Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire – 24 februari

Duizenden ouders zijn getroffen door de problemen met kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst/Toeslagen compenseert hen daar financieel voor. Maar voor wie in de problemen is geraakt is dat niet altijd voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld problemen zijn ontstaan rondom huisvesting, schulden, inkomen, zorg en de opvoeding van kinderen. Staatssecretaris Van Huffelen, verantwoordelijk voor Toeslagen, heeft daarom de gemeenten gevraagd om die ouders over de volle breedte hulp te bieden. 

Om gemeenten te ondersteunen, heeft de VNG een steunpunt ingericht waar gemeenten terecht kunnen voor vragen en implementatieondersteuning. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent aangemeld als aanspreekpunt vanuit beleid of ouders. In de nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen en implementatieondersteuning. 

Voor vragen, opmerkingen en suggesties kunt u mailen naar hersteloperatie@vng.nl of bellen naar 070 373 82 32. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn: 

  • Gemeenten willen afspraken met Rijk om gedupeerden te helpen
  • Parlementair proces Amendement over een moratorium 
  • Vrijlating tegemoetkoming vermogenstoets Participatiewet 
  • Acceptatie machtiging
  • Machtigingsbesluit: gegevens combineren met de BRP
  • Online verantwoording contact naar aanleiding van gegevensoverdracht
  • Volledigheid gegevens vanuit de Belastingdienst 
  • Gegevensuitwisseling tussen Belastingdienst en de invorderingskant van de gemeenten   
  • Bellen en uitbetalen 30.000 euro 
  • De Rijksoverheid op Facebook voor gedupeerde ouders 
  • Agenda komende (be)spreekuren 

Gemeenten willen afspraken met Rijk om gedupeerden te helpen

Tijdens de Buitengewone ALV op 12 februari is het voorstel aangenomen over de kwijtschelding gemeentelijke vorderingen voor de gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslagaffaire.Gemeenten roepen de VNG op om hen inhoudelijk en financieel comfort te geven zodat ze over kunnen gaan tot het stoppen van beslaglegging en dwanginvordering van gemeentelijke vorderingen en het daadwerkelijk kwijtschelden. Gemeenten hebben dit comfort nodig om het juiste te kunnen doen voor de gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslagaffaire. Inhoudelijk leven er veel vragen bij gemeenten. Om die reden willen zij éérst duidelijkheid over de brede strategie schulden en de rol voor gemeenten. 

  • Voor de VNG is het belangrijk dat er een brede strategie komt voor een oplossing voor álle schulden (welke dan ook) van de gedupeerde ouders. Wij willen duidelijkheid voor de gedupeerde ouders wat er met hun schulden gebeurt.
  • Er moet een duidelijke regeling komen voor de schulden bij publieke en private schuldeisers. Maar ook voor vele informele schulden die gedupeerde ouders hebben bij familie en vrienden.
  • We willen nadrukkelijk een brede schuldenaanpak omdat we anders door de kwijtschelding publieke schuldeisers alleen maar voor elkaar krijgen dat we de private schuldeisers naar voren schuiven.
  • Werk de regeling van de Belastingdienst/Toeslagen gezamenlijk met de VNG/gemeenten uit.

Totdat er duidelijkheid is over deze strategie en het kader van alle schulden nemen gemeenten niet automatisch generieke maatregelen om vorderingen kwijt te schelden en/of stop te zetten.

Daarnaast willen zij heldere afspraken met het Rijk over de compensatie aan gemeenten. VNG heeft de zorgen van gemeenten gehoord: ze willen de beslaglegging en dwanginvordering stoppen en de gemeentelijke vorderingen kwijtschelden in het belang van de gedupeerde ouders. Maar ze willen dat het Rijk gemeenten compenseert voor alle door de gemeente gemaakte kosten. De eindverantwoordelijkheid moet bij het Rijk blijven liggen.

Verder is het van groot belang heldere en uniforme afspraken te maken over de juridische grondslag, welke vorderingen worden kwijtgescholden en dat er adequate gegevensuitwisseling wordt gerealiseerd om dit mogelijk te maken. De afspraken worden via de VNG-governance getoetst aan voldoende draagvlak bij onze leden.


