Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief ondersteuning gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire – 3 maart

Om gemeenten bij te staan, heeft de VNG een steunpunt ingericht waar gemeenten terecht kunnen voor vragen en implementatieondersteuning rond de ondersteuning van gedupeerde ouders kinderopvangtoeslagaffaire. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u bent aangemeld als aanspreekpunt vanuit beleid of ouders. In deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen en implementatieondersteuning kinderopvangtoeslagaffaire. 

In deze nieuwsbrief aandacht voor:

  • Compensatie gedupeerden
    • Inspanning om ouders voor 1 mei uit te betalen
    • Pauzeknop op schulden gedupeerde ouders van kracht
    • Vangnet
    • Regeling juridische ondersteuning
    • Belastingdienst kondigt telefonisch contact ook via sms aan
    • Brief sturen nav het machtigingsbesluit
    • Stand van zaken machtiging
  • Voor de agenda’s
    • (Be)spreekuren voor gemeenten
  • Overige berichten
    • Extra uitleg en excuses Belastingdienst voor brief aan 7.000 ouders
    • In het nieuws

Compensatie gedupeerden

Inspanning om ouders voor 1 mei uit te betalen
In december heeft het kabinet besloten ouders ruimer en sneller te compenseren. De afspraak vanuit de regering is gedupeerde ouders zo snel mogelijk €30.000 uit te betalen. De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) streeft ernaar gedupeerde ouders die zich voor 15 februari hebben aangemeld uiterlijk 1 mei uit te betalen. Op services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel.
De verdeling over de gemeenten, hoeveel ouders zich gemeld hebben, zijn uitbetaald en wanneer de komende betaaldata zijn en vindt u in de algemene stand van zaken.


Pauzeknop op schulden gedupeerde ouders van kracht
Ouders die gedupeerd zijn door de problemen met de kinderopvangtoeslag hoeven zich komend jaar geen zorgen te maken over beslagleggingen naar aanleiding van hun schulden. De Eerste Kamer heeft op 2 maart een amendement aangenomen dat regelt dat de invordering van schulden bij gedupeerde ouders tijdelijk worden gepauzeerd. Een zogenaamd moratorium.

De ‘pauzeknop’ voorkomt dat schuldeisers beslag kunnen leggen op de €30.000 of andere compensatie. Bij ouders die zich vóór 12 februari gemeld hebben bij de Belastingdienst gaat de pauzeknop nu in tot 1 mei. Dat is de dag dat als het goed is, de €30.000 overgemaakt is. Als ouders, na een lichte toets, inderdaad in aanmerking komen voor de €30.000, en als het geld is overgemaakt, dan gaat de échte pauze van een jaar lopen. Meer informatie over de regeling kunt u teruglezen bij de Belastingdienst.

Het is belangrijk om u te realiseren dat het moratorium geldt voor alle zelfmelders, ongeacht de uiteindelijke dossierbeoordeling. Dit vraagt van u als gemeente extra alertheid in de communicatie naar de ouder. Let op bij het scheppen van verwachtingen en het maken van afspraken. Gezien de onbekende status van de dossierbeoordeling kan er niet meteen worden gesproken over kwijtschelding of compensatie. Wanneer de Belastingdienst/Toeslagen oordeelt dat de inwoner niet in aanmerking komen voor de forfaitaire tegemoetkoming, betekent dit dat het moratorium op 1 mei afloopt. De invordering kan dan worden hervat.


Vangnet
In december 2020 heeft het kabinet besloten om gedupeerde ouders sneller en ruimer te compenseren. Eén van afspraken is dat alle gedupeerde ouders zo snel mogelijk €30.000 krijgen. Uitgangspunt is dat ouders met een schone lei verder kunnen en een zo groot mogelijk deel van hun compensatie overhouden voor een nieuwe start. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om eventuele schulden zoveel mogelijk kwijt te schelden of hierover afspraken te maken.

Tot dat de schuldenaanpak er is, is het belangrijk te voorkomen dat er beslag wordt gelegd op de €30.000 compensatie. De inzet is dat op dit moment alleen mensen worden uitbetaald die geen schulden (meer) hebben. Daarnaast is sinds 2 maart het moratorium van kracht. Het moratorium biedt een tijdelijke pauze (een afkoelingsperiode) van een jaar waarin beslaglegging op en uitwinning van de goederen van de gedupeerde of diens partner niet mogelijk is.

