Nieuwsbrief Schulden - 17 september
Om gemeenten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen over de wetstrajecten, projecten en initiatieven binnen het schuldendomein is de nieuwsbrief schulden ontwikkeld. De nieuwsbrief is primair bedoeld voor coördinatoren schulden bij gemeenten, IGSD’s en belastingsamenwerkingen die de contactpersonen zijn in de communicatie over de wetten en de ondersteuning die de VNG hierbij biedt.
De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn:
- Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
- Handreiking Wgs van de Autoriteit Persoonsgegevens in samenwerking met de VNG
- Aanmelden monitor vroegsignalering (nieuwsbericht Divosa)
- Kick-off experiment vroegsignalen gemeentelijke belastingen
- Nationaliteit- en verblijfstitelgegevens per 1 oktober toegevoegd aan het BRP-autorisatiebesluit
- Algemeen
- Samen in gesprek met gemeenten over de toegang en kwaliteit van gemeentelijke schuldhulpverlening
- Zorgen om ondernemer met coronaschulden
- Webinar Geldzaken en ondernemers: Overgang Tozo naar BBz deel II – 27 september
- Masterklantreis Financiële Zorgen SBP methode - oproep vervolg
- (Be)spreekuren en (samen)werksessies, nieuwe planning
Wijziging Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
Handreiking Wgs van de Autoriteit Persoonsgegevens in samenwerking met de VNG De gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) geeft meer duidelijkheid over wat wel en niet mag bij de verwerking van persoonsgegevens voor (de toeleiding naar) schuldhulpverlening. Toch blijken er in de praktijk nog veel vragen te zijn bij gemeenten. Daarom heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in samenwerking met de VNG een handreiking opgesteld met aandachtspunten. Hiermee moeten gemeenten en hulpverleners rekening houden om aan de privacywetgeving te voldoen.
>> Lees meer
Aanmelden landelijke monitor en dashboard vroegsignalering schulden Om het beleid op prioritering en opvolging van vroegsignalen goed te kunnen beoordelen op bereik en effectiviteit is monitoring een belangrijk instrument. Divosa beheert sinds 1 juli 2021 de landelijke monitor en het dashboard vroegsignalering schulden. Op het dashboard vindt u cijfers terug over bijvoorbeeld het aantal meldingen en welk type contactpogingen succesvol zijn. Als gemeente kunt u cijfers vergelijken met de landelijke cijfers en die van gemeenten met een vergelijkbaar inwoneraantal.
Met de doorontwikkeling van de monitor vroegsignalering schulden ondersteunt Divosa gemeenten met feiten & cijfers, bijeenkomsten en publicaties. Gemeenten die nog niet zijn aangesloten, kunnen zich nu eenvoudig en kosteloos online aanmelden via divosa.nl/monitorvroegsignalering. Het team van Divosa is bereikbaar via vroegsignalering@divosa.nl.
Kick-off experiment vroegsignalen gemeentebelastingen Op dinsdag 7 september 2021 heeft de kick-off bijeenkomst vroegsignalen gemeentebelastingen plaatsgevonden. Dit is een experiment in het kader van de Wgs en is door een aantal gemeenten aangevraagd en gehonoreerd. Het ministerie van SZW heeft voor dit experiment en voor het experiment hypotheeksignalen, inmiddels een ministeriële regeling opgesteld. De laatste reacties op de conceptregeling, waaronder die van de AP, worden op dit moment verwerkt. De inwerkingtreding wordt per 1 januari 2022 verwacht. Bij de kick-off waren de betrokken gemeenten en SZW aanwezig. Het programma Verbinden Schuldendomein van VNG verzorgt de coördinatie voor de deelnemende gemeenten. Besproken is hoe samen kan worden opgetrokken bij de inrichting van de uitvoering en hoe een goede monitoring en evaluatie gerealiseerd kan worden. Alle deelnemende gemeenten zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen.
