Bekijk de online versie

7 juli 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

De eerste regio’s krijgen vandaag vakantie en ook voor de politiek breekt het zomerreces aan. Een periode om lekker even afstand te nemen van ons werk en te genieten van vrije dagen met familie of vrienden. Vanaf volgende week zijn er even geen (be)spreekuren en verschijnt er ook geen nieuwsbrief.
Vanaf maandag 4 september starten we onze wekelijkse nieuwsbrieven en (be)spreekuren weer op.


Dat betekent niet dat u in deze periode uw vragen niet kunt stellen. Onze procesbegeleiders vervangen elkaar tijdens de vakantieperiode en het herstelpunt blijft bereikbaar. Heeft u dus een vraag, stuur dan een mail naar hersteloperatie@vng.nl of bel naar 070-3738232.


Het team Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag wenst u een fijne en zonnige zomer toe!

  • Is uw gemeente goed bereikbaar voor jongeren?

  • Veelgestelde vragen hersteloperatie aangevuld

  • Nieuwe data trainingen hersteloperatie in het najaar

  • (Be)spreekuren

  • Vraag van de week (Kenmerken van een ex-toeslagpartner)

  • Nieuws uit de media

Is uw gemeente goed bereikbaar voor jongeren?

Steeds meer jongeren die vallen onder de kindregeling weten de gemeenten te vinden voor brede ondersteuning. Het is belangrijk dat jongeren die de stap naar gemeenten hebben gemaakt, een luisterend oor treffen en snel geholpen worden. 

 

Merkt u dit binnen uw eigen organisatie ook en moet uw steunpunt worden uitgebreid?
Weet dan dat de werkelijke organisatiekosten voor de kindregeling gedeclareerd kunnen worden via E-component van de Spuk Brede Ondersteuning, óók als u eerder heeft gekozen voor het normbedrag. Onder het E-component vallen bijvoorbeeld de kosten voor het (her)inrichten van het steunpunt, het aantrekken of inhuren van professionals, gerichte communicatie om deze specifieke doelgroep te bereiken en het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal.

Veelgestelde vragen hersteloperatie aangevuld

Op onze website vindt u een groot aantal veelgestelde vragen. Regelmatig worden deze bijgewerkt volgens de laatste wet- en regelgeving. Afgelopen week is er een toevoeging gedaan en zijn vragen over de juridische bijstand voor ouders toegevoegd.

U vindt hier nu informatie over hoe ouders precies aanspraak kunnen maken op gratis rechtsbijstand en welke vormen van rechtsbijstand beschikbaar zijn. Lees meer via deze link.

Nieuwe data trainingen hersteloperatie in najaar

In het begin van dit jaar zijn we gestart met onze opleiding over de hersteloperatie. Inmiddels hebben we al 20 trainingen verzorgd en bijna 300 beleidsmedewerkers en uitvoerenden opgeleid. ‘Ik ben zo blij met het overzicht, het inzicht, en een inkijkje in de samenhang. Onze gemeente heeft daar echt veel aan’, aldus een van de deelnemers.

Ook dit najaar gaan door met deze trainingen. Heeft u in het voorjaar geen tijd kunnen vrijmaken, of bent u onlangs gestart binnen de hersteloperatie in uw gemeente? Wilt u gewoon alles graag nog eens op een rijtje? Of wilt u uw ervaringen delen met andere gemeenten? Meldt u zich dan snel aan. De opleiding bestaat uit 3 dagdelen, verdeeld over 2 dagen. Per opleiding is er ruimte voor 15 deelnemers.  Voor u zijn er geen kosten verbonden aan deze opleiding.

Meld u hier aan

Programma 

Dagdeel I

  • Impact terugvordering bij ouders en kinderen

  • Financieel herstel & proces UHT

  • Overige herstelregelingen & ketensamenwerking

Dagdeel II

  • Brede ndersteuning vanuit gemeenten

  • Voorbereiding terugkomsessie dagdeel III 

Dagdeel III

  • Uitwisselen van ervaringen aan hand van plannen van aanpak binnen de eigen gemeente en bespreking van casuïstiek en/of dilemma

Data trainingen

  • 6 september (hele dag) en 27 september (ochtend): Rotterdam

  • 7 september (hele dag) en 18 september (ochtend): Amsterdam

  • 11 september (hele dag) en 2 oktober (ochtend): Rotterdam

  • 13 september (hele dag) en 4 oktober (ochtend): Den Haag

  • 18 september (hele dag) en 5 oktober (ochtend): Amsterdam

  • 20 september (hele dag) en 11 oktober (ochtend): Rotterdam

  • 20 september (hele dag) en 1 november (ochtend): Eindhoven

  • 21 september (hele dag) en 9 oktober (ochtend): Utrecht

  • 27 september (hele dag) 12 oktober (ochtend): Den Haag

  • 6 oktober (hele dag) en 3 november (ochtend): Zwolle

  • 9 oktober (hele dag) en 30 oktober (ochtend): Utrecht

  • 30 oktober (hele dag) en 22 november (ochtend): Amsterdam

  • 8 november (hele dag) en 29 november (ochtend): Rotterdam

  • 15 november (hele dag) en 6 december (ochtend): Utrecht

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.



Wat zijn de kenmerken van een ex-toeslagpartner die in aanmerking komt voor de regeling?

De ex-(toeslag)partnerregeling is gericht op de voormalig toeslagpartners waarvan het aannemelijk is dat zij merkbare gevolgen hebben ondervonden van de problemen rondom de kinderopvangtoeslag bij hun voormalige partner. Een ex-toeslagpartner is geen toeslagpartner meer op moment van ontvangen van de Catshuisregeling (het moment van ontvangst 30k). Daarnaast moet die voldoen aan het duurcriterium of het kindcriterium.


Het duurcriterium houdt in dat de ex-toeslagpartner ten minste 1 jaar toeslagpartner is geweest van een gedupeerde ouder na ontvangst van de beschikking die leidde tot de status gedupeerdheid.

Het kindcriterium houdt in dat het eigen (pleeg) kind van de ex-toeslagpartner op de aanvraag kinderopvangtoeslag stond en de ex-partner en de aanvrager nog elkaars toeslagpartner waren in het jaar van de beschikking waardoor zij gedupeerd zijn.


Gemeenten ontvangen vanuit UHT bericht wie als ex-toeslagpartner is erkend en dus in aanmerking komt voor de schuldenaanpak, dan wel wie aan UHT kenbaar heeft gemaakt brede ondersteuning te willen.

Hieronder vindt u een verzameling uit de media van de afgelopen periode.

Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl