Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 22 oktober

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
    • Informeer inwoner dit jaar over aankomende verlaging BVV door privégebruik leaseauto
    • Reviewronde gemeenteportaal
  • Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
    • Terugkoppeling gebruikersoverleg inforing
    • Interactieve training BVV rekentool voor gemeentelijke schuldhulpverlening
  • Algemeen
    • Routekaart 6.0
    • Incidentele middelen voor gemeentelijk schuldenbeleid 2022
    • Belastingdienst vraagt uw hulp om mensen met schulden boven bestaansminimum te houden!
    • Herhaalde oproep: Enquête dienstverlening Programma Verbinden Schuldendomein
  • Agenda en programma (be)spreekuren

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Informeer inwoner dit jaar over aankomende verlaging BVV door privégebruik leaseauto
De beslagvrije voet van inwoners die hun leaseauto privé gebruiken mag (conform artikel 475db, eerste lid, Rv) worden verlaagd met het bedrag aan loonbelasting dat de werkgever inhoudt op hun loon. Dit mag echter pas na afloop van het kalenderjaar waarin het beslag startte. Zo krijgen inwoners namelijk de mogelijkheid om verlaging van hun beslagvrije voet te voorkomen door het privégebruik te beëindigen per 1 januari van het nieuwe kalenderjaar. De inwoner dient hiervoor bij de Belastingdienst de verklaring ‘Geen privégebruik auto’ aan te vragen.  

Omdat de verlaging veel impact heeft op de beslagvrije voet van inwoners, is het van belang om inwoners hier direct in het eerste kalenderjaar dat beslag wordt gelegd over te informeren. Voor beslagen die dit jaar gelegd zijn, geldt dus dat inwoners hier zo snel mogelijk, en uiterlijk voor het einde van het jaar, over geïnformeerd dienen te worden.

In het format voor de begeleidende brief bij de modelmededeling is ook een alinea toegevoegd die inwoners hierop wijst. Wanneer u behoefte heeft aan meer ondersteuning bij de communicatie naar inwoners over dit onderwerp dan horen wij dat graag via schulden@vng.nl.


Reviewronde gemeenteportaal
Op 2 november organiseert het Inlichtingenbureau een reviewronde om met de productbeheerders bij de aangesloten gemeenten te kijken naar het gemeenteportaal waarmee u de beslagvrije voet kunt berekenen. Er wordt dan gekeken hoe dit portaal gebruikt wordt, waar gebruikers tegenaan lopen en welke wensen er zijn voor verbeteringen. De verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden, komen dan op de ontwikkelagenda van het Inlichtingenbureau. De productbeheerder van uw gemeente wordt rechtstreeks uitgenodigd door het Inlichtingenbureau om deel te nemen aan deze reviewronde.

Gebruikt u het gemeenteportaal weleens om de beslagvrije voet te berekenen? En heeft u suggesties voor verbeteringen van dat portaal? Geef dat dan door aan de productbeheerder van uw gemeente, zodat hij of zij dat op 2 november door kan geven.


Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Terugkoppeling gebruikersoverleg inforing
Op donderdag 7 oktober heeft het eerste gebruikersoverleg plaatsgevonden tussen gemeenten en Inforing. De VNG organiseerde de bijeenkomst. Inforing is de leverancier die de applicatie RIS Vroegsignalering heeft ontwikkeld en aanbiedt aan gemeenten ten behoeve van de uitvoering van vroegsignalering in het kader van de Wgs. De gemeenten en samenwerkingsverbanden; Delft, De GKB (Assen), De Ronde Venen, Groningen, ISD Bollenstreek en Smallingerland schoven aan als gebruiker van de applicatie. Tijdens het overleg heeft Richard Bos van Inforing de ontwikkelingen geschetst ten aanzien van vroegsignalering in het algemeen en in het bijzonder over de applicatie RIS. De presentatie van Inforing is hier te downloaden. Naast de presentatie van Inforing hebben gemeenten en de samenwerkingsverbanden ervaringen met het werken met RIS gedeeld en zijn er aantal aandachtspunten benoemd voor de verdere doorontwikkeling van RIS.


Interactieve training BVV rekentool voor gemeentelijke schuldhulpverlening
Schuldhulpverleners moeten volgens de Wgs de beslagvrije voet (BVV) in acht nemen. Sinds 1 mei 2021 biedt het Inlichtingenbureau een rekentool waarmee u de BVV kunt berekenen. De rekentool is ondersteunend in gebruik; veel gegevens worden automatisch ingevuld via koppelingen met de BRP en UWV-polis. Hierdoor zijn persoonsgegevens en informatie over inkomensverhoudingen, leefsituatie en woonadres al beschikbaar in de rekentool.

