Bekijk de online versie

17 mei  2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

  • Inloggen op gegevensportaal verandert per 1 juli

  • Terugkoppeling cijfers vanuit (be)spreekuur kindregeling

  • Uitspraak rechtbank Midden-Nederland over informele leningen

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Moet een gemeente altijd een beschikking afgeven)

  • Nieuws uit de media

Inloggen op gegevensportaal verandert per 1 juli

Per 1 oktober 2023 stapt de Belastingdienst over op inloggen met eHerkenning om gegevens te kunnen ophalen uit het gegevensportaal 'Gegevensuitwisseling met de Belastingdienst'. Dat zorgt voor een hoger betrouwbaarheidsniveau.

De veranderingen op een rijtje

  • Vanaf 1 juli 2023 kunt u inloggen met eHerkenning.

  • In de overgangsperiode tussen 1 juli 2023 en 1 oktober 2023 kunt u uw huidige inloggegevens nog gebruiken, maar u kunt ook inloggen met eHerkenning.

  • Nadat u voor de 1e keer met eHerkenning hebt ingelogd, kunt u niet meer inloggen met uw huidige inloggegevens.

  • Vanaf 1 oktober 2023 kunt u alleen nog inloggen met eHerkenning.

Wat moet u doen?

  1. Gebruikt uw gemeente al een eHerkenning voor andere overheidswebsites? Dan hoeft u niet opnieuw eHerkenning aan te schaffen. U selecteert dan in uw inlogmiddel ook de dienst 'Gegevensportaal Belastingdienst', zodat u vanaf 1 juli 2023 met eHerkenning kunt inloggen op het gegevensportaal. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit kunt doen.

  2. Heeft uw gemeente nog geen eHerkenning? Dan kunt u dit via de website van eHerkenning aanschaffen bij 1 van de 6 erkende leveranciers.

Meer weten?

Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over inloggen met eHerkenning bij de Belastingdienst. Heeft u nog andere vragen? Stuurt u dan een e-mail naar de servicedesk van het gegevensportaal. Of vul het contactformulier in op het gegevensportaal, zodra u bent ingelogd.

Terugkoppeling cijfers vanuit (be)spreekuur kindregeling 

In het (be)spreekuur van 11 mei hebben we de laatste cijfers over de kindregeling gedeeld. Goed om nog onder de aandacht te brengen dat de prognose van het aantal kinderen dat in aanmerking komt voor de kindregeling (en daarmee ook de brede ondersteuning) door UHT is aangepast naar in totaal 115.000 kinderen. 

Deze doelgroep kent een spreiding van leeftijd van 0 – 39 jaar. Op de website van UHT worden periodiek de actuele aantallen kinderen van gedupeerde ouders per gemeente gepubliceerd. Deze cijfers zijn aan wijziging onderhevig: wanneer er meer ouders erkend gedupeerd zijn, neemt ook het aantal kinderen dat in aanmerking komt voor de kindregeling toe. De cijfers kunnen ook wijzigen wanneer ‘een kind’ verhuist uit of naar uw gemeente. U vindt de laatste cijfers op deze pagina.

Uitspraak rechtbank Midden-Nederland over informele leningen

Onlangs heeft de bestuursrechter van de rechtbank Midden-Nederland zich gebogen over de vraag of de eis om bij informele schulden een notariële akte als bewijs te eisen evenredig is. In deze zaak ging het over een schuld bij een schoonvader die per mailwisseling was vastgelegd. 

Zowel in het voormalig ‘Besluit betalen private schulden’ als de huidige Wet hersteloperatie toeslagen is opgenomen dat informele leningen alleen worden gecompenseerd als ze voor 1 juni 2021 door een notaris zijn bekrachtigd.


De ouder beriep zich op de motie die door de Eerste Kamer is aangenomen, en waarin wordt gevraagd om met een regeling te komen waardoor ook op een andere manier kan worden bewezen dat er een informele lening is aangegaan. De rechtbank oordeelde onder andere dat de wetgever bewust heeft gekozen voor het stellen van de eis van een notariële akte. Het wetsvoorstel is in die vorm – zonder het verzoek om de wet op dit punt aan te passen – aangenomen door zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De rechtbank concludeerde daarom dat bij de toepassing van de Wet hersteloperatie toeslagen de eis van de notariële akte mag worden gesteld. De ouder in deze specifieke situatie kreeg dus geen gelijk.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.


18 april (Inzet advocaten)



Moet een gemeente altijd een beschikking afgeven, of is dat vrijblijvend?   


Als een gemeente beslissingen neemt die rechtsgevolgen hebben in het publiekrecht, dan noemen we dat besluiten. Hebben die besluiten een concrete strekking (dus zien ze op een concreet geval) dan spreken we over beschikkingen. Dit is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb)


Binnen het proces van het bieden van brede ondersteuning zijn er twee momenten met juridische betekenis:

  1. Het besluit over de toegang tot de brede ondersteuning

  2. Een besluit over het toekennen van voorzieningen die niet vrij toegankelijk beschikbaar zijn via het plan van aanpak.

Het plan van aanpak is een randvoorwaarde voor de inzet van voorzieningen. Het is dus niet mogelijk om ondersteuning te bieden zonder dat er een gemotiveerd plan van aanpak aan ten grondslag ligt.  Dat betekent dat in ieder plan van aanpak wordt gemotiveerd en overwogen hoe de nieuwe start er voor de ouder uitziet en welke voorzieningen nodig zijn om deze nieuwe start te kunnen maken. Het opschrijven van de doelstellingen c.q. het beschrijven van de nieuwe start geldt als ‘stip op de horizon’. Dus: wat is nodig om weer zelfstandig te participeren in de samenleving?


Wanneer de gemeente – ondersteunend aan de doelstellingen – voorzieningen toekent aan een ouder die niet voor elke inwoner binnen de gemeente beschikbaar zijn, dan is dat een beschikking in de zin van de Awb. De beschikking moet bekend worden gemaakt aan de ouder. Het is dus niet vrijblijvend of je het toekennen van voorzieningen wel of niet als beschikking beschouwt, maar volgt uit de Awb.

Hieronder vindt u een verzameling uit de media van de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl