Bekijk de online versie

28 september 2023


Het landelijk programma Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag ondersteunt gemeenten bij de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Gemeenten kunnen bij het programma terecht voor vragen over de lokale brede ondersteuning van (mogelijk) gedupeerde ouders en kinderen. U krijgt deze nieuwsbrief omdat u binnen uw gemeente contactpersoon bent voor het te voeren beleid, of contactpersoon bent voor de doelgroep van ouders en kinderen van de hersteloperatie toeslagen. Via deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en beschikbare middelen voor uw lokale hersteloperatie.

Ondersteuningsaanbod uithuisplaatsingen

In september en november ontvangen ouders die te maken hebben (gehad) met een uithuisplaatsing van een kind een brief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In de brief wordt de aanvullende ondersteuning van het Ondersteuningsteam (OT) aan deze ouders aangeboden. 

De eerste brieven zijn op 18 september verzonden. Er hebben zich inmiddels 50 ouders aangemeld bij het speciaal ingerichte belteam van het OT. 

Het verzenden van de brieven is mogelijk geworden door een aanvullende wet die het mogelijk maakt gegevens van UHT en diverse jeugdinstanties met elkaar te vergelijken. De ontvanger behoudt de regie en bepaalt of er contact wordt opgenomen met het OT. De ontvanger kan er ook voor kiezen de gekoppelde gegevens te laten vernietigen. Daarvoor is een apart formulier bij de brief toegevoegd.


Mochten er bij uw gemeente vragen binnenkomen over de brieven:

Inspectie JenV-onderzoek 'Kind van de rekening'

De Inspectie Justitie en Veiligheid heeft onderzocht waarom twintig gezinnen in aanraking kwamen met jeugdbescherming nádat de Belastingdienst hen onterecht had aangemerkt als toeslagenfraudeur. Met een uithuisplaatsing van een kind als gevolg.

Het rapport geeft aan de hand van casuïstiek de impact weer van de toeslagenproblematiek rond uithuisplaatsingen. De toeslagenproblematiek was nooit op zichzelf de aanleiding tot de uithuisplaatsing, maar versterkte wel bestaande problematiek. Het rapport biedt inzicht in de directe problematiek die deze ouders hebben ervaren en de grote impact op gezinnen.

Ex-toeslagpartners

Vanaf zaterdag 30 september ontvangt een eerste groep (mogelijke) ex-toeslagpartners van UHT een brief met aanmeldformulier. Met dit formulier kunnen zij zich bij UHT aanmelden voor toetsing voor ex-toeslagpartnerregeling. 

Na aanmelding wordt eerst een ontvangstbevestiging gestuurd. Vervolgens wordt door UHT onderzocht of sprake is van gedupeerdheid. 


Ex-toeslagpartners die recht hebben op de regeling ontvangen geld en hulp. Zij krijgen een vaststaand bedrag van €10.000. Daarnaast is er hulp bij schulden, wordt aanvullende schade gecompenseerd en kunnen zij gebruik maken van de brede ondersteuning van de gemeente waar zij wonen. De organisatie die de aanvullende schade gaat afhandelen is nog niet bekend.


Op het aanmeldformulier kan worden aangegeven of men brede ondersteuning wenst. Gegevens van ex-toeslagpartners, die in aanmerking komen voor de ex-toeslagpartnerregeling en brede ondersteuning wensen, worden na het afgeven van de beschikking via het gegevensportaal gedeeld met gemeenten. De Intentie is dat de gemeente vervolgens binnen 2 weken contact met de ex-toeslagpartners opneemt om een ondersteuningsaanbod te bespreken. Meer informatie over de regeling vindt u hier

Mail eenmalige verificatie ontvangen?

Afgelopen dinsdag heeft UHT alle contactpersonen Hulpaanbod een mail gestuurd om hen te informeren over het eenmalige verificatieaanbod. Het verificatiebestand wordt vanaf 2 oktober in het Gegevensportaal geplaatst en kan worden ingevuld tot 14 oktober aanstaande.

Aangemelde ouders kunnen bij UHT aangeven dat zij gebruik willen maken van brede ondersteuning, waarna de gegevens met de woongemeente worden gedeeld. Als een ouder dit in eerste instantie niet wil en op een later moment besluit zich bij de gemeente te melden voor brede ondersteuning worden zijn of haar statusgegevens niet geautomatiseerd aangeleverd door UHT. Via het verificatiebestand kunnen gemeenten eenmalig bij UHT kenbaar maken dat deze ouders zich bij de gemeente hebben gemeld voor brede ondersteuning. Op die manier kan UHT de statusupdates delen met gemeenten. Heeft u de mail met instructie niet ontvangen of heeft u vragen? Mail dan naar gegevensuitwisselinguitwisseling@belastingdienst.nl of hersteloperatie@vng.nl.

