Bekijk de online versie

Nieuwsbrief

Alleenverdienersproblematiek

26 mei 2025

Gemeenten ondersteunen tijdelijk in 2025, 2026 en 2027 een groep alleenverdienende inwoners die door een samenloop van wet- en regelgeving te weinig toeslagen ontvangen. Als gevolg hiervan moeten die huishoudens rondkomen van minder dan het bestaansminimum. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Deze nieuwsbrief biedt u actuele ondersteuningsinformatie (beleid en uitvoering), formats, communicatiemiddelen, praktische ondersteuning, tips en tools voor uw uitvoeringsorganisatie. 

  • Toolkit communicatie Alleenverdienersproblematiek gepubliceerd

  • Handreiking Alleenverdienersproblematiek geactualiseerd

  • Korte terugblik bespreekuur 19 mei 2025

  • Veelgestelde vragen

  • Agenda

Toolkit communicatie Alleenverdienersproblematiek gepubliceerd

De toolkit Communicatie bevat naast algemene informatie over de communicatie rondom de alleenverdienersproblematiek verschillende formats:

  • Diverse brieven en beschikkingen

  • Informatieve flyers voor ketenpartners

  • Informatie om met interne gemeentelijke collega’s te delen. Het format is opgesteld in Word, zodat de verschillende formats eenvoudig kunnen worden gedownload en aan de gemeentelijke kunnen worden aangepast.


De toolkit Communicatie vindt u op onze website.

Handreiking Alleenverdienersproblematiek geactualiseerd

De handreiking Alleenverdienersproblematiek is geactualiseerd. In hoofdstuk 8 is de toolkit Communicatie toegevoegd. Hiernaast is de toelichting op de Decentralisatie Uitkering uitgebreid. De formats voor beschikkingen zijn nu opgenomen in de toolkit Communicatie. Tenslotte is een nieuwe bijlage III ‘Begeleiding bij uitvoeren onderzoek zelfmelder’ toegevoegd. De informatie biedt een handvat voor de professional om de financiële analyse stapsgewijs uit te voeren. De link naar de handreiking is ongewijzigd en vindt u hier.

Korte terugblik bespreekuur 19 mei 2025  

Tijdens het bespreekuur van 19 mei 2025 werd de toolkit Communicatie toegelicht en was er ruimte voor vragen. Daarnaast werd uitgewisseld hoe ver de deelnemende gemeenten zijn met de uitvoering en welke vraagstukken zij daarbij tegenkomen. Een signaal dat niet onvermeld mag blijven is dat gemeenten regelmatig gezinnen tegenkomen van wie het inkomen structureel onder het bestaansminimum uitkomt. Dat lage inkomen wordt niet of niet alleen veroorzaakt door de alleenverdienersproblematiek. Soms is er zelfs geen sprake van alleenverdienersproblematiek, maar wel van een inkomenstekort. Dit is zorgelijk, maar biedt ook een kans om met deze gezinnen te onderzoeken waar het inkomenstekort door wordt veroorzaakt en wat nodig is om in ieder geval op het bestaansminimum uit te komen.

In deze nieuwsbrief delen we graag weer enkele veel gestelde vragen vragen en de bijbehorende antwoorden die jullie aan ons hebben gesteld. 

Waarom kijken we in eerste instantie alleen na een tekort van de zorgtoeslag?

De snelste wijze om vast te stellen of een huishouden recht heeft op een vaste tegemoetkoming is vaststellen of het huishouden zorgtoeslag tekortkomt. De analyse of er een tekort is aan zorgtoeslag is relatief eenvoudig. Wanneer uit deze analyse blijkt dat het een alleenverdienerhuishouden betreft, kan de vaste tegemoetkoming worden uitgekeerd. In fase II is alleen relevant óf het een alleenverdienerhuishouden betreft. Het exacte bedrag aan gemiste toeslagen is niet relevant, alleen of er een tekort aan toeslagen is. Bij deze analyse is alleen het inkomen van de partners is relevant; inkomen van medebewoners blijft buiten beschouwing. Dat scheelt veel werk! Zie voor het stappenplan hoofdstuk 5.4 van de Handreiking Alleenverdienersproblematiek.

Planning (Be)spreekuren

U bent van harte welkom bij onze online bespreekuren. Tijdens de bespreekuren praten we u bij over actuele ontwikkeling, delen kennis en informatie met elkaar delen en wisselen praktijkervaringen uit. Be(spreekuren) vinden altijd plaats op maandag van 14.00-15.00 uur. Gelet op ontwikkelingen kan het onderwerp aangepast worden aan de actualiteit.


De komende bespreekuren en onderwerpen zijn als volgt:

  • 2 juni 2025 – Afhandelen aanvraag van zelfmelder

  • 16 juni 2025 - Vraag maar raak/inloop bespreekuur – laatste voor de zomer!

Aanmelden voor één of meerdere bespreekuren kan via dit formulier.


Bij voldoende belangstelling (minimaal 15 deelnemers) wordt eind september/begin oktober 2025 een herhaalsessie over het hele uitvoeringsproces van de alleenverdienersproblematiek georganiseerd. Mocht er daarnaast vanuit gemeenten behoefte zijn aan (een) extra bespreeku(u)r(en), dan kunt u ons via alleenverdieners@vng.nl laten weten over welk onderwerp u graag nader geïnformeerd wil worden.


Wilt u zich uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Of wilt u een wijziging doorgeven? Stuur een mail aan alleenverdieners@vng.nl.

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
alleenverdieners@vng.nl

vng.nl