Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 4 december 


Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die VNG hierbij biedt. De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Wet vereenvoudiging beslagvrije voet
    • Validatie proces Coördinerend Deurwaarder met GDW en UWV
    • Registratie beschikking toegang schuldhulpverlening bij de Stichting BKR
    • Bronheffing en de beslagvrije voet
    • Leidraad uitbestede diensten
    • Demo webportaal bronheffing en berekening effecten BVV
    • Eerste gemeente Ooststellingwerf legt connectie met webportaal vanuit de OWO-samenwerking
  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
    • Praktijkervaringen Vroegsignalering van gemeenten in passe-partout
      Deze week de aanpak van de gemeente Nijmegen
    • Update Q&A Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet

Validatie proces Coördinerend Deurwaarder met GDW en UWV
Vanuit het Programma Derdenbeslag zijn de eerste series van validaties uitgevoerd tussen invorderaars vanuit gemeentelijke belastingen en de gerechtsdeurwaarders en de gemeentelijke belastingen en het UWV. Aan hand van een case worden online situaties met samenloop van beslag nagespeeld. Wie wordt bij opeenvolging van beslag de coördinerend deurwaarder en hoe verloopt de communicatie in die gevallen?

De gemeente Den Bosch en gemeente Rotterdam werken mee aan deze sessies. Een leerzame ervaring met een nieuw proces. De ondersteuningsproducten helpen om op correcte wijze vast te stellen wanneer, en in welke gevallen, de gemeente coördinerend deurwaarder wordt bij samenloop van beslag. Vanuit de validatie komt als aandachtspunt naar voren dat aandacht nodig is voor de verwachtingen bij het communiceren tussen de betrokken deelnemers in dit proces.  

Vanuit onze implementatie-ondersteuning besteden wij hier in de komende weken aandacht aan. Op die manier bent u ook op de hoogte wat van u gevraagd wordt en wat u kan en mag verwachten op welk moment.


Registratie beschikking toegang schuldhulpverlening bij de Stichting BKR
De laatste weken ontvangen we veel vragen over de verplichte registratie van de beschikking tot toelating schuldhulpverlening in het CKI bij de Stichting BKR. In de Bgs en nota van toelichting is vastgelegd welke gegevens vanaf 1 januari 2021 moeten worden geregistreerd. Hiermee worden de gegevens vastgelegd bij de Stichting BKR.

Het vastleggen en verstrekken van informatie over wie schuldhulpverlening krijgt of heeft gekregen, heeft tot doel kredietverstrekkers te informeren. Het verstrekken van het gegeven aan kredietverstrekkers dat iemand schuldhulp krijgt is noodzakelijk, omdat zonder samenwerking in de schulden- en incassoketen schulden niet voorkomen of opgelost kunnen worden. Deze gegevensuitwisseling met kredietverstrekkers gaat in de praktijk via de Stichting BKR.

Gemeenten hebben zorgen over de bewaartermijn en de impact hiervan op inwoners. Over deze bewaartermijn zijn de Stichting BKR, de VNG, de NVVK en kredietverstrekkers met elkaar in gesprek. Wanneer meer duidelijk is over afspraken rond de bewaartermijn, publiceren we dit in deze nieuwsbrief en op de website.


Bronheffing en de beslagvrije voet
Het CAK mag momenteel de bestuursrechtelijke premie (bronheffing) direct door de derdebeslagene laten inhouden en afdragen (Zvw, artikel 18f). Deze bronheffing gaat onder de huidige wet voor op de afdracht aan de beslaglegger. Om te voorkomen dat de beslaglegger hierdoor minder afdracht krijgt, was in de rekenregels van de Wvbvv opgenomen dat de BVV werd verlaagd met de bronheffing.

De beslaglegger moet de BVV vaststellen, maar is voor informatie over de (eventuele) bronheffing afhankelijk van informatie van de derdebeslagene of de inwoner. Wanneer er sprake is van bronheffing zou de beslaglegger de BVV dus ook weer moeten aanpassen. Dit is erg omslachtig.

Daarom is besloten om de afdracht aan de beslaglegger voor te laten gaan op de bronheffing. De derdebeslage draagt dus eerst af aan de beslaglegger en vervolgens pas aan het CAK. Op deze manier hoeft de bronheffing niet meer meegenomen te worden in de berekening van de BVV. Deze wijziging is opgenomen in de verzamelwet SZW 2021 (onderdeel 17), en gaat, net als de Wvbvv, op 1-1-2021 in.


Leidraad uitbestede diensten
Door de wijziging van de Wgs en de komst van de Wvbvv komen er een aantal nieuwe en een aantal veranderende taken op de gemeenten af. Er is grote diversiteit in de wijze waarop gemeenten deze taken en processen hebben ingericht. Zo zijn er diverse samenwerkingsverbanden met gedelegeerde bevoegdheid, subsidierelaties en gemandateerde (uitvoerings)organisaties. Wanneer gemeenten onderdelen van hun werkprocessen uitbesteed hebben, vormen de wetswijzigingen een aanleiding om deze processen, samenwerkingsafspraken en onderlinge gegevensuitwisseling opnieuw te bezien.

