Is deze e-mail niet goed leesbaar? Zie dan de webpagina.

Nieuwsbrief van de Blauwe Knop - juni

In deze tweede nieuwsbrief van dit jaar brengen wij u graag op de hoogte van de ontwikkelingen en plannen van ons project 'De Blauwe Knop'. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u eerder heeft aangegeven graag op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen over de Blauwe Knop. Binnen dit project werken RDW en VNG Realisatie samen met enkele projectpartners aan de realisatie van de Blauwe Knop. Binnen de VNG is de Blauwe Knop ondergebracht bij het Programma Verbinden Schuldendomein.

De onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn

  • Dit is de Blauwe Knop
  • Teamlid aan het woord: Daniëlle Vogel
  • Een toepassing uitgelicht: Inzage in inzagen
  • Onderzoek
  • Nieuws van de projectpartners

Dit is de Blauwe Knop

Met de Blauwe Knop kunnen inwoners de regie pakken op hun overheidsgegevens; de gegevens die de overheid van hen heeft.
De Blauwe Knop is in de basis een beeldmerk met waar een set van afspraken welke regelen hoe inwoners hun gegevens kunnen opvragen én hoe ze toestemming kunnen geven om die te delen met andere (overheids-)organisaties. De Blauwe Knop biedt organisaties hulpmiddelen om die afspraken te implementeren. 


Teamlid aan het woord: Daniëlle Vogel

"Sinds 2018 ben ik betrokken bij de ontwikkelingen van de Blauwe Knop en draag inhoudelijke expertise bij vanuit mijn adviseursrol binnen de RDW. Ik zie het als een hele mooie concrete vertaling van het toch wat abstracte ‘Regie op Gegevens’ (RoG). Eenvoudig in gebruik, flexibel in integratie. Dat maakt dat dit echt een kansrijke oplossing is voor organisaties die RoG vraagstukken hebben. De persoonlijke gegevens omgeving, van de RDW (MijnRDW) was een van de eerste met een Blauwe Knop. Via MijnRDW kun je met de Blauwe Knop je persoons-, vaar- en voertuiggegevens downloaden. We geloven in het concept van de Blauwe Knop en werken daarom ook aan nieuwe use cases om het idee verder gestalte te geven. Met deze praktische aanpak krijgen we ook steeds meer inzicht in de do’s en dont’s van RoG. Door gebruikersonderzoeken analyseren we wat de perceptie van onze klanten en mogelijke ketenpartners is ten aanzien van het concept. Gedurende het project waren er meerdere kansen om deze exploratieve inzichten vanuit de onderzoeken weer in te zetten in de praktijk. Dit helpt het project tevens om een goed onderbouwd advies uit te kunnen brengen aan BZK over de inzet en toegevoegde waarde van de Blauwe Knop binnen Regie op Gegevens. Dit maakt het een erg interessant project om aan deel te nemen."

Daniëlle Vogel is adviseur bij de divisie Registratie en Informatie van de RDW


Een toepassing uitgelicht: Inzage in inzagen

Momenteel werkt het projectteam ​Blauwe Knop samen met RDW aan een implementatie van de Blauwe Knop Plus. De casus betreft een app, genaamd 'Check!'. Deze geeft een signaal wanneer een derde partij de gegevens ​van de inwoner in het rijbewijsregister van RDW heeft ingezien. De inwoner geeft de RDW toestemming om de gegevens over die inzage te delen met de app, zodat de app de inwoner een notificatie kan geven.

Het rijbewijs kan worden geraadpleegd bij het aanvragen van bepaalde chauffeurspassen of vergunningen door KIWA. Ook kunnen dienstverleners als telefoonwinkels het rijbewijs controleren. Wanneer er een raadpleging plaatsvindt, krijgt de inwoner in de app een melding dat de rijbewijsgegevens zijn ingezien en welke partij dat wanneer deed. Wanneer ​de inwoner het niet vertrouwt, kan hiervan direct via de app een melding ​worden gemaakt. Deze melding gaat dan naar de RDW als bron en naar de dienstverlener die de inzage heeft gedaan.

