Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief leveranciers - 12 augustus

Om leveranciers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden voor leveranciers ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor leveranciers die ontwikkelingen aan hun (proces)applicaties doorvoeren voor gemeenten en hun samenwerkingsverbanden.  

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:  

  • Leveranciersoverleg op 16 september
  • Bijeenkomst overstap naar de Wvbvv en uitvoeringsissues 2 september
  • Release oktober en specificaties en rekenregels versie 2.0
  • Scope release januari 2022 vastgesteld
  • Scope release juli 2022 bekend
  • Berichtenspecificaties A2A met tBVV binnenkort beschikbaar
  • GouwIT goedgekeurd voor A2A koppeling
  • Status routeervoorziening Wskd

Leveranciersoverleg op 16 september

De afgelopen weken is er hard gewerkt aan de doorontwikkeling van de rekenmodule vBVV. De resultaten daarvan worden verderop in deze nieuwsbrief genoemd: specificaties v2.0, scope release 22-01 en 22-07, berichtenspecificaties tBVV. Genoeg om in een leveranciersoverleg toe te lichten.

Daarom organiseren we op 16 september van 14:00 tot 16:00 uur een leveranciersoverleg. De agenda wordt nog vastgesteld, maar de onderwerpen die in deze nieuwsbrief worden genoemd, komen in ieder geval aan bod. Helaas is het nog niet mogelijk om het overleg fysiek te houden – het overleg vindt daarom via MS Teams plaats.

Een aantal van jullie heeft al een uitnodiging gekregen voor het overleg. Heeft u nog geen uitnodiging gekregen, maar wilt u er graag bij zijn, aanmelden kan via dit formulier.


Bijeenkomst overstap naar de Wvbvv en uitvoeringsissues 2 september

Op donderdag 2 september 13:30 -14:30 uur organiseren we een online bijeenkomst voor de organisaties die gebruik maakten van de overgangstermijn en aan de slag zijn met de definitieve overgang naar volledige uitvoering van de Wvbvv; de berekening van de BVV conform het nieuwe recht.
In deze bijeenkomst wisselen we graag met u uit hoever u bent met de aansluiting en het gebruik van de rekentools van IB of SNG. En welke stappen u eventueel nog moet zetten voor de aansluiting of de implementatie van het nieuwe proces. Ook bespreken we graag uw eerste ervaringen of vragen bij de ingebruikname van de rekentool BVV en welke ondersteuning de implementatiemanagers u kunnen bieden.
Daarnaast gaan we in op de laatste stand van zaken rondom de uitvoeringsissues, belangrijke aandachtspunten en aankomende wijzigingen.

Via deze link kunt u zich aanmelden voor de bijeenkomst.


Release oktober en specificaties en rekenregels versie 2.0

Op 1 oktober wordt een nieuw release van de rekenmodule in productie genomen. De belangrijkste wijziging is de wijze waarop het kindgebonden budget in de berekening van de BVV verwerkt wordt. Als leverancier hoeft u daar niets voor te doen: dit zit volledig in de rekenmodule zoals die door het Inlichtingenbureau en SNG geleverd wordt.

Het programma gebruikt deze release ook om de specificaties en rekenregels bij te werken. Sommige beschrijvingen in de specificaties waren niet voldoende duidelijk en er waren al enkele wijzigingen doorgevoerd – zoals de manier waarop met datums en periodebepaling wordt omgegaan en het wegvallen van de bronheffing bestuursrechtelijke premier.

Deze aangepaste rekenregels en daaruit voortvloeiende specificaties zijn afgelopen maand vastgesteld. Helaas zijn ze nog niet gepubliceerd.

Als u de nieuwe specificaties wilt ontvangen, vul dan dit formulier in. 


Scope release januari 2022 vastgesteld

Op 1 januari 2022 komt er weer een nieuwe release van de rekenmodule, waarin twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd worden:

  1. De nieuwe regeling “Individueel Keuzebudget” (IKB) gaat op 1-1-2022 in, waarbij de “Extra Periode Salaris” (EPS) vervangen wordt door “Arbeidsvoorwaardenbedrag” (AVWB). Dit betekent dat het bruto jaarloon en netto maandloon met dit bedrag moet gaan rekenen. Dat heeft gevolgen voor de berichtenspecificaties en is vooral spannend gedurende de overgangsperiode, waarbij zowel de oude als de nieuwe velden in de berekening meegenomen moeten worden.
  2. De structurele oplossing voor het issue Vakantiebijslag (waarbij de BVV te laag uitvalt wanneer de vakantiebijslag van bijstandsuitkeringen niet maandelijks wordt doorgegeven) wordt doorgevoerd. De wetswijziging die hiervoor nodig is, wordt op 1-1-2022 van kracht. Dan mag de BVV bij beslag op gemeentelijke bijstandsuitkeringen op de modelmededeling als percentage van het netto maandinkomen genoemd worden in plaats van als absoluut bedrag. Het gevolg is dat ook hiervoor een wijziging in de berichtenspecificatie nodig is en dat er een aanpassing op de modelmededeling doorgevoerd moet worden.