Nationaliteit- en verblijfstitelgegevens per 1 oktober toegevoegd aan het BRP-autorisatiebesluit Voor de toegang tot de schuldhulpverlening vereist de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) dat de aanvrager rechtmatig in Nederland verblijft. Om dit te kunnen vaststellen zijn nationaliteit- en verblijfstitelgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) nodig. In de per 1 januari 2021 gewijzigde Wgs is een grondslag opgenomen om deze gegevens te mogen raadplegen via Suwinet. Deze grondslag is nader uitgewerkt in het nieuwe Besluit gemeentelijke schuldhulpverlening (Bgs).
Autorisatie voor opvragen gegevens uit de BRP Om gegevens uit de BRP via Suwinet op te vragen hebben gemeenten en regionale samenwerkingsverbanden een autorisatiebesluit gekregen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). In het besluit is opgenomen welke gegevens van welke groepen personen voor welke taken mogen worden opgevraagd uit de BRP.
Een aantal gemeenten en samenwerkingsverbanden mogen op grond van hun autorisatiebesluit al gegevens opvragen voor de taak schuldhulpverlening. Na inwerkingtreding van de gewijzigde Wgs en het Bgs is echter gebleken dat de nationaliteits- en verblijfstitelgegevens ontbreken in de autorisatie.
Ook beschikken een aantal gemeenten en samenwerkingsverbanden (nog) niet over een autorisatie voor het opvragen van gegevens uit de BRP voor de taak schuldhulpverlening.
Geen eigen actie nodig Aan de autorisatie van gemeenten en regionale samenwerkingsverbanden die al geautoriseerd zijn voor de taak schuldhulpverlening worden per 1 oktober 2021 de nationaliteits- en verblijfstitelgegevens toegevoegd. Dit gebeurt door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) die namens de minister van BZK de autorisatiebesluiten afgeeft aan de gemeenten en regionale samenwerkingsverbanden. Het gewijzigde autorisatiebesluit kunt u na 1 oktober hier inzien.
Op basis van het gewijzigde autorisatiebesluit zal BKWI de nationaliteit- en verblijfsgegevens toevoegen aan de gegevensset van de BRP. Het toevoegen van de gegevens is voorzien in oktober 2021. Op de website van BKWI vindt u binnenkort informatie over de precieze implementatiedatum.
Als uw gemeente of samenwerkingsverband al geautoriseerd is voor het raadplegen van de BRP voor schuldhulpverlening hoeft u dus verder geen actie te ondernemen.
Nog niet geautoriseerd? Vul het aanvraagformulier in De gemeenten en samenwerkingsverbanden die nog niet zijn geautoriseerd voor de taak schuldhulpverlening kunnen hiertoe een verzoek indienen bij RvIG. De VNG zal, in afstemming met RvIG, deze gemeenten de komende weken benaderen met het verzoek om het autorisatieaanvraagformulier in te vullen, te laten ondertekenen en in te dienen bij RvIG. De regionale samenwerkingsverbanden, aan wie een eigen autorisatiebesluit is verleend, zullen rechtstreeks door RvIG worden benaderd.
Algemeen
Samen in gesprek met gemeenten over de toegang en kwaliteit van gemeentelijke schuldhulpverlening Op 9 september heeft de VNG in samenwerking met de NVVK een online zomersessie ‘Samen in gesprek over goede lokale schuldhulp’ georganiseerd. In 2018 heeft de Nationale Ombudsman een onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van gemeentelijke schuldhulpverlening. Hier is in de Tweede Kamer aandacht aan besteed. De VNG heeft naar aanleiding van de bevindingen van het onderzoek van de Nationale Ombudsman samen met gemeenten bestuurlijke uitgangspunten over de toegang en kwaliteit van schuldhulpverlening opgesteld. De NVVK heeft deze bestuurlijke uitgangspunten voor gemeenten vertaald naar een praktische NVVK Belofte. >> Lees meer
Zorgen om ondernemer met coronaschulden Veel ondernemers hebben de coronacrisis met pijn en moeite overleefd, maar demissionair staatssecretaris Dennis Wiersma (Sociale Zaken) en schuldhulpverleners maken zich zorgen over degenen die met schulden blijven zitten. Wiersma roept deze ’stille groep’ op om zich te melden en presenteert een fonds dat kan helpen uit de rode cijfers te komen. - Telegraaf, 14 september 2021.
