Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Schulden leveranciersupdate - 3 mei

Om leveranciers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden voor leveranciers ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor leveranciers die ontwikkelingen aan hun (proces)applicaties doorvoeren voor gemeenten en hun samenwerkingsverbanden. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn

  • Leveranciersbijeenkomst
  • Sprintdemo Inlichtingenbureau
  • Onbeschikbaarheid testomgeving Polis verlengd
  • Status issues in de praktijk
  • Release 1 juli zo klein mogelijk
  • A2A met toegepaste BVV in de planning
  • SKD – wat gaat er gebeuren?
  • Informatiesessies van het Schuldenknooppunt

Leveranciersbijeenkomst

Op 20 mei wordt er weer een leveranciersbijeenkomst georganiseerd. Dan wordt o.a. ingegaan op ervaringen en issues met de rekenmodules en de release van 1 juli en wat dat betekent voor leveranciers.

Schrijf vast in de agenda: 20-05-2021, 14:00 – 16:00! Aanmelden kan bij govert.claus@vng.nl.


Sprintdemo Inlichtingenbureau

Op 4 mei geeft het Inlichtingenbureau weer een sprintdemo waarin getoond wordt welke ontwikkelingen zijn doorgevoerd. Er wordt dan vooral ingegaan op het Gemeenteportaal. Wil je weten welke aanpassingen daarop zijn doorgevoerd? De sprintdemo is op 4 mei van 13:00 tot 14:00 en meekijken kan via deze link


Onbeschikbaarheid testomgeving Polis verlengd

Eerder was gemeld dat de testomgeving van de Polisadministratie door een migratie onbeschikbaar is. Deze onbeschikbaarheid is nu verlengd tot 11 juni.

Dit betekent dat er tot die datum geen ketentesten uitgevoerd kunnen worden. Er wordt een stub ingezet zodat er wel berichten uitgewisseld kunnen worden met de rekenmodule in de testomgeving van het Inlichtingenbureau. Deze stub bevat oude gegevens en is dus niet geschikt om ketentesten uit te voeren. BKWI onderzoekt de mogelijkheid om de gegevens in de stub geschikt te maken voor het uitvoeren van ketentesten. Of dat lukt en wanneer dat dan gebeurt, volgt nog.


Status issues in de praktijk

In de vorige nieuwsbrief was te lezen welke issues aan het licht zijn gekomen nu de rekenmodules in de praktijk gebruikt worden. Het belangrijkste en nog niet opgeloste issue is het ontbreken van de gereserveerde of uitbetaalde vakantietoeslag in de Polisadministratie. Dit lijkt bij alle soorten inkomens voor te kunnen komen. Voor bijstandsgerechtigden lijkt er een tijdelijke oplossing mogelijk, waarbij de beslagvrije voet niet langer berekend wordt aan de hand van het inkomen zoals dat uit de Polisadministratie gehaald wordt, maar in de rekenregels standaard op 95% van de bijstandsnorm wordt vastgesteld.

De overige issues die in de vorige nieuwsbrief genoemd zijn, zijn inmiddels opgelost. Deze fixes moeten nog wel in de rekenregels en specificaties vastgelegd worden. Dit gebeurt in een komende release.


Release 1 juli zo klein mogelijk

Zoals eerder gemeld wordt op 1 juli een nieuw release van de BVV rekenmodule geïmplementeerd. Dit is nodig omdat diverse wettelijke normwaarden aangepast en dus doorgevoerd moeten worden. Dit gaf in eerste instantie aanleiding om direct enkele functionele wijzigingen door te voeren, maar daar wordt nu zoveel mogelijk van afgezien. Het ontbreken van een ketentestomgeving en de capaciteit die het oplossen van de ontdekte issues vergt, maken dat het doorvoeren van functionele wijzigingen niet verantwoord is.

Er komen wel nieuwe releases van de rekenregels en de specificaties, waarin de reeds doorgevoerde fixes beschreven zullen zijn. Deze zullen op onze website gepubliceerd worden, zodra ze beschikbaar zijn. Er komen echter geen nieuwe berichtenspecificaties en ook geen nieuwe functionaliteiten. De impact voor afnemers is daarom minimaal.


