 | 29 augustus 2025 |  |
| Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare (ondersteunings)middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
Hopelijk heeft u (net als ons team) genoten van de vrije en zonnige dagen. Wij zijn inmiddels weer op volle sterkte aanwezig. Afgelopen week berichtte de media ons over het vertrek van staatssecretaris Palmen. Ook maakten wij kennis met de onlangs aangestelde bestuurlijk regisseur Paul Blokhuis.
Heeft u een vraag of twijfelt u ergens over? Aarzel dan niet om contact op te nemen met uw eigen procesbegeleider of mail naar hersteloperatie@vng.nl.
|
|
Sinds de vakantieperiode zijn we op het algemene telefoonnummer (070 – 373 82 32) alleen bereikbaar op dinsdag en donderdag.
Onze mailbox wordt wel dagelijks beheerd. U kunt uw vraag ook stellen op ons forum Hersteloperatie.
We hopen u gauw weer te zien tijdens de bespreekuren, geplande regiokringen of trainingen en workshops.
|
|
|
|
|
|
Bestuurlijk regisseur benoemd |
|
|
Voormalig wethouder en staatssecretaris Paul Blokhuis gaat per 1 september 2025 aan de slag als bestuurlijk regisseur integrale ondersteuning binnen de hersteloperatie toeslagen. Blokhuis gaat zich met name inzetten voor versterking en verbetering van de brede ondersteuning aan gedupeerde ouders en hun gezinnen vanuit gemeenten. |
|
|
In de opdracht is speciale aandacht voor de 3.000 vastgelopen gezinnen uit het spoedadvies van Van Dam, en voor kinderen en jongeren. Een eerste toelichting op de brede ondersteuning heeft plaatsgevonden. Op dit moment wordt het werkprogramma verder uitgewerkt met onder andere bezoeken aan diverse gemeenten en kennismaking met overige stakeholders uit de hersteloperatie-keten. |
|
|
Onderzoek naar de uitvoering en afbouw van brede ondersteuning |
|
|
Van september tot april voert Significant Public, in opdracht van de VNG, een onderzoek uit naar de uitvoering en afbouw van de brede ondersteuning aan gedupeerden van het Toeslagenschandaal. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in het volgende. |
|
|
De impact van het beëindigen van de Spuk-regeling; De impact van de overgang van brede naar reguliere ondersteuning; Welke onderdelen van de huidige aanpak gemeenten structureel willen behouden.
De uitkomsten van het onderzoek dragen bij aan goed onderbouwde keuzes voor een zorgvuldige en toekomstbestendige afbouw van de brede ondersteuning. |
|
|
Doel en opzet van het onderzoek | Het onderzoek bestaat uit twee fasen: Fase A (september/oktober): Inventariserend onderzoek, gericht op enkele beslismomenten zoals het overgangstijdstip en een werkbare uiterste aanmeldtermijn. Deze fase omvat ook twee werksessies met gemeenten. Fase B (vanaf oktober): Verdiepend onderzoek naar de impact voor gemeenten en de geleerde lessen uit vijf jaar brede ondersteuning. Deze fase bestaat onder andere uit een data-analyse en een uitvraag onder gemeenten.
|
|
|
Oproep: deelname aan werksessies | Voor fase A zijn wij nog op zoek naar enkele gemeenten die actief willen meedenken tijdens één van onze werksessies. Doel van deze bijeenkomsten is om gezamenlijk inzichten op te halen over de uitvoering en de toekomstbestendige afbouw van de brede ondersteuning.
Er worden twee sessies georganiseerd: Beleidsmedewerkers: Maandag 15 september, 15.00 – 17.00 uur, kantoor VNG in Den Haag Uitvoerders: Dinsdag 23 september, 15.00 – 17.00 uur, kantoor VNG in Den Haag
Heeft uw gemeente interesse om deel te nemen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten via hersteloperatie@vng.nl. Let op: het aantal plaatsen is beperkt. Bij meerdere aanmeldingen maken we een selectie op basis van een goede spreiding van gemeenten.