Parlementair proces Amendement over een moratorium 

Het ingediende amendement van Kamerleden Lodders en van Weyenberg is met een meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. Op 23 februari ligt het amendement voor bij de Eerste Kamer. Wanneer deze wordt aangenomen, gaat het met terugwerkende kracht per 12 februari in.
Het amendement zorgt voor een afkoelingsperiode voor gedupeerde ouders van één jaar en wordt opgenomen in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). Hierdoor wordt rust en ruimte gecreëerd met als doel om te komen tot een goede afwikkeling van de schulden van de ouders.

Het gewijzigde amendement is hier te raadplegen  


Vrijlating tegemoetkoming vermogenstoets Participatiewet

De gemeente hanteert bij het vaststellen van het recht op algemene bijstand een vermogenstoets. Wanneer een inwoner meer vermogen heeft dan maximaal is toegestaan, wordt er geen bijstand verleend.
Het is onwenselijk wanneer toekenning van een tegemoetkoming of compensatie in verband met de hersteloperatie toeslagen wordt meegenomen in de vermogenstoets. Op grond van artikel 31, tweede lid, onderdeel l, van de Participatiewet bestaat de mogelijkheid om bij ministeriële regeling materiële of immateriële schadevergoedingen aan te wijzen die niet tot de middelen worden gerekend waarover een belanghebbende redelijkerwijs beschikt of kan beschikken. Door de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is reeds een vrijlating opgenomen voor het recht op algemene bijstand in de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ voor de tegemoetkomingen en compensaties die UHT toekent in verband met de hersteloperatie, inclusief de noodvoorziening. De aanvullende tegemoetkoming werkelijke schade bij OGS en de eenmalige extra uitkering van € 750,- van december jl. en het forfaitaire bedrag van € 30.000,- aan compensatie en tegemoetkoming zullen binnenkort aan artikel 7 van de Regeling worden toegevoegd. Daarmee zullen alle betalingen door UHT in verband met de hersteloperatie toeslagen centraal vrijgelaten worden in de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ. Publicatie volgt in de Staatscourant, de regeling zal met terugwerkende kracht in werking treden waardoor reeds gedane betalingen geen invloed hebben op (de voortzetting van) het recht op algemene bijstand.


Acceptatie machtiging

Op 21 januari j.l. zijn de stukken met betrekking tot de machtiging naar gemeenten verstuurd in het kader van hersteloperatie toeslagenaffaire. Deze machtiging stelt gemeenten in staat om de gegevens van de gedupeerde ouders in uw gemeente te ontvangen, zodat er hulp kan worden aangeboden op het gebied van huisvesting, inkomen, schulden, zorg en gezin. Het College van Burgemeester en Wethouders dient in te stemmen met de machtiging.

Momenteel heeft 58% van de gemeenten (d.d. 22 februari 2021) de machtiging akkoord bevonden en de stukken (akkoordverklaring en verwerkersovereenkomst) teruggestuurd aan de Belastingdienst. Voor deze gemeenten is er een account aangemaakt voor een online portaal om de gegevens op te halen.
Afgelopen donderdag is de Belastingdienst gestart met het verzenden van een update van de gegevens. Dit betekent voor nieuw aangemelde gemeenten dat zij de gehele populatie voor die gemeente ontvangen. Gemeenten die al een account hebben, ontvangen gegevens met alleen nieuwe aanmelders. 

De VNG roept alle gemeenten die dit nog niet gedaan hebben de machtiging te accepteren en de stukken terug te sturen naar de Belastingdienst. Heeft u vragen over het machtigingsbesluit, zie de FAQ.

Klik hier voor de meest recente lijst van het aantal ouders per gemeente. (26 januari)

Voor overige vragen, opmerkingen en suggesties kunt u mailen naar hersteloperatie@vng.nl of bellen naar 070 373 82 32.