Het betreft dus (een overzicht van) meldingen en inzagegegevens, niet rijbewijsgegevens zelf. De toestemming voor het doorgeven van deze gegevens door RDW, wordt geregeld de Blauwe Knop. Die toestemming kan de inwoner met de Blauwe Knop ook altijd wijzigen of intrekken. De verwachting is dat e.e.a. in augustus van dit jaar beschikbaar is.


Onderzoek

Momenteel zijn we bezig met een tweetal onderzoeken naar het draagvlak voor de Blauwe Knop. Eén van de onderzoeken vindt plaats onder organisaties, die voor de Blauwe Knop de rol van gegevenshouders of gegevensvrager kunnen vertolken. Ook mogelijk providers worden betrokken. Voor dit onderzoek worden 30 respondenten geïnterviewd over de mogelijkheden die zij zien bij/voor hun organisatie. En onder welke voorwaarden invoering van de Blauwe Knop mogelijk wordt. Een tweede onderzoek vindt plaats onder gebruikers: de inwoners van Nederland. Het onderzoek kent een kwalitatief deel met interviews en een kwantitatief deel met een online enquête. Samen geven deze instrumenten een beeld van het draagvlak en intentie tot gebruik van de Blauwe Knop.

In juli worden beide onderzoeken afgerond. ​Het projectteam presenteert de resultaten aan de stuurgroep van het project en informeert de klankbordgroep. We overwegen een sessie te organiseren waarin iedereen die geïnteresseerd is, kan aanhaken. Uiteraard worden de rapporten van beide onderzoeken ter inzage aangeboden.

Onder de gebruikers van de Blauwe Knop van RDW, waarmee inwoners hun vaar- en voertuig- en rijbewijsgegevens kunnen downloaden, voerden we een online enquête uit. Die vraagt naar gemak in gebruik van de Blauwe Knop zoals die bij RDW is geïmplementeerd. Uit de enquête blijkt dat 75% van de respondenten het makkelijk of heel makkelijk vond om de gegevens te downloaden. Twee derde van de respondenten geeft aan een vergelijkbare functionaliteit op andere plekken op omgevingen van de overheid handig te vinden. Respondenten is ook gevraagd of zij in de toekomst gegevens rechtstreeks met andere partijen zouden willen delen. De antwoorden op deze vraag, biedt een goed perspectief voor een vervolg op de enquête, waarbij we meer ingaan op aspecten rondom het direct delen van gegevens. De resultaten van de enquête kunt u hier bekijken.


Nieuws van de projectpartners

  • Gemeente Tholen biedt vanaf maart de Blauwe Knop Basis op haar website aan, om inwoners een inzicht in hun schulden te geven.
  • Gemeente Tilburg verwacht in juni de Blauwe Knop Basis op haar website te implementeren, voor een proef met de doelgroep, in samenwerking met schuldhulpverleners.
  • SVB heeft op de planning staan om in het najaar van 2021 op het klantenportaal een Blauwe Knop Basis op te nemen, met een overzicht van schulden van de cliënt.

Doorontwikkeling schuldenoverzicht

In de vorige nieuwsbrief hebben we het protocol en bijbehorende app uitgelicht, die een gebruiker een geaggregeerd overzicht toont van de schulden die hij of zij heeft bij de overheid. Een korte demo daarvan bekijkt u hier.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het ontwerp van de aanpassingen die wordt gedaan aan protocol en app, zodat deze kan worden beproefd. Die beproeving wordt gedaan met de doelgroep (cliënten van schuldhulpverlening) en professionals van schuldhulpverlening. Het plan is om de toets ook te doen met inwoners zonder schulden. De toepassing is immers niet alleen bedoeld om te helpen bij het oplossen van reeds bestaande problemen, maar ook om problematische schulden te voorkomen.

In de zomer wordt de aanpassingen doorgevoerd in protocol en app, waarna de beproeving kan starten. In het najaar worden de uitkomsten van de beproeving verwerkt in protocol en applicatie. Ook is het plan om een zogenaamde software development kit te ontwikkelen. Deze kan in een vervolgtraject worden aangeboden aan partijen die de schulden naar het overzicht willen ontsluiten.

vngrealisatie.nl