 | 3 juli 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Vooraankondiging ontvangst gegevens jongeren met belastingachterstand |
|
|
Op verzoek van gemeenten heeft de VNG zich gedurende langere tijd ingespannen richting de Belastingdienst en Belastingdienst/Toeslagen om gegevens te ontvangen van jongeren die zowel in aanmerking komen voor de kindregeling als een belastingachterstand hebben. |
|
|
Als er bij deze groep sprake is van schulden komen zij mogelijk in aanmerking voor het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. De koppeling van gegevens is mogelijk gemaakt. Daarom vindt op 14 juli aanstaande een extra gegevenslevering plaats via het Gegevensportaal. U ontvangt gegevens van jongeren die voor 1 november 2023 onder de kindregeling vielen en minstens 15 maanden een belastingschuld (> 50 euro) open hebben staan. |
|
|
Wat kunt u doen om deze jongeren te helpen? | Controleer of deze jongeren zich al hebben gemeld voor brede ondersteuning of een lopend plan van aanpak hebben Controleer of jongeren een lopend schuldhulpverleningstraject hebben Prioriteer deze jongeren op de eventuele wachtlijst Indien deze jongeren niet bekend zijn: leg dan proactief contact met hen en doe hen een aanbod voor de brede ondersteuning Verstrek informatie over het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod Zoek intern afstemming met het team vroegsignalering en schuldhulpverlening. De gegevens worden op basis van de Wgs (vroegsignalering) gedeeld Zie ook het stappenplan in de communicatietoolbox over vroegsignalering (pdf)
|
|
|
|
Op maandag 7 juli en donderdag 10 juli aanstaande zijn er van 10.00-11.00 uur extra (inloop)spreekuren om u bij te praten over deze gegevenslevering en het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. U hoeft zich hiervoor niet in te schrijven, maar kunt op beide dagen vanaf 10.00 uur deelnemen met de volgende links. |
|
|
Code Serviceteam gemeenten wijzigt per 1 augustus 2025 |
|
|
Sinds eind 2023 kunnen alle gemeenten telefonisch contact opnemen met UHT via het Serviceteam gemeenten. Per 1 augustus 2025 gaat het Serviceteam gemeenten over op nieuwe verificatiecodes per gemeente. Deze code verandert om veiligheidsredenen eens per zes maanden. |
|
|
U moet dit nummer als tweede verificatiecode aangeven om statusinformatie te kunnen opvragen namens ouders, kinderen en erkende ex-toeslagpartners, zonder dat zij daarbij aanwezig zijn. Vanaf 1 augustus is daarom een nieuwe verificatiecode nodig, die uiterlijk per 15 juli beschikbaar wordt gesteld via het UHT gegevensportaal. U vindt deze code in het document VC-GPB????-verificatiecode_Gemeentedesk_eejjmmdd.xlsx in het gegevensportaal. In iedere gemeente heeft een daarvoor gemandateerde collega toegang tot het gegevensportaal. Deze kan de nieuwe code uit het gegevensportaal ophalen. |
|
|
Zoals gebruikelijk is er een ruime overgangsperiode: tot 15 augustus 2025 kunt u de oude code nog gebruiken. Als u na 15 augustus de nieuwe verificatiecode niet kunt noemen, kan de medewerker van het Serviceteam gemeenten u geen dienstverlening bieden. |
|
De nieuwe verificatiecode mag u al gebruiken vanaf 15 juli en is vanaf deze datum uiterlijk beschikbaar in het gegevensportaal.
Meer informatie over (het gebruik van) de belcode en de kantoorcode vindt u in de werkinstructie op ons forum. |
|
|
|
De inbelcode, de code die u intoetst zodra u het Serviceteam (0800-2358358) belt en aan de lijn krijgt, blijft ongewijzigd. De code die wijzigt is de verificatiecode die u gebruikt om statusinformatie van een inwoner te ontvangen. |
|
|
Kabinetsreactie op het rapport Erfenis van onrecht en reflectierapporten |
|
|
Op 30 juni jl. is een kabinetsreactie gestuurd op het rapport Erfenis van onrecht. Dit rapport is op
27 maart jl. door de Commissie Toeslagen en Uithuisplaatsingen aangeboden aan de Tweede Kamer. |
|
|
In het rapport stelt de commissie Hamer dat kinderen die te maken hebben (gehad) met een uithuisplaatsing dubbel getroffen zijn: eerst door de onterechte terugvorderingen die tot ernstige problemen in gezinnen hebben geleid, vervolgens door een uithuisplaatsing nadat de oorzaken van de problemen onvoldoende zijn herkend en aangepakt.
