Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief Schulden - 3 februari

Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt. 

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:

  • Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)
    • Update Q&A
  • Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
    • Update aansluiting gemeenten en gemeenschappelijke regelingen bij BKR
    • Handreiking Suwinet-inkijk 
    • Handreiking rekentool BVV voor de schuldhulpverlener
    • Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden en introductiebijeenkomsten
    • Introductiebijeenkomsten Monitoring Vroegsignalering Schulden
  • Algemeen
    • Update Toolkit communicatie  
    • Schouders eronder: Themadag financieel misbruik op 17 maart
    • Platform31: Handreiking vroegsignalering van (huur)schulden
    • Schouders eronder: Afname bestaanszekerheid voor inwoners in kwetsbare posities
  • (Be)spreekuren en (samen)werksessies
    • Planning bijeenkomsten

Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv)

Update Q&A
Op 1 januari 2022 wijzigde de Wvbvv om het issue rondom de vakantiebijslag bij bijstandsuitkeringen op te lossen. Daarnaast zit het eerst uitvoeringsjaar van de Wvbvv erop. Reden om onze Q&A te updaten en nieuwe veelgestelde vragen toe te voegen! Bijvoorbeeld: hoe om te gaan met het vakantiegeld bij de maandelijkse afdracht. Hoe en wanneer de BVV wordt herberekend. En hoe de BVV wordt gecommuniceerd aan inwoners met een bijstandsuitkering. De antwoorden op deze en vele andere vragen vindt u vanaf 10 februari in de vernieuwde Q&A.


Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Update aansluiting gemeenten en gemeenschappelijke regelingen bij BKR
Alle gemeenten kunnen individueel of via een gemeenschappelijke regeling (GR) aansluiten bij BKR. NVVK, stichting BKR en VNG hebben hiervoor een uitvoeringsdocument opgesteld. De aansluiting bij BKR past nu beter bij de praktijk en de Wgs. De handreiking gegevensuitwisseling BKR voor schuldhulpverlening is hierop aangepast

>>Lees meer. 


Handreiking Suwinet-inkijk
Eind 2021 hebben wij in samenwerking met BKWI een handreiking voor het gebruik van Suwinet-Inkijk speciaal voor de uitvoering van de Wgs gepubliceerd. Deze is geactualiseerd. Sinds augustus 2021 kunnen gemeenten en samenwerkingsverbanden aansluiten op Suwinet voor de uitvoering van de Wgs. Met Suwinet-inkijk hebben partijen de mogelijkheid om inkomens- en vermogensgegevens van inwoners op te vragen ten behoeve van de toegang en het plan van aanpak schuldhulpverlening. Het ontsluiten van deze gegevens heeft als doel om de inwoner te ontzorgen en om de schuldhulpverlening nog efficiënter en effectiever te organiseren.
In de handreiking wordt ingegaan hoe en wanneer de schuldhulpverlener Suwinet-inkijk mag raadplegen en welke gegevens beschikbaar zijn. Daarnaast wordt er informatie gegeven over het aansluitproces en het werken met een whitelist en escapefuncties.


Handreiking rekentool BVV voor de schuldhulpverlener
Met de BVV rekentool Wgs kan de schuldhulpverlener de beslagvrije voet berekenen in het kader van het plan van aanpak schuldhulpverlening. De BVV rekentool die de schuldhulpverlener sinds mei 2021 kan gebruiken is in december jongstleden gewijzigd. De rekentool is nog meer ingericht vanuit de rol van schuldhulpverlener. Instructie en verklarende teksten die eerder vanuit het perspectief van de beslaglegger waren opgenomen zijn nu geschreven voor de rol van schuldhulpverlener. De handreiking voor de rekentool is daarom geactualiseerd.

Verder is de output van de rekentool ook gewijzigd. De rekentool zal de BVV op bestaande wijze berekenen, maar volgt een andere werkwijze en geeft een andere output bij beslag op bijstandsuitkeringen. Hierdoor sluit de bekerening beter aan op het proces van de schuldhulpverlener.
Om te controleren of te berekenen of de juiste BVV wordt toegepast door de beslaglegger moet de schuldhulpverlener ook rekening houden met de aanpassingen voor deze situaties. De wijziging in de rapportage komen voort uit veranderingen binnen de Wvbvv per 1 januari 2022 en specifiek de oplossing van het issue met bijstandsuitkeringen en de vakantietoeslag. De handreiking is hier ook op aangepast.


Rapportage Monitor Vroegsignalering Schulden en introductiebijeenkomsten
Sinds 1 juli 2021 monitort Divosa de vroegsignalering van schulden bij deelnemende gemeenten in de Monitor Vroegsignalering Schulden. 

Divosa heeft de eerste rapportage van de Monitor Vroegsignalering Schulden onlangs gepubliceerd. De rapportage bevat cijfers over de eerste negen maanden van 2021 van in totaal 144 gemeenten.

>> Lees meer.


Introductiebijeenkomsten Monitoring Vroegsignalering Schulden
Op 15 en 24 februari 2022 organiseert Divosa introductiebijeenkomsten voor de Monitoring Vroegsignalering Schulden. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor nieuwe en aspirant deelnemers aan de Monitor Vroegsignalering Schulden.

