Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Schulden nieuwsbrief - 24 september

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is bedoeld voor de beleidsadviseur of medewerker schulden bij gemeenten die de contactpersoon is in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die VNG hierbij biedt.

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Rectificatie data AGS en VBR
  • Samenvatting van de eerste (be)spreekuren
  • WvBvv
    • Handreiking beslagvolgorde en CDW gepubliceerd
    • Oplegger techniekkeuze rekentool WvBvv gepubliceerd
  • Verordening Wgs
  • Terugkoppeling enquête 
  • In kaart brengen van het schuldenlandschap

Rectificatie data AGS en VBR

VBR gefaseerd per 1/1/22 en AGS wel per 1/1/21 maar is een opt in.


Samenvatting van de eerste (be)spreekuren

Begin september zijn de (be)spreekuren gestart. Van ieder bespreekuur kunt u een samenvatting terugzien het YouTube kanaal van VNG Realisatie. In de bespreekuren kunt u actuele kennis opdoen en ervaringen uitwisselen. Elk (be)spreekuur heeft een actueel onderwerp dat experts uit het programma samen met u uitdiepen: een mooie manier om uw vragen te stellen en beelden over uitvoering te toetsen bij collega’s. Aanmelden kan via dit formulier.

De volgende (be)spreekuren staan gepland:

  • Woensdag 30 september 10:00 - Wvbvv: bepalen rol CDW (praktijkvoorbeelden) 
  • Vrijdag 2 oktober 10:00 - Wgs: vroegsignalering: signalen van schuldeisers
  • Donderdag 8 oktober 10:00 – Implementatieondersteuning: Toelichting op de routekaart en het format Plan van Aanpak
  • Woensdag 14 oktober 10:00 – Implementatieondersteuning: Aandachtspunten aanpassen beleid.
  • Vrijdag 16 oktober 10:00 – Wgs: Aanmelding, contact en eerste gesprek met inwoner


Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)



Handreiking beslagvolgorde en CDW gepubliceerd

De Wet vereenvoudiging beslagvrije voet brengt twee wijzigingen teweeg in het proces van beslagleggen. De Wet introduceert een beslagvolgorde en de rol van coördinerend deurwaarder. VNG Realisatie heeft een handreiking opgesteld waarin deze twee veranderingen overzichtelijk en met praktijkvoorbeelden worden toegelicht. De handreiking is via de website te raadplegen.


Oplegger techniekkeuze rekentool Wvbvv gepubliceerd

Bij het vaststellen van de beslagvrije voet kunnen gemeenten als beslagleggende partij gebruik maken van een landelijke rekentool zodat de berekening eenduidig wordt uitgevoerd. Er zijn twee mogelijkheden om gebruik te maken van de rekentool: een aansluiting op het webportaal of een applicatie-to-applicatieoplossing. De voorkeursoplossing kan per invorderingsrol verschillen.

De oplegger geeft een overzicht van de verschillen tussen beide oplossingen en beschrijft de belangrijkste acties om gekozen oplossing te realiseren. Meer informatie over de techniekkeuze vindt u in de handreiking techniekkeuze op onze website.


Verordening Wgs

De wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening bepaalt in artikel 4a, derde lid, dat de gemeente bij verordening een wettelijke termijn moet opnemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. De termijn mag maximaal 8 weken bedragen (conform Awb-termijn). Wij ontvangen veel vragen over de verordening. Hierbij een overzicht van de meest gestelde vragen beantwoorden.

1. Is de verordening verplicht of kunnen we de termijn ook opnemen in een beleidsregel?
De wijziging van de Wgs spreekt nadrukkelijk van een bij verordening vast te stellen termijn. Dit betekent dat de wet dus bepaalt dat de termijn bij verordening moet worden vastgesteld. De bevoegdheid berust bij de gemeenteraad.

Een beleidsregel is anders van aard. Deze werkt een bestaande bevoegdheid nader uit. De gemeenteraad kan dus niet bepalen dat het College de termijn nader bij beleidsregel regelt, omdat de bevoegdheid in origine bij de gemeenteraad berust.

2. Waarom moeten we een termijn vaststellen? We hebben toch al een Awb-termijn?
Artikel 4a, derde lid, is in de nieuwe wet toegevoegd als gevolg van een door de Tweede Kamer aangenomen amendement van Peters en van Dijk. Aanleiding voor het amendement was een advies van de Nationale ombudsman om meer duidelijkheid te scheppen in de termijnen.

3. Komt de VNG met een modelverordening?
De VNG heeft een modelverordening opgesteld. De verwachting is dat de modelverordening inclusief ledenbrief, oplegger en het modelbesluit medio oktober wordt gepubliceerd.


Terugkoppeling enquête

De eerste reacties op onze enquête zijn inmiddels binnen. Hieruit blijkt dat gemeenten voor de implementatie van de WvBvv de tijdsdruk en complexiteit als uitdaging zien. Verder geven gemeenten aan dat zij moeilijk kunnen overzien wat de mogelijke keuzes en implicaties zijn rondom de techniek voor de rekentool en wat hun softwareleveranciers (kunnen) ontwikkelen.

Qua ondersteuning hebben gemeenten vooral behoefte aan handreikingen en factsheets, modeldocumenten en praktijkvoorbeelden, een format plan van aanpak en praktische en overzichtelijke informatie en filmpjes. Een deel van deze producten vindt u nu al op de website! Binnenkort vindt u daar o.a. ook een format plan van aanpak om de implementatie van de wetswijzigingen in samenhang te ondersteunen en een routekaart die overzicht geeft over de noodzakelijke stappen met verwijzingen naar bijbehorende ondersteuningsproducten.

Heeft u de enquête al ingevuld?
Met behulp van deze enquête kunnen wij beter inspelen op uw vragen en wensen en monitoren waar eventuele knelpunten liggen. Uw deelname wordt daarom zeer op prijs gesteld. Coördinatoren schuldendomein van gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen kunnen de enquête invullen via deze link.


In kaart brengen van het schuldenlandschap

Het schuldendomein bestaat natuurlijk niet alleen uit de implementatie van de vier bekende wetten maar is veel breder. Als onderdeel hiervan wil de VNG de onderstaande punten in kaart brengen:

  • Hoe zien de werkprocessen in het schuldendomein eruit?
  • Welke informatiekundige behoefte hebben gemeenten in de uitvoering van deze werkprocessen?;
  • Wat is de onderlinge samenhang tussen de verschillende wetten?;
  • Waar raken de (basis)processen van de gemeenten en andere partijen elkaar in het schuldenlandschap?

Voor meer informatie, bekijk hier het webinar van 11 mei 2020.

Op dit moment worden de laatste drie tegels gevormd. De tegels 'Schuld afbouwen', 'Vinger aan de pols' starten eind oktober en de tegel 'Bewustwording' in november.

Doet u mee?
Voor deze tegels zijn wij nog opzoek naar gemeentelijke schuldhulpverleners die hier een klantreis mee willen maken. Wilt u hier aan deelnemen? Meld u dan aan via dit formulier


 

vngrealisatie.nl