Online verantwoording contact naar aanleiding van gegevensoverdracht

Maandelijks vragen wij u om aan ons door te geven met hoeveel inwoners u reeds succesvol contact heeft gehad. Dit doen wij door maandelijks een online verantwoording te versturen aan onze “contactpersonen beleid”. Wij versturen dit alleen aan de contactpersonen waarvan op 19 februari bekend is dat ze de machtiging hebben geaccepteerd en reeds de gegevens hebben opgehaald. Maandag 22 februari 2021 hebben wij de eerste vragenlijst aan desbetreffende contactpersonen verstuurd. Het vergt slechts 1 minuut om deze verantwoording in te vullen en verzoeken u dit zo spoedig mogelijk na ontvangst te doen.


Machtigingsbesluit: gegevens combineren met de BRP

De afgelopen weken zijn de eerste lijsten met contactgegevens van inwoners die zich als gedupeerde hebben aangemeld vanuit de Belastingdienst gedeeld. Gemeenten ontvangen het BSN, de naam en eventueel aanwezige contactgegevens, maar niet de adresgegevens. De ontvangen gegevens mogen wel door de gemeente zelf worden gecombineerd met de eigen BRP. Aan de hand van het BSN kan op die manier de postcode en adres alsnog worden opgehaald, zodat er ook via deze informatie contact kan worden opgenomen.


Volledigheid gegevens vanuit de Belastingdienst 

Bij een aantal gemeenten is gebleken dat de gegevensoverdracht incompleet is en er bijvoorbeeld contactgegevens ontbreken. Dat heeft te maken met een technisch probleem bij het exporteren (ophalen) van gegevens. Heeft uw gemeente ook problemen bij het ophalen van de gegevens, neem dan contact op met de helpdesk van het online portaal van de Belastingdienst via: gegevensuitwisseling@belastingdienst.nlVoor inhoudelijke vragen, bijvoorbeeld wanneer er gegevens ontbrekevan inwoners van wie u weet dat ze zich hebben aangemeld bij de Belastingdienst, kunt u terecht bij odg@belastingdienst.nl. 


Gegevensuitwisseling tussen Belastingdienst en de invorderingskant van de gemeenten 

Gemeenten hebben gegevens nodig om navolging te kunnen geven aan de oproep van het kabinet en het besluit op de ALV om gemeentelijke vorderingen kwijt te schelden. Op dit moment wordt samen met de Belastingdienst/Toeslagen gekeken op welke manier de gegevensuitwisseling kan plaatsvinden, uiteraard met inachtneming van de AVG. 


Bellen en uitbetalen 30.000 euro

De Belastingdienst betaalt de komende maanden 30.000 euro uit aan alle gedupeerde ouders. Voordat de Belastingdienst het geld overmaakt, wordt er eerst gebeld. Die telefoontjes komen van het nummer 055 – 543 4704. Zo weten ouders zeker dat het de Belastingdienst is die belt.

De Belastingdienst belt overdag, tussen 9.00 en 17.00 uur. 

Kijk hier voor meer informatie.

Update: De Belastingdienst belt sinds 11 februari met dit nieuwe nummer. Ze doen dat omdat veel ouders vragen hadden over het bellen met een anoniem nummer. Zijn er vragen van ouders over telefoontjes over de 30.000 euro met een anoniem nummer? Dan is dat dus ook mogelijk. 


De Rijksoverheid op Facebook voor gedupeerde ouders

Op Facebook heeft de Rijksoverheid een officiële pagina ingericht over het herstel van de kinderopvangtoeslag. Op deze pagina informeert de Rijksoverheid de gedupeerde ouders over de voortgang van het herstel en beantwoorden ze vragen.  


Agenda komende (be)spreekuren

  • 2 maart - 10.00-11.00 - Ondersteuning gedupeerde ouders grote vs. kleine gemeenten 
  • 4 maart - 10.00-11.00 - Mogelijkheid om onderling best practices te delen
  • 9 maart - 10.00-11.00 - Onderzoeksrapport (stand van zaken) normbedragen

Let op: per (be)spreekuur staat nu 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar hersteloperatie@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen. 

vng.nl