A2A met toegepaste BVV in de planning

De A2A rekenmodule van het Inlichtingenbureau levert nog geen "toegepaste” BVV, maar enkel de "basis” BVV. Het verschil is dat de "basis” BVV nog geen rekening houdt met op welk inkomen beslag gelegd gaat worden en de correcties die daarna gemaakt moeten worden. In het gemeenteportaal is al wel functionaliteit gebouwd om van de "basis” BVV de "toegepaste” BVV te berekenen, maar de A2A koppeling biedt deze functionaliteit nog niet.

Het Inlichtingenbureau heeft nu opdracht gekregen om ook de A2A koppeling uit te breiden met functionaliteit om de toegepaste BVV te berekenen. Volgens de huidige planning zal dat in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen.

Dit betekent overigens niet dat reeds aangesloten afnemers hun oplossing direct moeten aanpassen. Als zij hun functionaliteit al hebben gebouwd kunnen ze daar gebruik van blijven maken, totdat zij het verstandig vinden om ook deze functionaliteit van de rekenmodule te gebruiken. 


SKD – wat gaat er gebeuren?

SKD staat voor Stroomlijnen Keten Derdenbeslag en is de nieuwe naam voor het programma "Verbreden Beslagregister". Deze voorziening moet het mogelijk maken om inzicht te krijgen in alle lopende beslagen en verrekeningen van een inwoner. Middels berichten kan aan de voorziening gevraagd worden of er beslagen/ verrekeningen lopen voor een inwoner en bij welke organisaties dat gebeurt. De voorziening zal dan ook bij die organisaties de detailinformatie van het lopende beslag of verrekening ophalen om die te delen. Deze informatie kan dan gebruikt worden bij de opportuniteitstoets (loont het om beslag te gaan leggen?), het bepalen van het CDW-schap en het berekenen van de beslagvrije voet.

Er is een Ketenstartarchitectuur (KSA) opgesteld, waarvan versie 0.8 nu voorligt bij de stuurgroep. Na akkoord wordt deze versie aan de betrokken organisaties voorgelegd voor een (tweede) uitvoeringstoets. Daarna zullen de verschillende partijen opdrachten krijgen om de voorziening te bouwen.

Door de issues met de rekenmodules voor de beslagvrije voet is het tempo voor het implementeren van SKD vertraagt. In de meeste gevallen zijn immers dezelfde mensen betrokken bij BVV als bij SKD. Het is daarom niet mogelijk om nu een strakke datum af te geven wanneer een en ander gebouwd en geïmplementeerd wordt.


Informatiesessies van het Schuldenknooppunt

In de vorige nieuwsbrief was er al aandacht voor de informatiesessies rond het Schuldenknooppunt. Deze voorziening om het schuldregelen te versnellen is sinds eind januari in productie en kent steeds meer deelnemers. Dankzij deze voorziening wordt het uitwisselen van informatie rond schuldhulptrajecten sneller en veiliger.

Regelmatig worden er informatiesessies gehouden over deze voorziening. Op 12 mei is er een sessie voor schuldhulpverleners en op 19 mei eentje voor schuldeisers. Kijk op de website voor alle details en volgende sessies.


Aanmelden voor de nieuwsbrief leveranciers

Wilt u collega’s wijzen op deze nieuwsbrief. Aanmelden kan via dit formulier. Wanneer u onderwerpen wilt aandragen voor deze nieuwsbrief dan kunt u deze melden via schulden@vng.nl.


Aanmelden voor nieuwsbrief gemeenten

VNG Realisatie verstuurt wekelijks een nieuwsbrief schuldendomein aan de schuldencoördinatoren bij gemeenten en samenwerkingsverbanden. In deze nieuwsbrieven wordt de agenda van de (be)spreekuren gedeeld, implementatienieuws opgenomen en veel gestelde vragen beantwoord. U kunt de verzonden nieuwsbrieven lezen op de website. Het is ook mogelijk deze te ontvangen. Aanmelden kan via dit formulier

vngrealisatie.nl