|
7 september 2023 |
|
|
Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.
|
|
|
|
|
|
Schulden na peildata 2021 van gedupeerde ouders |
|
|
Sociale Banken Nederland (SBN) biedt hulp bij het oplossen van private schulden aan de gedupeerden van de problemen met de kinderopvangtoeslag. Dat doen ze in opdracht van de Belastingdienst.
|
|
|
Publieke schulden tot 1 januari 2021 komen – behalve bij fraude of opzet – voor kwijtschelding in aanmerking. Private schulden (achterstanden tot 1 juni 2021) worden via SBN betaald. Deze data vallen samen met de datum waarop de betreffende schuldenaanpak is aangekondigd
Wat betekent dit nu voor ouders die ná deze data zijn erkend, en te maken hebben met opeisbare invorderingen? Zodra ouders zich aanmelden voor herstel, wordt de invordering van achterstanden door de publieke schuldeisers gepauzeerd. Voor ouders die niet als gedupeerde zijn erkend na de eerste toets, maar wél via de integrale beoordeling geldt het volgende. Zij kunnen achterstanden tot 1 juni 2021 die zij in de tussentijd hebben betaald, alsnog indienen bij het loket afbetaalde schulden van SBN.
Ouders die na het doorlopen van de schuldenaanpak nog steeds met een problematische schuld zitten, kunnen mogelijk een beroep doen op de hardheidsclausule. Ook is het mogelijk om bij CWS schade als gevolg van schulden in te dienen. |
|
|
Verificatielijsten voor statusupdate aangemelde ouders |
|
|
Aangemelde ouders kunnen bij UHT aangeven dat zij gebruik willen maken van brede ondersteuning, waarna de gegevens met de betreffende gemeenten worden gedeeld. Als een ouder op een later moment besluit zich bij de gemeente te melden voor brede ondersteuning worden zijn of haar statusgegevens niet geautomatiseerd aangeleverd door UHT. |
|
|
Dat betekent dat als een ouder niet gedupeerd blijkt te zijn, dit niet via het gegevensportaal kenbaar wordt gemaakt aan gemeenten. Dit is onwenselijk, omdat gemeenten in die gevallen de brede ondersteuning niet kunnen afbouwen.
Dit najaar wil UHT daarom gemeenten de mogelijkheid bieden om een eenmalige uitvraag te doen. UHT zal daarna via de gebruikelijke gegevensuitwisselingen via het portaal de statusupdates niet-gedupeerd versturen. Dit zal waarschijnlijk in oktober gebeuren.
|
|
|
Naar verwachting zal het proces er in grote lijnen zo uitzien:
Gemeenten leveren een bestand aan via het GegevensPortaal Belastingdienst. Dat bestand moet in ieder geval de BSN en de geboortedatum bevatten van de inwoners die zich buiten UHT om gemeld hebben voor brede ondersteuning.
UHT verwerkt de gegevens en plaatst een vinkje als voldaan is aan twee voorwaarden:
► de ouder heeft zich aangemeld bij UHT voor compensatie ► de ouder is gedupeerd of potentieel gedupeerd (dus niet beoordeeld als niet-gedupeerd of afgemeld)
Als niet wordt voldaan aan de voorwaarden, worden de BSN's op een uitvalsbestand geplaatst en gedeeld via het gegevensportaal
De goedgekeurde BSN's gaan mee in de reguliere Hulpaanbod-gewenst-bestanden. Hierdoor komen deze ouders op de eerstvolgende Jaarlijst Hulpverlening te staan. LET OP: deze ouders krijgen al brede ondersteuning, er hoeft door gemeenten geen nieuw aanbod te worden gedaan.
|
|
|
Het gaat om een eenmalige herstelactie. Aangemelde ouders die die zich in de toekomst buiten UHT om bij hun gemeente melden voor brede ondersteuning, moeten zich aanvullend bij UHT melden (het liefst zo snel mogelijk en eventueel ondersteund door een gemeenteambtenaar) zodat het vinkje alsnog gezet kan worden. |
|
|
Deurbezoeken aan gedupeerde ouders met openstaande schulden |
|
|
In een eerdere nieuwsbrief is aangekondigd dat het ministerie van Financiën graag gedupeerde ouders wil bereiken die openstaande vorderingen hebben die vallen binnen de reikwijdte van de schuldenaanpak, en die zij nog niet hebben ingediend bij het Loket Private Schulden. |
|
|
Het ministerie wil deze ouders motiveren om hun schulden alsnog in te dienen en om ze door te verwijzen naar ondersteuning van de gemeente. Een van de acties is het uitvoeren van deurbezoeken door gerechtsdeurwaarders. Bij wijze van proef is in de zomerperiode in Rotterdam gestart met deze deurbezoeken, met positieve resultaten. Veel van de bezochte ouders hebben ter plekke hun schuldenlijst ingevuld en ingediend bij SBN, waardoor deze schulden opgelost worden. Bij alle ouders werd een kaart van de gemeente Rotterdam achtergelaten met (contact)informatie over ondersteuning.