De VNG en gemeenten vinden het belangrijk dat ondernemers met financiële zorgen tijdig geholpen worden. Door het ondersteunen van ondernemers in een vroeg stadium voorkomen we dat ondernemers dieper in de financiële problemen komt. VNG ondersteunt gemeenten met het project “Geldzaken en ondernemers”; Ondersteuning gemeentelijke aanpak tijdige hulpverlening voor ondernemers met schulden”.
Webinar Geldzaken en ondernemers: Overgang Tozo naar BBz deel II – 27 september De Tozo-regeling voor ondernemers loopt per 1 oktober 2021 af, zo besloot de Ministerraad. Wat betekent dit voor ondernemers die nog steeds aangewezen zijn op hulp van de gemeente? VNG Realisatie wil een voorlichtend webinar ingaan op alle vragen die gemeenten hierover hebben. Met als gasten Jannie van den Berg, manager zelfstandigenloket Flevoland en Peter Seignette, Business analist VNG Realisatie
Masterklantreis Financiële Zorgen SBP methode - oproep vervolg Zoals u weet ligt er op dit moment, mede dankzij uw meedenken en -werken, een uitgewerkte masterklantreis Financiële Zorgen. Om dit mooie resultaat verder te brengen richting alle gemeenten gaan we graag in gesprek met het gemeentelijke midden- en hoger kader Sociaal Domein. Het doel is om een businesscase op te stellen, zodat er een gezamenlijk gedragen besluit kan worden genomen om de stap naar implementatie daadwerkelijk te gaan zetten.
We gaan daarom graag in gesprek met afdelingshoofden of directeuren Sociaal Domein om te inventariseren wat er nodig is om de klantreis in de gemeentelijke praktijk te brengen en wat de verwachte kosten en baten zijn. Zo kunnen we een goed beeld krijgen van de voordelen of de eventuele addertjes onder het gras. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke elementen uit de klantreis van belang zijn en waar extra inzet noodzakelijk is. Dit gesprek voeren we graag in eerste instantie bij gemeenten die al actief meedachten en -meewerkten: bij u dus! Daarbij kunnen we sneller schakelen als u de naam/namen en contactgegevens van uw afdelingshoofd of directeur Sociaal Domein doorgeeft, zodat we heel gericht afspraken kunnen plannen. Natuurlijk helpt het ons wanneer u uw enthousiasme over proces en resultaat alvast overbrengt om het belang van dit gesprek zichtbaar te maken.
U kunt de contactgegevens aan ons doorgeven via dit formulier.
(Be)spreekuren en (samen)werksessies, nieuwe planning Voor de komende maanden zijn er weer nieuwe (be)spreekuren en (samen)werksessies georganiseerd over een aantal interessante onderwerpen. Hiervoor kunt u zich alvast aanmelden. Tijdens de (be)spreekuren staat het delen van (nieuwe) informatie centraal en in de (samen)werksessies geven gemeenten voorbeelden en delen we ervaringen met elkaar.
- 29 september: Privacyvraagstukken in de Wgs
- 4 oktober: Veelgestelde vragen over de Wvbvv
- 15 oktober: Eerste ervaringen met advies uitbrengen (Ags)
- 21 oktober: Zo beoordelen en prioriteren wij vroegsignalen
- 28 oktober: Onder de motorkap bij de rekentool BVV
Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier. U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u geen de avond er voor geen link hebben ontvangen, kijk in uw spam-map, wellicht is deze daar terecht gekomen. Mocht u deze alsnog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met schulden@vng.nl. |