Deze wijzigingen zijn als inhoud van de release vastgesteld en worden nu uitgewerkt naar specificaties. Zodra deze beschikbaar komen, wordt dat in onze eerstvolgende nieuwsbrief vermeld.


Scope release juli 2022 bekend

Volgens het standaard releaseproces zou de scope van de release van juli 2022 in september (10 maanden voor livegang) vastgesteld moeten zijn. Om dat te halen is er een voorstel gedaan voor deze scope, die nog door de stuurgroep vastgesteld moet worden.

De release zal bestaan uit een aanpassing van de normwaarden – die iedere 6 maanden aangepast kunnen worden – en een aanpassing van de modelmededeling. Daarnaast is het mogelijk dat ervanuit wet- en regelgeving wijzigingen doorgevoerd moeten worden, maar het ministerie van SZW heeft aangegeven dat er geen wijzigingen te verwachten zijn. Dit betekent dat de release van juli 2022 vooral in het teken van het verbeteren van de modelmededeling zal staan.


Berichtenspecificaties A2A IB met tBVV binnenkort beschikbaar

Wie is aangesloten op de A2A koppeling van het Inlichtingenbureau, ontvangt op dit moment de “basis BVV” uit de rekenmodule en moet daarna zelf de berekeningen uitvoeren om tot een “toegepaste BVV” te komen. Er wordt gewerkt aan een uitbreiding van de rekenmodule om direct de toegepaste BVV op te leveren. De rekenregels die nodig zijn om van basis BVV naar toegepaste BVV te komen liggen dan centraal vast. De afnemer hoeft deze dan niet meer zelf te bouwen en onderhouden.

Er is nog geen definitieve planning voor de oplevering van deze uitgebreide A2A koppeling, maar er wordt wel hard aan gewerkt. De berichtspecificaties om gebruik te maken van deze koppeling zijn in concept gereed en liggen nu ter review bij het programma. Zodra er een akkoord is, komen de specificaties beschikbaar en zal dat in onze eerstvolgende nieuwsbrief gemeld worden. 


GouwIT goedgekeurd voor A2A koppeling

Na Rotterdam is GouwIT de tweede partij die succesvol is aangesloten op de A2A koppeling van het Inlichtingenbureau. Dit had best wat voeten in de aarde, o.a. doordat de ketentestomgeving voor de Polisadministratie een aantal weken niet beschikbaar was. Inmiddels zijn alle testresultaten opgeleverd en door het programma goedgekeurd, dus mag GouwIT naar de productieomgeving.

Wij feliciteren GouwIT met dit resultaat en hopen dat de gemeenten en samenwerkingsverbanden die gebruik maken van hun software nu snel kunnen aansluiten.


Status routeervoorziening Wskd

De BVV-rekenmodule is nog in volle ontwikkeling, maar de routeervoorziening SKD gaat er ook aankomen. Via deze routeervoorziening kan een beslaglegger informatie opvragen over al lopende beslagen en verrekeningen. Deze informatie is nodig om de opportuniteitstoets uit te voeren, eventueel de coördinerend deurwaarder te identificeren, eventueel de rol van CDW-er in te vullen en de beslagvrije voet te berekenen.

Eerder is al aangegeven dat alle partijen die op de routeervoorziening aansluiten, verzoeken om informatie moeten kunnen beantwoorden. Er wordt immers geen centrale database ingericht, maar de gegevens worden realtime opgehaald uit het systeem van de aangesloten partijen. Dat kan best wat betekenen voor de aangesloten partijen.

Hoe deze routeervoorziening gaat werken is vastgelegd in een Ketenstartarchitectuur (KSA), die deze maand is vastgesteld door de stuurgroep. Er volgt nu een impactanalyse van de betrokken partijen om vast te stellen wat het kost aan tijd en inspanning om dit in te richten. Pas als dat is gedaan kan er een planning opgesteld worden, maar er is grote behoefte om hier niet te lang mee te wachten. Daarom wordt er gestart met een voorziening waarin alleen is te zien welke organisaties beslag hebben gelegd of een verrekening hebben lopen bij een inwoner. De detailgegevens hiervan zal de beslaglegger dan nog rechtstreeks bij die organisaties moeten ophalen. Pas in een volgende fase worden ook de detailgegevens opgehaald bij de aangesloten organisaties, zodat de beslaglegger direct alle informatie krijgt.

Wie geïnteresseerd is in de KSA kan deze opvragen via dit formulier.

vngrealisatie.nl