Weinig ouders hadden echter de behoefte om tijdens het deurbezoek met de gemeente te bellen, maar gaven voornamelijk aan dat later te willen doen. In september starten deze deurbezoeken in andere grote gemeenten, waaronder in Den Haag. Het ministerie van Financiën wil deze actie landelijk uitvoeren i.s.m. gerechtsdeurwaarders. Daarvoor ontvangt ze graag – indien beschikbaar - de meest recente informatiekaart van iedere gemeente, zodat ze deze bij het deurbezoek aan de gedupeerde ouder kunnen geven. Wilt u meer weten over deze actie en de mogelijkheden in uw gemeente? Neem dan contact op met Linda Meijvis (MinFin) of met Annika Meekel (VNG). |
|
|
Doorsturen nieuwsbrief naar medewerkers uitvoering |
|
|
Iedere donderdag ontangt u van ons deze nieuwsbrief met daarin de laatste procesinformatie en handige tips over de hersteloperatie. We merken dat deze goed wordt gelezen en daar zijn we natuurlijk blij mee.
|
|
|
Nu de informatie uit de nieuwsbrief ook steeds vaker ingaat op uitvoeringszaken zou het echter fijn zijn als deze informatie ook bij de medewerkers van de uitvoering terechtkomt.
Zou u daarom willen controleren of zij de wekelijkse nieuwsbrief al ontvangen? Nog niet? Dan zou het fijn als u deze nieuwsbrief aan hen doorstuurt of – nog beter – zelf voor onze nieuwsbrief laat aanmelden via hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Overzicht aantal gedupeerde kinderen op gemeentelijke website |
|
|
Wist u dat u het actuele aantal gedupeerde kinderen in uw gemeente heel makkelijk kunt inzien? U vindt die cijfers op de website van DG Toeslagen via deze link.
|
|
|
Heel handig, want zo kunt u ook vanuit uw eigen gemeentelijke website altijd doorlinken naar de meest recente cijfers. Meer tips en voorbeelden voor uw website? Klik dan op het eerste deel van onze communicatietoolkit. |
|
|
Oproep aanleveren actuele casus (be)spreekuur casuïstiek |
|
|
In de casuïstiek-(be)spreekuren die we dit najaar organiseren, behandelen we casussen die we eerder van gemeenten hebben ontvangen. Maar er is ook ruimte voor nieuwe casussen.
|
|
|
Heeft u een casus voor het (be)spreekuur van volgende week donderdag 14 september en wilt u die daar live bespreken? Neem dan contact op via onze mailbox hersteloperatie@vng.nl. We horen het graag!
|
|
|
|
|
De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams. |
|
|
|
De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.
Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.
Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.
Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl. |
|
|
Presentatie teruglezen U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.
|
|
|
|
Klopt het dat de Brede ondersteuning eindigt als de ouder het proces tot en met de Commissie Werkelijke Schade heeft afgerond?
|
|
|
Nee, dat klopt niet. Het einde van de brede ondersteuning is niet gelieerd aan het financieel herstelproces. De brede ondersteuning kan op drie manieren eindigen:
De ouder wordt na de integrale beoordeling niet erkend als gedupeerde ouder. De gemeente ontvangt dit gegeven via het Gegevensportaal. De brede ondersteuning wordt binnen 30 dagen afgebouwd en de inwoner wordt warm doorgeleid naar de reguliere ondersteuning indien daar behoefte aan is.
De doelstellingen voor een nieuwe start in het plan van aanpak zijn behaald en daarmee is een nieuwe start gefaciliteerd.
De ouder wil zelf geen gebruik meer maken van de brede ondersteuning, ondanks dat de doelstelling (nog) niet (geheel) is behaald.
|
|
|
|
In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl
Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl |
|
|
|
Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media. |
|
|
|
|
|