De Belastingdienst heeft een vangnet geregeld voor ouders die de 30.000 euro hebben laten uitbetalen, maar die (ondanks de maatregelen die worden genomen) toch schulden blijken te hebben en waarbij onverhoopt beslag is gelegd (in de periode totdat het moratorium van kracht is). Zij kunnen zich melden bij Serviceteam Gedupeerden Toeslagen.

Als de gedupeerde in een dergelijke situatie zich bij de gemeente meldt, dan kan de gemeente het volgende doen:

  1. De gedupeerde uitleggen dat deze zich (evt. met hulp van de gemeente) kan melden bij UHT via het Serviceteam Gedupeerden Toeslagen;
  2. Een mail sturen naar odg@belastingdienst.nl. In verband met de privacy voorschriften deze mail graag zonder persoonsgegevens (geanonimiseerd) versturen. In plaats daarvan kunt u het telefoonnummer vermelden van de gemeentemedewerker die wij kunnen bellen. Na contact met de gemeentemedewerker regelen we samen dat de benodigde informatie via een beveiligde verbinding met UHT wordt gedeeld.

De Belastingdienst kijkt vervolgens samen met de gemeente hoe we de ouder het beste kunnen helpen. Wat de uiteindelijke oplossing is, kan per situatie verschillen. Maar het uiteindelijke doel is altijd dat de ouder aan het einde van de rit zoveel mogelijk schuldenvrij is, en over zo veel mogelijk van de compensatie zelf kan beschikken


Regeling Juridische ondersteuning
De Subsidieregeling pakket rechtsbijstand herstelregelingen kinderopvangtoeslag is gepubliceerd. De Subsidieregeling maakt het mogelijk voor gedupeerde ouders om vanaf 15 maart gratis hulp te krijgen van een advocaat. Dat gaat via de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad koppelt ouders die dat willen aan een onafhankelijke advocaat. Deze kan hen tijdens het hele herstelproces helpen en begeleiden. De ouder betaalt zelf niets.

Ouders die gebruik wensen te maken van de Regeling kunnen zich aanmelden via de website van de Raad voor Rechtsbijstand.


Belastingdienst kondigt telefonisch contact ook via sms aan
De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) van de Belastingdienst wil ouders die zich hebben aangemeld zo snel mogelijk helpen, maar kan niet zomaar €30.000 overmaken. Men belt altijd eerst. Veel ouders hebben aangegeven bang te zijn de oproep van de Belastingdienst te missen. Dat is onprettig en stressvol. Daarom stuurt de Belastingdienst voortaan eerst een SMS-bericht vroeg in de ochtend met daarin de aankondiging dat men die dag gaat bellen.


Brief sturen n.a.v. het machtigingsbesluit
De afgelopen weken zijn de eerste lijsten met contactgegevens van inwoners die zich als gedupeerde hebben aangemeld vanuit de Belastingdienst gedeeld. De ontvangen gegevens mogen door de gemeente zelf worden gecombineerd met de eigen BRP-gegevens. Aan de hand van het BSN is het daarmee mogelijk postcode en adres op te halen om met gedupeerden in contact te treden. Gemeenten kunnen ervoor kiezen om eerst een brief te sturen voordat er naar de gedupeerden gebeld wordt. Een voorbeeldbrief hiervoor kunt u vinden op onze website.


Stand van zaken machtiging
Tot 25 feb hebben 248 gemeenten de machtiging geaccepteerd en een account aangemaakt voor het online portaal. Van deze gemeenten hebben er 215 gemeenten ook al data gedownload, 33 gemeenten hebben nog geen data gedownload.

Sinds de start van de gegevensoverdracht zijn er drie momenten geweest dat data is klaargezet. Sommige gemeenten hebben het meest recente bestand dus nog niet gedownload, maar de eerdere al wel. De meerderheid van de gemeenten heeft alle data gedownload.

We hebben vorige week deze gemeenten een online verantwoording gestuurd om te monitoren hoeveel ouders er al zijn gesproken. 159 van de 179 gemeenten hebben tot dusver gereageerd op de online verantwoording. Het totale aantal ouders opgenomen in de gegevensoverdracht voor deze gemeenten betreft 6.529 ouders. Met 1196 ouders is contact geweest naar aanleiding van de gegevensoverdracht. We vragen alle gemeenten de online verantwoording in te vullen indien u dat nog niet heeft gedaan.


