Bekijk de online versie

25 mei  2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Het team Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag wenst u
een een heel fijn en zonnig Pinksterweekend!

  • Aanvulling op bericht eHerkenning

  • Vraagbestanden kindregeling

  • Oproep: gemeenten gezocht die lokaal lotgenotencontact ondersteunen

  • Vragen voor Brede Hulpteam

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Spuk: verschil tussen kosten begeleiding component B en uitvoeren trajectzorg component C)

  • Nieuws uit de media

Aanvulling op bericht eHerkenning

In de vorige nieuwsbrief informeerden wij u over inloggen in het portaal met eHerkenning, vanaf 1 juli 2023. Nagenoeg alle gemeenten werken al met eHerkenningsmiddelen en hebben een zogenaamde 'hoofdbeheerder' voor eHerkenning.

Wij adviseren u om binnen uw gemeente na te gaan wie de hoofdbeheerder is, om te voorkomen dat uw gemeente onnodig een nieuw account aanschaft.

Vraagbestanden kindregeling 

Om te verifiëren of een kind dat zich voor brede ondersteuning bij uw gemeente meldt inderdaad valt onder de kindregeling, kunt u een vraagbestand insturen via het GegevensPortaal Belastingdienst. 

U ontvangt vervolgens een antwoordbestand waarin staat of het betreffende kind inderdaad deel uitmaakt van de populatie kinderen van gedupeerde ouders, zoals die bekend is bij UHT.

Wat moet u doen?

Het vraagbestand is in excel-formaat. In het portaal vindt u een leeg vraagbestand met de naam:VK-GPB????-Kindregeling_leeg.xlsx.

  • Open het bestand. Het bevat één werkblad met één kolomkop: BSN.

  • Vul het BSN in. Als u meer informatie in het bestand zet, kan het niet worden ingelezen.

    • Door het invullen van dit voorbeeldbestand maakt u een vraagbestand met de naam: VK-GPB????-Kindregeling_eejjmmdd.xlsx.

    • Daarbij is ‘GPB????’ het portaal-id van uw gemeente voor het Portaal Hulpverlening.

  • Vul tot slot de datum in de bestandsnaam in. Let op dat de tenaamstelling niet afwijkt, want dan kan het bestand niet worden ingelezen. ‘eejjmmdd’ is de datum waarop het bestand is gemaakt. Bijvoorbeeld, 4 november 2022 wordt “20221104”

Als snel gehandeld moet worden, dan kunt u ook telefonisch bij de servicedesk van UHT om verificatie op BSN-nummer vragen. Gegevens van kinderen/jongeren die zich bij UHT melden met een verzoek om brede ondersteuning van de gemeente worden via het Gegevensportaal gedeeld. 

Oproep: gemeenten gezocht die lokaal lotgenotencontact ondersteunen

Stichting Lotgenotencontact biedt naast de Lotgenotenlijn en individuele ondersteuningstrajecten ook ondersteuning aan gemeenten bij het organiseren en uitvoeren van lotgenotenbijeenkomsten. Deze bijeenkomsten kunnen bijdragen aan het herstel en het maken van een nieuwe start. 

We weten dat naast Stichting Lotgenotencontact ook lokaal lotgenoteninitiatieven worden georganiseerd. Voor de doorontwikkeling van lotgenotenbijeenkomsten willen we samen met het ministerie van Financiën en Stichting Lotgenotencontact verkennen hoe lokaal de verbinding gezocht kan worden.

Wij horen dus graag of er gemeenten zijn die dit al lokaal organiseren of hiermee willen starten. Hoe verlopen al bestaande lokale lotgenotencontacten? Wat werkt goed, wat zou beter kunnen? Zijn er knelpunten waar u tegenaan loopt? Hoe zou u ondersteund willen worden? Stuur een mail naar hersteloperatie@vng.nl en wij nemen contact met u op!


Vragen voor het Brede Hulpteam?

Heeft u een ingewikkelde casus waarover u graag zou willen overleggen met UHT? Neem dan contact op met het Brede Hulpteam. Zij helpen ouders in acute nood door voor hen te bemiddelen met gemeenten of andere partijen. 

Als gemeente kunt u ook zelf het Brede Hulpteam benaderen. Heeft u een vraag voor het Brede Hulpteam? Stuur dan een bericht naar odg@belastingdienst.nl. Zij nemen dan zo spoedig mogelijk (uiterlijk binnen 7 dagen) contact met u op. 
Let op: het eerdere mailadres (odg@toeslagen.nl) is niet meer in gebruik.


Heeft u een (enkelvoudige) vraag over een status? Dan is het serviceteam een betere optie. Zij zijn te bereiken via 0800-2358358. Heeft u een vraag over de lijsten in het portaal? Mail dan met gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl.

(Be)spreekuur Belastingdienst en ondernemers met betalingsachterstanden

Tegelijk met ons eigen (be)spreekuur over de VGR en de periodieke enquête is er op donderdag 8 juni ook een ander (be)spreekuur: Belastingdienst en ondernemers met betalingsachterstanden. 

In dit (be)spreekuur van onze collega’s van het programma Verbinden Schuldendomein is dit keer de Belastingdienst te gast. Wat doet de Belastingdienst voor ondernemers met betalingsachterstanden? Wat doet de Belastingdienst aan preventie en hoe verloopt de samenwerking met gemeenten? Aanleiding voor dit (be)spreekuur is de actualiteit rond ondernemers met een betalingsachterstand op het bijzondere corona-uitstel. U kunt zich hiervoor aanmelden via deze link.

Op 1 juni is er een gecombineerd (be)spreekuur: Ouderinitiatieven en Inloopspreekuur. Heeft u zich al eerder aangemeld? Dat is geen probleem, de link die u toen heeft ontvangen, blijft dezelfde.

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.



Wat is het verschil tussen de kosten van begeleiding van component B en de kosten van het uitvoeren van trajectzorg onder component C?

Stel dat we op grond van het plan van aanpak wordt besloten om iemand vanuit de afdeling Schulddienstverlening te begeleiden. Een deel daarvan doet onze gemeente zelf (inventariseren, begeleiden en eventuele aanmelding bij de Kredietbank). De uitvoering van de budgettering en schuldregelingen wordt echter door de Kredietbank gedaan.

Welke kosten mogen we dan in rekening brengen en onder welke componenten verantwoorden we deze kosten?

  • De kosten van registratie, eerste contact en inventarisatie van de hulpvraag worden verantwoord onder component A.

  • Als de gemeente vervolgens aan de slag gaat en in gesprek is over welke hulp ingezet wordt en dat leidt tot een plan van aanpak, worden de kosten onder B verantwoord.

  • De uitvoering van het plan van aanpak – de inzet van trajectzorg - valt onder C.  Wat betreft de kosten van trajectzorg, wordt de begeleiding opgenomen in het plan van aanpak en de gemeente stelt een PxQ vast. Dan kunnen deze kosten (die dus gekoppeld zijn aan het plan van aanpak) gedeclareerd worden als werkelijke kosten onder C. De kosten voor de Kredietbank vallen ook onder component C.

Hieronder vindt u een verzameling uit de media van de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl