Nieuwsbrief Schulden - 11 februari
Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt. De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:
- Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
- Informatie over VTLB bij bureau WSNP
- Sprintdemo toegepaste BVV van het gemeenteportaal IB
- Adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind (ags)
- Platform schuldhulpverlening van het Nibud en Stimulansz
- Bruggen bouwen tijdens het Fieldlab
- Algemeen
- Lancering toolkit communicatie – stap 19 routekaart
- Agenda en programma (be)spreekuren
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
Informatie over VTLB bij bureau WSNP Nu de Wvbvv van kracht is, krijgen we regelmatig vragen over de berekening van de BVV, maar ook over het VTLB. Om gemeenten zo goed mogelijk op weg te helpen, verwijzen we in dit artikel naar mogelijkheden om de antwoorden op deze vragen te vinden.
In onze toolkit training zijn diverse bouwstenen opgenomen over de Wvbvv en de berekening van de BVV specifiek. Bijvoorbeeld een presentatie en diverse visualisaties over de opbouw en berekening van de BVV. Op onze pagina over de Wvbvv vindt u onder andere een Q&A en een instructie over de stappen om van de basis BVV naar de toegepaste BVV te komen. Daarnaast heeft het Inlichtingenbureau een handleiding gepubliceerd over het berekenen van de BVV via het gemeenteportaal.
Door de invoering van de Wvbvv is ook het VTLB ingrijpend en structureel gewijzigd. Informatie hierover vindt u op de website van bureau WSNP. Op deze pagina vindt u onder andere een uitgebreid rapport en een handreiking voor de berekening van het VTLB. Daarnaast vindt u webinars over de VTLB-calculator, de berekening en praktijkcases. Informatie over de VTLB-calculator vindt u op deze pagina. Wanneer u daarna toch nog vragen heeft over het VTLB, kunt u die stellen bij de helpdesk van bureau WSNP.
Sprintdemo toegepaste BVV van het gemeenteportaal IB Bent u ook benieuwd hoe de nieuwe release van het gemeenteportaal vorm krijgt? Per 1 maart staat de release van de toegepaste BVV gepland voor livegang. Vanuit het gemeenteportaal kunt u dan ook een gevulde modelmededeling downloaden. De demo vindt plaats op dinsdag 16 februari van 13.00 uur tot 14.00 uur. Aanmelden kan via deze link. U ontvangt na aanmelding een link naar de Teams meeting.
Adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind (ags)
Platform schuldhulpverlening van het Nibud en Stimulansz Afgelopen dinsdag gaven onze implementatiemanagers een presentatie aan de deelnemers van het platform schuldhulpverlening over het Adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind.
Tijdens de presentatie stonden we stil bij de implementatie van het adviesrecht en de afwegingen die hierin te maken zijn. Het adviesrecht is een zogenaamde opt-in regeling. Gemeenten kunnen zelf bij de rechtbank aangeven of zij van dit recht gebruik willen maken. Als de gemeente gebruik maakt van het adviesrecht, dan zal de bewindvoerder de gemeente binnen drie maanden het plan van aanpak en de boedelbeschrijving (moeten) toesturen. Op basis daarvan kan de gemeente een advies geven of de financiële belangen van de inwoner ook bewerkstelligd kunnen worden met een meer passende en minder verstrekkende voorziening dan met de voortzetting van schuldenbewind. De rechtbank zal op basis van het advies van de gemeente en de stukken van de bewindvoerder een besluit nemen om het bewind voort te zetten of te beëindigen. Tijdens de bijeenkomst voerden we samen met deelnemers een inhoudelijk gesprek over de plek van het adviesrecht in het schuldenlandschap en welke mate van regie het adviesrecht gemeenten biedt. De oproep die deelnemers omarmden was om tot een veelomvattende aanpak te komen waarbij het adviesrecht één van de instrumenten is. En om het adviesrecht te zien als een instrument om de samenwerking tussen gemeente, bewindvoerders en de rechtbank te stimuleren. De versterking van deze samenwerking geeft de mogelijkheid om inwoners met financiële zorgen zo passend mogelijk te ondersteunen.
Bruggen bouwen tijdens het Fieldlab Onderzoeken, uitproberen en uitvoeren. Dat waren de ingrediënten voor de designsprint publieke-private samenwerking in het schuldendomein tijdens het Fieldlab 2021. Uitgangspunt voor deze driedaagse was het spanningsveld voor gemeenten op het gebied van het schuldenbewind. De kosten voor bewind moeten gemeenten betalen uit de bijzondere bijstand, maar ze hebben (wettelijk) geen regie op de kwaliteit en de financiën van het schuldenbewind. Het adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind geeft de gemeente de mogelijkheid om meer regie te krijgen. Tijdens de eerste dag werden dillema’s verkend en presenteerden gemeenten ‘best practices’ hoe zij via verschillende instrumenten samenwerking en regie organiseren op de in-, door- en uitstroom van schuldenbewind. Tijdens dag twee is onderzocht hoe de praktijkvoorbeelden van de eerste dag op te schalen zijn voor andere gemeenten. Daarnaast was er ook nog een brainstorm over de vraag of op basis van de integratie van de schuldenwetgeving de financiële zorg en ondersteuning nog beter en efficiënter georganiseerd kan worden.
Op de laatste dag van de designsprint is er een concept gepresenteerd om de succesvolle praktijkvoorbeelden op te schalen voor andere gemeenten. Op basis van een te ontwikkelen Wizard worden gemeenten in staat gesteld om regie te organiseren op het schuldenbewind. De VNG gaat dit concept verder ontwikkelen. Tijdens het Fieldlab sloten verschillende partijen aan, zoals de rechtspraak, beschermingsbewindvoerder, gemeenten en kennisorganisaties. Naast de inhoudelijke bijdrage van het Fieldlab was de meerwaarde dat er bruggen zijn gebouwd tussen de verschillende ketenpartijen om op basis van de eigen taken en verantwoordelijkheden zich gezamenlijk in te zetten voor goede financiële zorg voor de inwoner.
Algemeen
Lancering toolkit communicatie – stap 19 routekaart De wetswijzigingen veranderen de rol van inwoners en de interactie met inwoners. Dit vereist aanpassingen in de communicatie. Het is belangrijk om de verschillende doelgroepen hierover te informeren. Communicatie naar inwoners en overige stakeholders is een belangrijke component voor een geslaagde introductie en implementatie van de wetswijzigingen in het schuldendomein. In de toolkit communicatie zijn drie doelgroepen gedefinieerd: inwoners, medewerkers en ketenpartijen. Voor elke doelgroep vindt u voorbeeldteksten die u kunt gebruiken in brieven, persberichten, intranetberichten en overige aankondigingen. Per wet zijn tekstbouwstenen geschreven, die u naar uw eigen situatie kunt aanpassen. Op 25 februari om 10 uur lichten wij de inhoud van de toolkit communicatie in een speciaal (be)spreekuur toe. Wij adviseren u om uw communicatiespecialist bij dit (be)spreekuur te betrekken. U kunt zich via deze link aanmelden bij dit (be)spreekuur. De communicatie toolkit vindt u hier.
Agenda en programma (be)spreekuren Vanaf september 2020 zijn er (be)spreekuren georganiseerd. Presentaties die tijdens deze (be)spreekuren zijn gebruikt, zijn te downloaden via SlideShare. Van de spreekuren uit 2020 zijn de samenvattingen terug te zien via het YouTube kanaal van VNG Realisatie.
Onderstaande nieuwe reeks (be)spreekuren wijden we aan de verdere invoering van de nieuwe wetten in het schuldendomein, mede aan de hand van de bouwstenen in de toolkit training voor medewerkers en aan de hand van nieuwe vragen die wij ontvangen. De toolkit is beschikbaar voor elke gemeente en gemeentelijke organisatie en vindt u hier.
- 17 februari 2021 - Wvbvv - Berekening BVV
- 22 februari 2021 - Wgs - Wgs algemeen
- 25 februari 2021 (1 uur) - Toolkit communicatie
- 4 maart 2021 - Wgs - Vroegsignalering
- 12 maart 2021 - Wgs - Schuldhulpverlening
- 17 maart 2021 - Ags - Ags algemeen
- 22 maart 2021 - Ags - Inrichting en afspraken
- 31 maart 2021 - Ags - Waaier Best Practices
Ieder (be)spreekuur duurt van 10:00 – 11:30 uur. Let op: per (be)spreekuur staat nu 1,5 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar schulden@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.
Aanmelden coördinator schulden Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.
Aanmelden leveranciersnieuwsbrief Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier.
Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. |