Voor de agenda’s

(Be)spreekuren voor gemeenten
De VNG organiseert tweemaal per week een (be)spreekuur voor gemeenten. De (be)spreekuren gaan iedere keer over een ander, actueel onderwerp zoals de machtiging/gegevensuitwisseling van de Belastingdienst, de financiële verantwoording of het moratorium. Ook organiseren wij (be)spreekuren over onderwerpen waar gemeenten regelmatig vragen over stellen. Denk hierbij aan de samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst of de rol van de Persoonlijk Zaakbehandelaar. Tijdens het (be)spreekuur kunt u onderling best practices delen of andere gemeenten om advies te vragen.

In de aankomende (be)spreekuren komen onder andere scenario's over de inrichting lokaal steunpunt aan bod en bespreken we het Onderzoeksrapport Normbedragen. Meld u aan voor een (be)spreekuur.

Agenda komende (be)spreekuren (altijd van 10.00-11.00u)

  • 4 maart - (Be)spreekuur vroegsignalering. Mogelijkheid om onderling best practices te delen
  • 5 maart - Ondersteuning gedupeerde ouders grote vs. kleine gemeenten
  • 9 maart - Pauzeknop/moratorium over opschorten beslagleggingen
  • 11 maart - Onderzoeksrapport (stand van zaken) normbedragen
  • 15 maart - Gemeentelijke ondersteuning vanuit ouderperspectief: In gesprek met een gedupeerde
  • 17 maart - Toelichting Routekaart en Plan van Aanpak
  • 18 maart - Pauzeknop/moratorium over opschorten beslagleggingen
  • 23 maart - Kennis delen over dienstverlening aan gedupeerden
  • 25 maart - Inzicht in de brede schuldenaanpak
  • 2 april - Monitoring en rapportage

Let op: per (be)spreekuur staat 1 uur gepland! U kunt zich opgeven via dit formulier U ontvangt hierna een link naar de ontmoeting via Teams. Mocht u de dag er voor geen link hebben ontvangen, mail dan naar hersteloperatie@vng.nl. Mogelijk is de bevestigingsmail in uw spam terecht gekomen.


Overige berichten

Extra uitleg en excuses Belastingdienst voor brief aan 7.000 ouders
Vorige week hebben ruim 7.000 gedupeerde ouders een brief van de Belastingdienst ontvangen. De brief is verzonden aan ouders aan wie de Belastingdienst in december had beloofd, om in januari meer te laten horen over de planning van hun beoordeling. Die belofte heeft de Belastingdienst niet waar kunnen maken en er is verwarring ontstaan over de brief bij een groep ontvangers. Meer informatie over de brief en de excuses die zijn gemaakt door de Belastingdienst kunt u vinden op services.belastindienst.nl/toeslagen-herstel.


In het nieuws

  • Brabants Dagblad: 48 gezinnen uit Meierijstad raakten gedupeerd door toeslagenaffaire; armoedeambassadeur zoekt ze op
  • Ridderkerks Dagblad: 61 gedupeerden toeslagenaffaire in Ridderkerk
  • Ons Westfriesland: Hoorn ontvangt gedupeerdenlijst toeslagenaffaire
  • Trouw: Niemand schiet er wat mee op als de Belastingdienst kopje onder gaat (opinie)
  • Gemeente Heemskerk biedt ondersteuning aan gedupeerde ouders toeslagenaffaire
  • Op1: Pieter Omtzigt trekt in zijn nieuwe boek ten strijde tegen het machtsmisbruik door de overheid
  • RTL Nieuws: Slachtoffers toeslagenaffaire krijgen gratis advocaat
  • Brabants Dagblad: Tilburg stopt voorlopig met innen schulden slachtoffers toeslagenaffaire
  • Omroep Frysland: Meer dan 400 Friese huishoudens gedupeerd door toeslagenaffaire
  • De Gelderlander: Aantal gedupeerden toeslagenaffaire in Eindhoven stijgt tot 300.
  • UVW – Waterschappen willen gedupeerde ouders toeslagenaffaire helpen

Voor vragen, opmerkingen en suggesties kunt u mailen naar hersteloperatie@vng.nl of bellen naar 070 373 82 32.

vng.nl