over de hersteloperatie. Ook bieden we dan een workshop aan over werken met doelen in het plan van aanpak. Heeft u in uw gemeente nog (nieuwe) medewerkers die behoefte hebben aan deze (bij)scholing? |
|
|
Ze zijn van harte welkom bij de training op 18 juni (Den Haag, hele dag) of de workshop in Utrecht (23 juni ’s morgens). Inschrijven kan via dit formulier. Heeft u hierover nog vragen, neem dan even contact met ons op via hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
|
Rechtbank Limburg oordeelt over afwijzing herhaalde aanvraag brede ondersteuning |
|
|
De rechtbank Limburg heeft geoordeeld dat de gemeente Maastricht een aanvraag voor brede ondersteuning terecht heeft afgewezen.
Het ging in deze uitspraak om een ouder die eerder brede ondersteuning had gekregen en na het uitdienen van het plan van aanpak wederom een beroep deed op de brede ondersteuning om een gebitsrenovatie vergoed te krijgen. De gemeente heeft dit afgewezen. |
|
Tijdens het eerdere plan van aanpak in 2021 had een tandarts de gebitten beoordeeld – en is via de brede ondersteuning vervangen wat vervangen moest worden.
Ouders hebben mede door deze behandeling een nieuwe start kunnen maken.
We hebben deze uitspraak verder uiteengezet in een nieuwsbericht op het forum. Kijk dus snel op het forum! |
|
|
|
Deze week een recente vraag over bedragen die kinderen vanuit de kindregeling hebben ontvangen.
“Als afbetaalde schulden worden meegenomen in de totale schuldenberekening, kan een kindgedupeerde met een eerder afgeloste schuld alsnog in aanmerking komen voor aanvullend schuldhulpverleningsaanbod? Betekent dit dat een schuld van 7.000 euro, die niet problematisch is, kan veranderen in een problematische schuld van 17.000 euro, waardoor de kindgedupeerde wel hulp kan krijgen?"
Benieuwd naar het antwoord? Kijk voor een gedegen advies op ons forum. Heeft u nog geen toegang? Stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl en we regelen het snel voor u. |
|
|
|
|
I.v.m. de meivakantie zijn er geen (be)spreekuren op 1 en 8 mei. |
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 13 februari: Jaarverantwoording 6 maart: Werkboek brede ondersteuning jongeren 20 maart: Termijnen brede ondersteuning 3 april: Nieuwe feiten en fabels Aanvullend schuldhulpverleningsaanbod
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 24 april a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|