Om de rekentool zo optimaal mogelijk te gebruiken organiseert het Inlichtingenbureau in samenwerking met VNG een interactieve online training voor schuldhulpverleners op 16 november 2021 van 14.00 tot 15.00. Tijdens deze training doorlopen we de rekentool en kunt u vragen stellen. Bent u geïnteresseerd? Dan kunt u zich hier aanmelden. Daarna krijgt u een bevestigingsmail met link. Op de informatiepagina van het Inlichtingenbureau vindt u ter voorbereiding alvast de handleiding, de handreiking van VNG en instructievideo’s voor het gebruik van de rekentool.

Bent u nog niet aangesloten op de rekentool? Dan kunt u zich eenvoudig aanmelden via de website van het Inlichtingenbureau. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met de servicedesk via 0800 222 11 22 of servicedesk@inlichtingenbureau.nl.


Algemeen

Routekaart 6.0
De routekaart ondersteunt coördinatoren bij de implementatie van de wetswijzigingen. De routekaart geeft een overzicht van de noodzakelijke implementatiestappen en verwijst per stap naar de bijbehorende ondersteuningsproducten uit de toolkit. We hebben onze routekaart weer aangevuld met nieuwe ondersteuningsproducten en publiceren daarom een nieuwe versie. In deze zesde versie vindt u onder andere een:

  • Handreiking gegevensuitwisseling BKR
  • Handreiking rekentool BVV voor schuldhulpverleners
  • Handreiking van de Autoriteit Persoonsgegevens iz de Wgs
  • Een uitwerking van het werkproces Wgs (termijnen en gegevensverstrekking)
  • Q&A voor (schuld)hulpverlening aan ondernemers
  • Handreiking Adviesrecht (proces en format advies)
  • Afwegingskader voor samenwerking ihkv Schuldenbewind
  • Impactanalyse Wskd (voorheen Verbreed Beslagregister)

Incidentele middelen voor gemeentelijk schuldenbeleid 2022
In de Kamerbrief over het steun- en herstelpakket vanaf het 4e kwartaal 2021 wordt aangegeven dat de eerder gereserveerde middelen voor de bijzondere bijstand (€ 15 miljoen) en het gemeentelijke schuldenbeleid (€ 30 miljoen) voor gemeenten beschikbaar worden gesteld.

De incidentele middelen voor het gemeentelijk schuldenbeleid en de bijzondere bijstand worden verlengd tot eind 2022. Deze middelen zijn naar aanleiding van de financiële impact van de coronacrisis op inwoners met geldzorgen beschikbaar gesteld.

>> Lees meer


Belastingdienst vraagt uw hulp om mensen met schulden boven bestaansminimum te houden!
Ook wanneer toeslagen verrekend worden moet rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. De belastingdienst probeert inwoners te bereiken waarbij dit (nog) niet gebeurt en vraagt financiële hulpverleners om hier alert op te zijn.

>> Lees meer op de website van het NVVK.


Herhaalde oproep: Enquête dienstverlening Programma Verbinden Schuldendomein
De aanpak van schulden is een belangrijk gezamenlijk speerpunt van de Rijksoverheid en gemeenten. Het Kabinet en gemeenten zetten gezamenlijk in op preventie, effectievere schuldhulp en socialere incasso. Het Programma Verbinden Schuldendomein van VNG ondersteunt gemeenten sinds medio 2020 bij de voorbereiding op en in de implementatie en borging van de aangepaste wet- en regelgeving.

Wij zijn erg benieuwd hoe u de dienstverlening van het programma tot nu toe ervaren heeft. Daarom hebben wij twee weken geleden een oproep gedaan om de enquête over onze dienstverlening in te vullen. Wij mochten al een aantal reacties ontvangen, waar we uiteraard blij mee zijn. Door deze enquête in te vullen komen wij te weten wat goed gaat, maar ook wat beter kan. En dat horen wij graag! Het invullen van de enquête kost minder dan 5 minuten van uw tijd. Alvast hartelijk dank!

>> Vul hier de enquête in.


Agenda en programma (be)spreekuren

(Be)spreekuren en (samen)werksessies, nieuwe planning
Voor november en december zijn er weer nieuwe (be)spreekuren en (samen)werksessies georganiseerd over een aantal interessante onderwerpen. Hiervoor kunt u zich alvast aanmelden. Tijdens de (be)spreekuren en (samen)werksessies staat het delen van (nieuwe) informatie centraal en in de (samen)werksessies geven gemeenten voorbeelden en delen we ervaringen met elkaar.

  • 28 oktober - Onder de motorkap bij de rekentool BVV
  • 1 november 11.00 tot 12.00 - Actualiteiten
  • 9 november - De Ags-producten: handreiking, afwegingskader en toolkit
  • 17 november - De gemeente en gemeentelijke samenwerkingen als (sociale) invorderaar
  • 25 november - Verantwoorden, monitoren en resultaten binnen de schuldhulpverlening

Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de avond ervoor geen link hebben ontvangen, kijk in uw spam-map, wellicht is deze daar terecht gekomen. Mocht u de link alsnog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met schulden@vng.nl.

vngrealisatie.nl