Alvast hartelijk dank voor uw betrokkenheid! |
|
|
Handreiking Aanvullend schuldhulpverleningsaanbod jongeren aangevuld |
|
|
Begin deze week plaatsten we al een update van deze handreiking op ons forum. Hierin is de aanmeldtermijn en gegevensdeling aangepast. Inmiddels hebben we ook een aantal voorbeeldbrieven van de gemeenten Den Haag, Ede en Leeuwarden toegevoegd. Handig om erbij te pakken als u weer nieuwe jongeren wilt bereiken
|
|
|
Online Masterclass Bezwaar en Beroep brede ondersteuning |
|
|
Op donderdag 11 september a.s. bieden we van
13.30-15.00 uur een online masterclass bezwaar en beroep bij brede ondersteuning aan. De masterclass is bedoeld voor juristen, juridisch medewerkers die betrokken zijn bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en leden van de bezwaarschriftencommissie. |
|
|
In deze online sessie gaan we in op: En natuurlijk bespreken we ook relevante jurisprudentie.
U kunt zich hier inschrijven voor de online masterclass.
|
|
|
Flyer aan jongeren in uw gemeente versturen via UHT |
|
|
Nog steeds bestaat de mogelijkheid om via UHT een flyer te versturen naar alle jongeren van 16+ die onder de kindregeling vallen. De flyer kan een goede manier zijn om jongeren te benaderen en hen te wijzen op de hulp en ondersteuning via de brede ondersteuning. En ook om hen te wijzen op hulp bij een problematische schuldsituatie. |
|
|
Jongeren die voor 1 november 2023 hun beschikking hebben ontvangen, kunnen zich nog voor 1 november 2025 hiervoor aanmelden bij hun gemeente.
Sinds deze zomer kunt u daarnaast ook proactief contact leggen met jongeren door de geleverde bsn's in het gegevensportaal. Het gaat hier specifiek om de bsn’s van jongeren met een betalingsachterstand bij de belastingdienst.
Kijk voor meer informatie op onze communicatietoolkit. Onder hoofdstuk 5 (jongeren en brede ondersteuning) vindt u een voorbeeld-flyer en een instructie over de werkwijze met UHT voor het versturen. |
|
|
|
Casus over brede ondersteuning leefdomein wonen |
|
|
Een ouder vroeg brede ondersteuning aan bij de gemeente voor onder andere het leefdomein wonen. Het beroep gaat met name over de vraag of de toegekende bedragen toereikend zijn. In het plan van aanpak werd onder andere € 2.000 voor een pvc-vloer, later uitgebreid met vergoedingen voor een fiets (€ 360), salontafel (€ 100), eetkamertafel (€ 270) en gebitsherstel (€ 500). De ouder vond dit te laag en wees er daarnaast op dat andere gevraagde voorzieningen (o.a. meubels, gordijnen, bedden, kasten) die zij per mail had aangevraagd, niet waren meegenomen. |
|
|
Hoogte van de toegekende voorzieningen | De rechtbank oordeelt dat de bedragen voor de fiets, tafels en gebit redelijk zijn, omdat zij aansluiten bij Nibud- en verzekeringsrichtlijnen.
In het plan van aanpak stond dat de vloer – inclusief ondervloer – vervangen moest worden vanwege ongeschiktheid bij vloerverwarming en energieverlies.
Het college kende echter slechts
€ 2.000 toe voor de benedenverdieping, zonder motivering waarom alleen (een deel van) de vloer werd vergoed. Dit bedrag is bovendien te laag ten opzichte van de indicaties van € 3.500 – € 5.000.