Het kabinet erkent in haar reactie dat deze jongeren extra leed hebben ondervonden en wil gehoor geven aan de oproep van de commissie Hamer tot zelfstandige erkenning voor deze groep. Het kabinet is het met de commissie Hamer eens dat bij deze erkenning ook specifieke, toekomstgerichte ondersteuning hoort, in aanvulling op verbetering van de ondersteuning die er is voor álle kinderen die zijn getroffen door de toeslagenaffaire. Hoe de erkenning en specifieke ondersteuning eruit komt te zien wil het kabinet samen met getroffen kinderen en ketenpartners bepalen.
Donderdag 3 juli wordt deze kabinetsreactie plenair behandeld in de Tweede Kamer |
|
|
Online Masterclass Bezwaar en Beroep brede ondersteuning |
|
|
Op donderdag 11 september a.s. bieden we van 13.30-15.00 uur een online Masterclass bezwaar en beroep bij brede ondersteuning aan. De masterclass is bedoeld voor juristen, juridisch medewerkers die betrokken zijn bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en leden van de bezwaarschriftencommissie. |
|
|
In deze online sessie gaan we in op: En natuurlijk bespreken we ook relevante jurisprudentie.
U kunt zich hier inschrijven voor de online masterclass. |
|
|
Opstart invordering na UHT |
|
|
Sinds april 2024 is bij Dienst Toeslagen (aansluitend op de behandeling van de aanvraag bij UHT) een specifiek proces ingericht om de ingezette pauzering van invordering belastingen op te heffen. Het gaat om de invordering van toeslagen en belastingen die tijdens de behandeling bij UHT waren gepauzeerd, om zo de ouders en hun partners tijdelijk financiële ademruimte te bieden. |
|
|
Meer informatie | Via deze link kunt u het webinar terugkijken dat Dienst Toeslagen op 25 januari jl. heeft georganiseerd over dit project. In dit webinar gaat het over de aanpak en planning van het project. Ook komen de lessons learned aan bod van de pilots in samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Almere. |
|
Informatie betalingsafspraken ouders | Als gemeentelijk ondersteuner of maatschappelijk dienstverlener kunt u hierover vragen krijgen.
Ouders die meer informatie wensen over het maken van betalingsafspraken, kunt u verwijzen naar dit bericht op de website van de Belastingdienst.
|
|
|
Aanmeldtermijn 1 juli voor aanvraag aanvullende schade is verlengd |
|
|
De aanmeldtermijn van 1 juli 2025 voor het indienen van een aanvraag aanvullende schade is verlengd. Het kabinet werkt op dit moment namelijk aan het stroomlijnen van de schaderoutes en een gelijk schadekader. Het blijft daarmee na 1 juli mogelijk om een aanvraag in te dienen voor aanvullende schade. |
|
|
Eerder is aangegeven dat de uiterste datum om aanvullende schade aan te melden tot 1 juli 2025 is. Of zes maanden na het onherroepelijk worden van de integrale beoordeling. De dienst Toeslagen wil voorkomen dat ouders het gevoel hebben een keuze te moeten maken, voordat de aanvullende schaderoutes helemaal zijn uitgewerkt.
Op een later moment wordt besloten wat de nieuwe uiterste aanmelddatum wordt. Tot die tijd blijft het dus mogelijk om ook na 1 juli 2025 een aanvraag in te dienen voor aanvullende schade. Meer informatie vindt u op de website van Toeslagen. |
|
|
Nieuwe regiokringen in het najaar |
|
|
Komend najaar trekken onze procesbegeleiders nog één keer het land in voor de bekende regiokringen. Deze keer gaan we graag met u in gesprek over de effecten van de termijnen in de wet, het werken met de aanvullende modelbeleidsregels en afronden van brede ondersteuning voor individuele plannen van aanpak. |
|
|
Ook bespreken we actuele ontwikkelingen zoals voortgang Informatie- en verwijscentrum voor psychosociale hulp (IVC), ontwikkelingen bij de aanvullende schaderoutes, en er is ruimte voor het bespreken van casuïstiek. |
|
De bijeenkomsten worden in afstemming met gemeenten ingepland door de VNG en vinden plaats in oktober en november 2025. De regio- kringen zijn op locatie (fysiek) en u ontvangt hiervoor ruim van tevoren een uitnodiging vanuit de VNG. |
|
|
Werkbezoeken staatssecretaris Palmen |
|
|
