Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire – 30 april 

Om gemeenten bij te staan, heeft de VNG een steunpunt ingericht waar gemeenten terecht kunnen voor vragen en implementatieondersteuning rondom de ondersteuning van gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent aangemeld als aanspreekpunt vanuit beleid of voor ouders. In deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen en implementatieondersteuning.

In deze nieuwsbrief aandacht voor 

  • Procesinformatie voor gemeenten
    • Kwalitatieve enquête
    • Uitwerking nieuwe SPUK
    • Moratorium na 1 mei: wat blijft gepauzeerd en wat niet?
    • Verleng op tijd de bewaartermijn gegevens gedupeerden vanuit het machtigingsbesluit
    • Nieuwe lijst aanmelders die afgelopen vijf jaar zijn verhuisd naar andere gemeenten  
    • Ervaringsdeskundige ouders
    • Bestandsnamen en hun inhoud in het gegevensportaal van de Belastingdienst.
  • Nieuws vanuit de Belastingdienst Toeslagen
    • Team nazorg
  • (Be)spreekuren voor gemeenten
  • Overige berichten
    • In het nieuws

Procesinformatie gemeenten 

Kwalitatieve enquête
De afgelopen weken heeft u van ons twee enquêtes ontvangen. Via de kwalitatieve enquête wilden we graag bij u ervaringen ophalen bij het ondersteunen van gedupeerde ouders. Uit de enquête kwam onder meer naar voren:

  • Gemeenten zien voor de komende periode de grootste uitdagingen bij het leggen van contact met gedupeerde ouders en hen ondersteunen. Daarnaast ervaren een aantal gemeenten capaciteitsproblemen als de hersteloperatie vanuit de reguliere processen is ingericht;
  • Gedupeerde ouders hebben het meest behoefte aan hulp bij het oplossen van schulden en acute zorg;
  • Voor een groep ouders voelt het nu gebeld worden als “mosterd na de maaltijd” omdat het leed vaak al geleden is en er nu geen directe hulpvraag meer bestaat;
  • Ouders vragen zich geregeld af wat hun dossierstatus is. Ze willen graag hun volledige dossier inzien, weten of ze als fraudeur te boek staan en vinden dat er nog steeds oprechte excuses vanuit de Belastingdienst ontbreken.
  • Veel ouders die nog geen compensatie hebben ontvangen hebben vragen over het beoordelingstraject en uitbetalingsdata. Dit blijkt voor veel ouders niet transparant genoeg.

Vanuit de VNG nemen we de resultaten uit de enquête mee bij het inrichten van de ondersteuning aan gemeenten en in het gesprek met Belastingdienst Toeslagen.


Uitwerking nieuwe SPUK
Het Ministerie van Financiën en de VNG zijn gestart met de uitwerking van de SPUK. Naar verwachting is de inhoudelijke uitwerking voor de zomer afgerond en worden gemeenten hierover geïnformeerd. De regeling zelf volgt dan na de zomer. We houden u op de hoogte van de voortgang.


Pauzeknop/Moratorium na 1 mei
a.s. Zaterdag is het 1 mei. Wettelijk gezien verloopt dan het moratorium voor ouders die zich voor 15 februari gemeld hebben als gedupeerde maar waarvan tot op heden nog niet bekend is of ze werkelijke gedupeerde zijn. Gemeenten en het Rijk hebben besloten de schulden van deze groep ouders te pauzeren tot na de integrale beoordeling. Dat houdt in dat voor deze ouders het moratorium voor publieke schuldeisers in feite in stand blijft, totdat de uitslag van de integrale beoordeling bekend is. Het kan enkele maanden duren voordat de integrale beoordeling is afgerond. 

Private schuldeisers mogen officieel de invordering weer hervatten na 1 mei voor aanmelders die nu nog niet te horen hebben gekregen dat zij in aanmerking komen voor de Catshuisregeling. Wanneer bij de integrale beoordeling blijkt dat de ouder toch in aanmerking komt voor de € 30.000, dan gaat het moratorium weer in voor 1 jaar. Ook private schuldeisers dienen zich in dit geval aan het moratorium te houden.


Verleng op tijd bewaartermijn gegevens gedupeerden vanuit het machtigingsbesluit
Gemeenten zijn afgelopen periode gemachtigd om contact op te nemen met de gedupeerde inwoners en hen een hulpaanbod te doen. De gegevens die de Belastingdienst/Toeslagen aan gemeenten heeft verstrekt, moeten na maximaal vier maanden (vanaf de datum van verstrekking) worden vernietigd (ook de gegevens die lokaal opgeslagen zijn). Wanneer u als gemeente meer tijd nodig heeft om de gedupeerden te benaderen, kunt u verlenging aanvragen. U dient daarvoor zes weken voor het verstrijken van de betreffende datum een gemotiveerd verzoek in bij de Belastingdienst/Toeslagen via odg@belastingdienst.nl. Het College hoeft hier geen toestemming voor te geven. Zie ook onze vraag & antwoord machtigingsbesluit op de website.