De rechtbank oordeelt dat het besluit onvoldoende is gemotiveerd en daardoor gebrekkig. Een beperking tot alleen de benedenverdieping wordt immers in het plan van aanpak niet genoemd en blijkt ook niet uit andere stukken in het dossier. |
|
Ontbreken voorzieningen in plan van aanpak | Ouder heeft eerder een mail gestuurd waarin zij aangaf dat er ook sprake is van kapotte en versleten gordijnen, bank, eetkamerstoelen en bedden. Hierop is niet gereageerd door de gemeente.
Het college heeft de noodzaak van deze voorzieningen niet nader onderzocht of beoordeeld. Gelet op de wettelijke opdracht tot het bieden van brede ondersteuning had het college dit wel moeten doen, zeker nu deze omstandigheden vallen onder het leefgebied wonen. Door dit na te laten, heeft het college het besluit in zoverre onvoldoende zorgvuldig voorbereid. De rechtbank oordeelt dat er daardoor sprake is van een schending van het zorgvuldigheidsbeginsel.
|
|
|
Het college krijgt op grond van artikel 8:51a Awb de gelegenheid de gebreken te herstellen en dus te beslissen over de omvang en de hoogte van de voorziening voor de pvc-vloer en te onderzoeken en besluiten over de overige aangevraagde voorzieningen. |
|
|
Wat kunnen andere gemeenten hiervan leren? | Specificeer in het plan van aanpak op welke onderdelen van de woning de vervanging ziet; Motiveer via het plan van aanpak de hoogte van de bedragen die voor voorzieningen worden toegekend; Zorg dat alle hulpvragen die gedurende het gesprek of achteraf schriftelijk gesteld, aan bod komen in het plan van aanpak (toegekend of afgewezen).
Het tussenvonnis vindt u hier. |
|
|
|
Wij hebben op 4 augustus via het Gegevensportaal een lijst van de Belastingdienst ontvangen met gegevens van jongeren, nadat we eerder een lijst hebben ontvangen op 14 juli waarop deze bsn's ook stonden. Klopt het dat deze jongeren geen recht (meer) hebben op brede ondersteuning?
|
|
|
Op 4 augustus hebben 37 gemeenten via het Gegevensportaal een herstellijst van de Belastingdienst ontvangen met de naam PH-GPBgemeentecode-Hulp-populatie-aanvullend-aanbod_20250730115305.csv.
Deze lijst bevat gegevens van jongeren die eerder (levering aan gemeenten op 14 juli) in aanmerking leken te komen voor brede ondersteuning en mogelijk het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod. Bij een latere beoordeling is echter vastgesteld dat een deel van deze jongeren geen recht (meer) heeft op deze ondersteuning. Dit komt doordat hun ouders bij de eerste toets als gedupeerd zijn beoordeeld, maar bij de integrale beoordeling niet als gedupeerd zijn aangemerkt. Hoewel deze jongeren wel een beschikking en een tegemoetkoming hebben ontvangen, vervalt daarmee hun recht op brede ondersteuning.
De bsn’s van deze jongeren zijn via het Gegevensportaal beschikbaar gesteld aan de verantwoordelijke contactpersonen binnen deze 37 gemeenten. Het is belangrijk dat deze informatie zorgvuldig wordt opgepakt en correct wordt verwerkt binnen de organisatie. |
|
|
Belangrijke aandachtspunten | Eventuele brede ondersteuning die voor deze jongeren is ingezet, wordt binnen 30 dagen beëindigd. Alle acties die zijn opgenomen in het plan van aanpak kunnen gewoon worden uitgevoerd, zoals eerder afgesproken. Hoewel het recht op brede ondersteuning vervalt, blijft hulp mogelijk via reguliere trajecten. Gemeenten worden geadviseerd om deze jongeren – bijvoorbeeld via vroegsignalering – actief te benaderen en te informeren over de beschikbare hulpopties binnen de reguliere schuldhulpverlening.
|
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.
| | Schrijf in |
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u graag even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen
U kunt de presentaties van de (be)spreekuren vanaf nu teruglezen via deze link naar onze website. |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
De eerstvolgende nieuwsbrief verschijnt op donderdag 11 september a.s. |
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
|