De VNG heeft een leidraad ontwikkeld om gemeenten een overzicht te geven van de wetswijzigingen vanuit het perspectief van uitbestede diensten. In de leidraad behandelen we de verschillende vormen van toebedeling van bevoegdheden, de taken die gemeenten mogelijk hebben uitbesteed en de belangrijkste aandachtspunten in het kader van bovenstaande wetswijzigingen. U vindt deze leidraad hier.


Demo webportaal bronheffing en berekening effecten BVV
Ook nieuwsgierig wat het gebruik van het webportaal van het Inlichtingenbureau gaat betekenen voor uw werkproces en uw medewerkers? Op 8 december organiseert het Inlichtingenbureau van 13.00 tot 14.00 uur opnieuw een demonstratie.

Via bijgaande link kunt u zich aanmelden voor deze sessie. De sessies worden doorgaans door veel mensen bezocht. U kunt uw vragen over het portaal stellen via de chat.

Heeft u andere vragen? Bel of mail dan met de implementatiemanagers via schulden@vng.nl of via 070-3738232.


Eerste gemeente Ooststellingwerf legt connectie met webportaal vanuit de OWO-samenwerking
Deze week heeft de gemeente Ooststellingwerf als eerste ​gemeente verbinding tot stand gebracht met het gemeenteportaal van het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau neemt contact met de beheerders op om de connectie te testen. Let op: Hiervoor is een E-herkenning nodig.

Voor vragen kunt u terecht bij de servicedesk van het Inlichtingenbureau: servicedesk@inlichtenbureau of via 0800-222 11 22.


Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Praktijkervaringen Vroegsignalering van gemeenten in passe-partout
Deze week de aanpak van de gemeente Nijmegen

Gemeenten willen met vroegsignalering voorkomen dat inwoners problematische schulden krijgen. Er zijn talloze initiatieven op dit gebied bij gemeenten en hun partners. In een aantal artikelen wil de VNG aan gemeenten laten zien welke vormen van vroegsignalering er zijn en wat deze in de praktijk opleveren. In dit eerste deel: de gemeente Nijmegen.

Nijmegen is één van de voorlopers als het gaat om vroegsignalering. In 2016 startte de gemeente met de zogeheten VPS-aanpak (VindPlaats van Schulden, een dienst van het Bureau Krediet Registratie - BKR). Deelnemende partijen, zoals de gemeente, energieleveranciers, alle Nijmeegse woningcorporaties, het drinkwaterbedrijf en vier zorgverzekeraars, leveren de NAW-gegevens van hun klanten met een betalingsachterstand aan bij het BKR. Die stuurt de gemeente elke maand een lijst met zo’n 75 adressen, ‘matches’ in jargon, waar de gemeente naartoe kan.

Het juiste signaal
Maria Buur is projectleider Vroegsignalering bij de gemeente Nijmegen en nam in 2016 het initiatief om gemeenten die VPS gebruiken, bij elkaar te roepen. Het leidde onder meer tot een community Vroegsignalering bij de NVVK, waar gemeenten kennis en ervaringen met deze aanpak uitwisselen. De aanpak werpt zijn vruchten af, vertelt Maria Buur. Cruciaal blijkt het vaststellen van het juiste signaal. Wanneer neem je contact op met een inwoner? “Je wilt niet te laat komen, als de schulden al hoog zijn. Maar je wilt ook niet te vroeg zijn, want dan staan inwoners niet open voor ons hulpaanbod.” Uiteindelijk is met het BKR gekozen voor een signaal van een betalingsachterstand van maximaal honderd dagen in drie opeenvolgende maanden, bij twee aanbieders. “Dat kan nog veranderen, we onderzoeken voortdurend wat de optimale match is.” Lees hier verder.

Meer informatie
Maria Buur vertelde op het (be)spreekuur van 7 september over de VPS-aanpak, de uitzending is terug te zien op het Youtubekanaal van VNG Realisatie.

De open community Vroegsignalering NVVK

In 2018 verscheen in het E-magazine van VNG Realisatie een uitgebreid artikel over vroegsignalering, waarin onder Maria Buur (gemeente Nijmegen) en Joke de Kock (gemeente Tilburg) vertellen over hun verschillende aanpak.


Update Q&A Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Er zijn nieuwe vragen toegevoegd aan de Q&A voor de Wgs. Zo beantwoorden we bijvoorbeeld vragen als:

  • Welke eisen aan vroegsignalen worden gesteld en wat we verstaan onder ‘sociale incasso’?
  • Wat u als gemeente kunt doen als vroegsignalen niet voldoen aan ‘sociale incasso’?
  • Welke contactgegevens u kunt opvragen bij de ontvangst van vroegsignalen.
  • Het verschil tussen klachtafhandeling en de procedure voor bezwaar en beroep op een besluit.
  • Of de gemeente verplicht is de beschikking tot toegang te registreren bij het BKR.

Nieuwsgierig geworden naar de antwoorden en nog veel meer vragen van collega's? U leest het hier!


Aanmelden coördinator schulden
Heeft uw gemeente nog geen coördinator schuldendomein aangemeld, dan kan dit via dit formulier.


Aanmelden leveranciersnieuwsbrief
Wilt u of uw collega de nieuwsbrief voor leveranciers ontvangen, dan kunt u zichzelf of uw collega hiervoor aanmelden via dit formulier


Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u deze zelf ook ontvangen? Meld u dan aan via dit formulier. 

vngrealisatie.nl