Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 4 maart

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt. De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Wet vereenvouding beslagvrije voet (Wvbvv)
    • Presentatie demo IB + schermafdrukken
    • Gemeenteportaal tbvv nog niet opgeleverd
    • Wat is er mogelijk wanneer de gemeente als derdebeslagene twijfelt aan de juistheid van de vastgestelde BVV?
    • Berichtgeving fout rekenmodule 4-wekelijks termijn
  • Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
    • Ondertekening overeenkomst in het kader van het Convenant Vroegsignalering Schulden
  • Algemeen
    • Toolkit communicatie (be)spreekuur
    • ‘Pettenvraagstuk in het sociaal domein; als hulp en toeleiding samen komen’
    • Agenda en programma (be)spreekuren

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Presentatie demo IB + schermafdrukken
Op 16 februari gaf het Inlichtingenbureau een sprintdemo voor het gemeenteportaal. Daarin werd hun afgelopen sprint besproken en namen ze deelnemers mee in de huidige sprint met o.a. de toegepaste BVV. De presentatie en de schermafbeeldingen die het Inlichtingenbureau toonde tijdens de demo zijn via deze link te downloaden.


Gemeenteportaal toegepaste BVV nog niet opgeleverd
De verwachting was dat op 1 maart de functionaliteit voor de toegepaste beslagvrije voet in het gemeenteportaal zou worden opgeleverd. Er wordt op dit moment echter nog extra inzet gepleegd op de kwaliteit en afronding van de oplevering, waardoor deze nog even is uitgesteld. Het gemeenteportaal kan uiteraard wel gewoon worden bevraagd worden voor de berekening van de basis BVV.


Berichtgeving fout rekenmodule en 4-wekelijks termijn
Op 1 januari 2021 trad de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet in werking (Wvbvv). De beslagvrije voet is het deel van het inkomen waarop geen beslag mag worden gelegd door schuldeisers. Dit zorgt ervoor dat inwoners bij wie beslag wordt gelegd, niet onder het bestaansminimum terechtkomen. De processen en systemen zijn aangepast om ervoor te zorgen dat de BVV geautomatiseerd en op dezelfde wijze wordt berekend.

Het systeem dat deze beslagvrije voet berekent, blijkt in sommige situaties een foutieve BVV berekend te hebben in de periode van 27 januari – 31 januari 2021. Het betreft uitsluitend een foutieve berekening van de BVV bij inwoners die een 4-wekelijkse betaling van hun werkgever ontvangen of wiens partner een inkomen heeft die in 4-wekelijkse termijnen wordt betaald. De inwoners die het betreft krijgen zo veel mogelijk persoonlijk bericht hoe dit kan worden hersteld. De fout treedt nu niet meer op, maar zou aan het eind van de maand weer kunnen optreden. Om dat te voorkomen is een oplossing voor handen, die nu in de systemen wordt doorgevoerd. Sommige fouten zoals in de berekening van de 4-wekelijkse betalingen kwamen in de testfases niet naar voren.

Ook wordt er hard gewerkt aan de doorontwikkeling zodat eventuele tekortkomingen zo snel mogelijk kunnen worden opgelost. Gemeenten die in die periode bevragingen hebben gedaan, worden individueel per brief geïnformeerd.


Wat is er mogelijk wanneer de gemeente als derdebeslagene twijfelt aan de juistheid van de vastgestelde BVV?
Wanneer de gemeente twijfelt aan de juistheid van de BVV die de beslaglegger heeft vastgesteld, dan mag de gemeente de rekentool niet bevragen om de BVV te controleren. De gemeente heeft hier namelijk (als derde) geen grondslag voor. Wel kan de gemeente, net als de inwoner zelf, eventueel in het burgerportaal de BVV narekenen met eigen gegevens. In beginsel geldt dat voor een bijstandsgerechtigde een afloscapaciteit van 5% van de geldende bijstandsnorm wordt aangehouden.

Alleen beslagleggende partijen, die beschikken over een executoriale titel, mogen de rekentool bevragen en de beslagvrije voet (BVV) vaststellen. De rekentool berekent de BVV met gegevens uit de UWV Polisadministratie en de BRP. Het kan gebeuren dat de BVV, die de rekentool oplevert, niet volledig is. Bijvoorbeeld omdat gegevens uit de Polisadministratie niet actueel genoeg zijn, omdat er inkomen is dat niet zichtbaar is in de Polisadministratie of omdat er sprake is van verrekening of beslag op andere inkomstenbronnen. In deze gevallen zal de inwoner zelf de meest actuele gegevens moeten aandragen om de voorlopig vastgestelde BVV te laten wijzigen. Als inwoners dit binnen 4 weken na vaststelling doen, wordt de BVV (indien nodig) met terugwerkende kracht aangepast. Als inwoners dit pas later doen, wordt de BVV vanaf het moment van de melding aangepast. Meer informatie over dit proces vindt u hier.