Afgelopen week bezocht staatssecretaris Sandra Palmen de gemeenten Arnhem, Venlo, Enschede en Zwolle. Vanuit de gemeente Zwolle begrepen we dat het een geslaagd bezoek was: “Zowel de staatssecretaris als de burgemeester en wethouder waren erg onder de indruk van de verhalen van ‘onze ouders en jongeren’. Ook mooi dat ze deelden wat wij als steunpunt voor hen hebben kunnen betekenen.” Lees meer over het bezoek in dit artikel van RTV Oost. Meer ervaringen over de werkbezoeken heeft de staatssecretaris zelf gedeeld op haar LinkedIn. |
|
|
Animatie brede ondersteuning nu met ondertiteling |
|
|
Voor een optimale bereikbaarheid en toegankelijkheid hebben we nu ook ondertiteling geplaatst onder de animatie. Op YouTube staat deze ondertiteling standaard uit. Als u in het scherm van de animatie het knopje CC aanklikt, verschijnt de ondertiteling in beeld. |
|
|
TIP | Van de gemeente Arnhem kregen we een handige tip voor de inzet van de animatie. Een medewerker vertelde ons: “Ik bevestig de afspraak met een nieuwe ouder altijd per sms, en daarin stuur ik nu meteen ook de link naar de animatie mee!” |
|
|
|
Uitspraak beroep rechtbank Limburg: invulling noodzaakcriterium met het onderscheid tussen ‘need to have’ en ‘nice to have’ terecht |
|
|
De gemeente heeft, na meerdere gesprekken met de ouder, een plan van aanpak opgesteld. De ouder is in beroep gegaan tegen het besluit van de gemeente om de aanvraag voor brede ondersteuning op grond van de Wet hersteloperatie toeslagen (Wht) gedeeltelijk af te wijzen. |
|
|
Na afronding van de bezwaarprocedure hebben zich enkele nieuwe ontwikkelingen voorgedaan, waardoor sprake is van een gewijzigde situatie die opnieuw beoordeeld moet worden door de gemeente. Hierdoor is het geschil tussen de ouder en de gemeente beperkt tot drie specifieke kostenposten: de reeds betaalde gemeentelijke en waterschapsbelastingen over de jaren 2021 tot en met 2023 de kosten voor verschillende therapieën de kosten voor openbaar vervoer.
De uitspraak van de rechtbank richt zich uitsluitend op de vraag of deze drie soorten kosten alsnog - met terugwerkende kracht - voor vergoeding vanuit de brede ondersteuning in aanmerking komen. |
|
|
Conclusie van de rechtbank | De rechtbank oordeelt dat de gemeente terecht het criterium hanteert dat brede ondersteuning alleen wordt verstrekt wanneer dit noodzakelijk is voor het kunnen maken van een nieuwe start. Dit noodzaakcriterium is in lijn met de wet en de wetsgeschiedenis. De gemeente mocht dit invullen met het onderscheid tussen ‘need to have’ en ‘nice to have’. Voor de gevraagde vergoeding van reeds betaalde lokale belastingaanslagen, vindt de rechtbank dat de ouder onvoldoende heeft aangetoond dat deze kosten noodzakelijk waren voor het kunnen maken van een nieuwe start. De ouder had zich eerder kunnen melden voor hulp of kwijtschelding. Dat is niet gebeurd, en achteraf is onvoldoende onderbouwd dat de betaling van deze belastingen haar daadwerkelijk heeft belemmerd in het maken van een nieuwe start.
Ook voor de reeds gemaakte kosten voor therapieën geldt dat de ouder niet aannemelijk heeft gemaakt dat deze noodzakelijk waren. Dat de gemeente eerder uit coulance bepaalde kosten heeft vergoed, verplicht haar niet om ook andere therapiekosten met terugwerkende kracht te vergoeden.
Tot slot is onvoldoende onderbouwd waarom de reiskosten voor openbaar vervoer noodzakelijk waren in verband met medische behandelingen. Omdat ook deze samenhangen met de niet-vergoede therapieën, geldt ook hier dat de gemeente niet verplicht is deze kosten te vergoeden. De gemeente heeft dus in redelijkheid kunnen besluiten om geen vergoeding toe te kennen voor deze drie kostensoorten. |
|
|
|
In het forum Hersteloperatie zijn afgelopen week reacties binnengekomen op de vraag over de interpretatie van een artikel in het model beleidsregels. Vraag: Hoe moet ik “De draagkracht en financiële armslag van de aanvrager” in artikel 12 Voorzieningen interpreteren?
Benieuwd naar het antwoord? Ga naar het forum Hersteloperatie. |
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen
U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links. 15 mei: Afronding brede ondersteuning bij behalen doelen 22 mei: Inloop en actualiteiten 5 juni: Beleidsregels 19 juni: Aanvullende schaderoutes 3 juli: Inloop en actualiteiten (o.a. gegevensdeling, opstart invordering)
|
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 17 juli a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|