Nieuwe lijst aanmelders die afgelopen vijf jaar zijn verhuisd naar andere gemeenten
Op 29 april hebben gemeenten een nieuwe lijst ontvangen van de Belastingdienst met een overzicht van aanmelders en toeslagpartners die afgelopen vijf jaar zijn verhuisd Op 29 april hebben gemeenten via het portaal een nieuwe lijst ontvangen van de Belastingdienst met een overzicht van zelfmelders en toeslagpartners die afgelopen vijf jaar zijn verhuisd uit uw gemeente naar een andere gemeente. De gegevensoverdracht vindt plaats op basis van artikel 49i van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen. Het is mogelijk dat deze ouders nog openstaande vorderingen hebben bij uw gemeente. U wordt gevraagd om dit te controleren voor deze ouders. Mochten er nog vorderingen openstaan dan moet u deze in het kader van het moratorium pauzeren. U hoeft geen contact op te nemen met deze ouders.  


Ervaringsdeskundige ouders
Op 20 april vond het (be)spreekuur over de inzet van ervaringsdeskundige ouders plaats. Een aantal gemeenten werkt al met deze ouders. Zij worden ingezet als gastheer of gastvrouw zodat de drempel voor andere ouders die hulp zoeken te verlagen. Ook worden ervaringsdeskundige ouders betrokken bij gesprekken met wethouders en bij sommige gemeenten maken deze ouders ook deel uit van het team hulpverleners. U kunt hier meer lezen over de inzet van ervaringsdeskundige ouders.


Bestandsnamen en hun inhoud in het gegevensportaal van de Belastingdienst
De Belastingdienst deelt gerichte informatie over aangemelde ouders. Met deze gegevens kunnen gemeenten namens de Belastingdienst contact opnemen ​en als gemeente een hulpaanbod aanbieden en uitvoering geven aan het moratorium. In het gegevensportaal ziet u – uiteraard afhankelijk van uw autorisatie – de volgende bestandsnamen:

In kader van machtiging:

  • GT-(gemeentecode)-datum: overzicht zelfmelders
  • BT-(gemeentecode)-datum: overzicht betalingen

In kader van het moratorium:

  • PZ-GPB00042-Zelfmelder_en_Partner: zijn de gegevens van aangemelde ouders en hun partners t/m 15 februari 2021
  • PZ-GPB00042-Zelfmelder_en_Partner <datum bestand>: voor de aanmeldingen na 15 februari 2021.
  • <bestandsnaam uitkering>: het moratorium wordt met maximaal een jaar verlengd na datum uitbetaling
  • <bestandsnaam definitief besluit na integrale toets>: besluit gedupeerd leidt tot verlenging moratorium met maximaal een jaar na datum betaling. Bij negatief definitief besluit kan de invordering hervat worden.

Nieuws vanuit de Belastingdienst Toeslagen

Team nazorg Belastingdienst
De Belastingdienst/UHT voert op dit moment veel lichte toetsen uit om na te gaan of een ouder die zich bij hen heeft gemeld werkelijk gedupeerde is. Het kan zijn dat dit niet direct naar voren komt uit de lichte toets terwijl dit wel het geval zou moeten zijn. De Belastingdienst/UHT heeft een aantal scenario’s op haar website opgenomen waarin dit kan voorkomen. Als een ouder zich hierin herkent kan deze contact opnemen met het serviceteam. Zij zetten de melding door naar Team nazorg.


(Be)spreekuren voor gemeenten

De komende periode staan er weer verschillende (be)spreekuren gepland. Daarin onder meer aandacht voor de besluitvorming rond de schuldenaanpak en ruimte voor algemene vragen. Op basis van de actualiteiten maken we volgende week een planning voor de (be)spreekuren van begin mei.

Agenda komende (be)spreekuren (10.00-11.00u)

  • 29 april – Algemeen: ruimte voor vragen.
  • 4 mei - Financiële compensatie voor gemeenten

Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar hersteloperatie@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. Werkt de link niet? Dat kan liggen aan uw citrix omgeving. Open de aanmeldlink bij voorkeur buiten de citrix omgeving. We werken met maximaal 70 deelnemers per (be)spreekuur.

De VNG organiseert tweemaal per week een (be)spreekuur voor gemeenten. De (be)spreekuren gaan iedere keer over actuele onderwerpen die per week kunnen veranderen op basis van wat er speelt binnen de afhandeling van de kinderopvangtoeslagaffaire. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar. Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen.


Overige berichten 

In het nieuws

  • NOS – Overheid neemt private schulden over van circa 900 ouders toeslagenaffaire
  • Trouw - Compensatie voor ouders in toeslagenaffaire loopt volledig vast: crisis bij de Belastingdienst
  • Nu.nl - Gedupeerden toeslagenaffaire over notulen: 'Ministers speelden spelletjes'
  • Nu.nl - Helft aangemelde ouders toeslagenaffaire krijgt vooralsnog geen compensatie
  • Rtvdrenthe - Steeds meer Drentse gedupeerde toeslagenaffaire in beeld
  • De Stentor - Gedupeerde Renate wil na alle ellende rondom de toeslagenaffaire het liefst emigreren

Voor vragen, opmerkingen en suggesties kunt u mailen naar hersteloperatie@vng.nl of bellen naar 070 373 82 32.

vng.nl