Beslagleggers dienen de BVV opnieuw te berekenen als zij bekend raken met feiten of omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de hoogte van de BVV. U kunt in deze gevallen dus het beste eerst contact opnemen met de beslaglegger, of de inwoner de beslaglegger laten verzoeken om een herberekening. Komt u er samen niet uit? Neem dan gerust contact met ons op via schulden@vng.nl of telefonisch via 070-383 82 32.


Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Ondertekening overeenkomst in het kader van het Convenant Vroegsignalering Schulden
Voor de uitvoering van het Landelijk Convenant Vroegsignalering Schulden (LCV) gebruiken gemeenten, uitvoerders en vaste lasten partners de bijbehorende overeenkomst. Het ondertekeningsproces van de overeenkomst wordt gefaciliteerd door de NVVK via het digitale ondertekenportaal te raadplegen via nvvk.nl/vroegsignalering. Als u als gemeente signaleert dat een vaste lasten partner nog niet heeft ondertekend in dit ondertekenportaal, dan kunt u zelf rechtstreeks contact opnemen met de vaste lasten partner. Contactinformatie van de vaste lasten partner is op te vragen via projecten@nvvk.nl. Vanaf medio maart zijn deze gegevens via een download in het portaal zelf te verkrijgen. Verder staat er ook veel informatie over vroegsignalering op de community vroegsignalering van de NVVK. In deze community is het mogelijk om als professionals vragen te stellen en informatie met elkaar uit te wisselen. De community is voor alle professionals te benaderen, ook voor niet NVVK-leden.

Andere handige websites in het kader van vroegsignalering zijn:


Algemeen

Toolkit communicatie (be)spreekuur
Op 25 februari is er een (be)spreekuur gehouden over de toolkit communicatie ter ondersteuning van gemeenten bij hun communicatie over de gewijzigde schuldenwetten per 1 januari 2021. Tijdens het (be)spreekuur is de opbouw toegelicht en zijn deelnemers meegenomen in de proces- en productcommunicatie in deze toolkit. U vindt hierin o.a. een kernboodschap en teksten, die uw afdeling communicatie kan aanpassen naar uw gemeentelijke situatie en de communicatiekanalen die uw gemeente gebruikt.

Communicatieadviseur bij de gemeente Tilburg, Kim Verbruggen, zei over de toolkit het volgende:
"Het is fijn om de toolkit communicatie te kunnen gebruiken als basis voor de eigen communicatieproducten om stakeholders te informeren over de wijzigingen in de schuldenwetten. Zelf begin ik meestal met de interne communicatie, voordat ik de externe communicatie vormgeef. Het is vaak complex voor inwoners om te begrijpen. Dan is het fijn als de juiste mensen binnen onze organisatie goed op de hoogte zijn om inwoners op weg te helpen. Ik realiseer mij dat het belangrijk is vroegtijdig met communiceren te beginnen."


‘Pettenvraagstuk in het sociaal domein; als hulp en toeleiding samen komen’
Veel professionals in het sociaal domein worstelen met de verschillende rollen die ze hebben. De ene keer bent u toeleider namens het college van B&W, de andere keer hulpverlener. In alle gevallen bent u professional met uw eigen beroepsethiek. Wat kunt u doen om meer duidelijkheid over deze rollen te krijgen en wanneer heeft u welke pet op? De handreiking is in december 2020 is verschenen. Zie hier de handreiking; 'Privacy in het sociaal domein: pettenvraagstuk'. 


Agenda en programma (be)spreekuren
Vanaf september 2020 zijn er (be)spreekuren georganiseerd. Presentaties die tijdens deze (be)spreekuren zijn gebruikt, zijn te downloaden via SlideShare. Samenvattingen zijn terug te zien via het YouTube kanaal van VNG Realisatie.

Onderstaande nieuwe reeks (be)spreekuren wijden we aan de verdere invoering van de nieuwe wetten in het schuldendomein, mede aan de hand van de bouwstenen in de toolkit training voor medewerkers en aan de hand van nieuwe vragen die wij ontvangen. De toolkit is beschikbaar voor elke gemeente en gemeentelijke organisatie en vindt u hier.

  • 12 maart 2021 - Wgs - Schuldhulpverlening
  • 17 maart 2021 - Ags - Ags algemeen
  • 22 maart 2021 - Ags - Inrichting en afspraken
  • 31 maart 2021 - Ags - Waaier Best Practices

Ieder (be)spreekuur duurt van 10:00 – 11:30 uur. Let op: per (be)spreekuur staat nu 1,5 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar schulden@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.


Aanmelden coördinator schulden
Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.


Aanmelden leveranciersnieuwsbrief
Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier


Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. 

vngrealisatie.nl