Aanmelden kan via deze link.  


Algemeen 

Update Toolkit communicatie
Communicatie met uw inwoners en ketenpartners is een belangrijk onderdeel van de implementatie en uitvoering van de wetswijzigingen. Om gemeenten hierbij te ondersteunen publiceerden we begin vorig jaar een Toolkit Communicatie met diverse formatbrieven, persberichten en andere communicatieproducten. We hebben deze toolkit een update gegeven op basis van (wets)wijzigingen en nieuwe inzichten. En verder aangevuld met nieuwe producten voor onder andere het adviesrecht bij schuldenbewind en met extra teksten en hulpmiddelen voor begrijpelijke communicatie aan inwoners. U kunt de toolkit downloaden via deze link.


Schouders eronder: Themadag financieel misbruik op 17 maart
Financieel misbruik was er altijd al, maar corona heeft de urgentie om tijdig in te grijpen versterkt. Tijdens de coronapandemie zijn kwetsbare burgers afhankelijker geworden van de eigen omgeving of een specifieke professional. Dat kan goed gaan, maar soms ook niet.

>> Lees meer.


Platform31: Handreiking vroegsignalering van (huur)schulden
Platform31 heeft het tweede deel van de Handreiking vroegsignalering van (huur)schulden gepubliceerd. In dit deel staat het delen en uitwisselen van signalen en gegevens centraal. Hoe kun je deze processen het best inrichten? We geven een overzicht, goede voorbeelden en delen tips & tricks.

>> Lees meer.


Schouders eronder: Afname bestaanszekerheid voor inwoners in kwetsbare posities
Bestaanszekerheid is ontzettend belangrijk. Om zicht te krijgen op bestaans(on)zekerheid in Nederland brengt SchoudersEronder verschillende feiten en cijfers op het gebied van arbeidsmarkt en armoede- en schuldenproblematiek in kaart.

>> Lees meer.


(Be)spreekuren, (samen)werksessies en expertsessies

2021 stond voor een belangrijk deel in het teken van informatieoverdracht. Met drie wetswijzigingen in het schuldendomein lag er een enorme opgave voor gemeenten. Nu we een jaar verder zijn, zien we dat er andere vragen op ons afkomen en gemeenten andere behoeften hebben als het gaat om implementatieondersteuning. In 2021 was het vooral belangrijk ervoor te zorgen dat de uitvoering van de nieuwe wetgeving goed werd ingericht en geborgd. Nu dat is afgerond komt er ruimte om de mogelijkheden van de nieuwe wetgeving optimaal te benutten om zo een steeds betere dienstverlening aan de inwoners te kunnen bieden. Dat betekent dat er ook een andere ondersteuningsbehoefte ontstaat. Daarom steken we onze (be)spreekuren en andere bijeenkomsten in 2022 in een nieuw jasje:

  • (Be)spreekuren blijven bestaan en organiseren we op basis van jullie behoeften of actuele ontwikkelingen. In deze sessies delen we nieuwe informatie en is er ruimte voor vragen of stellingen. In de omschrijving van een (be)spreekuur leest u wat u kunt verwachten en of de sessie aansluit bij uw kennis en/of ervaring.
  • (Samen)werksessies organiseren we één keer per maand. Deze sessies zijn gericht op samenwerking; intern, tussen gemeenten onderling of met ketenpartners. Het zijn actieve werksessies waarin we praktijkervaringen delen of samen aan de slag gaan!
  • Expertsessies organiseren we twee keer per kwartaal. We verdiepen ons in een bepaald thema of vraagstuk. Daarbij staat de ervaring, expertise of ‘best practice’ van gemeenten centraal. Dit levert bijvoorbeeld input voor processen, (ondersteunings)producten of ontwikkelingen. 

Planning bijeenkomsten

  • 17 februari - (Be)spreekuur - BKR-registratie voor schulphulpverlening bij problematische schulden 
  • 24 februari - Expertsessie - Best practices prioriteren en opvolgen van vroegsignalen 
  • 8 maart - Samenwerksessie - Schuldhulpverlening nog makkelijker organiseren met gegevensverwerking (Suwinet-inkijk/Wgs-inlezen) 
  • 10 maart - (Be)spreekuur - Het ondersteuningskompas: inzicht in ondersteuningsmogelijkheden voor inwoners in plaats van/in combinatie met schuldenbewind 
  • 17 maart - Samenwerksessie - Monitoring en verantwoording vroegsignalering 
  • 21 maart - Expertsessie - Afvoeren en opslaan van inboedels 
  • 29 maart - Samenwerksessie - Hoe kan een gemeente een convenant of overeenkomst met beschermingsbewindvoerders opstellen?
Let op, alle bijeenkomsten starten op 10 uur. De (be)spreekuren duren 1 uur, de samenwerk- en expertsessies duren 1,5 uur. Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland. Aanmelden kan via deze link. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de avond er voor geen link hebben ontvangen, kijk in uw spam-map, wellicht is deze daar terecht gekomen. Mocht u deze link alsnog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met schulden@vng.nl.
vngrealisatie.nl