Hulp bij juridische vragen over beschikking en bezwaar/beroep

We merken dat er bij gemeenten veel vragen leven over het toekennen op basis van de beschikking in het plan van aanpak. Na afwijzing kan een ouder daarop in bezwaar en beroep gaan. Dit roept veel vragen op bij degenen die beschikken en bij de ondersteunende juridische experts/afdelingen binnen een gemeente.

Heeft u daarover vragen of twijfelt u ergens over? Neem dan contact op met uw procesbegeleider. Binnen ons team hebben we veel juridische kennis en we kunnen u daarbij ondersteunen. We helpen u graag!

Herinnering: extra trainingen hersteloperatie in Almere en Arnhem

We ontvingen meerdere verzoeken om onze training van de Hersteloperatie ook in (de omgeving van) Almere en Arnhem te houden. Heeft u zich nog niet eerder aangemeld of woont u juist in die omgeving? Meldt u zich dan aan via dit formulier.

Praktijkvoorbeeld Nunspeet: 'Niet bellen, en zéker geen brieven'

In contact komen met de kinderen van gedupeerde ouders vraagt om een heel andere benadering dan contact opnemen met hun ouders. Niet bellen, en zéker geen brieven. Benieuwd naar de aanpak van team Sociaal Nunspeet? Lees dan hier hun aanpak.

Uitspraak Raad van State over gevraagde aanvullende compensatie werkelijk geleden schade

Afgelopen woensdag heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State – de hoogste bestuursrechter – een uitspraak gepubliceerd over gevraagde aanvullende compensatie voor werkelijk geleden schade. 

De Belastingdienst heeft in februari 2021 aan een gedupeerde ouder een compensatiebedrag van ruim € 72.000 toegekend. Maar de ouder vindt dat ze recht heeft op een aanvullende compensatie, omdat de werkelijke schade die ze heeft geleden groter zou zijn dan het compensatiebedrag dat ze heeft ontvangen. De ouder heeft zelf haar totale schade begroot op ruim € 388.000, bestaande uit inkomens-, vermogens- en immateriële schade. De hoogste bestuursrechter heeft het verzoek van de ouder om aanvullende schade afgewezen.  

De (be)spreekuren zijn altijd van 10.00 tot 11.00 uur. U kunt zich opgeven via onderstaande button. Na inschrijving ontvangt u een link naar de ontmoeting via Teams.

Schrijf in

De onderwerpen van onze (be)spreekuren worden vastgesteld aan de hand van thema’s die op dit moment spelen of actualiteiten rond de hersteloperatie. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de persoonlijk zaakbehandelaar.


Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen. De agenda kan wijzigen naar aanleiding van actualiteiten.


Mocht u de dag ervoor geen link hebben ontvangen, mail ons dan. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw Citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de Citrix omgeving. Er is ruimte voor maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.


Heeft u een vraag of wilt u gewoon even overleggen? We helpen u graag. Bel ons op 070-3738232 of stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl.

Presentatie teruglezen

U kunt de presentaties van de (be)spreekuren teruglezen via onderstaande links.


Een ouder met een oogafwijking geeft aan een laserbehandeling nodig te hebben en wil dit opgenomen hebben in het plan van aanpak. Hoe ga ik hier mee om?

Toeleiding en het nemen van beslissingen over het toekennen van een voorziening of hulp is aan het college van burgemeester en wethouders. Het college leidt de inwoner als het ware naar de benodigde ondersteuning of zorg. De gemeente kan bij het bepalen wat nodig is op het gebied van gezondheid gebruik maken van het advies van (onafhankelijk) medisch specialisten.


Op basis van dit advies kan de gemeente gericht voorzieningen inzetten. Hierbij wordt de wens van de noodzaak gescheiden. Als de medisch specialist een ooglasering nodig acht, kan dit worden opgenomen in het plan van aanpak.

We zien in de praktijk veel ouders die door de omstandigheden logischerwijs niet aanvullend verzekerd zijn. Om op de lange termijn te borgen dat de ouder zelfstandig keuzes kan maken op het gebied van gezondheid, is het belangrijk te zorgen dat de zorgverzekering op orde is.

Hieronder vindt u een greep uit de verschenen nieuwsberichten in de verschillende media.


Een keer tijd om wat terug te kijken of te lezen?
Luister onze podcasts of lees onze nieuwsbrieven

In onze database registreren wij de contactpersonen beleid en inwoners van iedere gemeente. Wilt u een wijziging doorgeven? Stuur dan een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief? Stuur een mail aan hersteloperatie@vng.nl

Postbus 30435 | 2500 GK Den Haag
Telefoon 070 - 37 38 232
hersteloperatie@vng.nl

vng.nl